VILKEN ÄR DEN MEST PRISVÄRDA DAC???

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-10 22:00

OliT skrev:Jag har en Carat UD1 hemma just nu som jag testar ( http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... art=718030 ) . Jag är inte våldsamt imponerad av ljudkvaliteten även fast det försvann en hel del oljud från bakgrunden. Det blir nog en SB3 i framtiden, tror jag.

JA EN DEL PÅSTÅR JU DEN SKALL VARA STÅET VASSARE ÄN SB CLASSIC,

MEN DET BEROR VÄL LITE PÅ VAD MAN HAR FÖR ÖVRIG UTRUSTNING.

DEN ÄR VÄL 10 GGR DYRARE ÄN SB CLASSIC OXÅ

FALKEN
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2008-04-11 09:48

Ursäkta? Den här kostar 1200:- och är alltså inte direkt dyrare än SB.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-04-11 10:53

Kaffekoppen skrev:Nu är inte DAC-1 testad av LTS, men den utklassar Dianan enlilgt, åtminstone en av dem som ursprungligen testade Dianan. Nu är ju frågan om den mellanskillnaden i investering kan läggas på något annat som kanske har större effekt för totalresultatet.

blir lite skeptisk när jag hör uttryck som "utklassar" etc i sådana här sammanhang. Det var alltså stor skillnad till det bättre? Hur går det till när Dianan redan var en referens och alltså borde vara extremt nära vad som går att åstadkomma i form av dekodningsmässig fulländning?

Sänker ju förtroendet för LTS en smula med dylika uttalanden, typ "vår förra referens som ansågs vara ej hörbart färgande utklassas nu av denna nya DAC". Sådant trodde jag hörde hemma i reklamfinansierade hifitidningar och andra former av reklamblad... :?

akelius

Inläggav akelius » 2008-04-11 20:25

Den mest prisvärda dacen är den som förbättrar alla musikparametrar när den kopplas mellan signalkällan och förstärkaren oavsett om den matas med mp3 filer eller något annan format,har alla möjliga ingångar och utgångar ,ser bra ut och kostar en bråkdel en vad Diana,DAC1 ,stello och alla andra kostar,om den dacen finns ute på marknaden vet jag tyvärr inte 8) !!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-12 14:14

rhenrics skrev:
Kaffekoppen skrev:Nu är inte DAC-1 testad av LTS, men den utklassar Dianan enlilgt, åtminstone en av dem som ursprungligen testade Dianan. Nu är ju frågan om den mellanskillnaden i investering kan läggas på något annat som kanske har större effekt för totalresultatet.

blir lite skeptisk när jag hör uttryck som "utklassar" etc i sådana här sammanhang. Det var alltså stor skillnad till det bättre? Hur går det till när Dianan redan var en referens och alltså borde vara extremt nära vad som går att åstadkomma i form av dekodningsmässig fulländning?

Sänker ju förtroendet för LTS en smula med dylika uttalanden, typ "vår förra referens som ansågs vara ej hörbart färgande utklassas nu av denna nya DAC". Sådant trodde jag hörde hemma i reklamfinansierade hifitidningar och andra former av reklamblad... :?

Bra!

Precis den reaktionen jag sökte. Det är sund skepsis.

Men saken är den, om du läser det som står, istället för att tolka och värdera, så framstår det två saker:

a) DAC-1 är inte testad av LTS. Det är en bedömning av en enskilld person jag återger utan att lägga någon värdering på alls. Det står ju var och en fritt att lägga en sådan bedömning och det måste väl vara okej att återge den? Huruvuda den är hörbart bättre än Dianan har jag däremot ingen aning om, men det är väl möjligt att den är 10-15ggr bättre mätbart presterande. Passrar det hörseltröskeln eller inte är en helt annan fråga och det kräver en f/e-test för att utröna. Det vet jag inte om det kommer utföras någon.

b) Jag tycker kanske att man borde fundera över om det inte borde ge bättre utdelning på annan plats i kedjan med den påsen pengar.

Överhuvudtaget tror jag vi kommer få se allt fler produkter , dvs försteg/2-kanalsförstärkare/flerkanalsförstärkare, med inbyggda högkvalitativa DACar och således försedda med digitala ingångar framöver.

För den delens skull, jag var inte inblandad i testet av Dianan och har inte läst testrapporten, men det har tydligen du? Var den rapporterad som helt transparant, eller rapporterad som det bästa som fanns att tillgå - så bra att den blev värd att rekommendera?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-04-13 10:22

Kaffekoppen skrev:
rhenrics skrev:
Bra!

Precis den reaktionen jag sökte. Det är sund skepsis.

Men saken är den, om du läser det som står, istället för att tolka och värdera, så framstår det två saker:

a) DAC-1 är inte testad av LTS. Det är en bedömning av en enskilld person jag återger utan att lägga någon värdering på alls. Det står ju var och en fritt att lägga en sådan bedömning och det måste väl vara okej att återge den? Huruvuda den är hörbart bättre än Dianan har jag däremot ingen aning om, men det är väl möjligt att den är 10-15ggr bättre mätbart presterande. Passrar det hörseltröskeln eller inte är en helt annan fråga och det kräver en f/e-test för att utröna. Det vet jag inte om det kommer utföras någon.

b) Jag tycker kanske att man borde fundera över om det inte borde ge bättre utdelning på annan plats i kedjan med den påsen pengar.

Överhuvudtaget tror jag vi kommer få se allt fler produkter , dvs försteg/2-kanalsförstärkare/flerkanalsförstärkare, med inbyggda högkvalitativa DACar och således försedda med digitala ingångar framöver.

För den delens skull, jag var inte inblandad i testet av Dianan och har inte läst testrapporten, men det har tydligen du? Var den rapporterad som helt transparant, eller rapporterad som det bästa som fanns att tillgå - så bra att den blev värd att rekommendera?

Har inte läst testet bara hört att Sentec DiAna använts som referens av LTS i över tio års tid samt rekommenderats förbehållslöst. Det var alltså min egen tolkning därav att den inte färgar hörbart, dvs är helt transparent. Men det kan ju mycket riktigt vara så att DAC-1 bara mätningsmässigt utklassar DiAnan. Så kan man också tolka din text. Så, vilket är det? Det borde väl rimligen vara en detalj värd att nämna?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-13 10:33

Ja, jag vet inte, men med tanke på att DAC-1 skulle vara strået vassare än Dianan och DAC-1 har ett mätbart (och hörbart?) diskantfall beroende på implementeringen av det Texaschip som används, torde ju Dianan vara märkbar i kedjan - isallafall om uttalandet om att DAC-1 skulle vara påtagligt vassare stämmer. DAC-1 med USB-ingång är ju en trevlig kombination för många med digitalt lagrad musik.

Men som sagt, jag tar på mig uppgiften att verifiera och kontrollera det här. Återkommer på onsdag om hur Dianan klarade sig i detekteringslyssning och mätning.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2008-04-13 21:20

DAC-1 får nog anses vara den mest prisvärda DAC:en idag. Går att köpa för under 10.000:-, vilket nog får sägas vara sensationellt billigt med tanke på vad den presterar.

Den är ju mycket mer än bara en DAC.

Mvh

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-04-13 22:24

Kaffekoppen skrev:DAC-1 har ett mätbart (och hörbart?) diskantfall

Tja jag hör i alla fall rätt dåligt över 16kHz - så det diskantfallet, som är relativt litet ;) är i mitt fall i alla fall inte hörbart....

Men DAC-1ans driv är hörbart, men det är min åsikt och helt klart subjektivt....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2008-04-13 23:18

Tänkte göra det här inlägget för att trigga "Hifipastorn".

För några veckor sedan gjorde vi och hans kollega ett litet test med lite
olika DACar @ Casa Karneolen.

Vi använde Squeezeboxen som transport.

De DACar som var med var:
- Sentec DiAna
- BM DAC 1
- Lahwry (samma prisklass som DAC 1)
- SBs interna DAC

Mina egna tankar gör gällande att karaktärerna på alla dessa ligger åt
samma håll. Det som skiljer ut är hur samlat och harmoniskt ("korrekt")
ljudet är. Två av ovanstånde lirar i samma division medans SB är lite
spretigare, håller inte ihopa lika snyggt hela vägen, vid en direkt jämförelse.
Jag nöjer mig med detta för nu.

HW som fick stå för förmedlandet av DACarnas jobb var:
Försteg - Rotel RSP 980
Slutsteg - Classic 8.0b
Högtalare - Carlsson OA51.3

Musiken var väldigt varierat men Sara K:s, Waterfalls, fick spela några
låtar genom var och en DAC några vändor (FLAC-format).

Nu som tidigare sagt hoppas jag att "Hifipastorn" kan komma med lite
mer djuplodande utlåtande som har lite mer rutin på dessa saker.
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-13 23:41

Vilket kul test!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-13 23:42

Jag faller väl in i det gänget, med mycket begränsad hörsel över 17Khz...

Bamsefar skrev:
Kaffekoppen skrev:DAC-1 har ett mätbart (och hörbart?) diskantfall

Tja jag hör i alla fall rätt dåligt över 16kHz - så det diskantfallet, som är relativt litet ;) är i mitt fall i alla fall inte hörbart....

Men DAC-1ans driv är hörbart, men det är min åsikt och helt klart subjektivt....

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-15 10:37

OliT skrev:Ursäkta? Den här kostar 1200:- och är alltså inte direkt dyrare än SB.

Vad jag menar e att SB transpoter har en bättre DAC än SB classic

Falken
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2008-04-15 22:00

Falken skrev:
OliT skrev:Ursäkta? Den här kostar 1200:- och är alltså inte direkt dyrare än SB.

Falken

SB3 är den som också kallas för SB Classic.

http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... ezebox.htm

En transporter är nog inte något jag kommer att köpa, den vanliga känns som väldigt mycket bang for the buck.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-04-16 21:31

OliT skrev:
Falken skrev:

Falken

SB3 är den som också kallas för SB Classic.

http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... ezebox.htm

En transporter är nog inte något jag kommer att köpa, den vanliga känns som väldigt mycket bang for the buck.

Ja det är nog ett av de bättre köp jag har gjort.

Att kunna spela upp ca: 15 000 låtar (just nu) i steroeanläggnig =Musikglädje

Vet du om "SB Duet" fjärrkontroll fungerar till classic eller måste man köpa hela paketet?

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-04-22 12:43

Kan inte annat än hålla med, hittade min Benchmark i flyttkartongen i fredags och kopplade in den, vilken skillnad jämfört med Denon 2106 (subjektivt här också så klart)... Nu ska jag bara få bort lite karonger till och även koppla in mitt slutsteg 1080 så ska det bli lite liv i L6:orna!

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-22 14:19

Jag vet inte om det beror på D/A-omvandlingen allena men jag lyssnar hellre med min Pio 585 än med digital-in med Denon 2105. :)

Föregående

Återgå till Köpråd