Ett problem är att nu är trenden att stoppa in massor av funktioner i spelarna vilket ofta tar bort fokus från bra ljud. Dessutom är priserna relativt hårt pressade och att spelarna skall vara små fast med stora skärmar.
Det ger bl.a. lagring på relativt små minneskort eller inbyggt flashminne.
Jag tycker att det vettigaste är att få med mycket musik så att man kan välja det man vill lyssna på för ögonblicket samt ha en spelare som låter bra och kan driva ett par seriösare hörlurar på ett rimligt bra sätt.
Jag har bara hittat en spelare som klarar detta, och det är iAudio X5.
Batteritiden när man spelar FLAC och driver seriösa lurar blir mycket kortare än om man spelare låg bitrate mp3 på låg volym med lättdrivna in ear pluggar. Att dessutom snurra en riktigt hårddisk som på X5 drar förståss ytterligare på batteriet.
Så problemet är att jag "bara" får ut ca 6 timmar på en laddning. Det räcker för mig, men längre tid hade varit trevligt.
Dessutom är X5 en gamal spelare som inte längre säljs. Jag tror att den var den sista audiofilspelaren som kommit ut.
Nyare spelare har idag antingen flashminne på max 16GB eller så är de mediaspelare som färmst är inriktade på att spela film. Vad jag vet så säljs inte någon audiofil spelare idag, så om du vill ha tag på en så blir det att leta begagnat.
Jag skulle i alla fall rekommendera att begränsa dig till en spelare som har stöd av Rockbox (
www.rockbox.org). Jag tror att alla audiofila spelare stödjs. Alltså inga filmspelare etc.
Jag ångrar absolut inte att jag bytte OS till Rockbox i min X5. Om man inte är nöjd är det enkelt att byta tillbaks.
Hur många spelare klarar t.ex. av headphone virtualizing? Dvs att få musik gjord för lyssning i högtalare att låta rätt i hörlurar. Jag har inte sett den funktionen på någon komerciell spelare utan att man byte OS till rockbox.
Rockbox kom nyligen i en ny realease (den förra kom för 3 år sedan), så det är ett högst levande OS för audiofiler.
Nu väntar vi bara på att det skall komma strömsnåla stora (128+ GB) SSD i 1.8" format till rimligt pris så att man kan byta ut hårddisken och få både mer plats och längre batteritid.