billigaste lösbitsanläggningen

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

billigaste lösbitsanläggningen

Inläggav celef » 2004-10-18 21:29

jag saknar hifi & musik tester på verkligt billiga lösbitsanläggningar (cdp + amp + högtalare)

har ni koll på idag billiga hopplock som verkligen låter bra?
Bikinitider

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-18 21:43

Jag saknar inte h & m tester :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-18 22:41

Minsta NAD-modellerna är bra. Cambridge kan vara ett alternativ i samma prisklass. Högtalare förslagsvis Monitor Audio B2 eller Wharfedale Diamond 9.1. Bör väl landa kring 9000 tillsammans. Vill man komma billigare undan bör man kanske på begagnat.

Och ja, jag håller med om att H&M är dåliga på att testa budgetprylar.

Läs de engelska tidningarna istället. Dom är inte lika insnöade på kubmätningar och tyska hiendhögtalare. :wink:

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-10-18 23:34

Min anläggning är billig som attan. Bra då?
Ja, jag tror att den är väldigt bra för de pengar jag lagt ut.

CD-spelare: Cambridge Audio D500SE. (Beg. 2000 kr)
Förstärkare: Cambridge Audio A500 (Beg. 1500 kr)
Högtalare: Wharfedale Diamond 8.3 (Beg. 1500 kr)
Högtalarkabel: Classes EKK 4G1.5 (NY!! 100 kr)
Signalkabel: Classes bästa ( NY!! 70 kr)

Summa sumarum: Strax över 5000 kr.
Mycket ljud för pengarna, misstänker jag.

Är väl dock inte 100% nöjd med högtalarna. Nån gång långt in i framtiden hoppas jag på att få råd med ett par piP.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-19 23:14

Jag saknar inte h & m tester

hifi och musik är bäst

Minsta NAD-modellerna är bra. Cambridge kan vara ett alternativ i samma prisklass. Högtalare förslagsvis Monitor Audio B2 eller Wharfedale Diamond 9.1. Bör väl landa kring 9000 tillsammans. Vill man komma billigare undan bör man kanske på begagnat.

nja, jag är intresserad av prylar med "dokumenterade" synergieffekter

Och ja, jag håller med om att H&M är dåliga på att testa budgetprylar.

hifi och musik är bäst

Läs de engelska tidningarna istället. Dom är inte lika insnöade på kubmätningar och tyska hiendhögtalare.

ja engelska tidningar kanske kan vara nåt. fast alla mätningar är intressanta, även tysk ingenjörskonst

Förstärkare: Cambridge Audio A500 (Beg. 1500 kr)

är det fördröjt tillslag på den apparaten så det inte "poppar" till i högtalarkonerna?
vågar man köpa beggat med tanke på alla tweakfreaks?
Bikinitider

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-20 09:55

Hifi klubben har ju tre olika Cambridge Azur-paket, för 3500:-, 4800:- och 6000:-, som förmodligen är väldigt prisvarda (om inte CD-spelaren brummar hos dig). Komplettera med ett par Gale-miniatyrer när du ändå är där och vips så har du fått ett bra budgetpaket, med 2,5 års garanti och allt... 8)

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-20 10:08

"nja, jag är intresserad av prylar med "dokumenterade" synergieffekter"

Vet inte riktigt vad du menar med dokumenterade synergieffekter... Att "mäta" sig fram till vad som passar ihop med vad i de här prisklasserna har nog sina begränsningar... De flesta av de billigaste stativarna är nog tillräckligt lättdrivna för att klara sig med NADs eller Cambridges minsta stärkare skulle jag tippa. När det gäller cd och stärkare handlar det nog mest om att två apparater av samma märke ser fint ut på hyllan.

Sedan ska man förstås även i de lägsta prisklasserna försöka provlyssna på hela systemet tillsammans och se om man blir nöjd med ljudet.

Återgå till Köpråd