Några kluriga frågor, eller?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BigBird

Några kluriga frågor, eller?

Inläggav BigBird » 2005-01-12 16:13

Hej!
Ny på forumet och i stora radikala uppgraderingstankar. Sitter på 15 år gamla saker (Sherwood, JWP) som nu har gjort sitt. Har ägnat senaste tiden åt att försöka läsa ikapp kring flerkanals hifi, hemmabio etc etc.

Nu till några spörsmål i ämnet 2/flerkanalskompromisser:

1) Hur många kanaler är egentligen vettigt att bygga upp i ett normalt rum med mindre (max 1m) möjlighet att flytta fram lyssningsplatsen från bakre väggen. Min hypotes är att fler än två bakhögtalare kommer inte att krävas samt att SACD/DVD-A inte är specat för mer, vad gäller hemmabioljud så tror jag inte att det kommer att finnas tillräckligt mycket mjukvara(film) för att motivera 6 eller 7 kanaler i hemmamiljö.

2) Bör man lägga krut på sub eller hellre lägga pengar på bättre frontar (3-väg?) och förstärkare?

3) Skall man lägga pengar på en så bra receiver som möjligt eller kanske hellre välja en receiver som kompletteras med slutsteg för att driva frontarna eller frontarnas basregister?

Beroende på vad ni har för åsikter om ovanstående, hur skulle ni fördela en budget på DVD, förstärkare och högtalare (5 eller 6st). Hemmabyggen och begnat är inte så troligt att jag ger mig på.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-12 16:30

Den rekomendation jag kan ge:

Satsa på 2 delade frontar, alltså minst 2 subar (mycket hellre 2 små än en stor), i alla fall om du ska göra något superseriöst.
I annat fall, om du ska köra nåt mer "normalt" så skulle jag hellre skippa subar och köra med fullton högtalare som frontar. En ensam sub skulle jag absolut undvika.

Centerkanal verkar man kunna skippa helt, och istället köra med fantomcenter. (se min tidigare fråga här på forumet i ärendet).

Jag skulle lagt 50% av budget, kanske mer på frontar, ganska mycket på förstärkare, minst på DVDn.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
BigBird

Inläggav BigBird » 2005-01-12 17:03

Max_Headroom skrev:Den rekomendation jag kan ge:

Satsa på 2 delade frontar, alltså minst 2 subar (mycket hellre 2 små än en stor), i alla fall om du ska göra något superseriöst.
I annat fall, om du ska köra nåt mer "normalt" så skulle jag hellre skippa subar och köra med fullton högtalare som frontar. En ensam sub skulle jag absolut undvika.

OK, redan "lost" :wink: . Jag ser inte riktigt vad det är du avser, har du något exempel på dyligt? Vågar man fråga vad som är superseriöst. Jag hade tänkt att lägga 20' på högtalare (oavsett uppsättning).

//BB

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-12 19:12

Hmmm för 20kkr finns mycket att välja på. Men då du inte vill bygga själv skulle jag i ditt läge satsa på ett par bra golvhögtalare av två skäl:

- Du slipper stativ, vilket kostar pengar, men låter inte nåt.
- Du får tillräckligt bra bas för att kunna strunta i subar.

Ett alternativ är ju då stativare kompletrat med subbar. Det kräver dock att basen delas bort från stativarna, extra förtärkare fill subbarna, ev. ett aktivt delningsfilter (vilket dock kan vara inbyggt i förstärkaren). Många subbar har ju inbyggd förstärkare. Så alternativet kan, beroende på förstärkare, vara intressant det också.
Det man kan vinna på att få basen från stativarna är mindre membranrörelser hos baselementet (mycket bra).
En till fördel med att ha basarna separat är att man kan placera baslådorna på bästa stället i rummet, vilket nästan helt säkert INTE är där man vill ha högtalarna för att övriga egenskaper ska bli bra.

Kort sagt: Fullregisterhögtalar som frontar om du vill ha det enkelt för dig. Delat (stativare + basmoduler) ger mer valmöjligheter, större potential till verkligt bra resultat, men också lite mer krångel.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
BigBird

Inläggav BigBird » 2005-01-12 22:05

Ok tackar så mycket för tipsen "so far", det lutar nog mot ett par rejäla golvare utan som inte behöver en sub för att leverera.

Någon annan som vill ge sig i kast med förstärkeriet? Lägga pengar på en stor ensam receiver (Denon AVR-3805?) eller kanske en mindre (AVR-2105) parat med ett slutsteg?

//BB

Återgå till Köpråd