Hej!
Ny på forumet och i stora radikala uppgraderingstankar. Sitter på 15 år gamla saker (Sherwood, JWP) som nu har gjort sitt. Har ägnat senaste tiden åt att försöka läsa ikapp kring flerkanals hifi, hemmabio etc etc.
Nu till några spörsmål i ämnet 2/flerkanalskompromisser:
1) Hur många kanaler är egentligen vettigt att bygga upp i ett normalt rum med mindre (max 1m) möjlighet att flytta fram lyssningsplatsen från bakre väggen. Min hypotes är att fler än två bakhögtalare kommer inte att krävas samt att SACD/DVD-A inte är specat för mer, vad gäller hemmabioljud så tror jag inte att det kommer att finnas tillräckligt mycket mjukvara(film) för att motivera 6 eller 7 kanaler i hemmamiljö.
2) Bör man lägga krut på sub eller hellre lägga pengar på bättre frontar (3-väg?) och förstärkare?
3) Skall man lägga pengar på en så bra receiver som möjligt eller kanske hellre välja en receiver som kompletteras med slutsteg för att driva frontarna eller frontarnas basregister?
Beroende på vad ni har för åsikter om ovanstående, hur skulle ni fördela en budget på DVD, förstärkare och högtalare (5 eller 6st). Hemmabyggen och begnat är inte så troligt att jag ger mig på.