Efter några dagars lekande och några dagars läsande så börjar jag förstå idiotin bakom iPod! Att man är så ovillig att låta människor lägga till sin musik som man själv vill på sin egna mp3-spelare är ju verkligen bajs!
1. Jag hade läst att man skulle kunna använda andra överföringsprogram än just iTunes till iPod och det ville jag gärna göra (iTunes med Quicktime är ju som att försöka kontrollera det man vill göra på datorn med rösten, till en fyllegubbe, som inte pratar samma språk som mig själv) men tji fick jag! Eller mer exakt så har jag efter jag gått igenom tre olika iTunes-alternativ insett att de inte funkar!
Den här länken "förklarade" varför - Apple har krypterat databasen på iPoden vilket ingen har knäckt än så länge - wohoo!
2. En av de andra stora grejorna med iPoden är ju det snygga interfacet för genomletandet på iPoden som Apple kallar
Cover Flow. Det är läckert och sådär, men alltså... är det någon som vet hur man fixar till bilderna på de skivor man vill leta igenom som inte säljs på applestore? Eller för den delen hur iPoden/iTunes ska läsa ihop alla låtar som har samma skivnamn som att de ligger på samma skiva? Det är ju fantastiskt ohett att ha tre skivfodral i sin samling och 40% av låtarna ligger som singlar (alltså inte under samma skiva ens)...
3. Andra feta grejor som man lagt ner energi på hos Apple är alla extrafeatures som man lagt till - även på den lilla Nanon! Världsklocka, kalender, anteckningar, kontakter och spel är det jag hittat än så länge (spelen har nyttjats ordentligt

) men hur är det med användarvänligheten igentligen? I kalendern kan man inte göra ett skit - rent av ingenting över huvud taget! Antingen är jag helt galen eller måste jag importera en kalender från dator till Nanon för att kunna få in något alls? Anteckningar verkar vara när man ska skriva ner saker i förväg på en dator - för att sedan spara på textfilen på Nanon. Världsklockan visar bara en världstid - den för Los Angeles om jag inte missminner mig - och jag har då inte hittat något sätt att scrolla fram andra. Kontakter har jag inga, så jag kan inte ens veta vad man kan spara på där. Om någon har några användandetips på dessa funktioner samt hur man lägger till/tar bort samt vart man hittar spel så får man vänligen skrika till!
Jag har ännu inte lyckats föra över någon sorts film-/videoklipp till iPoden men jag försöker.... Har precis hittat en
kanske läsvärd guide (PDF) som kan räta ut en del av mina problem!
Om den inte vore det sötaste som fanns så skulle jag vara frustrerad och arg, men den gör ju faktiskt det viktigaste - spelar musik - så jag är förhållandevis supernöjd! Återkommer när jag lekt mer.
[slrt]