Apple: Ipod Nano 3g ute nu!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Apple: Ipod Nano 3g ute nu!

Inläggav Slartibartfast » 2007-09-21 16:58

Tja. Alla andra förutom sena Jocke (jag) har väl redan märkt att det har släppts en ny Ipod Nano version, tredje generationen. Det är lite mer fyrkant (square is the new round) och mer gjord för att visa videosnuttar. Det är ju kul men de har fortfarande inte gjort något åt det lama utbudet av uppspelningsbara mediaformat!

Bild

Hursomhelst så var jag på G att köpa en (i Sthlm) idag för att jag länge både behövt och velat ha en sådan, men så är den supersnygga svarta färgen som slut överallt! Är det någon som vet vart man kan vända sig för att fort som fan kunna köpa sig en dylik mediaspelare?

Råtta också!
admin

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-09-21 18:10

Vet inte var du kan köpa den men det jag har hört om dem att det ska inte vara så bra ljud i dem :( Har för mig att jag läste det på 99.se eller om det var på Macworlds forum.

Snygg är den verkligen i alla fall.

MVH Christer
Miljö-alarmist

niclas

Inläggav niclas » 2007-09-21 18:26

Den verkar rätt trevlig den nya nanon, fast jag är lite tveksam om inte 2gen passar mig bättre.. Den är lite nättare i formatet och video kikar jag aldrig på i en bärbar spelare. Fast det nya menysystemet med bla coverflow är ju rätt fräckt... :)

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-09-22 01:05

Kribban skrev:Vet inte var du kan köpa den men det jag har hört om dem att det ska inte vara så bra ljud i dem Har för mig att jag läste det på 99.se eller om det var på Macworlds forum.

Har en 8GB Nano Gen 2 och ljudet är det absolut inget fel på - felet är ett de medföljande hörlurarna är totalt värdelösa samt att utnivån är anigen låg. Kopplar man iPoden till hifianläggningen där hemma får man vrida upp volymkontrollen en bra bit innan det hörs något. Om man investerar i bra hörlurar så är detta inget problem.
Vad jag förstått så har de franska? reglerna för max ljudnivå på bärbara ljudprodukter resulterat till att det finns en amerikansk utgåva och en europeisk där den europeiska har märkbart lägre utnivå*. (Tyvärr har ingen mätt/publicerat utnivåerna på båda och jämfört men empiriska tester av personer som köpt/lyssnat på båda utgåvorna har enkelt kunna konstatera att det är så). Tidigare fanns det små program som modifierade firmware till den högre utnivån men from iPod Gen 2 så har mej veterligen ingen ännu löst problemet - inte ens det gänget som knäckte tidigare versioner... (www.goPod.com)

*Enligt Apple är det absolut inte så... :twisted:
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2007-09-22 11:15

manger skrev:Vad jag förstått så har de franska? reglerna för max ljudnivå på bärbara ljudprodukter resulterat till att det finns en amerikansk utgåva och en europeisk där den europeiska har märkbart lägre utnivå*.
*Enligt Apple är det absolut inte så... :twisted:

Är det inte så att det är EU-regler som säger att en bärbar musikapparat inte får kunna spela högre än x dB med de medföljande hörlurarna?

(Där x är 100 eller 110 dB har jag för mig.. men kan ha fel.)

Dumt för oss som genast byter ut dem till bättre hörlurar, bra för kidsen som inte tänker på hörselskador.

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2007-09-22 14:32

Finns hack mot denna begränsning, om den nu existerar vill säga. Hacket görs enkelt av ett program (on & off). Har kört det på min iPod Nano 1G men märkte inte någon skillnad. Så det kanske bara är ett rykte? Och en iPod (Classic) spottar ju ut sig bra mycket mer effekt en t.ex. en Nano.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2007-09-22 17:53

Har kört "hacket" på mina gamla iPod 4G och den gjorde definitivt stor skillnad.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-09-22 18:55

Audix skrev:Är det inte så att det är EU-regler som säger att en bärbar musikapparat inte får kunna spela högre än x dB med de medföljande hörlurarna?

Jepp, så är det nog. Enligt uppgift var det fransmännen som initierade regeln...
Jag har testat alla hacks som finns och sökt på en massa forum men inget funkar på iPod Gen 2.
Min lösning är att höja nivån 80% under 'get info' i iTunes samt att använda ett par bättre hörlurar. Jag är i alla fall nöjd. :D

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2007-09-22 18:57

Audix skrev:Har kört "hacket" på mina gamla iPod 4G och den gjorde definitivt stor skillnad.

Då är ju åtminstone de begränsade. Kan ju f ö hända att jag hade märkt skillnad med andra lurar. Tror jag hade ett par Porta Pro vid det tillfället jag testade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-09-23 15:15

Nu är den min. Den är svart och söt.

[slrrrrrr]
admin

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-09-25 00:12

Slartibartfast skrev:Nu är den min. Den är svart och söt.

Happy? :D

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-09-25 13:27

har en ipod nanon andra gen tror jag en grön liten sak mkt söt hehe. Spelar riktigt bra. Men blir genast sugen på att köpa den nya :P Kan säga att med mina akg k26p så går det att spela så att det slår lock för öronen och då e det högt som tusan :D Inget som man gör i längden :oops:
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-09-26 01:28

Efter några dagars lekande och några dagars läsande så börjar jag förstå idiotin bakom iPod! Att man är så ovillig att låta människor lägga till sin musik som man själv vill på sin egna mp3-spelare är ju verkligen bajs!

1. Jag hade läst att man skulle kunna använda andra överföringsprogram än just iTunes till iPod och det ville jag gärna göra (iTunes med Quicktime är ju som att försöka kontrollera det man vill göra på datorn med rösten, till en fyllegubbe, som inte pratar samma språk som mig själv) men tji fick jag! Eller mer exakt så har jag efter jag gått igenom tre olika iTunes-alternativ insett att de inte funkar! Den här länken "förklarade" varför - Apple har krypterat databasen på iPoden vilket ingen har knäckt än så länge - wohoo!

2. En av de andra stora grejorna med iPoden är ju det snygga interfacet för genomletandet på iPoden som Apple kallar Cover Flow. Det är läckert och sådär, men alltså... är det någon som vet hur man fixar till bilderna på de skivor man vill leta igenom som inte säljs på applestore? Eller för den delen hur iPoden/iTunes ska läsa ihop alla låtar som har samma skivnamn som att de ligger på samma skiva? Det är ju fantastiskt ohett att ha tre skivfodral i sin samling och 40% av låtarna ligger som singlar (alltså inte under samma skiva ens)...

3. Andra feta grejor som man lagt ner energi på hos Apple är alla extrafeatures som man lagt till - även på den lilla Nanon! Världsklocka, kalender, anteckningar, kontakter och spel är det jag hittat än så länge (spelen har nyttjats ordentligt :twisted:) men hur är det med användarvänligheten igentligen? I kalendern kan man inte göra ett skit - rent av ingenting över huvud taget! Antingen är jag helt galen eller måste jag importera en kalender från dator till Nanon för att kunna få in något alls? Anteckningar verkar vara när man ska skriva ner saker i förväg på en dator - för att sedan spara på textfilen på Nanon. Världsklockan visar bara en världstid - den för Los Angeles om jag inte missminner mig - och jag har då inte hittat något sätt att scrolla fram andra. Kontakter har jag inga, så jag kan inte ens veta vad man kan spara på där. Om någon har några användandetips på dessa funktioner samt hur man lägger till/tar bort samt vart man hittar spel så får man vänligen skrika till! :)

Jag har ännu inte lyckats föra över någon sorts film-/videoklipp till iPoden men jag försöker.... Har precis hittat en kanske läsvärd guide (PDF) som kan räta ut en del av mina problem!

Om den inte vore det sötaste som fanns så skulle jag vara frustrerad och arg, men den gör ju faktiskt det viktigaste - spelar musik - så jag är förhållandevis supernöjd! Återkommer när jag lekt mer.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-09-26 01:47

Slartibartfast skrev:jag är förhållandevis supernöjd!

Jo vi märker det. :wink:

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2007-09-26 08:40

1: Personligen så tycker jag att iTunes är trevligt och använde det redan innan jag hade Mac och iPod. Dock är Windows-versionen väldigt långsam.

2: För Mac finns det program för att leta upp album covers och tagga album med dessa. Annars kan man göra det manuellt via iTunes. Funderar själv på att skaffa skanner och skanna in covers från alla mina album. Dock lyckas ITMS hitta rätt många.

3: Kalendern och kontakter är det väl bara meningen att man ska läsa av men sin iPod. På Mac kan man synka sin iPod med Address book och iCal (hur det blir för Win användare vet jag ej). Aldrig nåt jag använder däremot, kör mobilen för sånt istället. Och världsklockan är jag nästan saker på att du ska kunna lägga till flera på. Spel leker jag aldrig med på nåt, än mindre min Nano :P

iPod är gjort för att användas med iTunes, tycker man att det är ett problem så har man ett problem ;P

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-09-26 09:32

Ungefär lika kul som min Nokia E50, där musikbiblioteket inte medger navigering i mappar utan bara efter taggar. Fördelen mot iPod är förstås att musiken är lagrad och åtkomlig i en normal filstruktur. Vilket i sig är bisarrt med tanke på navigeringen. iPod är åtminstone konsekvent i sitt förmyndarbeteende.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
knaster

Inläggav knaster » 2007-09-26 12:28

Slartibartfast skrev:....snip // Eller för den delen hur iPoden/iTunes ska läsa ihop alla låtar som har samma skivnamn som att de ligger på samma skiva? Det är ju fantastiskt ohett att ha tre skivfodral i sin samling och 40% av låtarna ligger som singlar (alltså inte under samma skiva ens)...//
.....snip

[slrt]

Är själv lite nybörjare på Itunes och stötte på samma problem som dig. Märkte att i taggarna så fanns det två olika fält för artist, eller rättare sagt "Artist" och "Album Artist" tror jag att det var. Och om dessa två inte var identiska så sorterades de som olika album.
Kan detta vara ditt dilemma tro?

.knaster

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2007-09-26 13:03

guldfisk skrev:Ungefär lika kul som min Nokia E50, där musikbiblioteket inte medger navigering i mappar utan bara efter taggar. Fördelen mot iPod är förstås att musiken är lagrad och åtkomlig i en normal filstruktur. Vilket i sig är bisarrt med tanke på navigeringen. iPod är åtminstone konsekvent i sitt förmyndarbeteende.

Om man å andra sidan har sin musik korrekt taggad så ser jag inte problemet (har man inte det så har jag sett problemet :D).

På datorn sorterar ju iTunes musiken mycket logiskt i kataloger med Artist / Album / Låt. Precis som jag själv gjorde manuellt på den tiden jag körde XMMS/Winamp.

Själv har jag inget behov av att nå musiken på min iPod som ett vanligt filsystem (och vill jag kunna spela musiken hos en kompis är det inga problem om han/hon också har iTunes). Även min Sony jag hade innan körde samma system som Apple. Dock med grymt buggig mjukvara, vilket gjorde det hela jobbigt!

Många saker är dock en vanesak! Idag blir jag t ex tossig framför en datorn med Windows ty Exposé inte finns och man måste trycka Alt+Gr för att få @ :P

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-09-26 15:30

Slartibartfast skrev:2. En av de andra stora grejorna med iPoden är ju det snygga interfacet för genomletandet på iPoden som Apple kallar Cover Flow. Det är läckert och sådär, men alltså... är det någon som vet hur man fixar till bilderna på de skivor man vill leta igenom som inte säljs på applestore? Eller för den delen hur iPoden/iTunes ska läsa ihop alla låtar som har samma skivnamn som att de ligger på samma skiva? Det är ju fantastiskt ohett att ha tre skivfodral i sin samling och 40% av låtarna ligger som singlar (alltså inte under samma skiva ens)...[slrt]

Du vill ju inte använda iTunes... ...men om du i iTunes markerar låten/skivan och högerklickar och väljer get info och sen klickar 2 ggr på den gråa tromma rutan 'album art' så kan du själv plocka in vilken bild som helst och ha som skivomslag. Förslagsvis gör du en mapp bredvid iTunes egen musikmapp (typ: iTunes Album Art) där du lägger in scannade, nerladdade eller på annat vis införskaffade skivomslag som du sen plockar in i iTunes. (Bra att ha dem kvar om det på 1 eller annat vis "skiter sig"). Ett bildformat som jag funnit räcker är 200x200px 72dpi jpg. Gällande iTunes sortering så finns det en hel del alternativ under get info - man får tyvärr hjälpa iTunes att förstå när det inte är ett vanligt album. Det är klart intressant att lägga in ett samlingsalbum där varje låt sorteras efter artisten istället för albumet - men det finns en inställning under get info där man kan ange att låten är det av ett samlingsambum förutsatt att man anger namnet på albumet... Good Luck! :wink:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-09-26 16:58

Efter att ha meckat lite grand på förmiddagen idag så har jag insett att man kan fixa till en del av problematiken som jag nämnt i iTunes! Det känns dock lite idiotiskt att iTunes inte kan sortera efter katalogstrukturen (om det råkat bli fel i taggningen). Jag har också hittat bildgrejorna - och har nu på förmiddagen (2h ca) gått igenom knappt 20% av musiken på min dator.... :|

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-09-26 21:45

Jag hade en Ipod hemma tidigare, men jag stod inte ut med Itunes eller hur menyerna i Ipoden var. Man måste ju gå igen en massa menyer varje gång man vill lyssna på något.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-09-27 00:07

Slartibartfast skrev:Jag har också hittat bildgrejorna - och har nu på förmiddagen (2h ca) gått igenom knappt 20% av musiken på min dator.... :| [slrt]

Jag vet! :( Efter 10321 låtar i X antal album börjar det se riktigt bra ut i Cower Flow* men visst f... är det några som fortfarande har den där transparenta noten som skivomslag. Vad jag däremot saknar är möjligheten att ha hela (CD-)konvolutet med - framsidan OCH baksidan, booklet, inlay mm att kunna bläddra i.

*(Hårddisken tjuter dock illavarslande när man bläddrar fort... :? )

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-09-27 18:06

manger skrev:Jag vet! :( Efter 10321 låtar i X antal album börjar det se riktigt bra ut i Cower Flow* men visst f... är det några som fortfarande har den där transparenta noten som skivomslag. Vad jag däremot saknar är möjligheten att ha hela (CD-)konvolutet med - framsidan OCH baksidan, booklet, inlay mm att kunna bläddra i.

*(Hårddisken tjuter dock illavarslande när man bläddrar fort... :? )

Flera dåliga sidor med det hela är att det inte finns en standard för hur den ska lagra bilderna (som jag märkt iaf) vilket innebär att man inte kan göra en backup på det hela. Har jag fel?

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-09-27 23:19

Slartibartfast skrev:Flera dåliga sidor med det hela är att det inte finns en standard för hur den ska lagra bilderna (som jag märkt iaf) vilket innebär att man inte kan göra en backup på det hela. Har jag fel?
[slrt]

Det finns en inbyggd backupfunktion* i iTunes. Jag torrkörde den en gång och man tydligen kan spara ner allt på CD-R eller DVD-R - i mitt fall behövs 22 st DVD!!! (...en lång natts brännande :( ) Jag vet inte men jag skulle tro att den även backar upp de bilder man själv dragit in. (Det finns ju en mapp bredvid iTunes' musik-mapp med märkliga filer i som verkar vara iTunes interna databas.) Men som sagt jag har alla mina "egna" iTunes-skivomslag i en särskild mapp i iTunes-mappen å när man gör en backup av iTunes så är det bara att lägga till en egen skiva med alla skivomslagen. Skulle man då få ett haveri så kan man ju först återställa hela iTunes musikbibliotek från den gjorda backupen (via iTunes) å skulle sen skivomslagen saknas är det "bara" att slänga in den sparade skivomslagsmappen och lägga in alla skivomslagen igen. Men som sagt, jag tror att alla skivomslag sparas i iTunes egen backup. - En sak som talar för det är att man i iTunes kan göra en feedback till Apple/iTunes/Gracenote om man har en skiva som saknas i deras skivomslagsdatabas.

Det finns nog en bildstandard men det är nog en specifik iTunes standard som iTunes själv fixar fram från den bild du drar in oavsett om du har en jpg eller en png eller nåt. Jag valde 200x200px 72dpi jpg dels för att jag bara ska se på bilden på skärmen eller i iPoden samt för att de inte ska vara för stora att spara.

*Den är ganska smart, om man har gjort en backup och sen ett antal album senare vill backa upp dem med så skapas inte en helt ny backup utan bara en tilläggbackup till den ursprungliga på allt nytt sen den första backupen. :D

Edit; tillägg bildstandard & förtydligande
Senast redigerad av manger 2007-09-27 23:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-09-27 23:36

Slartibartfast skrev:3. Andra feta grejor som man lagt ner energi på hos Apple är alla extrafeatures som man lagt till - även på den lilla Nanon! Världsklocka, kalender, anteckningar, kontakter och spel är det jag hittat än så länge (spelen har nyttjats ordentligt :twisted:) men hur är det med användarvänligheten igentligen? I kalendern kan man inte göra ett skit - rent av ingenting över huvud taget! Antingen är jag helt galen eller måste jag importera en kalender från dator till Nanon för att kunna få in något alls? Anteckningar verkar vara när man ska skriva ner saker i förväg på en dator - för att sedan spara på textfilen på Nanon. Världsklockan visar bara en världstid - den för Los Angeles om jag inte missminner mig - och jag har då inte hittat något sätt att scrolla fram andra. Kontakter har jag inga, så jag kan inte ens veta vad man kan spara på där. Om någon har några användandetips på dessa funktioner samt hur man lägger till/tar bort samt vart man hittar spel så får man vänligen skrika till! :)...

Jag har ännu inte lyckats föra över någon sorts film-/videoklipp till iPoden men jag försöker....

[slrt]

Läs; Appledator + Apple iSync/iCal/iPhoto/iMovie eller PC + MS Outlook. Har du en Apple så är det bara att köra på och synka bilder, anteckningar och kontakter från iTunes. Fantastiskt smidigt! (Tror att du nog måste ha en Appledator+iTunes för att kunna föra över video?!)
Har du en PC så råder jag dig att bocka bort dessa funktioner i Settings på iPoden och glömma att de över huvud taget finns - allt MS Outlook kopplas till blir bara till en enda jä..a röra. :twisted: Har redan förstört en Palm Tungsten på det sättet och blivit allvarligen varnad från att ens tänka på att försöka med iPoden.
Den enda fördelen med att ha en iPod som är uppstartad på en PC är att man även kan använda den som ett fett USB-minne... :wink:

Edit; mer info om video...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-09-28 13:08

manger skrev:Läs; Appledator + Apple iSync/iCal/iPhoto/iMovie eller PC + MS Outlook. Har du en Apple så är det bara att köra på och synka bilder, anteckningar och kontakter från iTunes.

Ska jag vara lite ärlig så är det faktiskt exakt det här som jag är rädd för! Att Apple bara gör en grej för Apple utan att vara tillräckligt (enligt mig) tydliga med att skiten inte funkar utan Apple. Man kan ju bli ledsen för mindre!

Bildbackup-saken är jag inte nöjd med, jag vill kunna bygga ett eget bibliotek som jag kan exportera - om jag bara sparar på alla bilderna kommer jag ändå få sitta och mecka in allt igen om det skiter sig!

Nåja, jag får vara nöjd över att ha en mp3-spelare istället för en multimediaspelare. Fast ska jag vara ärlig så känns det "sådär" att få en tiondel av konfekten. ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2007-09-28 19:30

Slartibartfast skrev:Fast ska jag vara ärlig så känns det "sådär" att få en tiondel av konfekten. ;)

Dags att skaffa en Mac då också kanske? ;)

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-09-28 22:40

Alikzus skrev:Dags att skaffa en Mac då också kanske? ;)

Instämmer! :D Jag har haft svårt att hitta någon PC som slår en iMac 24". Nu har jag bestämt mig! HP:n åker ut så fort jag fått ihop 16.495kr + nån version av Vista så har man både en Mac och en PC - i samma snygga burk.
Tänk er! Köra AutoCAD på en Mac...

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-09-30 00:10

Köpte faktiskt.se en sån där iPod idag. Helnöjd än så länge. De medföljande hörlurarna var väl kanske inget att hurra över men annars så var allt toppen. Blev riktigt imponerad av ljudet (och batteritiden!).

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2007-09-30 00:29

RichardJ skrev:Blev riktigt imponerad av ljudet (och batteritiden!).

Hur är batteritiden på de nya? (Enligt dig, Apples siffror kan jag ju läsa till mig på egen hand).

Batteritiden är nämligen den största nackdelen (tycker jag) med första generationens Nano, åtminstone i relation till den Sony Net Walkman jag hade tidigare (som behövde laddas ungefär 6 - 7 ggr så sällan som Nano 1G).

Nästa

Återgå till Köpråd