1st eller 2st subbar?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

1st eller 2st subbar?

Inläggav meanmachine » 2008-01-10 13:36

Jag har ju en Sunfire som kanske inte passar så bra till min bioreciver. Jag fuderar lite på att göra mig av med denna till förmån för två st subbar. Har fårr för mig i enfald att det funderar bättre med två. Kan dock tekniskiskt inte helt utröna varför så undrar lite. Värdet för sunfiren torde med lätthet ge mig t.ex. Två st audio pro subbar eller liknanade. Eller vad tror ni? Vilka subbar kunde passa bra?

:)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-10 14:38

Du borde köpa/bygga passiva subbar och nyttja något av dina slutsteg tillssammans med ett elektroniskt delningsfilter :)

Frågan är om du inte kunde få fyra element för pengarna 8)

Min filosofi:

Två basmoduler är dubbelt så så bra som en
Fyra basmoduler är 50% bättre än två
Mer än fyra basmoduler och man är garanterat singel.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: 1st eller 2st subbar?

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-01-10 14:39

4 st eller fler är bättre!

"brumbumpabas" blir det av i stort sett alla marknadens kompakta subbwåffrar.

bäst enligt mina erfarenheter är att bygga sig själv passiva stoora (rätt storlek) baslådor. Bara att skaffa element (gärna minst 12") och sätta igång å snickra.

Sedan behöver du ett elektroniskt delningsfilter också; glöm ej att högpassfiltrera frontarna, samt ett slutsteg (vilket du ju har!).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-01-10 14:44

Jag tror iallafall inte du ska "bara" tänka att fler är bättre. Tror t.ex inte att 4 tokbilliga Eltax-subbar från Netonnet är bättre än en Infinity Kappa fast de kostar lika mycket..

Men är anläggningen främst till bio eller musik? Sunfire-subbarna brukar väl låta rätt "sådär" till musik, åtminstone om det är av den "gamla" typen från slutet av 90-talet?

Men som ren ljudeffekts-förmedlare för film brukar de ju göra jobbet okej, om man har högtalare som kan ta vid inte allt för högt upp i registret.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-01-10 14:44

Sunfire är väldigt små lådor i förhållande till vad de presterar.
Om du kan tänka dig större lådor och dessutom två lådor så kan du uppnå mer till samma summa pengar.
Vitsen med två lådor är att du får mindre problem med rummet samt att du får dubbla elementarean (dvs halva slaglängden behöver utnyttjas).

Men precis som Kaffekoppen antyder så sjunker WAF ganska fort men antal lådor och storlek på dessa.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-01-10 16:22

BengtO skrev:Jag tror iallafall inte du ska "bara" tänka att fler är bättre. Tror t.ex inte att 4 tokbilliga Eltax-subbar från Netonnet är bättre än en Infinity Kappa fast de kostar lika mycket..

Det tror jag, för med 4 subbar har man möjlighet att få bort mycket av rummets påverkan, som i sig är betydliget större än skilnaderna på subarna rent enskilt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-01-10 16:29

Jo tanken är 100% bio. Dettsutom var tanken just att 2st billigare subbar typ Audio Pro nova eller liknande som beggade numer är till gratis skulle kunna prestera bättre i bemärkelsen att försvinna i ljudbilden. Att Sunfire eller kappa kan prestera grym bas råder inget tvivel om men att försvinna i ljudbilden är sämre enligt mig.

hifiguru@spray.se

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-01-10 17:09

2 billigare subbar försvinner utmärkt, eftersom de slutar höras när du kommer upp i lagom lyssningsnivå :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-01-10 17:28

Hehe. Men en puff!?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: 1st eller 2st subbar?

Inläggav paa » 2008-01-10 18:38

meanmachine skrev: Har fårr för mig i enfald att det funderar bättre med två. Kan dock tekniskiskt inte helt utröna varför så undrar lite.

Här finns en tråd som heter "Motivera två subbar istället för EN"
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... opic&t=141
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-01-11 02:32

Kaffekoppen skrev:Du borde köpa/bygga passiva subbar och nyttja något av dina slutsteg tillssammans med ett elektroniskt delningsfilter :)

Jag har hört flera som tycker likadant; att passiv sub är bättre än aktiv. Varför anses det vara så?

Om jag ska gissa själv så gissar jag att man har större flexibilitet vid val av slutsteg samt att delningsfiltret i en hemmabioreciever oftast är bättre än det i en aktiv subb för vettiga pengar.

Stämmer detta?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-01-11 02:51

Moment-23 skrev:
Kaffekoppen skrev:Du borde köpa/bygga passiva subbar och nyttja något av dina slutsteg tillssammans med ett elektroniskt delningsfilter :)

Jag har hört flera som tycker likadant; att passiv sub är bättre än aktiv. Varför anses det vara så?

Om jag ska gissa själv så gissar jag att man har större flexibilitet vid val av slutsteg samt att delningsfiltret i en hemmabioreciever oftast är bättre än det i en aktiv subb för vettiga pengar.

Stämmer detta?

Jag tycker åtminstone så.

Blir mer flexibelt och minsta möjliga skräp i signalvägen. Och ett stereosteg är ju som gjort för 2 subbar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-11 09:55

Moment-23 skrev:

Stämmer detta?

I det här fallet är det ju tal om en man som redan har fler steg hemma än vi andra drömmer om :)

Men det är ju också så att det blir mer flexibelt med separata enheter, och dessutom kan (i värsta fall) de inbyggda stegen lämna av värme in i lådan vilket är oönskat, eller läcka luft så att lådan inte är tät.

Själv föredrar jag separat förstärkeri därför att de brukar vara bättre konstruerade, och man kan välja friare.

I det här faller var det iof mest för att det redan finns att ta av och det bara behövdes byggas 2-4 lådor med ett shysst element i varje låda...

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-01-11 10:08

Till bio är jag faktiskt.se inte så känslig när det gäller kvaliten på bashanteringen. Om det är mycket musik i filmen så är jag nog lite mer kräsen. Annars tror jag att många klarar sig ganska långt på två basmoduler och jag tror att många överskattar möjligheterna att undertrycka resonanserna i rummet genom att använda två stycken basmoduler till. Det ska dock bli intressant att testa med fyra stycken moduler 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-11 10:16

Om jag säger att just till bio så är kvaliteten på basmodulerna väldigt viktiga?

Sedan säger du att du tror att många underskattar möjligheterna* som 4 basmoduler ger. vilka belägg har du för det? Där delar inte jag alls din åsikt faktiskt.

Däremot står jag för det jag säger, fast jag kanske skulle ändra mig lite:

Två basmoduler är mer än dubbelt så bra som en
Fyra basmoduler är 50% bättre än två genom än bättre rumsintegration och lägre konutslag
Över fyra basmoduler så måste man verkligen ha träffat rätt tjej för att inte vara singel

* Det handlar ju om mer än bara rumsintegration ;)

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-01-11 10:58

Kaffekoppen skrev:Om jag säger att just till bio så är kvaliteten på basmodulerna väldigt viktiga?

Ja, då får du väl säga det då :wink:

Sedan säger du att du tror att många underskattar möjligheterna* som 4 basmoduler ger. vilka belägg har du för det? Där delar inte jag alls din åsikt faktiskt.

Nä, precis tvärtom, jag tror att många "överskattar" möjligheterna :wink: Jag har inget större belägg för det, måste jag ha det? Jag tror dock många läser här tror att det ske underverk med akustiken bara för att man pyttsar in två basmoduler till :? Sedan kan det ju gå så illa att resonanserna ligger på en annan led i rummet så att ytterliggare två basmoduler inte hjälper till att jämna ut basgången speciellt mycket.

Den lilla erfarenheten jag har från fyra baskällor är med bs60 hos mig och Almen :) Men visst, jag återkommer snart i detta ärende 8)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2008-01-11 11:02

Läs White Papers på www.harman.com. O´Toole (stavningen rätt?) argumenterar för att två basar är betydligt bättre än en och att fyra basar har en liten fördel jämfört med 2. Därefter blir det inte bättre.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-11 11:24

Merkurius skrev:Jag har inget större belägg för det, måste jag ha det? Jag tror dock många läser här tror att det ske underverk med akustiken bara för att man pyttsar in två basmoduler till :?
Det skulle ju vara intressant att veta hur du kommer fram till din slutsats, självklart. Varför tror du att de gör det?

Stämmer inte de modelleringar som gjorts för effekterna av basmoduler anser du?

Tror du att man väljer fyra basmoduler av fler skäl än just för hanteringen av akusika spörsmål?

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-01-11 11:31

Kaffekoppen skrev: Det skulle ju vara intressant att veta hur du kommer fram till din slutsats, självklart. Varför tror du att de gör det?

Som sagt, utifrån mitt testande av bs60. Jag trodde skillnaden skulle vara större men det var den inte. Därför kan jag tänka mig att fler personer kommer uppleva/har upplevt att skillnaden inte är så stor när man går från två till fyra. Jag har ju dock läst motsatsen så det ska bli spännande att testa fyra basmoduler.

Kaffekoppen skrev:Stämmer inte de modelleringar som gjorts för effekterna av basmoduler anser du?

Tror du att man väljer fyra basmoduler av fler skäl än just för hanteringen av akusika spörsmål?

Mjo, möjlighet till högre ljudtryck och lägre dist.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-11 11:31

steveo1234 skrev:Läs White Papers på www.harman.com. O´Toole (stavningen rätt?) argumenterar för att två basar är betydligt bättre än en och att fyra basar har en liten fördel jämfört med 2. Därefter blir det inte bättre.

Han adresserar väl bara antalet punktkällor och tar inte hänsyn till andra aspekter? Dessutom är det väl ingen slutsats som han är enig med alla om, det finns väl andra som förespråkar minst 4 basmoduler..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-11 11:33

Merkurius skrev:
Kaffekoppen skrev: Det skulle ju vara intressant att veta hur du kommer fram till din slutsats, självklart. Varför tror du att de gör det?

Som sagt, utifrån mitt testande av bs60. Jag trodde skillnaden skulle vara större men det var den inte. Därför kan jag tänka mig att fler personer kommer uppleva/har upplevt att skillnaden inte är så stor när man går från två till fyra. Jag har ju dock läst motsatsen så det ska bli spännande att testa fyra basmoduler.

Om man är nöjd är det ju inte meningsfullt att gå ett steg till :)

BS60 är ju basstöd och inte basmoduler. Det är ju ett komplement till en fullregisterhögtalare.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-01-11 11:39

Kaffekoppen skrev:BS60 är ju basstöd och inte basmoduler. Det är ju ett komplement till en fullregisterhögtalare.

Ja visst, men principen är ju densamma med tanke på fyra ljudkällor som spelar bas.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-01-11 15:33

Några tips på element och lådor för dessa syften?

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-11 16:01

Hur stora lådor accepteras?

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-01-13 16:19

Nu har jag, Xenod och Almen testat 2 kontra 4 basmoduler, mer om det kan läsas här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 339#485339

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-13 19:14

Jaja, du kan ge kontentan här ;)

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-01-13 20:39

Kaffekoppen skrev:Jaja, du kan ge kontentan här ;)

Varför inte göra ett försök själv? Jag menar, så att jag kan se att du tolkat mitt ord rätt :wink:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2008-01-14 11:43

Kaffekoppen skrev:
steveo1234 skrev:Läs White Papers på www.harman.com. O´Toole (stavningen rätt?) argumenterar för att två basar är betydligt bättre än en och att fyra basar har en liten fördel jämfört med 2. Därefter blir det inte bättre.

Han adresserar väl bara antalet punktkällor och tar inte hänsyn till andra aspekter? Dessutom är det väl ingen slutsats som han är enig med alla om, det finns väl andra som förespråkar minst 4 basmoduler..

Såväl antal som position av basarna diskuteras i ovanstående WP. För övrigt så är väl en bas alltid en punktkälla? :)

Vem förespråkar minst 4 stycken? Vart kan jag läsa mer om varför de gör så?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-01-14 15:29

Kaffekoppen skrev:Över fyra basmoduler så måste man verkligen ha träffat rätt tjej för att inte vara singel

Tack! :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-01-14 17:32

Två basmoduler är dubbelt så så bra som en
Fyra basmoduler är 50% bättre än två
Mer än fyra basmoduler och man är garanterat singel.

jag stötte på patrull vid en
efter att glad i hågen ägnat hela dagen åt att bygga en lts b1:a
kommer min flickvän hem och tar en blick på undervärket
DEN SKA UT SKREK HON
tråkfia
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Nästa

Återgå till Köpråd