Förstärkare? Lyssningsintryck på Nad S300, någon?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Förstärkare? Lyssningsintryck på Nad S300, någon?

Inläggav rhenrics » 2005-10-22 18:14

Undrar om ni vill hjälpa mig med att hitta en ny bra förstärkare? Jag har tröttnat på min Amplifix, den är skrikig. Jag vill ha något annat. Det ska vara något med mycket effekt, typ 200 W i 8 ohm eller mer, och stor strömförsörjning och strömstark >100 ampere, låg distorsion <0.01, neutralt enligt Öhmans rekommendation. Nej jag skämtar inte, jag tror Öhman har rätt när det gäller neutralitet och transparens osv. Vad finns det för integrerade förstärkare som uppfyller detta? Ge förslag! :D
Senast redigerad av rhenrics 2005-11-12 15:35, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-22 19:00

Sida 1
Sida 2
till exempel

Begränsningen är att det skall vara integrerade.
Hur är de nya kinesiska, Korsun och Zell?
De har attraktiva priser. Och det finns ingen anledning varför kinesiska ingenjörer ska vara sämre än andra, snarare tvärtom, de har ju i så många år varit tvungna att diy-a fram sina apparater.

Korta, trevliga länkar...
/Mvh antisidoscrollningsmaffians hantlangare Tank
Senast redigerad av dimitri 2005-10-22 19:03, redigerad totalt 1 gång.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-10-22 19:00

Ja just det, integrerade var det ju. Skulle ju just rekomendera ett Rotel RB-1080 men det är ju somsagt inte vad du efterfrågar.

Varför inte ett RB-1080(finns ett ute nu för 8.5k) och ett trevligt försteg till? Vet inte hur bra Emblas grejer är men coola är dom iaf :)

Men du kanske vill slippa ha för många prylar hemma?

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
Morello

Re: Förstärkare?

Inläggav Morello » 2005-10-22 20:48

rhenrics skrev:Undrar om ni vill hjälpa mig med att hitta en ny bra förstärkare? Jag har tröttnat på min Amplifix, den är skrikig. Jag vill ha något annat. Det ska vara något med mycket effekt, typ 200 W i 8 ohm eller mer, och stor strömförsörjning och strömstark >100 ampere, låg distorsion <0.01, neutralt enligt Öhmans rekommendation. Nej jag skämtar inte, jag tror Öhman har rätt när det gäller neutralitet och transparens osv. Vad finns det för integrerade förstärkare som uppfyller detta? Ge förslag! :D

200 W RMS i 8 ohm motsvarar 56 volt peak. Men 4 ohms last drar högtalaren maximalt 56/4=14.1 A peak. >100 A verkar lite onödigt :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-24 05:55

rhenrics:

AVI laboratory series har fått glödande recensioner i princip överallt:
http://www.avihifi.co.uk/IntAmp/Integrated%20Amp.html

Specar finns på sidan.

Bara två dilemman: den är något mindre bred än apparatnormen.
Den finns endast i svart.
Sen såg jag inte efter om den har fjärr eller inte :oops:.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-10-24 16:34

+100A? Ska du svetsa med förstärkaren?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-24 18:27

Han kanske har läst h/k:s reklamblad? Där speccas det A som ingen annanstans, men det är ju som bekant inga "riktiga" A utan strömstyrkans motsvarighet till PMPO :wink:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-24 22:51

pingvinlakrits skrev:rhenrics:

AVI laboratory series har fått glödande recensioner i princip överallt:
http://www.avihifi.co.uk/IntAmp/Integrated%20Amp.html

Specar finns på sidan.

Bara två dilemman: den är något mindre bred än apparatnormen.
Den finns endast i svart.
Sen såg jag inte efter om den har fjärr eller inte :oops:.

Den ser inte så tokig ut faktiskt, fast den var lite klenare i tvåkanalsdrift jämfört med enkanals. Ska titta lite närmre på den. :D

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-24 23:02

xeizo skrev:Han kanske har läst h/k:s reklamblad? Där speccas det A som ingen annanstans, men det är ju som bekant inga "riktiga" A utan strömstyrkans motsvarighet till PMPO :wink:

He he...ja inte så långt från sanningen faktiskt. Men visst är det väl så att de flesta tyngre märkena gärna tar med strömstyrka i sina specer och att de ofta ligger där kring 70, 80 osv A? Att jag drog till med 100 A var nog som du mycket riktigt påpekade en konsekvens av H/K som brukar skriva uppåt 200 A i sina specer.

Det är väl bra med hög strömstyrka vid lågimpedanslaster? Man kan väl aldrig veta exakt hur ens högtalare beter sig under alla förhållanden, ibland kanske de går ner till 1 ohm? I vilket fall som helst så gillar jag överspecade (i betydelsen överdesignade=breeeeda marginaler) produkter. 8)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-10-25 15:30

McIntosh 6500 såklart! 8)

* 200 watts per channel x 2 (4 ohms)

* 6 inputs including Phono

* Exclusive McIntosh tone controls

* Switching for two pairs of speakers

* Headphone jack

http://www.mcintoshlabs.com/mcprod/...

Bild

Här med! /Tank
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-25 15:32

Snygga mätare ...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-10-25 15:40

neutralt enligt Öhmans rekommendation

Ojdå, missade detta. Glöm macken... Du har ju givit svaret själv: NAD 208 eller Rotel 1090.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-25 15:52

Ranefjord skrev:
neutralt enligt Öhmans rekommendation

Ojdå, missade detta. Glöm macken... Du har ju givit svaret själv: NAD 208 eller Rotel 1090.

Rhenrics efterfrågade rekommendation på integrerad förstärkare. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-10-25 16:01

En sådan har man inte hittat, vad jag vet.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-25 16:36

Och LTS har ju testat jättemånga McIntosh?

Och det finns givetvis ingenting ingenting utanför rekommenderat listan som kan låta ofärgat?

Den omhuldade Samsung DVD:n som exempel har jag sett fått mycket mediokra lyssningsresultat i andra tester, bara att kolla smartson.se ...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-10-25 16:43

Och LTS har ju testat jättemånga McIntosh?

Och det finns givetvis ingenting ingenting utanför rekommenderat listan som kan låta ofärgat?

Precis det jag menar. McIntoshen går bort. Den kan inte garanteras vara ofärgad enligt Öhman och co. Den är inte testad.

--> De produkter som inte f/e-testats, kan därför inte rekommenderas. Nej, mätningar som gjorts i pressen och av konstruktören räcker inte.

Som jag ser det, finns det bara två alternativ och en integrerad förstärkare kan förnärvarande glömmas.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-25 17:00

Kunde inte Rhenrics ha undersökt saken närmare innan han frågade så dumt?

Då får han väl köpa en Denon-receiver istället, den är integrerad och en sån har Öhman hemma så då lär det väl duga :roll:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-25 17:31

Jag tolkade rhenrics spec som "neutral i karakteristiken (enligt IÖ)" = "allmänt neutral" och inte = "måste vara F/E-testad utan hörbara fel".

Alltså mera vad den inte skall ha, typ "ett varmt, fylligt, musikaliskt sound som ändå låter cymbalerna ringa med ett oöverträffat skimmer, samt en rytmkänsla utöver det vanliga (finns enbart i svart)". Men jag kan ha fel...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-25 17:48

Den här tror jag är bra:

http://www.hifiklubben.com/se/produkter...

tycker man det är dyrt verkar NAD C372 vara rätt kraftfull för pengarna.

Men jag tror man får mest för pengarna om man köper ett begagnat slutsteg samt lämpligt försteg(typ Embla).

Dumdidum tradalilalala /Tank

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-25 18:01

Almen skrev:Jag tolkade rhenrics spec som "neutral i karakteristiken (enligt IÖ)" = "allmänt neutral" och inte = "måste vara F/E-testad utan hörbara fel".

Alltså mera vad den inte skall ha, typ "ett varmt, fylligt, musikaliskt sound som ändå låter cymbalerna ringa med ett oöverträffat skimmer, samt en rytmkänsla utöver det vanliga (finns enbart i svart)". Men jag kan ha fel...

Nej du har rätt! 8)

Jag menade att den där listan IÖ presenterade förut, med bland annat <0.01% dist, störavstånd på 110 dB etc nog inte är så tokig ändå. Och om apparaten sedan F/E-lyssnats eller ej spelar ingen som helst roll. Jag vill helt enkelt ha en apparat som mäter som ett laboratorieinstrument :wink: Självklart ska jag lyssna på den först så att jag tycker den låter bra.

På åtminstone en punkt tar jag mig dock friheten att avvika från IÖ:s rekommendation och det är att jag vill att förstärkaren även ska klara låga impedanser, dvs lägre än 4 ohm.

Och sedan beträffande åtminstone Rotel RB1090/1080 så verkar det vara lite si och så med hur de mäter enligt Stereophile. Dessutom är de visst tillverkade i Kina och sånt går fetbort :P Samt att det var en integrerade jag var ute efter också.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-25 18:08

Just nu tycker jag Pingvinlakrits förslag (AVI Lab Series) verkar mest intressant. Thule känns lite osäkert, har hört att det är lite si och så med kvalitén på deras prylar. Ingen som har några andra förslag? :D

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-25 18:27

Här är en av dom mer brutala integrerade jag sett 150W Class A med Sanken-trissor, RIAA-steg, rörförsteg och budgetpris också, bara 3000$!

http://www.positive-feedback.com/Issue15/dkvs1.htm

Made in U.S.A

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-25 18:38

xeizo skrev:Här är en av dom mer brutala integrerade jag sett 150W Class A med Sanken-trissor, RIAA-steg, rörförsteg och budgetpris också, bara 3000$!

http://www.positive-feedback.com/Issue15/dkvs1.htm

Made in U.S.A

Hmmm...fast den verkar inte mäta något vidare. Dist <0.1%, S/N>90 dB...det duger inte :P

Förresten inga rör vill jag ha heller, inte ens hybrider. Vill ha en underhållsfri apparat som kan stå på utan att jag behöver bekymra mig för livslängd på rör o dyl. Om jag får fortsätta att önska så får den gärna vara dualmonokonstruerad också och bra kanalseparation (>100 dB) 8)

Är jag kinkig nu? :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-25 18:43

rhenrics skrev:Just nu tycker jag Pingvinlakrits förslag (AVI Lab Series) verkar mest intressant. Thule känns lite osäkert, har hört att det är lite si och så med kvalitén på deras prylar. Ingen som har några andra förslag? :D

AVI verkar seriösa. Jag gillar deras inställning till humbug och audiokablar. 8) Skulle vara mycket intressant att syna en produkt från nämda firma.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-25 18:44

Ja, för rör mäter inte bättre än vad du angav, och ändå föredrar dom som är riktigt erfarna rör!

Och så kan man ju hålla på och byta dom mot bättre/annorlunda vilket är cool, tweakande är cool, och det var ju bara två rör så det är ett överkomligt ingrepp.

Men det är ju bara försteget som mäter så, slutsteget är transistor så det är ganska säkert s/n 110dB+, <0.01% THD+IM osv osv och det är ju ändå det som skall driva högtalarna.

Läste du inte vad han skrev? Det var den tystaste förstärkare han någonsin hört oavsett prisklass. Punkt. Då lyssnar han från ingång till utgång, han kunde inte höra ett endaste litet brum fast han la örat mot högtalarna.

Mäta och lyssna är som bekant inte riktigt samma sak när det kommer till kritan.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-25 18:52

xeizo skrev:Men det är ju bara försteget som mäter så, slutsteget är transistor så det är ganska säkert s/n 110dB+, <0.01% THD+IM osv osv och det är ju ändå det som skall driva högtalarna.

.

Det är högst ovanligt att slutsteg, rör som trissa, har så låg distorsion i hela registret vid lite pådrag. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-25 19:08

xeizo skrev:Ja, för rör mäter inte bättre än vad du angav, och ändå föredrar dom som är riktigt erfarna rör!

Och så kan man ju hålla på och byta dom mot bättre/annorlunda vilket är cool, tweakande är cool, och det var ju bara två rör så det är ett överkomligt ingrepp.

Men det är ju bara försteget som mäter så, slutsteget är transistor så det är ganska säkert s/n 110dB+, <0.01% THD+IM osv osv och det är ju ändå det som skall driva högtalarna.

Läste du inte vad han skrev? Det var den tystaste förstärkare han någonsin hört oavsett prisklass. Punkt. Då lyssnar han från ingång till utgång, han kunde inte höra ett endaste litet brum fast han la örat mot högtalarna.

Mäta och lyssna är som bekant inte riktigt samma sak när det kommer till kritan.

Jo fast jag har läst alldeles för många lyriska recensioner och sedan själv testat apparaterna i fråga och kommit till helt andra slutsatser, så sådant vågar jag inte lita på. Ta t ex Musical Fidelitys Trivista förstärkare. Den har rör i försteget, och uppges i specen ha ett störavstånd på >100 dB. I alla de lyriska recensioner jag läst om den har man dock på något sätt lyckats undgå att konstatera att den förbannade %#¤% sk-tförstärkaren brusar så att det hörs ända till fåtöljen 4 meter bort. Och mina högtalare är inte speciellt känsliga (ca 89 db/W). Likadant med en Thule för- och slutstegs kombination som påstods vara knäpptyst med örat mot elementen, men där slutstegets egenbrus lät som värsta Niagarafallet, minst!!! 8)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-25 19:15

Ja, det var ju skräckhistorier 8O

Jag instämmer i att man inte bör köpa något så dyrbart som high-end hifi utan att provlyssna själv.

Nu vet jag inte om urvalet är så stort i Sverige på riktig high-end, och framför allt inte i närheten mellan ställena.

Om jag skulle köpa något såpas dyrbart som en integrerad förstärkare för 20.000Kr+ som jag räkna med att använda någon längre tid så vete tusan om jag inte skulle ta en vecka ledigt, ta med mig mina favoritskivor och resa till en större hifi-stad ex London och terrorisera sönder butikerna där under denna veckan
:twisted:

Förhoppningsvis vet jag efter det vilken förstärkare jag vill skall driva mina högtalare :?: :?: :?:
(tyvärr är det svårt att praktiskt lösa hemlåning från London, det blir åtminstone dyrt att skicka 40Kg pjäser fram och tillbaka)

edit. och så kan det bli det bästa bildreportaget någonsin på faktiskt 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-25 19:18

Morello skrev:AVI verkar seriösa. Jag gillar deras inställning till humbug och audiokablar. 8) Skulle vara mycket intressant att syna en produkt från nämda firma.

Det som förbryllar mig mest är den låga vikten på knappt 13 kg, i kombination med uppgiven maxeffekt på 1000 W. Då måste det väl nästan vara någon slags switchad nätdel i den? En 1 kVA trafo brukar väga mer.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-25 21:34

Kanske Cayin:
http://www.interceptor.dk/images/Cayin/252-4-725.jpg

Specar:
Tekniske specifikationer
Frekvensområde: 5-50000 Hz. +/-0,5 dB
Udgangseffekt 8/4 Ohm: 2x150/2x270 Watt
Signal støjforhold: 98 dB
Strømforsyning: 750VA
Kapacitet: 30000 uf
Forvrængning: 0,05% THD
Indgange: 5 stk. Linie
Mål BxHxD: 440x140x350 mm
Vægt: 15,5 Kg

:oops: Just ja, ingen Kinahifi för dig...
Inaktiv

Nästa

Återgå till Köpråd