Integrera en subwoofer med Guru Junior

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Re: Integrera en subwoofer med Guru Junior

Inläggav Glebster » 2021-04-25 13:52

bjornw skrev:
Glebster skrev:Jag är ganska säker på att de går att stänga av men det kräver att du går in i appen manuellt varje gång och sas inaktiverar dem. Utan denna åtgärd väljer systemet mycket riktigt antingen fullt blås eller reducerat ljudtryck beroende på vad man valt i inställningarna. Inte optimalt men ett icke problem för mig. Och vem vet, jag kanske uppskattar surround vid musik. :oops: :lol:

Du har rätt, det går att slå av, jag ber om ursäkt. Tyvärr är det inte separata kontroller per källa (tv, streaming, line-in), så man behöver slå av och på manuellt som du säger. Men i ambient-läge stör det inte nämnvärt vid musiklyssning ändå. Du får nog en fin setup!

Tror också det blir en bra lösning vad både ljudkvalité och smidighet beträffar. Dessutom är surroundhögtalarnas existens fortfarande under utredning. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-25 14:15

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Jag har absolut inte något hål i mitten i stereobilden, däremot har jag fullt stereoperspektiv till skillnad från dig. Och ja, det kommer märkbart påverka panoreringarna i stereobilden och ge precis den separation i mixen så som det av skaparen var tänkt.
Du väljer att dölja problemet istället för att ta tag i de verkliga orsakerna, och detta på bekostnad av stereoperspektivet.

Testa att sätta dig längre fram än din nuvarande sittplats så att du hamnar på den punkten där du har en liksidig triangel, om det på den positionen uppstår ett tydligt hål i mitten så har du helt enkelt valt en alldeles för stor lyssningstriangel för vad spridningen av dina högtalare mäktar med. Lösningen är i det fallet inte att flytta bak lyssningsplatsen tills du märkbart reducerat hela omfånget av stereoperspektivet, utan helt enkelt minska hela lyssningstriangeln till den punkt där spridningen av dina två högtalare "överlappar" varandra så att ett hål i mitten inte uppstår.

Visst, flytta du ihop dem så det blir en monohögtalare så slutar det inträffa. Spridning har inte med saken att göra. Prova samma sak i ett ljuddött rum eller utomhus där du inte har några reflexer att tala om. Det du talar om är att spridningen maskerar problemet eller att du smalnar av situationen så pass att ditt hörande inte är analytiskt nog att förstå problemet.

Nej, det är du som väljer att dölja problemet istället för att ta tag i de verkliga orsakerna, och detta på bekostnad av stereoperspektivet. Det är du som valt ett alldelses för stort avstånd mellan dina högtalare vilket orsakar ett hål i mitten av ljudbilden när du sätter dig på den platsen som bildar en liksidig lyssningstriangel, när du backar ifrån denna plats och lyssningsavståndet blir längre till högtalarna så blir stereobredden allt smalare, och du förlorar en väsentlig andel av stereoperspektivet vilket gör att ljudet allt mer närmar sig "mono".

Jag har inte något hål i mitten av stereobilden eftersom det fysiska mellanrummet jag valt mellan högtalarna inte är större än vad de mäktar med för att ge en homogen ljudbild, och samtidigt behåller jag ett fullt stereoperspektiv. Och ja, det kommer märkbart påverka panoreringarna i stereobilden och ge precis den separation och bredd i mixen så som det av skaparen var tänkt, mittpanorerade inslag är distinkt förankrade i mitten av ljudbilden och alla övriga ljudinslag bibehåller den tilltänkta separationen.

End of OT. Jag svarar inte på fler oseriösa och tramsiga påståenden, okej? :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-04-25 14:55

Bra, då kan jag fritt skriva något oseriöst och tramsigt istället för fakta då. :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-25 15:06

Nattlorden skrev:Bra, då kan jag fritt skriva något oseriöst och tramsigt istället för fakta då. :D

Jag kan ju inte förbjuda dig att fortsätta med det. :D

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2021-04-25 17:03

Ni är för roliga. :lol:

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-25 20:02

Testning pågår, och det blev ju klart mycket bättre ljud. Lösningen jag funderar på är att placera skivspelaren ovanför högtalaren. String har en "mediahylla", speciellt framtagen för just vinylspelare. Djupet på denna hylla är 47 centimeter (till skillnad mot 30 cm för övriga hyllplan), men tror ni det funkar att ställa högtalaren in mot väggen under en så pass djup hylla? Jag antar att ljudet kommer studsa en del mot den hyllan...

stereo.jpg
stereo.jpg (1.67 MiB) Visad 2381 gånger

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2021-04-25 20:40

Det är alltid bra om skivspelaren kan stå mekaniskt avskild från högtalaren för att undvika att vibrationerna från högtalaren fångas upp av skivspelare och skapar akustisk återkoppling. Mediahylla på frånskild stringdel och se-kuddar under spelaren blir kanon!

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-04-25 20:52

Fint att du nu har flyttat ner högtalarna och att absorbenter finns bakom dom! :) Men absorbenterna är mycket små och högtalarna täcker ungefär 40 % av deras area. Försök att i varje fall dubblera arean på absorbenterna, egentligen behöver absorbenterna åtminstone vara 100 x 80 cm och placeras som bilden visar. Böcker absorberar en del, du kan prova att fylla hyllorna ovanför högtalarna med böcker. Visst har du även flyttat hela paketet något till vänster för att undvika väldigt tidiga reflexer från sidoväggen?
Bilagor
Dämpskiva bakom piP.gif
Dämpskiva bakom piP.gif (21.44 KiB) Visad 2368 gånger
Senast redigerad av Zappa 2021-04-25 21:04, redigerad totalt 1 gång.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-25 21:03

Glebster skrev:Det är alltid bra om skivspelaren kan stå mekaniskt avskild från högtalaren för att undvika att vibrationerna från högtalaren fångas upp av skivspelare och skapar akustisk återkoppling. Mediahylla på frånskild stringdel och se-kuddar under spelaren blir kanon!

Ja, hurtsen som högtalaren står på är isolerad från stringhyllan.
Senast redigerad av bjornw 2021-04-25 21:35, redigerad totalt 1 gång.

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-25 21:33

Zappa skrev:Fint att du nu har flyttat ner högtalarna och att absorbenter finns bakom dom! :) Men absorbenterna är mycket små och högtalarna täcker ungefär 40 % av deras area. Försök att i varje fall dubblera arean på absorbenterna, egentligen behöver absorbenterna åtminstone vara 100 x 80 cm och placeras som bilden visar. Böcker absorberar en del, du kan prova att fylla hyllorna ovanför högtalarna med böcker. Visst har du även flyttat hela paketet något till vänster för att undvika väldigt tidiga reflexer från sidoväggen?

Jag har faktiskt inte flyttat högtalaren mer än kanske 5 cm till vänster. Jag testade att flytta mer men förlorade så mycket av stereoperspektivet att jag inte tyckte det var värt det.

När det gäller absorbenter så är det bara stolsdynor jag testade lite snabbt med :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-25 21:41

Det vackraste i hyllan är helt klart LP:n med Sonic Youth, ett band jag lyssnar mycket på. Minns ni när musikvideon till låten 100% med skateboard-proffset Jason Lee (numera skådespelare) gick varm på MTV? Det var tider det! :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-25 21:54

OT.
Var det skateboard som gällde för dig goat76? Då diggade du väl den här låten?
https://youtu.be/rQcj9ewd7TU

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-25 22:01

Baffel skrev:OT.
Var det skateboard som gällde för dig goat76? Då diggade du väl den här låten?
https://youtu.be/rQcj9ewd7TU

Den låten har jag lyckligtvis aldrig hört förrut! :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-25 22:02

:mrgreen:

Just de artisterna/ musikerna som ska passa på och vara lite tuffa. Det blir ju så fånigt så det är kul.

Ursäkta bjornw för OT. Åter till dina högtalarplaceringar och funderingar.

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-25 22:11

goat76 skrev:Det vackraste i hyllan är helt klart LP:n med Sonic Youth, ett band jag lyssnar mycket på. Minns ni när musikvideon till låten 100% med skateboard-proffset Jason Lee (numera skådespelare) gick varm på MTV? Det var tider det! :)

4 LP Box set :mrgreen:

1405E3A1-C953-4383-B758-60953424D050.jpeg
1405E3A1-C953-4383-B758-60953424D050.jpeg (372.04 KiB) Visad 2317 gånger

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-04-25 22:24

bjornw skrev:
Zappa skrev:Fint att du nu har flyttat ner högtalarna och att absorbenter finns bakom dom! :) Men absorbenterna är mycket små och högtalarna täcker ungefär 40 % av deras area. Försök att i varje fall dubblera arean på absorbenterna, egentligen behöver absorbenterna åtminstone vara 100 x 80 cm och placeras som bilden visar. Böcker absorberar en del, du kan prova att fylla hyllorna ovanför högtalarna med böcker. Visst har du även flyttat hela paketet något till vänster för att undvika väldigt tidiga reflexer från sidoväggen?

Jag har faktiskt inte flyttat högtalaren mer än kanske 5 cm till vänster. Jag testade att flytta mer men förlorade så mycket av stereoperspektivet att jag inte tyckte det var värt det.

När det gäller absorbenter så är det bara stolsdynor jag testade lite snabbt med :)

Några stolsdynor till gör nog susen. :) Ja, avståndet till sidoväggen kan man behöva laborera en del med, det gjorde jag själv under en ganska lång tid innan jag blev helt nöjd. Om högtalaren placeras väldigt nära sidoväggen blir klangen oundvikligen starkt färgad om man inte dämpar ytan av sidoväggen som är i högtalarens närhet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-25 22:54

bjornw skrev:
goat76 skrev:Det vackraste i hyllan är helt klart LP:n med Sonic Youth, ett band jag lyssnar mycket på. Minns ni när musikvideon till låten 100% med skateboard-proffset Jason Lee (numera skådespelare) gick varm på MTV? Det var tider det! :)

4 LP Box set :mrgreen:

1405E3A1-C953-4383-B758-60953424D050.jpeg

Fint!

Eftersom den typen av musik verkar passa dig så kan jag rekommendera den nya skivan med LoFi-rockarna Dinosaur Jr. som kom ut i fredags. Den kanske faller dig i smaken. :)

Bild

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-25 23:00

goat76 skrev:Eftersom den typen av musik verkar passa dig så kan jag rekommendera den nya skivan med LoFi-rockarna Dinosaur Jr. som kom ut i fredags. Den kanske faller dig i smaken. :)

Den lyssnas på för fullt, även om jag är en aning besviken så här långt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-25 23:03

bjornw skrev:
goat76 skrev:Eftersom den typen av musik verkar passa dig så kan jag rekommendera den nya skivan med LoFi-rockarna Dinosaur Jr. som kom ut i fredags. Den kanske faller dig i smaken. :)

Så känner jag ofta till en början med deras skivor men de brukar ha tendensen att växa med varje genomlyssning. :)

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-26 12:41

goat76 skrev:
bjornw skrev:

Så känner jag ofta till en början med deras skivor men de brukar ha tendensen att växa med varje genomlyssning. :)

Ja, det jag tror den kommer göra. Det finns ju några riktigt bra låtar på den, jag tycker nästan singlarna är säst, så visst finns det potential. Jag ska köpa vinylen, det brukar lyfta upplevelsen ett par snäpp. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-04-26 18:19

Jag har ju haft Guru tidigare, dock QM10 som är storebror till junior, men det lär väl inte vara några jätteskillnader? Tror inte att det är någon större poäng med en sub som inte tillför så mycket botten, med tanke på att Guru med bra placering klarar sig rätt bra på egen hand. Så återigen, tror jag mest på placering vid TV:n. Då kan det bli riktigt bra på en plats och ändå fungera som lounge i rummet i övrigt med tanke på att de har bra spridning. Vid tv:n skulle det dessutom gå hyfsat lätt att få till en soffsublösning... 8) Men då bör du vara beredd på att staga upp soffan så att den blir vridstyvare och addera sådär 30-40 kg vikt. Dvs. vara smått galen... :lol:

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-04-26 19:32

eljulio skrev:Jag har ju haft Guru tidigare, dock QM10 som är storebror till junior, men det lär väl inte vara några jätteskillnader? Tror inte att det är någon större poäng med en sub som inte tillför så mycket botten, med tanke på att Guru med bra placering klarar sig rätt bra på egen hand. Så återigen, tror jag mest på placering vid TV:n. Då kan det bli riktigt bra på en plats och ändå fungera som lounge i rummet i övrigt med tanke på att de har bra spridning. Vid tv:n skulle det dessutom gå hyfsat lätt att få till en soffsublösning... 8) Men då bör du vara beredd på att staga upp soffan så att den blir vridstyvare och addera sådär 30-40 kg vikt. Dvs. vara smått galen... :lol:

Klart att den subwoofern han testade tillför något, själv har jag en subwoofer med liknande storlek från REL till mina golvhögtalare.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-04-26 19:55

Jag provade att simulera en högtalarplacering vid TV:en, simuleringen blir förstås inte i närheten av perfekt men ger möjligen en fingervisning.
Bilagor
Rumsimulering 2.png
Rumsimulering 2.png (82.04 KiB) Visad 2173 gånger

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-26 20:12

Rel har precis lanserat en ny generation subbar i T-serien, T/x heter den, priserna är höjda med ca 25%. Kanske kommer T/i-serien reas ut nu, men den verkar ju inte vara kompatibel med min förstärkare ändå.

Hur som helst såg jag Steve Guttenbergs recension av SVS 3000 Micro idag och blev väldigt sugen.

https://youtu.be/UHj4vsjB0yg

Jag kontaktade SVS support med lite frågor och dom var väldigt trevliga och hjälpsamma. Utifrån min setup gav dom mig rekommendationer för hur jag skulle ställa filter m.m. (dela vid 55 Hz). Dom verkar f.ö. vara fans av Guru. :)

Dom sålde in den så bra att jag lade en beställning. En kub på mindre än 30x30x30 cm som rymmer dubbla 8” element och en klass d-förstärkare på 800w RMS. Inbyggd DSP och appstyrning. Sötare än en en kattunge! :D

https://www.google.se/amp/s/amp.svsound ... -subwoofer

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-04-26 20:13

Själv hade jag högst troligt valt bort subwoofer. Rätt uppställd har Junior en relativt potent bas, den anemiska basen beror företrädesvis på uppställningen av högtalarna och var du sitter/står. Prova placeringen vid TV:en, det går ju alltid att flytta tillbaka mojängerna om resultatet inte blir som du önskar och/eller om din bättre hälft protesterar. Det är trivsamt att hänga tillsammans i soffan och spisa musik, det är även trevligt att få bättre ljud när man kollar på TV – tycker jag!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-04-26 20:14

bjornw skrev:Rel har precis lanserat en ny generation subbar i T-serien, T/x heter den, priserna är höjda med ca 25%. Kanske kommer T/i-serien reas ut nu, men den verkar ju inte vara kompatibel med min förstärkare ändå.

Hur som helst såg jag Steve Guttenbergs recension av SVS 3000 Micro idag och blev väldigt sugen.

https://youtu.be/UHj4vsjB0yg

Jag kontaktade SVS support med lite frågor och dom var väldigt trevliga och hjälpsamma. Utifrån min setup gav dom mig rekommendationer för hur jag skulle ställa filter m.m. (dela vid 55 Hz). Dom verkar f.ö. vara fans av Guru. :)

Dom sålde in den så bra att jag lade en beställning. En kub på mindre än 30x30x30 cm som rymmer dubbla 8” element och en klass d-förstärkare på 800w RMS. Inbyggd DSP och appstyrning. Sötare än en en kattunge! :D

https://www.google.se/amp/s/amp.svsound ... -subwoofer

Coolt! Har sett den och när nyfiken på vad den kan prestera. Återkom gärna med en beskrivning!

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-26 20:20

Zappa skrev:Jag provade att simulera en högtalarplacering vid TV:en, simuleringen blir förstås inte i närheten av perfekt men ger möjligen en fingervisning.

Efter diskussion med min fru gick hon med på ommöblering i nuvarande bokhylla så att jag kan flytta ned högtalarna. Att flytta dem (och skivspelare) till teven fick jag dock blankt nej på. Hon har dessutom goda argument, så jag tänker inte försöka övertyga henne. Lite ommöblering i hyllan och eventuell rumskorrigering medelst dsp är nog så långt jag kan gå. Det perfekta ljudet sparar jag till källarrummet.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-04-26 20:27

Okej, då behöver du inte ha med den placeringen i beräkningen åtminstone, toppen att högtalarna kunde flyttas ner. :)

bjornw

Inläggav bjornw » 2021-04-26 20:28

Zappa skrev:Själv hade jag högst troligt valt bort subwoofer. Rätt uppställd har Junior en relativt potent bas, den anemiska basen beror företrädesvis på uppställningen av högtalarna och var du sitter/står. Prova placeringen vid TV:en, det går ju alltid att flytta tillbaka mojängerna om resultatet inte blir som du önskar och/eller om din bättre hälft protesterar. Det är trivsamt att hänga tillsammans i soffan och spisa musik, det är även trevligt att få bättre ljud när man kollar på TV – tycker jag!

Fast basen är inte anemisk, det har jag aldrig påstått. Den är helt ok och jag skulle kunna leva med det. Men det är trevligt med lite mer botten och det är kul med ett litet projekt. Dessutom har jag pengar över att sätta sprätt på.

Jag håller med om att det är trevligt att sitta i soffan och lyssna på musik, men sitter man och pratar och har musiken på i bakgrunden så funkar det bra som det är placerat idag.

Jag vill nog inte veta hur det låter om jag flyttar allt till tevedelen, det blir bara jobbigt om det låter mycket bättre och jag ändå inte kan flytta det permanent :/

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-04-26 20:37

Det där med anemisk bas var mest min egna tolkning utifrån den simulering jag gjorde tidigare. Nä, kan man inte flytta prylarna permanent till en annan plats i rummet som eventuellt låter bättre gör man nog klokt i att låta bli. Fast lite nyfiken hade jag ju varit och antagligen testat ändå. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd