Nattlorden skrev:goat76 skrev:Jag har absolut inte något hål i mitten i stereobilden, däremot har jag fullt stereoperspektiv till skillnad från dig. Och ja, det kommer märkbart påverka panoreringarna i stereobilden och ge precis den separation i mixen så som det av skaparen var tänkt.
Du väljer att dölja problemet istället för att ta tag i de verkliga orsakerna, och detta på bekostnad av stereoperspektivet.
Testa att sätta dig längre fram än din nuvarande sittplats så att du hamnar på den punkten där du har en liksidig triangel, om det på den positionen uppstår ett tydligt hål i mitten så har du helt enkelt valt en alldeles för stor lyssningstriangel för vad spridningen av dina högtalare mäktar med. Lösningen är i det fallet inte att flytta bak lyssningsplatsen tills du märkbart reducerat hela omfånget av stereoperspektivet, utan helt enkelt minska hela lyssningstriangeln till den punkt där spridningen av dina två högtalare "överlappar" varandra så att ett hål i mitten inte uppstår.
Visst, flytta du ihop dem så det blir en monohögtalare så slutar det inträffa. Spridning har inte med saken att göra. Prova samma sak i ett ljuddött rum eller utomhus där du inte har några reflexer att tala om. Det du talar om är att spridningen maskerar problemet eller att du smalnar av situationen så pass att ditt hörande inte är analytiskt nog att förstå problemet.
Nej, det är du som väljer att dölja problemet istället för att ta tag i de verkliga orsakerna, och detta på bekostnad av stereoperspektivet. Det är du som valt ett alldelses för stort avstånd mellan dina högtalare vilket orsakar ett hål i mitten av ljudbilden när du sätter dig på den platsen som bildar en liksidig lyssningstriangel, när du backar ifrån denna plats och lyssningsavståndet blir längre till högtalarna så blir stereobredden allt smalare, och du förlorar en väsentlig andel av stereoperspektivet vilket gör att ljudet allt mer närmar sig "mono".
Jag har inte något hål i mitten av stereobilden eftersom det fysiska mellanrummet jag valt mellan högtalarna inte är större än vad de mäktar med för att ge en homogen ljudbild, och samtidigt behåller jag ett fullt stereoperspektiv. Och ja, det kommer märkbart påverka panoreringarna i stereobilden och ge precis den separation och bredd i mixen så som det av skaparen var tänkt, mittpanorerade inslag är distinkt förankrade i mitten av ljudbilden och alla övriga ljudinslag bibehåller den tilltänkta separationen.
End of OT. Jag svarar inte på fler oseriösa och tramsiga påståenden, okej?