Moderator: Redaktörer
pLudio skrev:Förresten så borde du skaffa bananer till högtalarkablarna. T ex Wago som avhandlades i viewtopic.php?f=10&t=71326.
gflar skrev:eljulio skrev:gflar skrev:Om du nu ska skaffa en till hårddisk för att säkerhetskopiera, varför inte en NAS då? Då kan du använda app i mobilen som kommer åt allt du har.
låter ju smutt. hur gör jag då?
Anslut NAS till nätverket (kabel), den kan finnas var som helst i huset och vara igång alltid. Kopiera från din USB-disk till en mapp i NAS. Sedan skaffa app till mobilen som castar Spotify, Tidal och från NAS.
Vad du ska skaffa för NAS och app kan andra svara bättre på.
Sist men inte minst, för riktig säkerhet förvara USB-disken hos svärmor
Baffel skrev:Lägg backuppen i molnet . Ska det vara riktigt vasst finns det program som tar automatiska backupper typ var femte minut på allting . Det görs i bakgrunden utan att det märks, för att sedan läggas upp i molnet. Lite överdrivet i ditt fall måhända men något jag inte fattar varför inte alla företag har.
https://www.techradar.com/best/best-cloud-backup
Frisk skrev:Baffel skrev:Lägg backuppen i molnet . Ska det vara riktigt vasst finns det program som tar automatiska backupper typ var femte minut på allting . Det görs i bakgrunden utan att det märks, för att sedan läggas upp i molnet. Lite överdrivet i ditt fall måhända men något jag inte fattar varför inte alla företag har.
https://www.techradar.com/best/best-cloud-backup
Att göra sin backup i molnet kan ju vara en sak, men man måste ju vara medveten om att även andras diskar kan gå sönder, så man ska ju ha sin egen data också, det händer ju att användares data försvinner även från "molnen".
Att kontinuerligt synka är ju mer en redundans än backup, tar du bort en fil av misstag försvinner den ju även från redundansen, då vill man gärna också ha en backup att gå tillbaka till.
Att lägga saker hos någon annan innebär ju också att man måste veta ganska väl var den hamnar och vilka villkor som finns så inte datan sprids på oönskat sätt. Kanske inte så noga för personliga musikbiblioteket men definitivt för vissa företagsdokument.
Baffel skrev:Som privatperson gäller väl mest att inte glöm inte bort att ta backup och kolla så man kan öppna backupperna även om allt skulle krascha så man har program för det . Är väl inga större problem om det inte är några knepigheter som backas upp , men det kan ju vara värt att kolla så det fungerar.
hcl skrev:Är inte denna tråd tämligen förvirrad? Frågeställningen rör "Streamer av god klass" varpå trådskaparen sedermera köper en DAC. Fine, men förväntningarna tycks vara att en denna DAC gör samma sak som en "streamer", vilket givetvis inte är fallet.
![]()
pLudio skrev:hcl skrev:Är inte denna tråd tämligen förvirrad? Frågeställningen rör "Streamer av god klass" varpå trådskaparen sedermera köper en DAC. Fine, men förväntningarna tycks vara att en denna DAC gör samma sak som en "streamer", vilket givetvis inte är fallet.
När trådskaparen är grundförvirrad och har kompetens lika djup som ett fågelbad så kan det gå så här.
![]()
Streamern Chromecast Audio blev av god klass när den kompletterades med en kompetent DAC.
Ted_B skrev:Du har hunnit provlyssna med chromecasten digitalt kopplad till dacen?
Kul om du upplever att det låter bättre än tidigare!
RogerGustavsson skrev:Vad används den lilla DAC:en på de sista bilderna till?
eljulio skrev:Börjat rippa igen. Har det någon hörbar betydelse om jag rippar i flac eller wav? Jag tror inte det, men...? Använder Windows media player som verkar plocka den data jag behöver, med omslag och info om skivan mm.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster