Streamer av god klass

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pLudio

Re: Streamer av god klass

Inläggav pLudio » 2021-01-08 22:52

Förresten så borde du skaffa bananer till högtalarkablarna. T ex Wago som avhandlades i viewtopic.php?f=10&t=71326.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-09 06:58

pLudio skrev:Förresten så borde du skaffa bananer till högtalarkablarna. T ex Wago som avhandlades i viewtopic.php?f=10&t=71326.

ännu en sak att se över! :D tur att jag är klar med högtalarna nu i alla fall... :lol:

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-09 06:58

gflar skrev:
eljulio skrev:
gflar skrev:Om du nu ska skaffa en till hårddisk för att säkerhetskopiera, varför inte en NAS då? Då kan du använda app i mobilen som kommer åt allt du har.

låter ju smutt. hur gör jag då?

Anslut NAS till nätverket (kabel), den kan finnas var som helst i huset och vara igång alltid. Kopiera från din USB-disk till en mapp i NAS. Sedan skaffa app till mobilen som castar Spotify, Tidal och från NAS.

Vad du ska skaffa för NAS och app kan andra svara bättre på.

Sist men inte minst, för riktig säkerhet förvara USB-disken hos svärmor :)

Klart intressant. Tillbaka till google.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-09 08:29

Lägg backuppen i molnet . Ska det vara riktigt vasst finns det program som tar automatiska backupper typ var femte minut på allting . Det görs i bakgrunden utan att det märks, för att sedan läggas upp i molnet. Lite överdrivet i ditt fall måhända men något jag inte fattar varför inte alla företag har.

https://www.techradar.com/best/best-cloud-backup

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-01-09 09:24

Baffel skrev:Lägg backuppen i molnet . Ska det vara riktigt vasst finns det program som tar automatiska backupper typ var femte minut på allting . Det görs i bakgrunden utan att det märks, för att sedan läggas upp i molnet. Lite överdrivet i ditt fall måhända men något jag inte fattar varför inte alla företag har.

Att göra sin backup i molnet kan ju vara en sak, men man måste ju vara medveten om att även andras diskar kan gå sönder, så man ska ju ha sin egen data också, det händer ju att användares data försvinner även från "molnen".

Att kontinuerligt synka är ju mer en redundans än backup, tar du bort en fil av misstag försvinner den ju även från redundansen, då vill man gärna också ha en backup att gå tillbaka till.

Att lägga saker hos någon annan innebär ju också att man måste veta ganska väl var den hamnar och vilka villkor som finns så inte datan sprids på oönskat sätt. Kanske inte så noga för personliga musikbiblioteket men definitivt för vissa företagsdokument.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-09 10:14

Vad används den lilla DAC:en på de sista bilderna till?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-09 11:38

Frisk skrev:
Baffel skrev:Lägg backuppen i molnet . Ska det vara riktigt vasst finns det program som tar automatiska backupper typ var femte minut på allting . Det görs i bakgrunden utan att det märks, för att sedan läggas upp i molnet. Lite överdrivet i ditt fall måhända men något jag inte fattar varför inte alla företag har.

Att göra sin backup i molnet kan ju vara en sak, men man måste ju vara medveten om att även andras diskar kan gå sönder, så man ska ju ha sin egen data också, det händer ju att användares data försvinner även från "molnen".

Att kontinuerligt synka är ju mer en redundans än backup, tar du bort en fil av misstag försvinner den ju även från redundansen, då vill man gärna också ha en backup att gå tillbaka till.

Att lägga saker hos någon annan innebär ju också att man måste veta ganska väl var den hamnar och vilka villkor som finns så inte datan sprids på oönskat sätt. Kanske inte så noga för personliga musikbiblioteket men definitivt för vissa företagsdokument.

Redundans , backup etc för företag är väl OT för denna tråd . Troligtvis även frågan om realtids backup . Lägger man sin data hos tex en amerikansk leverantör ska man vara medveten om att dem amerikanska staten har rätt att ta del av den datan.

Som privatperson gäller väl mest att inte glöm inte bort att ta backup och kolla så man kan öppna backupperna även om allt skulle krascha så man har program för det . Är väl inga större problem om det inte är några knepigheter som backas upp , men det kan ju vara värt att kolla så det fungerar. :)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-09 13:00

Är inte denna tråd tämligen förvirrad? Frågeställningen rör "Streamer av god klass" varpå trådskaparen sedermera köper en DAC. Fine, men förväntningarna tycks vara att en denna DAC gör samma sak som en "streamer", vilket givetvis inte är fallet.

:arrow:

:?:
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-01-09 13:00

Baffel skrev:Som privatperson gäller väl mest att inte glöm inte bort att ta backup och kolla så man kan öppna backupperna även om allt skulle krascha så man har program för det . Är väl inga större problem om det inte är några knepigheter som backas upp , men det kan ju vara värt att kolla så det fungerar. :)

Det är av den anledningen jag vill ha ett backup-program som bara kopierar filerna rätt av, och bara kopierar det som är ändrat/tillagt vid nästa körning. Program som innehåller komprimerade filer plus en massa tilläggsfiler går fetbort för mig. Att testa om en sådan backup fungerar en gång i halvåret kräver för mig ytterligare ty 8TB diskar samt att jag tycker det är kul att köra kopiering i några dygn.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-09 15:09

hcl skrev:Är inte denna tråd tämligen förvirrad? Frågeställningen rör "Streamer av god klass" varpå trådskaparen sedermera köper en DAC. Fine, men förväntningarna tycks vara att en denna DAC gör samma sak som en "streamer", vilket givetvis inte är fallet.

Streamern Chromecast Audio blev av god klass när den kompletterades med en kompetent DAC.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-09 16:18

pLudio skrev:
hcl skrev:Är inte denna tråd tämligen förvirrad? Frågeställningen rör "Streamer av god klass" varpå trådskaparen sedermera köper en DAC. Fine, men förväntningarna tycks vara att en denna DAC gör samma sak som en "streamer", vilket givetvis inte är fallet.

När trådskaparen är grundförvirrad och har kompetens lika djup som ett fågelbad så kan det gå så här.

Streamern Chromecast Audio blev av god klass när den kompletterades med en kompetent DAC.

Och ja, precis så blev det på grund av din och alla andras kompetens som hjälpte mig rätt. Det blev väldigt bra. Klart lyft!

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-01-09 23:54

Du har hunnit provlyssna med chromecasten digitalt kopplad till dacen?
Kul om du upplever att det låter bättre än tidigare!
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-10 07:38

Ted_B skrev:Du har hunnit provlyssna med chromecasten digitalt kopplad till dacen?
Kul om du upplever att det låter bättre än tidigare!

Ja, en så länge bara via Spotify. Vill helst inte använda floskler. Men jag har i alla fall fått en klart hörbar skillnad med något som jag skulle beskriva som "renare" återgivning och det känns ännu mer öppet. Jag är väldigt nöjd.

Nu tittar jag på ytterligare uppgraderingar när det gäller uppspelning av min skivsamling från hårddisk.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2021-01-10 13:22

Som alternativ till en vanlig NAS kan man köra en Raspberry Pi med en USB-disk till. Installerar man (tidigare nämnda) piCorePlayer och Logitech Media Server på sen så får man även en musikspelare som spelar så väl egen musik från hårddisken som strömningstjänster som Spotify och Tidal, med högsta tillgängliga kvalitet från Spotify.
Kan anslutas direkt till USB-ingången på DAC:en eller med extra kort till någon annan digital ingång. Då slipper man "casta" från andra enheter, och kan använda dessa enbart för styrning.

Jag kör själv med en Pi4 på detta sätt. Ska man ha den i lyssningsrummet så avråder jag dock från det paket från OKdo som jag köpte, då det har en fläkt som låter rätt mycket. Finns andra Pi med passiv kylning. Jag har min i källaren, så det spelar mig ingen roll.

Pi4 med disk.jpeg
2,5" USB-disk samt Raspberry Pi4B från OKdo
Pi4 med disk.jpeg (280.75 KiB) Visad 2051 gånger
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-10 14:10

RogerGustavsson skrev:Vad används den lilla DAC:en på de sista bilderna till?

Jag har en dac. Det du såg på bilden ar ett felköp som jag fick "hjälp" med från Kjell & Company. Den ska lämnas tillbaka. Det är Naimdacen som används.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-10 17:50

Jag har skaffat Plex för att hantera mina flacfiler. Smidig app att streama med och alla metadata följer med, med omslag och allt. Får ta och rippa resten nu. Vid en närmare kontroll ser jag att det saknas en del...

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-10 18:28

Börjat rippa igen. Har det någon hörbar betydelse om jag rippar i flac eller wav? Jag tror inte det, men...? Använder Windows media player som verkar plocka den data jag behöver, med omslag och info om skivan mm.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-10 19:15

Nej, båda är förlustfria format så rippa till FLAC som tar mindre plats.

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-01-11 06:02

Äh, OT. blev det.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-01-11 21:01

eljulio skrev:Börjat rippa igen. Har det någon hörbar betydelse om jag rippar i flac eller wav? Jag tror inte det, men...? Använder Windows media player som verkar plocka den data jag behöver, med omslag och info om skivan mm.

Media Player använder Windows Mixer som samplar om så det går att få bättre ljud med t.ex. JRiver.
Problemet med WAV är att man kan inte räkna med att det går att flytta filerna och att det blir någon ordning på det. Du kan sluta med att få typ fil1.wav fil2.wav etc. Så kör med Flac så sparas konvolut och namn i filen.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-01-11 23:45

Tänk bara på att Pi3 inte orkar driva en USB-disk, den måste ha egen ström. Kanske funkar med en SSD-disk utan extern ström?!

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-01-18 12:13

Kopplade in en äldre airport express till "verkstadsstereon".
Är ( naturligtvis inte) imponerad av apples integration, burken dyker upp som en "högtalare" i alla
mac-ars kontrollpanel. Bara att välja och köra.

Nu är den relatit mycket buffrad, så jag tror det blir tokigt att använda till filmer. Men för musik går det utmärkt.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2021-01-21 09:22

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2021-01-21 09:39

Airplay 1 är ju lite av en besvikelse men det ska bli intressant att se hur du uppfattar den :)
Miljö-alarmist

Föregående

Återgå till Köpråd