Squeezebox + extern DAC? streama musik från datorn.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-09-08 09:47

Tackar :D

Det hade varit intressant att veta om någon av användarna här inne har någon erfarenhet av detta.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-09-08 10:37

Kribban skrev:Tackar :D

Det hade varit intressant att veta om någon av användarna här inne har någon erfarenhet av detta.

MVH Christer

Jag har funderat på det, jag har ju en PocketPC som ligger och dräller så det skulle ju inte vara så svårt. Jag kanske testar något av förslagen och återkommer :).

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-09-08 11:59

Tydligen så har High Fidelity testat Squeezeboxen.

Jag citerar ett inlägg av MaVeRiC från minhembio.com:

Idag köpte jag tidningen High Fidelity, som av många "audiofiler" anses som en av de
få trovärdiga tidsskrifterna ( så har i alla fall sagts till mig av en audiofil )
( usch .. tänk o kallas för audiofil det rimmar inte bara på långfil )

I alla fall ...

Kim Kruse Petersen har skrivit en artikel om " Cd spelarens död "

Nätverksspelaren

Man testar 3 olika Philips - Soundbridge - Squeezebox

Vi gör historian kort .. Squeezebox segrar utan tvekan ..

Citerar Kim

- Med Squezzebox är vi uppe i den absoluta "highend" klassen
- Genom digitalutgången ger den musik som är att gå från CD till SACD eller DVD Audio

Sedan bara fortsätter han att i lyriska ordalag berätta om hur mycket roligare det är att
lyssna till Squeezeboxen än vad det är att lyssna till en Mark Levinson ML37.
Hur Squeezeboxen ger Dynamik, naturlighet och rymd i flera klasser över vad vi
annars är vana vid att höra ...

Han avslutar : "Kanske är Cd spelaren redan en utdöende ras"

Detta hade jag absolut inte väntat mig att få läsa i denna tidskriften, som i mångt och
mycket skriver om vinylspelare och SACD.

Jag har varit inne på det många gånger innan genom den möjlighet jag har
i mitt system. Men nu skall jag bygga ut och i denna utbyggnad skall det in
en Squeezebox för att den har innbyggd Screen ...

För er som inte är så bevandrade i tekniken, så fixar denna box alla format
som wma, mp3, waw osv... men viktigast är att den tar FLAC som är ett lossles
format och som dessutom sparar HDCD kodning ( vilket Squezzbox släpper igenom )
Genom att den "talar bäst" med FLAC blir det mindre datamängd som skickas och
då blir det mindre buffring, eller ingen alls ..

Ställde en fråga till Squeezebox support idag .. fick svar på två röda sekunder via mail...

MaVeRiC

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-08 15:29

Vad säger man? - Sweet!!!

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-09-08 15:33

Kul att fler uppmärksammar den, tycker ändå att det är förvånande att den inte fått större genomslag i "audiofilkretsar", att byta skivor är ju bara jobbigt... :P.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-09-08 18:41

Hur mkt får man pynta för denna på billigaste stället och var är det?

(Jag är lat nu, jag vet ;D Men ni har säkert bättre koll på detta än vad jag kan få på en timmes dumsurf)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-08 20:46

Borgaren skrev:Hur mkt får man pynta för denna på billigaste stället och var är det?

(Jag är lat nu, jag vet ;D Men ni har säkert bättre koll på detta än vad jag kan få på en timmes dumsurf)

Du kan söka i dom andra trådarna i ämnet här på forumet... Annars föreslår jag att du tittar här för aktuella priser. ;-)

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-09-09 23:38

Nu har jag testat lite med PocketPC och det var faktiskt inte alls dumt!
Jag provade slimservers inbyggda gränsnitt anpassat för PocketPC (lägg till /Handheld i URL'en) men fastnade sen för TelCanto, en PocketPC applikation för slimserver. Den ger dig total kontroll över spellistan, man kan flytta upp/ned, ta bort etc. Just den biten jag jag saknat lite med den vanliga fjärren.

Har inte använt det så mycket än men jag misstänker att det är vanebildande :).

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-09-11 21:37

Dum fråga får dumt svar :lol:

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-09-11 21:39

Var tvungen att köpa ett nummer av High Fidelity bara för att squeezen var med :D .. Dom verkar ju vettiga som jobbar på den tidningen till och med :)

Jag är förundrad att ingen hade en Squeeze på arken, tänkte faktiskt ta med min och laptopen men det var tungt nog att släpa på kamera och stativ.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-11 21:40

:-)... hoppas att du hittat ett bra pris! Och nya SB3 ägare är alltid välkomna.

Användarvisningsbild
jpontus

Squeezebox = hifi

Inläggav jpontus » 2006-09-23 17:19

Jag läste samma artikel i HiFidelity och nu håller jag på att helt gå över till Squeezeboxlösningen (det tar tid att konvertera musiksamlingen). Kopplat till min DAC, Harmony Design DA9 låter det superbt, vilken annan uppgredering som helst hade kostat 10-15000 kronor mer än Squeezeboxen. /Pontus

Användarvisningsbild
CalleG

Inläggav CalleG » 2006-10-13 16:58

Hur är skillnaden mellan analogutgången och att gå via DA9? Knappt märkbar eller ofantlig? Har du försteg till eller går du direkt till slutstegen sedan, och använder digitala volymkontrollen i SB'n?

Användarvisningsbild
CalleG

Inläggav CalleG » 2006-10-13 17:00

CJNE skrev:Adzer: nätadaptern som följer med är switchad och lämnar inte lika fin likspänning som en vanlig stabiliserad dito, den här hos Elfa kan vara ett alternativ om du är sugen att byta.

Hmm den är ju bara på 1.2V? Behöver inte SB'n 1.5V?

Någon som faktiskt testat med en bättre nätdel och analogutgångar?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-13 18:58

CalleG skrev:
CJNE skrev:Adzer: nätadaptern som följer med är switchad och lämnar inte lika fin likspänning som en vanlig stabiliserad dito, den här hos Elfa kan vara ett alternativ om du är sugen att byta.

Hmm den är ju bara på 1.2V? Behöver inte SB'n 1.5V?

Jag tror att den behöver 5 V, däremot:
ju mer A desto bättre :D

Power input

* 5.0V DC, regulated
* Center positive, sleeve ground
* Connector: 2.5mm ID, 5.5mm OD, 11mm long
* Min supply rating: 1000mA

Edit: lagt till citat
When routine bites hard

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-10-14 00:31

CalleG skrev:Hmm den är ju bara på 1.2V? Behöver inte SB'n 1.5V?

Näe, 69-809-16 ska lämna 5V= och max 1200mA, borde fungera.
Men jag har inte testat, är inte helt övertygad om att det är värt mödan... :).

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-14 22:10

Låt er inte luras av HighFidelity, mycket talar för att SB3 måste köras via en separat DAC för att prestera tillfredsställande. Kanske detta är bra nog för MP3-generationen men det räcker inte ända fram.

Mvh

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-14 22:15

woland skrev:Låt er inte luras av HighFidelity, mycket talar för att SB3 måste köras via en separat DAC för att prestera tillfredsställande. Kanske detta är bra nog för MP3-generationen men det räcker inte ända fram.

Mvh

Beror ju lite på hur kräsen man är också. Det är trots allt betydligt mer trevlig än en ren cd-spelare för samma pengar.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-14 22:17

woland skrev:Låt er inte luras av HighFidelity, mycket talar för att SB3 måste köras via en separat DAC för att prestera tillfredsställande. Kanske detta är bra nog för MP3-generationen men det räcker inte ända fram.

Mvh

woland i annan tråd skrev:Ja jag har ju aldrig lyssnat på musik i datorn, så jag vet inte. Men visst går det att höra skillnad på samma inspelning i MP3 contra 16/44 eller 24/96.

Är det likadant här? Du har inte lyssnat på Squeezeboxen, men du vet ändå att den är dålig?
When routine bites hard

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-14 22:19

Visst är man maximalt kräsen. Vi snackar ju om HighFidelity! Jag skippar i värsta fall fjärrkontroll och andra nymodigheter.

Datalösningar får man nog av på på jobb med alla SQL-kluster osv.

Mvh

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-14 22:24

TCM skrev:
Är det likadant här? Du har inte lyssnat på Squeezeboxen, men du vet ändå att den är dålig?

Nix, jag har inte sagt att den är dålig. Den är säkert skitbra för sitt pris. Vi snackar ju om 3.000 spänn ungefär. För det priset kan nog många bli nöjda.

Mvh

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-15 00:47

Vänner,

Bild

Troll, mata dom inte... :-)

Användarvisningsbild
CalleG

Inläggav CalleG » 2006-10-15 00:52

Jag håller på att ersätta CD och försteg i 40k-klassen med en Squeezebox så jag är lite intresserad av de olika alternativen. Det jag kan säga redan nu med SB'n inkopplad direkt till monoblocken är att jag saknar bas och att det känns lite "burkigt" - jorå, jag kör FLAC.

Min tid är begränsad, om inte annat eftersom den går åt till att rippa skivsamlingen :), därför är jag nyfiken på erfarenheter från andra. Jag kör idag analogt direkt till slutstegen, så det finns ju en uppsjö uppgraderingar -
. Ny strömmatning. Jag har en adapter som klarar 5V/4A - vågar jag koppla in den? Står i manualen att man inte ska fippla med sånt.
. Digitalt till DAC. Reglera volym i SB? I DAC? Blir det bättre, hur bra DAC behövs?
. Måste jag kanske ha ett försteg trots allt - jamen då faller lixom lite av iden.

Jag är rätt nöjd med ljudet själv, faktiskt, det är min fru som klagar. ;)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-15 01:25

CalleG skrev:Jag är rätt nöjd med ljudet själv, faktiskt, det är min fru som klagar. ;)

Hej,

Utan att riktigt veta vad du har för grejor så tror jag inte att det är en bra ide att koppla den direkt. När du regelar volymen digitalt (vilket du gör med SB3:ans volymkontroll) så kommer du att minska upplösningen och dynamiken i signalen. Det kan vara förklaringen till att ni upplever ljudet som hårt. Att koppla in en extern DAC skulle inte hjälpa om du använder SB3:ans volymkontroll - då minskar du dynamiken i den externa DAC:en istället.

Jag förstår vad du vill uppnå med direktkopplingen och jag funderar själv på att skippa den integrerade förstärkaren och bygga något passivt och sen koppla direkt till ett slutsteg. Alternativ sätta en potentiometer på baksidan av SB3:an för lagom dämpning. Genom att dämpa ner signalen analogt/passivt så hoppas jag att göra det möjligt att "bara" använda den digitala volymkontrollen "på marginalen". Om man är i den övre ändan av volymskalan på SB3:ans digitala volymkontroll så tror jag att problemen med upplösning och dynamik är ohörbara.

Angående adapter:
Slimdevices skrev:Power input

* 5.0V DC, regulated
* Center positive, sleeve ground
* Connector: 2.5mm ID, 5.5mm OD, 11mm long
* Min supply rating: 1000mA

Den adapter som följer med är "switching", för att det skall vara någon mening att byta måste du vara säker på att den du har är "linjär". Den andra grejen är att den MÅSTE vara "regulated" (är det "reglerad" det heter på svenska?). Kolla det NOGA innan du kopplar in den. Noga. Spontant låter den som en 4A är ganska mycket för en som är linjär och reglerad. Är den fysiskt stor och tung? Om jag var HELT säker på att den var det så skulle jag våga prova men då skulle jag vara HELT säker. Om du tvekar det minsta så låt bli. Jag tror heller inte att det är lösningen på ditt problem.

Att byta från en switchande- till en linjär- PSU är i högsta grad en "tweak". Det finns dom som hävdar att de kan höra skillnad men också de som hävdar motsatsen (bland annat gör Slimdevices det). Förvänta dej iaf inga underverk.

Håll oss gärna postade på vad du gör. Det skall blir spännande att höra om lösningen av detta!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-15 01:31

Förresten. Prova att kör SB3:an via försteget. Ha SB3:an på full volym och ställ in lyssningsvolymen med försteget. Låter det fortfarande "burkigt" och "baslöst"? Det är värt att prova.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-15 02:39

Man bör nog i allafall använda en extern DAC.
För att vara HELT säker.

Mvh

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-15 07:48

Koffe skrev:Vänner,

Bild

Troll, mata dom inte... :-)

Sorry Koffe! Jag ska Bild

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-15 08:04

CalleG skrev:Jag håller på att ersätta CD och försteg i 40k-klassen med en Squeezebox så jag är lite intresserad av de olika alternativen. Det jag kan säga redan nu med SB'n inkopplad direkt till monoblocken är att jag saknar bas och att det känns lite "burkigt" - jorå, jag kör FLAC.

Min tid är begränsad, om inte annat eftersom den går åt till att rippa skivsamlingen :), därför är jag nyfiken på erfarenheter från andra. Jag kör idag analogt direkt till slutstegen, så det finns ju en uppsjö uppgraderingar -
. Ny strömmatning. Jag har en adapter som klarar 5V/4A - vågar jag koppla in den? Står i manualen att man inte ska fippla med sånt.
. Digitalt till DAC. Reglera volym i SB? I DAC? Blir det bättre, hur bra DAC behövs?
. Måste jag kanske ha ett försteg trots allt - jamen då faller lixom lite av iden.

Jag är rätt nöjd med ljudet själv, faktiskt, det är min fru som klagar. ;)

Kolla även den här diskussionen hos Slim Devices. SB2:an är invändigt likadan som SB3:an, så detta borde gälla för båda. Som du ser avråder Sean Adams [CEO för Slim Devices] från att använda SB:n som försteg. Det som rekommenderas är att koppla in en "Attenuator". Jag är själv intresserad av något i den här stilen, men hänger inte riktigt med i resonemanget - så någon får gärna förklara :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-10-15 08:30

TCM skrev:Det som rekommenderas är att koppla in en "Attenuator".

Det är samma sak som volymkontroll på svenska då, passiv. Dvs en potentiometer typ.

Om man nu skall vara så "ren" som möjligt så bör det varar som så att man har max volym på SB3an (eller stänger av volymkontrollen = får maxvolym automatiskt, vill minnas att man kan göra det), tar den digitala signalen till en extern DAC, t.ex. Sentec DiAna (det är ett exempel folks ;) ). Och sedan då en volymkontroll. Antingen då ett bra försteg, Sentecs SC9 skulle nog passa, eller EAR One tror jag den heter - den nya svenska.

Om man vill köra hackerstuket så kan man köpa en ELMIA omkopplare från Svalander med fasta motstånd som volymkontroll. På samma sätt kan man köpa NLE från Danmark med ytmonterade motstånd till samma omkopplare. Mera renodlat än NLE kan jag inte tänka mig. Fjärrad volymkontroll är ju bara å glömma med denna lösning, men PURE blir det ;)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-15 12:48

Den här var sexig! $135-$160 är inte dyrt heller. Eller dom här för $40 styck.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd