Det hade varit intressant att veta om någon av användarna här inne har någon erfarenhet av detta.
MVH Christer
Moderator: Redaktörer
Kribban skrev:Tackar![]()
Det hade varit intressant att veta om någon av användarna här inne har någon erfarenhet av detta.
MVH Christer
Idag köpte jag tidningen High Fidelity, som av många "audiofiler" anses som en av de
få trovärdiga tidsskrifterna ( så har i alla fall sagts till mig av en audiofil )
( usch .. tänk o kallas för audiofil det rimmar inte bara på långfil )
I alla fall ...
Kim Kruse Petersen har skrivit en artikel om " Cd spelarens död "
Nätverksspelaren
Man testar 3 olika Philips - Soundbridge - Squeezebox
Vi gör historian kort .. Squeezebox segrar utan tvekan ..
Citerar Kim
- Med Squezzebox är vi uppe i den absoluta "highend" klassen
- Genom digitalutgången ger den musik som är att gå från CD till SACD eller DVD Audio
Sedan bara fortsätter han att i lyriska ordalag berätta om hur mycket roligare det är att
lyssna till Squeezeboxen än vad det är att lyssna till en Mark Levinson ML37.
Hur Squeezeboxen ger Dynamik, naturlighet och rymd i flera klasser över vad vi
annars är vana vid att höra ...
Han avslutar : "Kanske är Cd spelaren redan en utdöende ras"
Detta hade jag absolut inte väntat mig att få läsa i denna tidskriften, som i mångt och
mycket skriver om vinylspelare och SACD.
Jag har varit inne på det många gånger innan genom den möjlighet jag har
i mitt system. Men nu skall jag bygga ut och i denna utbyggnad skall det in
en Squeezebox för att den har innbyggd Screen ...
För er som inte är så bevandrade i tekniken, så fixar denna box alla format
som wma, mp3, waw osv... men viktigast är att den tar FLAC som är ett lossles
format och som dessutom sparar HDCD kodning ( vilket Squezzbox släpper igenom )
Genom att den "talar bäst" med FLAC blir det mindre datamängd som skickas och
då blir det mindre buffring, eller ingen alls ..
Ställde en fråga till Squeezebox support idag .. fick svar på två röda sekunder via mail...
MaVeRiC
Borgaren skrev:Hur mkt får man pynta för denna på billigaste stället och var är det?
(Jag är lat nu, jag vet ;D Men ni har säkert bättre koll på detta än vad jag kan få på en timmes dumsurf)
CJNE skrev:Adzer: nätadaptern som följer med är switchad och lämnar inte lika fin likspänning som en vanlig stabiliserad dito, den här hos Elfa kan vara ett alternativ om du är sugen att byta.
CalleG skrev:CJNE skrev:Adzer: nätadaptern som följer med är switchad och lämnar inte lika fin likspänning som en vanlig stabiliserad dito, den här hos Elfa kan vara ett alternativ om du är sugen att byta.
Hmm den är ju bara på 1.2V? Behöver inte SB'n 1.5V?
Någon som faktiskt testat med en bättre nätdel och analogutgångar?
Power input
* 5.0V DC, regulated
* Center positive, sleeve ground
* Connector: 2.5mm ID, 5.5mm OD, 11mm long
* Min supply rating: 1000mA
CalleG skrev:Hmm den är ju bara på 1.2V? Behöver inte SB'n 1.5V?
Någon som faktiskt testat med en bättre nätdel och analogutgångar?
woland skrev:Låt er inte luras av HighFidelity, mycket talar för att SB3 måste köras via en separat DAC för att prestera tillfredsställande. Kanske detta är bra nog för MP3-generationen men det räcker inte ända fram.
Mvh
woland skrev:Låt er inte luras av HighFidelity, mycket talar för att SB3 måste köras via en separat DAC för att prestera tillfredsställande. Kanske detta är bra nog för MP3-generationen men det räcker inte ända fram.
Mvh
woland i annan tråd skrev:Ja jag har ju aldrig lyssnat på musik i datorn, så jag vet inte. Men visst går det att höra skillnad på samma inspelning i MP3 contra 16/44 eller 24/96.
Är det likadant här? Du har inte lyssnat på Squeezeboxen, men du vet ändå att den är dålig?
CalleG skrev:Jag är rätt nöjd med ljudet själv, faktiskt, det är min fru som klagar.
Slimdevices skrev:Power input
* 5.0V DC, regulated
* Center positive, sleeve ground
* Connector: 2.5mm ID, 5.5mm OD, 11mm long
* Min supply rating: 1000mA
CalleG skrev:Jag håller på att ersätta CD och försteg i 40k-klassen med en Squeezebox så jag är lite intresserad av de olika alternativen. Det jag kan säga redan nu med SB'n inkopplad direkt till monoblocken är att jag saknar bas och att det känns lite "burkigt" - jorå, jag kör FLAC.
Min tid är begränsad, om inte annat eftersom den går åt till att rippa skivsamlingen, därför är jag nyfiken på erfarenheter från andra. Jag kör idag analogt direkt till slutstegen, så det finns ju en uppsjö uppgraderingar -
. Ny strömmatning. Jag har en adapter som klarar 5V/4A - vågar jag koppla in den? Står i manualen att man inte ska fippla med sånt.
. Digitalt till DAC. Reglera volym i SB? I DAC? Blir det bättre, hur bra DAC behövs?
. Måste jag kanske ha ett försteg trots allt - jamen då faller lixom lite av iden.
Jag är rätt nöjd med ljudet själv, faktiskt, det är min fru som klagar.
TCM skrev:Det som rekommenderas är att koppla in en "Attenuator".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster