Moderator: Redaktörer
Jansson skrev:Nordic Concept Artist/Schröder DPS tonarm/Dynavektor XX-2.
Jansson skrev:sportbilsentusiasten skrev:
Till trådstartaren, Majik LP12 ska du inte ha, den är en budgetvariant som bla har en sämre motorstyrning!
Så att dema en sådan ger inte alls någon bra indikation på vad en "normal" LP12 presterar
Nu talar jag om nytt.
ivor-isobariks tidigare inlägg och prisbilder får vi vänligen bortse ifrån.
En Magik LP 12 som har denna motorstyrning , Akito arm och Adikt pu landar på ca 43000:-
(Detta är inte budgetversionen eftersom denna har en projekt-arm. )
Det var denna som Kalle spelade upp för mig.
Den räcker inte hela vägen fram för mig.
Jag hoppas att jag har Linns prislista rätt för mig nu när jag räknar.
Ersätter jag Magik motorstyrning med en Lingo då är vi uppe på 53000:-
Akito-armen är en instegs-arm?
Det skulle klia efter en Ekos. Kanske jag kan hitta en beganad?
Gissar att det kan hamna på 57´? om jag har tur.
Budgeten är överskriden även om jag hittar en begagnad Ekos istället för helt nytt rakt igenom och nöjer mig med Akito.
Annars gäller Ekos SE och då hamnar vi på ca 88000:-
Jag känner mig själv allt för väl.
Det kommer nog inte att dröja allt för länge innan jag skulle gå i tankarna om Keel, Akiva, Urika, Radikal etc.
Då har jag överskridit budget mer än 3 ggr.
paa skrev:Jansson skrev:Nordic Concept Artist/Schröder DPS tonarm/Dynavektor XX-2.
Du ville ju ha en spelare som kunde servas långt in i framtiden,
men Nordic Concept verkar tidigare ha haft en hemsida som inte längre är aktiv, vilket kanske inte bådar så gott i det hänseendet.
http://www.nordic-concept.com/
Men det kanske har varit ägarbyte för företaget så att man ska leta nånannanstans?
Tillverkas märket fortfarande, och hur ser framtiden ut för deras produkter och reservdelar?
sportbilsentusiasten skrev:Jansson skrev:sportbilsentusiasten skrev:
Till trådstartaren, Majik LP12 ska du inte ha, den är en budgetvariant som bla har en sämre motorstyrning!
Så att dema en sådan ger inte alls någon bra indikation på vad en "normal" LP12 presterar
Nu talar jag om nytt.
ivor-isobariks tidigare inlägg och prisbilder får vi vänligen bortse ifrån.
En Magik LP 12 som har denna motorstyrning , Akito arm och Adikt pu landar på ca 43000:-
(Detta är inte budgetversionen eftersom denna har en projekt-arm. )
Det var denna som Kalle spelade upp för mig.
Den räcker inte hela vägen fram för mig.
Jag hoppas att jag har Linns prislista rätt för mig nu när jag räknar.
Ersätter jag Magik motorstyrning med en Lingo då är vi uppe på 53000:-
Akito-armen är en instegs-arm?
Det skulle klia efter en Ekos. Kanske jag kan hitta en beganad?
Gissar att det kan hamna på 57´? om jag har tur.
Budgeten är överskriden även om jag hittar en begagnad Ekos istället för helt nytt rakt igenom och nöjer mig med Akito.
Annars gäller Ekos SE och då hamnar vi på ca 88000:-
Jag känner mig själv allt för väl.
Det kommer nog inte att dröja allt för länge innan jag skulle gå i tankarna om Keel, Akiva, Urika, Radikal etc.
Då har jag överskridit budget mer än 3 ggr.
Hur tänker du nu? En ny LP12 med det viktigaste (dvs Keel o Radikal) och Akitoarm o Adiktpuppa landar oprutat på 105k eller nåt men borde gå att få loss för 90k nytt eller under 50k beggat.
Tex denna toppLP12 för 100k
http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?t=1267
Om du ber Mike sälja sin LP12 utan Ekos, Akiva och Ulrika kommer det att bli under din budget...Beggade Akito/Adikt drösar det om.
Varför köpa nytt när du kan få en spelare (oavsett märke) till under halva nypriset?
Jansson skrev:
Hej!
Tack för svar.
Som jag skrev.
Jag känner mig själv allt för väl. Uppgraderingsdjävulen kommer att bita tag i nackskinnet.
Mångårigt ägande av Naim har lärt mig ett och annat om mig skälv.
dimitri skrev:jag har inte läst tråden värst noga, men säg mig Jansson, tror du att du skulle höra skillnad mellan en Project eller Regaspelare i 5-10 kkr klassen och värsting Linn?
Jag skulle inte kunna. Och, och om jag kunde (blint) så vet jag inte vilken jag skulle föredra
själv har jag en Scheu pga dess hypa utseende men ångrar nästa att jag inte skaffat en enklare Project eller Rega
sportbilsentusiasten skrev:Jansson skrev:
Hej!
Tack för svar.
Som jag skrev.
Jag känner mig själv allt för väl. Uppgraderingsdjävulen kommer att bita tag i nackskinnet.
Mångårigt ägande av Naim har lärt mig ett och annat om mig skälv.
Så att spelaren kan uppgraderas är en nackdel?
Märkligt resonemang då OAVSETT vilken spelare du köper kan du alltid hitta en ANNAN spelare att byta upp dig till...
![]()
Borde inte max prestanda för pengarna vara det enda vettiga kriteriet?
Själv tycker jag det är en fördel att äga produkter som utvecklas. Sedan väljer man själv om man hänger på eller ej.
Mina Linnsteg är nu 13år gamla och trots att de går att skicka in för uppgradering sitter jag MER än nöjd med dom.
Be hustrun (eller vän om du inte har någon) vara en spärr mot uppgraderingsdjävulen om du känner att du behöver hjälp.
Jansson skrev:-När det gäller en Linn LP12 Majik och en Rega planar 3 vill jag påstå att jag kunde jag höra en likhet mellan dem i att hantera dynamiskt svaj.
Ingen av dem klarar riktigt av det så bra som jag skulle önska.
paa skrev:Jansson skrev:-När det gäller en Linn LP12 Majik och en Rega planar 3 vill jag påstå att jag kunde jag höra en likhet mellan dem i att hantera dynamiskt svaj.
Ingen av dem klarar riktigt av det så bra som jag skulle önska.
Det pekar väl på att med skivtallrikar i den viktklassen och med drivremmar med den spänsten så kommer du inte att bli nöjd, vad dom än kostar eller heter. Du måste alltså titta på tyngre tallrikar och/eller styvare drifter.
KarlXII skrev:Vilken resa det här blir.
Spännande att följa från åskådarbänk.
dimitri skrev:personligen skulle jag aldrig komma på tanken att köpa en "sista" sak. Sen då? lägga sig & dö? Kanske dödsångest kanske
dimitri skrev:personligen skulle jag aldrig komma på tanken att köpa en "sista" sak. Sen då? lägga sig & dö? Kanske dödsångest kanske
Fjonkalicious skrev:Jansson: när du väl börjar närma dig och så länge du tittar på nya produkter så tycker jag att du skall låna hem 1-3 spelare. Meckigt, javisst, men det är ett långsiktigt beslut och då kan det vara värt det. Hantering av spelare, både installation och uppspelning kan vara viktiga för helhetsupplevelsen. Personligen skulle jag inte vilja ha en spelare med 30 minuters ritual för varje platta: hoppa på ett ben samtidigt som man vevar med trollspöet. Men det är ju bara jag.
Jansson skrev:
Då vill jag vända på ditt resonemang.
Varför är den inte tillräckligt bra redan i den prisnivå den befinner sig på som standard?
Du skriver att LP 12 Majik är en budgetmodell. Jag får den uppfattningen att du nog inte tycker att den riktigt når max prestanda för pengarna?
Eller har jag fel där?
Varför gör man den inte tillräckligt bra från första början?
Jansson skrev:
Jag känner allt för väl igen detta från min historia med Naim.
Det finns alltid ytterligare en uppgradering runt hörnet.
Min föresats med denna tråd är att hitta en mycket bra skivspelare inom prissegmentet 1 sek-50k sek som jag inte ska byta ut, behöva eller känna att jag nog borde uppgradera utan som bara ska spela musik.
Fit and forget.
Jag vill bli klar.
Uppgraderingsdjävulen?
Min fru skiter i hifi. Hon är en nog så bra spärr och jag tror att hon skulle bli lite vass i tonen om jag bytte ut nästkommande skivspelare före min 70 års dag.
Men en Linn LP 12 kan man ju alltid serva och då kan man ju smyga in en uppgradering.
![]()
Skämt åsido. Nä, jag har inga problem med det och behöver ingen hjälp i den saken. Jag vill bara bli klar.
sportbilsentusiasten skrev:Tillräckligt bra för mig skulle vara en beggadLP12 för ca 40k .
Keel/Radikal/Ekos 2/Adikt
paa skrev:CODY skrev:RB 700an är en riktigt fin tonarm med bättre lager etc än de mindre armarana. Detsamma gäller kablarna inuti armen och till stärkaren. Lagret är ett helt annat och bättre etc. Men det kan du läsa om på regas hemsida.
jag tycker att den låter jättebra, inget sticker ut och den klingar friskt och homogent. Det sitter en rega exact på den och riaa är en rega fono; både PU och Riaa är egentligen sämre än spelaren. Den spelar särskilt klassisk musik på ett helt neutarlt sätt och den s a s hörs inte alls. Jag har många fina Erato och Decca pressningar som jag har ärvt. Finns inte någon anledning att byta. Om man vill uppgradera (och det får man förutsätta att du vill) kan man köpa mer ambitiösa pickisar och Riaa-steg. Den är relativt billig, 15 tkr. Den behöver inget underhåll och kan egentligen inte uppgraderas. Den är gjord för att vara fit n forget.
Ljudbilden är stor och livlig.
Kanske det skulle bli ännu bättre om du monterade den armen på Technics-spelaren?
Bill50x skrev:sportbilsentusiasten skrev:Tillräckligt bra för mig skulle vara en beggadLP12 för ca 40k .
Menar du att en begagnad LP12 med Keel och Radikal samt en Ekos2 kan fås för bara 40k? Jag menar bara Keel kostar ju typ 29, Radikal typ 35 om man köper nytt.
/ B
sportbilsentusiasten skrev:Tvärtom, Majik LP12 är skitbra för pengarna.
Idag är det dyra mekaniskt arbete! Det gör att finmekanik som lager, tonarmar mm BLIR dyrt. Förbättringar kostar därför mycket! Du borde jämföra Majik LP12 mot en topspecad tolva så fattar du.
Tillräckligt bra för mig skulle vara en beggadLP12 för ca 40k .
Ekos 2 kan finnas för lite drygt 10k = klart mindre än en ny Akito.
Har ägt en toppad tolva enl 1995 års spec. Skitbra men den ovan nämnda slår den klart.
Mer än 50k borde inte behövas för att sitta asnöjd. ok Ekos SE/Akiva/Ulrika (phonosteg) plockar fram mer information men pickuppslitaget kostar 10SEK skivan...
Dyrt med MC puppor.
Adikt MM är bra nog.
Du får ursäkta men jag ser inte skillnaden mellan att stå emot uppgradering genom att byta ut delar på befintlig spelare mot att uppgradera till annan spelare.
Så...kan du stå emot ENA uppgraderingen borde du kunna stå emot andra eller hur?
Återigen målet borde vara A/ tillräckligt bra prestanda för DIG B/till lägst pris.
Så jämför alla spelare mot varandra i samma anläggning, hellst din egen.
Bill50x skrev:dimitri skrev:personligen skulle jag aldrig komma på tanken att köpa en "sista" sak. Sen då? lägga sig & dö? Kanske dödsångest kanske
Inte alls. Även om jag valt en annan väg själv så kan det ibland kännas skönt att vara färdig med något - någon gång
Min skivspelare låter alldeles underbart som den är, men skulle jag göra ett pengamässigt klipp någon gång så finns det gott om uppgraderingar
/ B
CODY skrev:paa skrev:CODY skrev:RB 700an är en riktigt fin tonarm med bättre lager etc än de mindre armarana. Detsamma gäller kablarna inuti armen och till stärkaren. Lagret är ett helt annat och bättre etc. Men det kan du läsa om på regas hemsida.
jag tycker att den låter jättebra, inget sticker ut och den klingar friskt och homogent. Det sitter en rega exact på den och riaa är en rega fono; både PU och Riaa är egentligen sämre än spelaren. Den spelar särskilt klassisk musik på ett helt neutarlt sätt och den s a s hörs inte alls. Jag har många fina Erato och Decca pressningar som jag har ärvt. Finns inte någon anledning att byta. Om man vill uppgradera (och det får man förutsätta att du vill) kan man köpa mer ambitiösa pickisar och Riaa-steg. Den är relativt billig, 15 tkr. Den behöver inget underhåll och kan egentligen inte uppgraderas. Den är gjord för att vara fit n forget.
Ljudbilden är stor och livlig.
Kanske det skulle bli ännu bättre om du monterade den armen på Technics-spelaren?
Nja,
jag har en RB300 på Technicsen i detta nu och den är hos fodervärd (medlem på forumet) över sommaren och spelar reagge. Technicsen låter instängt (men relativt bra förstås) med skarp bas, men har inget att sätta emot P7an.
paa skrev:Tänk om det bara beror på att tonarmen i P7 är så mycket bättre än RB300?
Användare som besöker denna kategori: oa51 och 7 gäster