V8 skrev:Denna tråden handlar ju eg inte om generellt musikaliska OP-ampar, utan om försteg från två olika tillverkare. Så anledningen till att man inte svarar är kanske för att det är utanför topic?! (Kanske lite mkt att hoppas på...)
Starta gärna en ny tråd om OP-ampar.
OT?
Jag uppfattade att en av förstegstillverkarna "attackerade" den andra - genom att anföra att den andra förstegstillverkaren använde en dålig operationsförstärkare. Kritiken mot operationsförstärkaren var dock inte tydligt formulerat - ordet "dålig" användes exempelvis inte.
Argumentet för att den var dålig var att den var musikalisk, "men att han själv inte skulle drömma om att använda den" (även om han sade sig vara frestad eftersom det var tilltalande att den var billig).
Är det då verkligen OT att fråga den som sagt detta,
vad som är dåligt med operationsförstärkaren ifråga?
Jag skulle vilja påstå att det är
väldigt mycket on topic att be den som anmärker på en egenskap (eller beståndsdel) hos en av de försteg som tråden handlar om - att tala klarspråk!
Tänk om jag skulle säga att en högtalare på marknaden var dålig "för de har valt att skruva fast högtalarelementen med skruvar som jag inte skulle drömma om att använda (även om det kan tillstås att de i och för sig har musikalisk gängning)".
Nog skulle det uppfattas som rätt naturligt om någon frågade mig vad det är för fel på de där skruvarna? Och man kan vara helt säker på att jag skulle ha svarat på en sådan fråga!
Man är ju så att säga svaret skyldig när man uttryckt sig kryptiskt i frågeställarens ögon.
Vh, iö
- - - - -
PS. Kan tydliggöra att jag absolut inte har några invändningar mot att någon har en invändning mot en operationsförstärkare, eller att han berättar att man inte vill använda den!
Tycker dock det är rimligt att han berättar
vad det är för del på den, när han anför kritik mot den efter att ha fått veta att den används i "det andra försteget" som diskuteras i tråden.
Kommer ingen förklaring på vad han menar är det ju rimligt att tro att det var ett hugskott/bluff bara, ett försök att svärta ned konkurrenten som han hoppades att ingen skulle syna...
Jag är fullt medveten om möjligheten att han inte följer tråden alls dock, och förmodar att han kommer att berätta att så är fallet om det är orsaken till hittills uteblivet svar, när han svarar.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).