Harmony Design eller Holographic Audio

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2006-05-20 19:59

Audix skrev:Om man tror på F/E-metodiken som givande kan man fråga bägge tillverkarna om det gjorts F/E-lyssning och vad det i sådana fall gav för resultat.

Publicera gärna deras svar här.

Vi har inte fått någon direkt fråga, men jag tar mig friheten att svara ändå; :)
F/E-lyssning är en viktig komponent i vår utvecklingsprocess.
PRE TwentyFive var hörbart transparent under de förutsättningar som testet utfördes.
Nu kan ju inte absolut transparens bevisas, men vår ambition är att alla våra produkter skall vara hörbart transparenta.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-05-20 20:57

PRE Twentyfive verkar intressant!
Finns det bilder på underverkets insida också?
Jag är intresserad av att bilda mig en uppfattning om dess byggkvalite.

Vilken/vilka BB opamp/ar sitter det i den?
Matningen ligger på hur många V?

Ni kan gärna mejla mig svaren så behåller jag dem för mig själv.
magnus.eriksson@qbranch.se

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-05-21 15:17

Hur var det nu fanns det "nakenbilder" på PRE Twentyfive? :)

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2006-05-21 22:17

Manga_X skrev:PRE Twentyfive verkar intressant!
Finns det bilder på underverkets insida också?
Jag är intresserad av att bilda mig en uppfattning om dess byggkvalite.

Du har fått mail. :)

Manga_X skrev: Vilken/vilka BB opamp/ar sitter det i den?

Samma som i EAR ONE (OPA2134).

Manga_X skrev: Matningen ligger på hur många V?

+-15VDC
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-05-21 22:42

Tack för informationen Lars!

Mvh Magnus Eriksson

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-05-22 07:58

MusicMan skrev:Sedan får man ju ha i åtanke att det stått "Fjärrkontroll till Pre 906 är under utveckling" på Stridbecks hemsida i minst (såvitt jag vet) tre år nu så att det skulle komma när som helst kanske man ska ta med en nypa salt.

Är inte det en regel bland entusiasttillverkare i denna bransch? :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-05-22 08:10

Vore jag du skulle jag köpa ett begagnat Linn Kolektor! Har ett själv som jag är helnöjd med. Litet och kompakt till formatet.

10 ingångar! 3 utgångar! Dessutom har du en del funktioner som enbart finns på mycket dyrare produkter! Du kan döpa om alla ingångar (Har LCD display!) Reglera nivå så det är lika på alla. Inbyggt bra RIIA. Och naturligtvis fjärr. Steget har även icke ljudförstörande tonkontroller!

Kolektor

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-05-22 09:44

HA: Har ni stegad volymkontroll, ordinär pot eller styrs volymen av
en IC?

I alla 3 fall så är ju faktiskt en fjärrstyrning ganska enkel att få till :D

Med stegad volymkontroll, krävs en stegmotor, en liten microprocessor
eller så för att koda stegningen, en IR mottagare (finns ju med inbyggd
dekoder om man vill) och några trissor för att orka dra stegmotorn.

Med ordinär pot, tja finns det ingen med färdig motor som låter tillräckligt
bra så går det ju att montera en liten DC-motor på skaftet till poten.
Den styrningen blir ju ännu enklare än med stegmotor-fallet.

Volymkontrolls IC: En microprocessor och en IR-mottagare krävs :D

Plätt lätt :P

Dock så blir ju volymkontrollen med en stegmotor lite dyr, eftersom steg-
motorer kostar en hundring eller 2.
Den behöver ju dock inte vara så kraftig.

Jag har förresten en 48-stegad stegmotor med tillhörande styrning (lab-
kort från Renesas) liggande på hyllan...
Ni kan få källkoden till styrningen av den Mitsu processorn som sitter på
kortet om ni vill :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2006-05-22 20:58

Wolfie skrev:HA: Har ni stegad volymkontroll, ordinär pot eller styrs volymen av en IC?

Vi har ordinär pot (ALPS).

Wolfie skrev: I alla 3 fall så är ju faktiskt en fjärrstyrning ganska enkel att få till :D

Enklast är det med en motorpot.
När det gäller "IC-pot" så är det lite mer trix än vad man först kan tro, i alla fall om man vill ha volymvisning på ett snyggt sätt.

Wolfie skrev: Jag har förresten en 48-stegad stegmotor med tillhörande styrning (lab-kort från Renesas) liggande på hyllan...
Ni kan få källkoden till styrningen av den Mitsu processorn som sitter på
kortet om ni vill :D

Tack så mycket för det generösa erbjudandet :D , jag skall ha det i baktanke om det visar sig att våra andra spår inte går vägen.

Användarvisningsbild
Mattias_Stridbeck

Re: Harmony Design eller Holographic Audio

Inläggav Mattias_Stridbeck » 2006-06-26 21:37

Pre 906 finns faktiskt numera med fjärr till volymen. Kostar ca 1000 kr. Styrs via en liten enkel plastfjärr.
Pre 906 har avsevärt för bättrats under våren. Någon opponerade sig på något forum och tyckte att det inte kändes seriöst med alla uppgraderingar. Det får man gärna tycka men personligen så ser jag Pre 906 som en topprodukt. Att en sådan förbättras ca en gång per år är en naturlig följd av detta. Pre 906 av senaste modellen är bättre än någonsin. Alla Pre 906 tillverkade från 98 kan uppgraderas till dagens version.

Pre 9 är ett lite enklare försteg. För att göra det så billigt som möjligt, men ändå få bra kvalité så har det bara tre st ingångar. Dock så skall det inte anses vara en nedbantad Pre 906 eftersom hela konstruktionen är annorlunda. Pre 9 är en egen konstruktion, snarare mid end än high end, anspråkslöst och utmärkt kvalité för sina pengar. Alps volymen är till exempel selekterad. 2134 är visserligen musikalisk men att använda den i Pre 9 skulle jag inte drömma om. Fast det lockar en aning, den kostar ju nästan ingenting......

De kretsar som kan användas som volymkotroll låter inte bra, det är alltid något musikaliskt fel på dem. Fast de är ju väldigt billiga....

Är det någon som får vänta i veckor på att få svar via mail är något fel. Det kommer väldigt mycket spam numera, så det är inte alls omöjligt att mail försvinner på vägen, antingen i spamskydd, eller därför att något raderas av misstag.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-06-26 23:14

Mattias_Stridbeck skrev:2134 är visserligen musikalisk men att använda den i Pre 9 skulle jag inte drömma om.
Om man ska spela talböcker i sin stereo går det ju inget vidare om man har musikaliska OP-ampar, vilka poetiska OP-ampar rekommenderar du?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-27 00:03

Rydberg skrev:
Mattias_Stridbeck skrev:2134 är visserligen musikalisk men att använda den i Pre 9 skulle jag inte drömma om.
Om man ska spela talböcker i sin stereo går det ju inget vidare om man har musikaliska OP-ampar, vilka poetiska OP-ampar rekommenderar du?

:roll:

Innan vi fortsätter denna spännande tråd så skulle jag vilja be er att tänka igenom ev gliringar, även om de är humoristiskt menade. Även de ensidigt humoristiska.

Ta inte detta som ett pekfinger från min sida, bara ett påpekande för framtiden. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-27 00:31

Jag skulle (helt oironiskt!) vilja veta vad som kännetecknar en musikalisk OP-amp. :?

En musikalisk människa vet jag vad det är (en person med känsla för de musikaliska förloppen; rytmiska, harmoniska...), men musikalisk pryl är ett för mig okänt begrepp. Den kan ju varken musicera eller förstå sig på musik. Hur kan den då vara musikalisk? 8O

Operationsförstärkaren 2134 känner jag väl till, och vet att den (i en ingenjörsmässigt sund teknisk koppling nota bene) är extremt högpresterande, vilket förstås är bra. I synnerhet om man skulle råka ha en musikalisk musiker inspelad - alltså ha ett fonogram (eller flera) som man vill kunna uppleva på ett trevligt (sant) sätt.

Men när jag läser att en komponent är "...musikalisk men..." så undrar jag förstås BÅDE vad "musikalisk" betyder och vad "men" betyder*.

Framförallt det senare.

Jag kan tänka mig att "musikalisk" snarast är ett begrepp som bara är felaktigt använt (i betydelsen "låter bra", eller liknande?), men vad det där inskjutna "men" betyder skulle jag vilja veta. Den låter bra, men...?

Eller med andra ord: Vilka tillkortakommanden (objektivt beskrivna tack) hos 2134 är det som åsyftas egentligen när det skrivs "men..."? :o

Vh, iö

- - - - -

*Eller för att förtydliga mig ytterligare, Mattias: ATT du inte skulle drömma om att använda den är kanske möjligen intressant, men klart intressantare är VARFÖR du inte skulle drömma om att använda den, i nämnt försteg.

Så berätta vilka fysikaliska egenskaper den har som inte kvalificerar den (mer än att priset är lågt) i nämnt sammanhang.
Senast redigerad av IngOehman 2006-06-27 11:42, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-27 11:21

Trevligt med ett par förstegstillverkare som faktiskt.se skriver här. Vore trevligt om det kom ytterligare några... typ Boris Cop och Johan Bernström vore trevligt att få hit också.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-27 11:29

Och, finns det någon som vet om Metavox fortfarande tillverkas?
En vän till mig äger ett sådant med fjärrstyrd digital volympot. Helt balanserat. Kanske något ljust i klangen!?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-06-28 00:19

Trevligt med ett par förstegstillverkare som faktiskt.se skriver här. Vore trevligt om det kom ytterligare några

Frågan är bara hur länge de är kvar då det gillas att såga tillverkare här..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-06-28 00:23

FBK skrev:
Trevligt med ett par förstegstillverkare som faktiskt.se skriver här. Vore trevligt om det kom ytterligare några

Frågan är bara hur länge de är kvar då det gillas att såga tillverkare här..

inte sågas....ifrågasättas....vilket är bra

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-28 00:36

Att få en fråga utan att ha ett svar på frågan är tydligen lite jobbigt i varje fall... Eller finns det något annat skäl till frånvaron av svar? :wink:

Men allvarligt talat, svara nu snällt:

1. Vad är en musikalisk OP-amp???

2. Varför är den inte bra, trots att den är "musikalisk"?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-28 09:28

Denna tråden handlar ju eg inte om generellt musikaliska OP-ampar, utan om försteg från två olika tillverkare. Så anledningen till att man inte svarar är kanske för att det är utanför topic?! (Kanske lite mkt att hoppas på...)

Starta gärna en ny tråd om OP-ampar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-06-28 10:07

IngOehman skrev:Att få en fråga utan att ha ett svar på frågan är tydligen lite jobbigt i varje fall... Eller finns det något annat skäl till frånvaron av svar? :wink:

Men allvarligt talat, svara nu snällt:

1. Vad är en musikalisk OP-amp???

2. Varför är den inte bra, trots att den är "musikalisk"?

Vh, iö

Kan ju bero på brist av tid :)

Om man har tidsbrist kan man ibland behöva få lite tidsfrist :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-28 16:09

V8 skrev:Denna tråden handlar ju eg inte om generellt musikaliska OP-ampar, utan om försteg från två olika tillverkare. Så anledningen till att man inte svarar är kanske för att det är utanför topic?! (Kanske lite mkt att hoppas på...)

Starta gärna en ny tråd om OP-ampar.

OT? 8O

Jag uppfattade att en av förstegstillverkarna "attackerade" den andra - genom att anföra att den andra förstegstillverkaren använde en dålig operationsförstärkare. Kritiken mot operationsförstärkaren var dock inte tydligt formulerat - ordet "dålig" användes exempelvis inte.

Argumentet för att den var dålig var att den var musikalisk, "men att han själv inte skulle drömma om att använda den" (även om han sade sig vara frestad eftersom det var tilltalande att den var billig).

Är det då verkligen OT att fråga den som sagt detta, vad som är dåligt med operationsförstärkaren ifråga? :o

Jag skulle vilja påstå att det är väldigt mycket on topic att be den som anmärker på en egenskap (eller beståndsdel) hos en av de försteg som tråden handlar om - att tala klarspråk!

Tänk om jag skulle säga att en högtalare på marknaden var dålig "för de har valt att skruva fast högtalarelementen med skruvar som jag inte skulle drömma om att använda (även om det kan tillstås att de i och för sig har musikalisk gängning)".

Nog skulle det uppfattas som rätt naturligt om någon frågade mig vad det är för fel på de där skruvarna? Och man kan vara helt säker på att jag skulle ha svarat på en sådan fråga!

Man är ju så att säga svaret skyldig när man uttryckt sig kryptiskt i frågeställarens ögon.

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan tydliggöra att jag absolut inte har några invändningar mot att någon har en invändning mot en operationsförstärkare, eller att han berättar att man inte vill använda den!

Tycker dock det är rimligt att han berättar vad det är för del på den, när han anför kritik mot den efter att ha fått veta att den används i "det andra försteget" som diskuteras i tråden.

Kommer ingen förklaring på vad han menar är det ju rimligt att tro att det var ett hugskott/bluff bara, ett försök att svärta ned konkurrenten som han hoppades att ingen skulle syna...

Jag är fullt medveten om möjligheten att han inte följer tråden alls dock, och förmodar att han kommer att berätta att så är fallet om det är orsaken till hittills uteblivet svar, när han svarar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-06-28 19:09

Jag är också intresserad av ett genmäle från Stridbeck. Så här skriver han:
Mattias_Stridbeck skrev:2134 är visserligen musikalisk men att använda den i Pre 9 skulle jag inte drömma om. Fast det lockar en aning, den kostar ju nästan ingenting......

Han antyder alltså att Holographic Audio av ren snålhet implementerat en undermålig OP-amp. Men efter att ha slängt in den brandfacklan blev han tydligen svaret skyldig.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-28 20:51

IngOehman:

Då är jag inte sämre än att be om ursäkt. Uppfattade dock att diskussionen handlade generellt om OP-ampars musikalitet, och inte längre specifikt dessa två förstegs OP-ampar och valet av dessa. OP-ampar tycker jag faktiskt är såpass intressant att det bör få en egen tråd, eller? Det var så jag tänkte.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-06-29 09:14

Vee-Eight skrev:Så vad är kvar att undra?

En motivering!
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-29 12:48

Tråd låst pga underhåll.

edit:
Tråd upplåst igen efter delning. Den delade tråden finns här. Vill man diskutera musikalitet så rekommenderar jag Svantes tråd.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-29 13:49

Vad är det som är känsligt?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-06-29 14:13

Mattias_Stridbeck skrev:2134 är visserligen musikalisk men att använda den i Pre 9 skulle jag inte drömma om. Fast det lockar en aning, den kostar ju nästan ingenting......

[skojar]Vadfalls? Det ær ju den jag anvænder i mitt førsteg! Inte i førstegsdelen (OPA 134, som ju ær ekvavilent), men væl i tonkontrollen. Antyder han mitt førsteg skulle vara undermåligt? Och vad menas med musikalisk? Det står det inte något i databladet om.[/skojar]
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2006-06-30 00:00

IngOehman skrev:...Kommer ingen förklaring på vad han menar är det ju rimligt att tro att det var ett hugskott/bluff bara, ett försök att svärta ned konkurrenten som han hoppades att ingen skulle syna...

Jag väntar också på svar. :?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-30 00:24

Vee-Eight skrev:IngOehman:

Då är jag inte sämre än att be om ursäkt. Uppfattade dock att diskussionen handlade generellt om OP-ampars musikalitet, och inte längre specifikt dessa två förstegs OP-ampar och valet av dessa. OP-ampar tycker jag faktiskt är såpass intressant att det bör få en egen tråd, eller? Det var så jag tänkte.

Äsch, inte behöver du be om ursäkt! :wink:

Men jag vet inte om tråduppdelning eller en massa gissningar om vad som har menats med ordvalet är det som behövs. Det som behövs är ju helt enkelt ett svar från Mattias Stridbeck, svar på de vänligt ställda frågorna.

Det bör ha framgått för honom (om han läst här skall tilläggas*) att det han sade om konkurrentens val av operationsförstärkare uppfattades som kritik, men kritik som saknade substans i framställningen. Denna substans har efterfrågats.

Jag tror alla är intresserade av att få veta vad det är Mattias Stidbeck ogillar med 2134. Frågan är varför han inte tycks vara intresserad av att berätta det? Att kritisera en konkurrents val av OP-amp utan att leverera någon substans bakom kritiken är ju rätt märkligt. I synnerhet när han tillfrågats om ett svar om och om igen.

Det hela verkar mycket oseriöst, eller är det bara som så att han gått på semester, och timingen blev så olycklig att det blivit såhär? :o

Nåja, isåfall ser vi förstås fram emot att få svar efter semestern! Och jag passar isåfall på att önska Mattias en riktigt trevlig semester! :P

Vh, iö

- - - - -

*Om så inte är fallet kanske någon som känner honom kan be honom titta hit, och sen berätta för alla nyfikan faktister! :P

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-06-30 00:33

Var i Stridbecks inlägg står det att han kritiserar nån annans val av OP?

Han skrever ju bara att HAN inte skulle drömma om att använda den i PRE9. Ibland funder man på om inte en del letar saker att anmärka på...
Jobbar för XTZ.se

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd