Omöjligt uppdrag? - Ny anläggning för ~20 000 kronor

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-13 08:12

Glöm det så kallade pakettänkandet! Det är uppfunnet endast i försäljningsssyfte. Det är synnerligen ovanligt att hifiapparater av idag är så illa anpassade till varandra att det är något att bry sig om. Ta dig i stället tid att inreda ett lämpligt lyssningrum (behöver inte innebära icke-modernistisk inredningsstil!) och lyssna på högtalare. Leta därefter efter prisvärda hemmabiostärkare samt -spelare.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt popfantast

Schlafsjojäjäjäjääääää....

matson

Inläggav matson » 2005-01-13 08:30

Schneewittchen skrev:Okej, tack för alla tips! Det tog ett tag, men sedan rasade de in.

Att tänka på rumsakustiken låter vettigt, och en bra anledning att köpa tjocka fina mattor att lägga på golvet (och ev hänga på väggen).

Ja, det finns mycket att göra och mycket att läsa både här och på Hififorum.nu

Diskussionen om stereo/flerkanal är för mig förvånande. Skall jag tolka det så att jag idag får(/kan få) bättre ljudkvalitet utav en surroundförstärkare än en stereoförstärkare? Jag är som sagt inte intresserad av alla funktioner en sådan eventuellt kan erbjuda (förutom sådant som tillför något till förmaten SACD och eller DVD-A). Jag lever i den (felaktiga?) världen där mindre extrafunktioner (tuffa displayer, equalizers, tonkontroller och gud vet allt) betyder bättre ljudkvalitet. Film ses bäst på bio, och till nöds på en laptop tillsammans med någon nerbäddad i sängen!

Ansluter du en Dvd till en HB-stärkare via 5.1 ut resp ingångarna så går du förbi alla effekter vilket kan vara lämpligt i musikläge.

Hur är det egentligen med "pakettänkandet", man vill ju gärna tro att tillverkarna tillverkar produkter som "passar varandra", t ex Cambridges Azur-serie och Arcams FMJ-serie?

Nej, det där är myter odlade av hifitidningar och säljare, den viktiga matchningen är högtalare och förstärkare. Sök därför efter lättdrivna högtalare till en hembiostärkare. Dom tidigare förslagen på B&W är bra tycker jag.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-13 11:00

Okej för at lyssningsrummet är det som påverkar ljudåtergivningen mest, men jag vill hävda att det är en annan frågeställning. Att ni sedan fortsätter att rekommendera flerkanalprodukter till en kille som vill ha hifi-råd tycker jag är tragiskt och ett klent sätt av er att försöka sälja in era larviga idéer. Varför inte posta ett LTS-inbetalningskort direkt till killen, uppmana honom att "alla har fel" och att just Er sekt är den enda rätta vägen till.... Ja, oklart till vad?
Ljudkvalitén är nog ungefär på samma nivå som stereoprylar. Förr var det väl mer tveksamt huruvida surround var vettigt i steroläge men idag så är ju läget lite annorlunda.

Idiotiska antaganden, säger jag! En bra integrerad förstärkare, med väl tilltagen nätdel och stor kondensatorbank ÄR att föredra framför en lika dyr/billig bioförstärkare, det säger ju för fan sig självt. Eller? :evil:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-01-13 11:19

Innan argumentationsnivån sjunker till dagisnivå och ren pajkastning vill jag inflika följande: flerkanalsapparater har i flera test visat sig vara väl så goda som tvåkanalsapparater och framförallt oerhört mer prisvärda. Därför valde jag att ge det råd jag gjorde.

Jag vill lite försiktigt också inflika att jag svarar det jag själv tror är bäst, alldeles oavsett hur ledande frågeställaren är. Dvs om jag tror att det blir bättre med flerkanalsprylar så skriver jag det, även om frågeställaren efterlyser tvåkanalsprylar.

Fortsättningsvis är det förbannat konstigt att man inte bara kan få ge uttryck för sin personliga uppfattning utan att en massa gammalt tjafs om att LTS är en sekt, det är en konspiration, skicka inbetalningskort med mera ska dras upp igen. Larviga idéer, ja, mycket skitsnack var det...

Hotspur, vad får dig att tro att kondensatorbanken skulle vara mindre i en femkanalsförstärkare än i en tvåkanals? Och vilken inverkan tror du det har på ljudet? För egen del bryr jag mig inte om hur apparaten är konstruerad, bara hur väl den fungerar i praktiken dvs välljud och driftsäkerhet!

Vad tusan har kondensatorbankar med det att göra och vad vet du om det? Kan du redogöra för hur kondensatorbanken påverkar ljudkvalitet eller konstruktionen i övrigt? 8O :lol: :roll:

Åter till huvudspåret: jag kan bara tala för mig själv. Jag försöker inte "sälja in några larviga idéer". Jag skriver bara min egen åsikt. Jag är övertygad om att de andra som skrivit i tråden gjort detsamma.

Jag skulle uppskatta om alla kunde få göra detta, utan att bli anklagad för sekttillhörighet, att sälja in larviga idéer (eller något annat).

Jag kan bara uppmana trådstartaren att använda sitt intellekt på bästa sätt och bilda sig en egen uppfattning. Det är inte alltid den som skriker högst som har rätt.

mvh
J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-13 11:23

jonasp - utan att mena att kasta någon paj... utan bara av rent intresse... var har du läst test som säger flerkanal är lika gott? Samtliga jag fått mina ögon över hittils har sagt motsatsen, ofta ganska tydligt även om det nog verkar som gapet minskar...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-01-13 11:29

Hotspur skrev: Att ni sedan fortsätter att rekommendera flerkanalprodukter till en kille som vill ha hifi-råd tycker jag är tragiskt och ett klent sätt av er att försöka sälja in era larviga idéer. Varför inte posta ett LTS-inbetalningskort direkt till killen,

Vad har LTS med att rekomendera flerkanalsljud att göra?
Finns inte en ända hemmabioförstärkare på LTS rekomenderat lista.
Hotspur skrev:Kan vi inte få en intresssant LTS- eller Ino-tråd till, snälla?
Jag håller med dig om att det är tråkigt med alla piP rekomendationer etc. Det känns som varenda medlem snart äger ett par piP, jag som ville ha ett par ovanliga högtalare...
om du är så trött på dessa LTS-trådar, varför försöker du göra även denna till en sådan, med just sånna inlägg som ovan?

Länge leve mångfalden :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-13 11:35

Nattlorden skrev:jonasp - utan att mena att kasta någon paj... utan bara av rent intresse... var har du läst test som säger flerkanal är lika gott? Samtliga jag fått mina ögon över hittils har sagt motsatsen, ofta ganska tydligt även om det nog verkar som gapet minskar...

Max säger: Tester gjorda enligt "lyssna och tyck"-metoden, dvs den som alla komersiella hifi-blaskor använder är enligt mig helt värdelösa som vägledning vid köp. Slutsaten från testerna kan i och för sig vara riktig, men den kan precis lika gärna vara fel. det kan man inte veta.
I fallet flerkanals/tvåkanals förstärkare så tillverkas så många fler exemplar av flerkanalarna att dom av produtionskostnadsskäl seglade förbi tvåkanalarna vad gäller pris/prestanda för flera år sedan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-01-13 11:38

Rega Planet
Rega Brio
Rega P2 (man måste ju ha en skivspelare om man köper Rega)
Kanske nån ny Regahögtalare. R1 eller R3.

eller...

Quad CDP (med försteg)
Quad 99pwr
Carlsson OA58

Men då får du skippa SACD.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-13 11:48

Max: Köpte själv nyligen en hemmabiostärkare från en av de stora massproducenterna i en klass som snor halva budgetten här och den har en dist på 0.2-0.3% någonting... blev först irriterad att jag missat att kolla på detta, men när jag jämförde med övriga stora drakar i samma prisklass såg det ung. lika illa ut. Det är nästan svårta att ens hitta en integrerad till halva eller fjärdedelen av priset som uppvisar samma dist...

Fast frågan var inte om vilka tester jag läst... utan vilka med motsatt resultat som funnits på annat håll.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-01-13 11:50

Nattlorden skrev:jonasp - utan att mena att kasta någon paj... utan bara av rent intresse... var har du läst test som säger flerkanal är lika gott? Samtliga jag fått mina ögon över hittils har sagt motsatsen, ofta ganska tydligt även om det nog verkar som gapet minskar...

Givetvis hämtar jag min information från pålitliga källor som t ex Musik och Ljudteknik! :mrgreen: :wink:

Min egna (opålitliga) subjektiva test säger samma sak. Men de ska man inte lite på. :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-13 12:16

+
Givetvis hämtar jag min information från pålitliga källor som t ex Musik och Ljudteknik!

= :?:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-01-13 12:21

Vill påpeka att jag känner till flera seriösa anläggningar där en hemmabioreciever används ibland både som hela förstärkaren och ibland som försteg.

Vissa av dem har budgetar där bara högtalarpriset överskrider trådstartarens budget flera gånger om.

/J.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-01-13 12:24

Hotspur skrev:

+
Givetvis hämtar jag min information från pålitliga källor som t ex Musik och Ljudteknik!

= :?:

Så vad jonasp säger är automatiskt LTS policy?
Ingen hemmabioförstärkare har klarat LTS tester med godkänt resultat. Om man som jag med godkänt menar att den är helt transparent.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-01-13 12:26

Men samtidigt har testerna visat att man kan använda sådana med gott resultat!

Jag hoppas inte att mina uttalande blir LTS policy. Jag använder inte en enda apparat som finns på rekommenderat-listan.

/J.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-01-13 12:30

jonasp skrev:Men samtidigt har testerna visat att man kan använda sådana med gott resultat! /J.
Det är inte det jag säger. Jag säger bara att du utrycker dina egna åsikter och att rekomendationer av flerkanalsförstärkare inte är något LTS gjort.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-13 12:34

Vill påpeka att jag känner till flera seriösa anläggningar där en hemmabioreciever används ibland både som hela förstärkaren och ibland som försteg.

Jaha? Och dessa anläggningar låter förstås jättebra, eller - himmelska tanke - "helt transparent"?
Det är inte det jag säger. Jag säger bara att du utrycker dina egna åsikter och att rekomendationer av flerkanalsförstärkare inte är något LTS gjort.

Egna åsikter? Hemska tanke!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-01-13 12:42

Hotspur skrev:Egna åsikter? Hemska tanke!

Är du överhuvudtaget läskunnig?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-13 12:48

Jag läste just ut Torbjörn Flygts Underdog, med stor behållning,
så det måste jag ju vara?

Tycker inte du det är lite kul att en LTS-medlem understryker att
det du skrev är en egen åsikt, vi kanske inte har samma humor?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-01-13 13:03

Hotspur skrev:Tycker inte du det är lite kul att en LTS-medlem understryker att
det du skrev är en egen åsikt, vi kanske inte har samma humor?

Tja, vi kanske har samma humor, men vi kan också ha så pass olika grundinställning i frågan att jag inte riktigt inser det roliga. För att (ungefärligen) citera Lasse Åberg:

-"Det farliga med att skämta är att någon kan tro att man skojar!" :wink:

Har för övrigt inte läst Flygt, ska försöka få tid med detta någon gång!

mvh
J.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-13 13:31

Jag kan inte erinra mig om att någon bioapparat som Molt testat har bjudit på transparent signaltransmission, varför det framstår som något tveksamt att rekommendera dylika apparater till någon som vill spisa tvåkanaligt. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-01-13 14:05

Ännu en LTS-tråd är precis vad världen behöver. 8)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-01-13 14:24

Morello skrev:Jag kan inte erinra mig om att någon bioapparat som Molt testat har bjudit på transparent signaltransmission, varför det framstår som något tveksamt att rekommendera dylika apparater till någon som vill spisa tvåkanaligt. 8)

Jag tvivlar starkt på att en begagnad NAD, Rotel eller Adcom för 5000 papp klarar ett F/E-test med "flygande färger", varför det framstår som något tveksamt att... ja, du fattar va? :wink: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-13 14:34

jonasp - den synpunkten kan jag hålla med om... men i en tvåkanalare behöver tillverkaren i alla fall inte tänka tanken "hur skall vi få plats med kylflänsen egentligen?" eller "kan vi inte klara oss med en mindre trafo?" :wink:

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-01-13 14:38

Enl. Öhman är iaf 2105:ans försteg(sitter väl i flera av de nya XX05?) väldigt bra. Dock inte riktigt lika bra som 1802:ans, tydligen lite ljusare. Dock rörde det sig om rel. små skillnader. Slutsteget i 2105:an står för den större delen av färgningen som jag förstått det.
Är den verkligen så hemsk att rekomendera isf?

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-13 14:46

Förstegen är ofta mycket bra. Det var jag och IÖ som mätte på bla. 2105 8). Andratonen är -96dB.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-01-13 14:47

Schneewittchen skrev:Angående piP kan jag säga att de går bort direkt, eftersom de enligt mig är så hiskeligt fula. Om det hade funnit ett tygskydd eller liknande för elementen, men nu, nej.

Så hemskt fula tycker jag inte dom är, men det är ju fritt att tycka :wink:

Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-13 14:48

Baltazar skrev:Enl. Öhman är iaf 2105:ans försteg(sitter väl i flera av de nya XX05?) väldigt bra. Dock inte riktigt lika bra som 1802:ans, tydligen lite ljusare.

Mvh / Christian

Några klangliga avvikelser har inte något av förstegen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-01-13 15:00

Hur stort är rummet föresten?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-01-13 15:46

Alltså går det utmärkt att börja med en AVR 2105 och sedan hänga på ett kompetent slutsteg när man vill uppgradera! 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-13 15:51

jonasp skrev:Alltså går det utmärkt att börja med en AVR 2105 och sedan hänga på ett kompetent slutsteg när man vill uppgradera! 8)

:? Ja, men varför köpa en apparat för 5 laxar innehållande bioförsteg och slutsteg, när man avser nyttja den som tvåkanlsförsteg? För mindre pengar får man en SC9, som med säkerhet har lägre brus tex.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd