Moderator: Redaktörer
Schneewittchen skrev:Okej, tack för alla tips! Det tog ett tag, men sedan rasade de in.
Att tänka på rumsakustiken låter vettigt, och en bra anledning att köpa tjocka fina mattor att lägga på golvet (och ev hänga på väggen).
Diskussionen om stereo/flerkanal är för mig förvånande. Skall jag tolka det så att jag idag får(/kan få) bättre ljudkvalitet utav en surroundförstärkare än en stereoförstärkare? Jag är som sagt inte intresserad av alla funktioner en sådan eventuellt kan erbjuda (förutom sådant som tillför något till förmaten SACD och eller DVD-A). Jag lever i den (felaktiga?) världen där mindre extrafunktioner (tuffa displayer, equalizers, tonkontroller och gud vet allt) betyder bättre ljudkvalitet. Film ses bäst på bio, och till nöds på en laptop tillsammans med någon nerbäddad i sängen!
Hur är det egentligen med "pakettänkandet", man vill ju gärna tro att tillverkarna tillverkar produkter som "passar varandra", t ex Cambridges Azur-serie och Arcams FMJ-serie?
Ljudkvalitén är nog ungefär på samma nivå som stereoprylar. Förr var det väl mer tveksamt huruvida surround var vettigt i steroläge men idag så är ju läget lite annorlunda.
Hotspur skrev: Att ni sedan fortsätter att rekommendera flerkanalprodukter till en kille som vill ha hifi-råd tycker jag är tragiskt och ett klent sätt av er att försöka sälja in era larviga idéer. Varför inte posta ett LTS-inbetalningskort direkt till killen,
Jag håller med dig om att det är tråkigt med alla piP rekomendationer etc. Det känns som varenda medlem snart äger ett par piP, jag som ville ha ett par ovanliga högtalare...Hotspur skrev:Kan vi inte få en intresssant LTS- eller Ino-tråd till, snälla?
Nattlorden skrev:jonasp - utan att mena att kasta någon paj... utan bara av rent intresse... var har du läst test som säger flerkanal är lika gott? Samtliga jag fått mina ögon över hittils har sagt motsatsen, ofta ganska tydligt även om det nog verkar som gapet minskar...
Nattlorden skrev:jonasp - utan att mena att kasta någon paj... utan bara av rent intresse... var har du läst test som säger flerkanal är lika gott? Samtliga jag fått mina ögon över hittils har sagt motsatsen, ofta ganska tydligt även om det nog verkar som gapet minskar...
Vad har LTS med att rekomendera flerkanalsljud att göra?
Finns inte en ända hemmabioförstärkare på LTS rekomenderat lista.
Givetvis hämtar jag min information från pålitliga källor som t ex Musik och Ljudteknik!
Hotspur skrev:Vad har LTS med att rekomendera flerkanalsljud att göra?
Finns inte en ända hemmabioförstärkare på LTS rekomenderat lista.
+Givetvis hämtar jag min information från pålitliga källor som t ex Musik och Ljudteknik!
=
Det är inte det jag säger. Jag säger bara att du utrycker dina egna åsikter och att rekomendationer av flerkanalsförstärkare inte är något LTS gjort.jonasp skrev:Men samtidigt har testerna visat att man kan använda sådana med gott resultat! /J.
Vill påpeka att jag känner till flera seriösa anläggningar där en hemmabioreciever används ibland både som hela förstärkaren och ibland som försteg.
Det är inte det jag säger. Jag säger bara att du utrycker dina egna åsikter och att rekomendationer av flerkanalsförstärkare inte är något LTS gjort.
Hotspur skrev:Tycker inte du det är lite kul att en LTS-medlem understryker att
det du skrev är en egen åsikt, vi kanske inte har samma humor?
Morello skrev:Jag kan inte erinra mig om att någon bioapparat som Molt testat har bjudit på transparent signaltransmission, varför det framstår som något tveksamt att rekommendera dylika apparater till någon som vill spisa tvåkanaligt.
Schneewittchen skrev:Angående piP kan jag säga att de går bort direkt, eftersom de enligt mig är så hiskeligt fula. Om det hade funnit ett tygskydd eller liknande för elementen, men nu, nej.
Baltazar skrev:Enl. Öhman är iaf 2105:ans försteg(sitter väl i flera av de nya XX05?) väldigt bra. Dock inte riktigt lika bra som 1802:ans, tydligen lite ljusare.
Mvh / Christian
jonasp skrev:Alltså går det utmärkt att börja med en AVR 2105 och sedan hänga på ett kompetent slutsteg när man vill uppgradera!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster