Moderator: Redaktörer
Är det verkligen för konsumentens bästa? Hjälper det hifi-och musikintresset?
Morello skrev:Är det verkligen för konsumentens bästa? Hjälper det hifi-och musikintresset?
Är kablar för tiotusentals kronor till för att ge kunden maximalt välljud, eller är det rent bondfångeri?
Haakan_W skrev:Morello skrev:Är det verkligen för konsumentens bästa? Hjälper det hifi-och musikintresset?
Är kablar för tiotusentals kronor till för att ge kunden maximalt välljud, eller är det rent bondfångeri?
morello jag som trodde du visste att kablarna är det mest avgörande i ett system
Nu är frågeställaren övertygad om att en väldigt enkel billig pryl är lika bra som den han har. Kanske resonerade han likadant när de ursprungliga högtalarna fick respass (de han köpte tillsammans med Yamahan en gång). Säkert är att han nu inte ens rekommenderas att prova en förstärkare som är gjord för att ta fram välljud och hifi och musik och allt vad ni vill ur ett par 52:or (vilket inte är det allra enklaste). -Vill du ha något som är lika dåligt? blir alltså frågeställningen.
Nu menar jag inte att frågeställaren vare sig tänker fel eller gör fel oavsett vad han handlar.
Men att denna blindtestarverksamhet och "avslöja hifibranschen"-mentalitet alltid skall hjälpa till att aktivt dra ned allt i sopcontainern hos Lidl eller netonnet är beklämmande.
Är det verkligen för konsumentens bästa? Hjälper det hifi-och musikintresset?
d94ka skrev:Förmodligen blir det ändå en vanlig stereoförstärkare för min del. För även om en viss hembioreceiver skulle göra ett lika bra jobb så tror jag att extra knappar, blinkande lysdioder och så vidare på något undermedvetet sätt skulle öka avståndet till musiken. Det går ju inte att komma ifrån att det är mycket känslor inblandade. Det är lättare att tycka om en tvåkanalsförstärkare än en hembioreceiver, och något som man tycker bättre om tycker man också låter bättre.
Sladd skrev:****Alltså, Johan vet att det inte är honom som person jag diskuterar. Allt jag skriver här kan jag ta med honom öga mot öga. När det gäller Siba etc så tror jag också han har en liknande syn. Just därför kanske man skall vara en smula eftertänksam och se vad ens rådgivning leder till. Finns det inte ett sätt att hitta MER kvalitet, BÄTTRE ljudåtergivning och kanske LÄMNA look a like-nivån?Nu blev det en signal att man kan köpa en bioreceiver eftersomde är lika bra eller bättre än 2-kanalare. Var går brytgränsen? Finns det någon? Är de alltid bättre?****
Naqref skrev:Sladd skrev:****Alltså, Johan vet att det inte är honom som person jag diskuterar. Allt jag skriver här kan jag ta med honom öga mot öga. När det gäller Siba etc så tror jag också han har en liknande syn. Just därför kanske man skall vara en smula eftertänksam och se vad ens rådgivning leder till. Finns det inte ett sätt att hitta MER kvalitet, BÄTTRE ljudåtergivning och kanske LÄMNA look a like-nivån?Nu blev det en signal att man kan köpa en bioreceiver eftersomde är lika bra eller bättre än 2-kanalare. Var går brytgränsen? Finns det någon? Är de alltid bättre?****
Det är en intressant fråga!Om jag tillåter mig att spekulera så är det rätt kört i den lägre segmenten (så långt ner som på Siba/On-Off-nivå) för tvåkanal att konkurrera. Och för normalkonsumenter så kommer man nog i princip aldrig upp i den prisnivå där tvåkanal kan konskurrera. Men vi är ju inte normalkonsumenter (förutsätter jag
) och jag gissar att tvåkanal börjar gå om och drar ifrån någonstans i segmentet strax under 10kkr. Först där syns omtanken i konstruktionerna igenom den prispress som finns p g a masstillverkning.
Motfråga: Hur hjälper den eviga byteskarusellen och det fullständigt kaosartat suggestiva tyckarbruset den enskilda hifikonsumenten? Det gör ju bara att man inte kommer någon vart och förlorar en massa pengar på vägen dit...
Dock kan man ju diskutera hur pass ofta man ska byta apparater
Varför skall man diskutera det, är ju upp till var och en?
Är man inte nöjd ska man givetvis byta!
Morello m fl: "Är kablar för tiotusentals kronor till för att ge kunden maximalt välljud, eller är det rent bondfångeri"
Det kan man ha olika åsikter om, du får väl starta en tråd. Eller menar du att jag inte har någon talan eftersom jag säljer kablar?
Hotspur skrev:Är man inte nöjd ska man givetvis byta!
Jag tycker det är både roligt och lärorikt att testa olika apparater och
byter därför ibland även om jag är nöjd, men det är ju jag det...
Sladd skrev:morello:
kablarna var aldrig inne i topicen, vare sig i mitt, knoppens eller d94ka:s inlägg. Jag tror vi kan lämna dem därhän.
begagande kablar? nä, de är alrig värda en spänn. Välljudet går ur dem så fort man köpt dem ,![]()
mvh
Inte experter, inte experttyckare och med en organisation i ryggen som ständigt talar illa om hifibranchen och pressens dålighet så infinner sig säkert en och annan "förväntans-effekt" som ger poäng. Dessa expertultåtare är inte annat än människor också och kan presentera och använda sina resultat på olika sätt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster