Pensionera gammal och trött förstärkare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-20 00:35

Spisar man bara tvåkanaligt är det, tycker jag alltså, minst sagt onödigt med en hembioapparat, med tillhörande menysystem, massivis med knappar och rattar etc. Jag skulle istället satsa slantarna på en beg. tvåkanalare eller separat för- och slutsteg.
8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-20 00:37

Sladd: Det är kanske inte alltid för konsumentens bästa och det hjälper kanske inte alltid hifi- och musikintresset.

Gör pråliga fronter och e$oteri$ka nätsladdar detta?

Jag har förtroende för dig Sladd, men jag tycker att du går lite väl hårt Johan. Han menar väl, och jag tycker att han verkar ha gott om kött på benen i den här frågan.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-20 00:41

Är det verkligen för konsumentens bästa? Hjälper det hifi-och musikintresset?

Är kablar för tiotusentals kronor till för att ge kunden maximalt välljud, eller är det rent bondfångeri? :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-20 00:46

Morello skrev:

Är kablar för tiotusentals kronor till för att ge kunden maximalt välljud, eller är det rent bondfångeri? :wink:

morello jag som trodde du visste att kablarna är det mest avgörande i ett system :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-20 00:52

Haakan_W skrev:
Morello skrev:

morello jag som trodde du visste att kablarna är det mest avgörande i ett system :wink:

Precis, just därför har jag en Transparent Premium Digital Link :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-20 00:55

Sladd vad pratar du om egentligen? Jag är övertygad om att Johan har precis samma åsikt som du när det gäller netonnet, pricerunner och siba (har jag fel Johan, så säg till, har för mig att vi pratade om det förut)... Vad har det med saken att göra?

Motfråga: Hur hjälper den eviga byteskarusellen och det fullständigt kaosartat suggestiva tyckarbruset den enskilda hifikonsumenten? Det gör ju bara att man inte kommer någon vart och förlorar en massa pengar på vägen dit...

Det är tur att det finns folk som Johan som verkligen testar saker på riktigt och försöker ta reda på vad man egentligen kan dra för slutsatser i stället för att följa förutfattade meningar och dogmer.

Min favorit är lägg 10-20% av din hifibudget på kablar. :lol: Gör du detta så blir allting bra. Kaaast tips! Eller pris och prestanda går hand i hand. Här är en till bekant: Multikanal är en gimmick (precis som stereo var när det var nytt). Det är inte äkta välljud utan bara en massa ljudliga babygym att distrahera sig på och föra uppmärksamheten från musiken. Tillåt mig att: :lol: Nu var jag väl nyanserad?

Missförstå mig inte nu, jag sitter fortfarande på min tvåkanalare, men inte för att det blir bättre ljud för en given peng, det har jag faktiskt ingen aning om. hade jag rum, pengar och ork så skulle definitivt bygga ut till multikanal.

Användarvisningsbild
d94ka

Inläggav d94ka » 2005-02-20 01:54

Sladd:
Nu är frågeställaren övertygad om att en väldigt enkel billig pryl är lika bra som den han har. Kanske resonerade han likadant när de ursprungliga högtalarna fick respass (de han köpte tillsammans med Yamahan en gång). Säkert är att han nu inte ens rekommenderas att prova en förstärkare som är gjord för att ta fram välljud och hifi och musik och allt vad ni vill ur ett par 52:or (vilket inte är det allra enklaste). -Vill du ha något som är lika dåligt? blir alltså frågeställningen.

Nu menar jag inte att frågeställaren vare sig tänker fel eller gör fel oavsett vad han handlar.

Men att denna blindtestarverksamhet och "avslöja hifibranschen"-mentalitet alltid skall hjälpa till att aktivt dra ned allt i sopcontainern hos Lidl eller netonnet är beklämmande.

De högtalare jag köpte tillsammans med Yamahan en gång, ett par JBL L19, har fått respass, det är sant. Dynaudio-burkarna låter rejält mycket bättre och samtidigt som jag bytte högtalare provade jag med några olika förstärkare (Marantz, Primare, ...) för att se om jag kanske skulle byta Yamahan också. Skillnaderna var dock så små att jag inte tyckte att det behövdes. (Ingen av förstärkarna jag testade hade heller någon motsvarighet till Yamahans tjusiga grönskimrande effektmätare.)

Jag skulle på sätt och vis gärna vilja att det var så jag kunde motivera för mig själv att köpa en dyrare förstärkare (Primare är jag lite förtjust i, rent designmässigt, t.ex.). Jag har bara så svårt att komma ifrån att för den prisskillnaden kan jag köpa rätt så många skivor.

Förmodligen blir det ändå en vanlig stereoförstärkare för min del. För även om en viss hembioreceiver skulle göra ett lika bra jobb så tror jag att extra knappar, blinkande lysdioder och så vidare på något undermedvetet sätt skulle öka avståndet till musiken. Det går ju inte att komma ifrån att det är mycket känslor inblandade. Det är lättare att tycka om en tvåkanalsförstärkare än en hembioreceiver, och något som man tycker bättre om tycker man också låter bättre.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-20 01:55

d94ka: Det låter som att du har en väldigt sund inställning till hifi, och framför allt en självinsikt över det vanliga.

Vad du än väljer tror, och hoppas, jag att du kommer bli väldigt nöjd!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-02-20 05:21

d94ka skrev:Förmodligen blir det ändå en vanlig stereoförstärkare för min del. För även om en viss hembioreceiver skulle göra ett lika bra jobb så tror jag att extra knappar, blinkande lysdioder och så vidare på något undermedvetet sätt skulle öka avståndet till musiken. Det går ju inte att komma ifrån att det är mycket känslor inblandade. Det är lättare att tycka om en tvåkanalsförstärkare än en hembioreceiver, och något som man tycker bättre om tycker man också låter bättre.

Kan direkt säga att det var roligare med en Cambridge förstärkare på två underdimensionerade kanaler (mot vad jag behövde) än en såndär hemmabio sak på fem och en extra kanal för något annat (?!) jag också behövde, som jag inte förstår mig på helt och fult ut... kan vara den dumma fjärren som spökar... den måste verkligen bytas!

Men jag kan säga att ljudet märktes det en ganska stor skillnad på, mitt dumma rum (och de ickedugliga kablarna och ultraljudsspikarna och diffusorerna och dämpningen) till trots! Jag är ändå nöjd med min lilla champagneDenonreceiver! :D

Fast jag skulle gärna vilja lära mig den litet mera.... Inte bara lära mig (det krävs ett aktivt inlärande för att hitta) vart volymkontrllen sitter eller vart man byter kanal.

Jag skulle hellre, nu när jag är nöjd med en uppsättning till anläggning, satsa på snygga saker till den andra! :D

Mvk Jocke
admin

niklasz

Inläggav niklasz » 2005-02-20 09:14

sladd, du har fortfarande inte kommit med något sakligt argument som motsäger Johans råd. Vad är det du håller på med egentligen?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-20 10:33

måste säga att jag inte blir förvånad av Sladds hårda mothugg. Du är ju en handlare som lever på att sälja prylar.
Varför är det så att alla handlare är så negativt inställda till att HiFi kanske inte är så mystiskt och dyrt som det ibland framstår?
Varför har folk tappat intresset för HiFi verkar vara en central fundering. Kan det kanske vara så att alla handlare långsamt har förringat mentaliteten. Deras "köp en kable till för 15000 så blir allt bra" tillsammans med tidningarnas "allt låter lika bra fast annorlunda" är nog hellre anledningen till att folk blivit ointresserade. När många människor dessutom tycker att deras midi-stereo från OnOff inte skiljer sig nämnvärt från dyrflåd-anläggningen dom hörde hos "Runes superhäftiga hifi" så kanske det förtar intresset att lägga ut tio gånger mer pengar än de gjorde på OnOff.
HiFi är inte direkt kvalité-prisrelaterad på samma sätt som man är van vid andra produkter. Ofta så tycker jag nästan det kan vara omvänt förhållande (mer pengar sämre ljud) och det är förjävligt.. Att Siba och OnOff lurar kunder kan jag ha överseende med. Det är obildad personal som jobbar på provision. Då är det värre med hifibutiker som lurar på kunderna dyra dåliga grejjor och dessutom rundar av det med kablar och annan skit för (ibland) mer pengar än de betalt för resten av anläggningen.

Det är klart att man måste klaga på Johan som lyssnat och provat (med en seriös och objektiv metod) på ordentligt många produkter och rekommenderar så som han gör. Branschen skulle ju dö om man erkände att det var så.

Men sen tror jag inte det handlar om så mycket falskspel och annat som man ibland kan tänka sig. Det handlar om okunskap och ovilja att se världen utan skygglappar. En vilja att HiFi ska vara just sådär mystisk och spännande som man tyckte från början.
En pragmatisk värld är kanske mindre kul men är den inte mer sann? (även om sanning är en rätt flytande begrepp)

Sen kanske man ska komma ihåg att det finns två grundläggande inställningar till HiFi. En där "sound", dvs olika färgningar på olika nivå som skapar behagliga (subjektivt) ljud. Sen finns det dom som tycker att HiFi ska handla om ljudreproduktion. Ett objektivt (så långt det går) återskapande av en händelse (signal) som spelats in på skiva.
Johan tillhör den senare gruppen (rätta mig om jag har fel) kan det vara så att Sladd tillhör den första?
Om det är så så befinner sig dessa två i varsin värld och då finns det ingen idé att någon klagar på den andre.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-20 10:54

nu är ju dock detta en tråd där det efterfrågas förstärkare. varför då inte bara ge förslag på vad man tycker är intressanta prylar?

Utöver de ovan föreslagna märkena tycker jag gott att du kan kika på Arcam och Cambridge. De har en del fina integrerade tvåkanalare.

Det är klart att vill man inte ha en surroundreciver ståendes ska man ju inte köpa en sån. Det är väl lite mer "puristiskt" med tvåkanal. Men denna ordentliga hatkärlek till surround som nu rådit ett tag kan man nog lägga av sig. Skulle dess produkter produceras i samma volymer som "vanlig" HiFi skulle de kanske kosta det dubbla eller tre gånger så mycket(?) Undra om folk skulle motargumentera lika mycket i det fallet då tvåkanalaren kostar 4000 och surren 8000 eller mer.. Man kan ju fundera..

Sen tycker jag det säger lagom mycket att sitta här och lyssna på alla andras åsikter som prylar.. Man måste ju ut och lyssna själv.
Det är nog det jag tycker är roligast med HiFi, att lyssna. Speciellt att få jämföra olika prylar mot varandra.

Välj ut några tvåkanalre som verkar intressanta. Välj några surroundare. Ställ upp dom och lyssna mot varandra. A/B jämförelse brukar jag köra. Lysna på två välj ut den som låter bättre. Jämför denna med en tredje, vinnaren därifrån jämförs med nästa osv.. När du är klar kommer du ha hittat den pryl som låter bäst av alla. Sen om den är tvåkanal eller inte återstår väl isf att se?
jämför gärne den sen med en två eller tre gånger så dyr pryl. Stor skillnad? Ja möjligtvis men kanske inte nödvändigt vis i förmån för den dyrare!? 8O

niklasz

Inläggav niklasz » 2005-02-20 10:55

Om detta är en korrekt beskrivning:

"Men att denna blindtestarverksamhet och "avslöja hifibranschen"-mentalitet alltid skall hjälpa till att aktivt dra ned allt i sopcontainern hos Lidl eller netonnet är beklämmande. "

finns det väl tre alternativ (åtminstone):

1. Blindtest är ett viktigt och bra inslag i testverksamheten. Om resultaten av dessa "avslöjar branschen" så är det väl ur konsumentens synpunkt alldeles utmärkt att "branschen avslöjas".

2. Blindtest är ett viktigt pch bra inslag i testverksamheten. Om resultaten av dessa INTE "avslöjar branschen" föreligger antagligen en vantolkning av testresultaten. I så fall skulle detta sakligt kunna utredas.

3. Blindtest är inte ett bra inslag i testverksamheten. Detta har av och till antydds i olika sammanhang, men ännu har jag inte sett några sakliga argument för den slutsatsen. Har du sådana argument sladd, vore det mycket intressant att ta del av dem. Utgående från trådskaparens kommentarer torde detta vara en fråga som inte är helt ovidkommande.

Av vad som framkommit hittills i denna tråd är det svårt att finna stöd för alternativ 2 och 3, men det kanske kommer.

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-02-20 11:00

d94ka:
Jag respekterar ditt val. Sorry också att detta blev en smula OT i din tråd.

Martin:
citat:
Sladd vad pratar du om egentligen? Jag är övertygad om att Johan har precis samma åsikt som du när det gäller netonnet, pricerunner och siba (har jag fel Johan, så säg till, har för mig att vi pratade om det förut)... Vad har det med saken att göra?

****Alltså, Johan vet att det inte är honom som person jag diskuterar. Allt jag skriver här kan jag ta med honom öga mot öga. När det gäller Siba etc så tror jag också han har en liknande syn. Just därför kanske man skall vara en smula eftertänksam och se vad ens rådgivning leder till. Finns det inte ett sätt att hitta MER kvalitet, BÄTTRE ljudåtergivning och kanske LÄMNA look a like-nivån?Nu blev det en signal att man kan köpa en bioreceiver eftersomde är lika bra eller bättre än 2-kanalare. Var går brytgränsen? Finns det någon? Är de alltid bättre?****

Motfråga: Hur hjälper den eviga byteskarusellen och det fullständigt kaosartat suggestiva tyckarbruset den enskilda hifikonsumenten? Det gör ju bara att man inte kommer någon vart och förlorar en massa pengar på vägen dit...

***Här håller jag med dig delvis. Men det som för en docent eller forskare är ett "kaosartat suggestivt tyckarbrus" kan för andra vara ett nöje, en hobby och själva livsluften... I praktiken så jobbar jag alltid med att försöka få kunden att se vad han vill ha - vill sikta på - när han är FÄRDIG med sin anläggning. Det kanske pga pengasituation tar 1 eller 3 år, men om han eller hon fått lyssna på det som skulle göra musiklyssnandet till en lycka hemma, så går både ihopsparandet av medel fortare. Och "tyckarbruset" får mindre påverkan. Att hoppa från pryl till pryl ger ibland konstiga oharmoniska blandningar. EN av ingridienserna till att göra på det (mindre bra) viset är att läsa tidningarnas "bäst i test" som bibel - eller för den delen - läsa Johans rader och tolka in budskapet i det (för det gör både jag och konsumenterna, de läser inte in exakt svar till d94ka). Som vanligt i min värld: själv är bäste dräng.***

Det är tur att det finns folk som Johan som verkligen testar saker på riktigt och försöker ta reda på vad man egentligen kan dra för slutsatser i stället för att följa förutfattade meningar och dogmer.

*** Jodå, en viss nytta har det kanske. Men att ge människor självförtroendet att bedömma och bestämma själv är viktigare. Farliga produkter, produkter typ BAS-högtalarna som såldes från bilar och liknande kunde ju denna testverksamhet pyssla med. När infallsvinkeln är att hifipressen är "köpt" och okunnig samt hifibranschen är allmänt opålitlig blir verksamheten ganska krystad. Det blir pluspoäng till en själv om man kan "avslöja" att bio låter lika bra. I stället kunde man väl bli upprörd över tillverkarnas manipulerande med lådor? nej då, nu samlades mest poäng med att hifipressen har fel. Tråkig stil som dessutom är tänkt att höja de egna insatserna som något unikum***

Min favorit är lägg 10-20% av din hifibudget på kablar. Gör du detta så blir allting bra. Kaaast tips! Eller pris och prestanda går hand i hand. Här är en till bekant: Multikanal är en gimmick (precis som stereo var när det var nytt). Det är inte äkta välljud utan bara en massa ljudliga babygym att distrahera sig på och föra uppmärksamheten från musiken. Tillåt mig att: Nu var jag väl nyanserad?

*** Jo, fasta regler är kass. Liksom fasta påståenden över bio - tvåkanal. Själv kan jag tänka mig att lägga 30% på kablar, andra lägger 5 eller 1. Har de bara lyssnat själva och inte anslutit sig till en förbestämd - åt folket och konsumenterna - modell som proklamerar vad som är rätt så stör det inte mig alls, promise.

När det gäller multikanal gör du en väldigt bra beskrivning över saker jag inte gillar. Återigen: fasta dogmer och påståenden. "Multikanal innehåller inte "äkta välljud" går bort i min värld också. Eller "CD är död, SACD eller DVD-A är såååå mycket bättre". Skitsnack. En inspelningsprincip bestämmer inte slutresultatet allena och alls inte hur mycket äkta välljud som kommer ända fram. Likaså är SACD eller DVD-A ingenting utan en ytterligt kompetent kring-konstruktion, och för den delen, ju bättre anläggning i övrigt, ju större skillnad. För gemene man i lägre sortiment kan det ofta kvitta.

Missförstå mig inte nu, jag sitter fortfarande på min tvåkanalare, men inte för att det blir bättre ljud för en given peng, det har jag faktiskt ingen aning om. hade jag rum, pengar och ork så skulle definitivt bygga ut till multikanal.

*** Vi skall börja bygga en större multikanalanläggning i stora ljudrummet. Det är en väg man måste gå. Visst har jag hört mycket underliga inspelningar där man sitter mitt i orkestern, men det finns pärlor också. Hur kul detta kommer att bli i sista änden återstår att se. Prislappen lär bli en smula....eller nä, ingen smula....***

Morello m fl: "Är kablar för tiotusentals kronor till för att ge kunden maximalt välljud, eller är det rent bondfångeri"

Det kan man ha olika åsikter om, du får väl starta en tråd. Eller menar du att jag inte har någon talan eftersom jag säljer kablar?

mvh

,

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-02-20 11:24

Kraniet:
Citat:
"måste säga att jag inte blir förvånad av Sladds hårda mothugg. Du är ju en handlare som lever på att sälja prylar.

***Jag vet inte om jag har några hårda mothugg. Är kritik mot Knoppen per automatik så anmärkningsvärt? Får fråga dig det samma: har jag ingen tala eftersom jag säljer hifi?***

Varför är det så att alla handlare är så negativt inställda till att HiFi kanske inte är så mystiskt och dyrt som det ibland framstår?

***Upplever inte alls hifi som mystiskt. Men skall det bli bra blir det ofta dyrt.***

Varför har folk tappat intresset för HiFi verkar vara en central fundering. Kan det kanske vara så att alla handlare långsamt har förringat mentaliteten. Deras "köp en kable till för 15000 så blir allt bra"

*** jag använder själv inte den metoden. Faktum är att jag inte känner någon som använder den. En myt enligt mig alltså.***

mvh

,

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-20 11:29

Sladd skrev:****Alltså, Johan vet att det inte är honom som person jag diskuterar. Allt jag skriver här kan jag ta med honom öga mot öga. När det gäller Siba etc så tror jag också han har en liknande syn. Just därför kanske man skall vara en smula eftertänksam och se vad ens rådgivning leder till. Finns det inte ett sätt att hitta MER kvalitet, BÄTTRE ljudåtergivning och kanske LÄMNA look a like-nivån?Nu blev det en signal att man kan köpa en bioreceiver eftersomde är lika bra eller bättre än 2-kanalare. Var går brytgränsen? Finns det någon? Är de alltid bättre?****

Det är en intressant fråga! :) Om jag tillåter mig att spekulera så är det rätt kört i den lägre segmenten (så långt ner som på Siba/On-Off-nivå) för tvåkanal att konkurrera. Och för normalkonsumenter så kommer man nog i princip aldrig upp i den prisnivå där tvåkanal kan konskurrera. Men vi är ju inte normalkonsumenter (förutsätter jag :) ) och jag gissar att tvåkanal börjar gå om och drar ifrån någonstans i segmentet strax under 10kkr. Först där syns omtanken i konstruktionerna igenom den prispress som finns p g a masstillverkning.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-20 11:37

ja visst kan jag hålla med om att det kan bli lite "påhopparmentlitet" i sånt här. Men motfrågan är ju given "har vi ingen talan för att vi inte säljer hifi?"
Det finns en förhärdad myt att handlare "vet" och är man ingen handlare så är ens rekommendationer bara strunt. Det är förrövrigt en mentalitet som finns i vårt alnd över huvudtaget.. Hr man inte ett företag så kan man inget och har man företag så är man expert..

Nej men visst ska man undvika att generalisera. Min erfarenhet av hifihandlare inkluderar dock inte kompetens och sundhet i rekommendationer i så många fall (även om det finns en del trevliga undantag). Brenchen i helhet är ju genomsyrad av en tillsynes oanad okunskap och därmed har jag svårt att ta den på allvar. Då ställer jag mer tillit till personer som testat produkter utan baktankar som prestige elelr pengar. Oberoende kontrollerade tester som har till avsikt att avgöra om produkten återger eller skapar ljud.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-20 11:39

Naqref skrev:
Sladd skrev:****Alltså, Johan vet att det inte är honom som person jag diskuterar. Allt jag skriver här kan jag ta med honom öga mot öga. När det gäller Siba etc så tror jag också han har en liknande syn. Just därför kanske man skall vara en smula eftertänksam och se vad ens rådgivning leder till. Finns det inte ett sätt att hitta MER kvalitet, BÄTTRE ljudåtergivning och kanske LÄMNA look a like-nivån?Nu blev det en signal att man kan köpa en bioreceiver eftersomde är lika bra eller bättre än 2-kanalare. Var går brytgränsen? Finns det någon? Är de alltid bättre?****

Det är en intressant fråga! :) Om jag tillåter mig att spekulera så är det rätt kört i den lägre segmenten (så långt ner som på Siba/On-Off-nivå) för tvåkanal att konkurrera. Och för normalkonsumenter så kommer man nog i princip aldrig upp i den prisnivå där tvåkanal kan konskurrera. Men vi är ju inte normalkonsumenter (förutsätter jag :) ) och jag gissar att tvåkanal börjar gå om och drar ifrån någonstans i segmentet strax under 10kkr. Först där syns omtanken i konstruktionerna igenom den prispress som finns p g a masstillverkning.

det finns en hel del ska Hifi som jag väljer bort till förmån för Siba/OnOff så jag hör väl inte till nån av konsumentgrupperna då? :wink:

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-02-20 12:38

Kraniet:

"Det finns en förhärdad myt att handlare "vet" och är man ingen handlare så är ens rekommendationer bara strunt. Det är förrövrigt en mentalitet som finns i vårt alnd över huvudtaget.. Hr man inte ett företag så kan man inget och har man företag så är man expert.."

Detta är helt nytt för mig. Tror myten om handlare som halvdöva lurendrejare utan genuint intresse är lika utbredd i så fall...

Dina åsikter är ju värda massor. Om du själv har erfarit det du berättar om.

Inte experter, inte experttyckare och med en organisation i ryggen som ständigt talar illa om hifibranchen och pressens dålighet så infinner sig säkert en och annan "förväntans-effekt" som ger poäng. Dessa expertultåtare är inte annat än människor också och kan presentera och använda sina resultat på olika sätt.

Kanske dags att slå ett slag för välljud. En förstärkare för 20 000.- lär skrämma mycket välljud i ett par 52:or. men det var inte frågeställning usprungligen, jag vet.

mvh

,

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-20 13:25

Bara en radanmärkning: Man behöver inte alls förlora pengar i en apparatbytarkarusell, inte om man privatimporterar och/eller köper och säljer sina prylar på den Internet-baserade och öppna begagnatmarknaden.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-20 13:28

Instämmer med Hotspur. Jag har själv tjänat pengar på att byta apparater :)

Dock kan man ju diskutera hur pass ofta man ska byta apparater :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-20 13:31

Dock kan man ju diskutera hur pass ofta man ska byta apparater

Varför skall man diskutera det, är ju upp till var och en?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-20 13:36

Så ofta som du byter hinner du ju knappt spela in grejorna ju! :wink:

Klart det är upp till var och en. Är man inte nöjd ska man givetvis byta!

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-02-20 13:57

Varför skall man diskutera det, är ju upp till var och en?

Helt fel enligt mig. Jag tycker att någon annan skall bestämma allting och jag har alltid rätt, så var det med det.

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-20 14:01

Är man inte nöjd ska man givetvis byta!

Jag tycker det är både roligt och lärorikt att testa olika apparater och
byter därför ibland även om jag är nöjd, men det är ju jag det... :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-20 14:04

Morello m fl: "Är kablar för tiotusentals kronor till för att ge kunden maximalt välljud, eller är det rent bondfångeri"

Det kan man ha olika åsikter om, du får väl starta en tråd. Eller menar du att jag inte har någon talan eftersom jag säljer kablar?

Jag menar bara att jag tycker du sågar Johans uttalanden utan riktiga argument och att den bioapparat för 5-10 laxar (vet inte exakt avd de kostar) rimligtvis ger mer än att bränna motsv. slantar på kablar. Jag har föresten några Transparent-snokor i garderoben; vill du köpa? :wink: :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-20 14:33

Hotspur skrev:
Är man inte nöjd ska man givetvis byta!

Jag tycker det är både roligt och lärorikt att testa olika apparater och
byter därför ibland även om jag är nöjd, men det är ju jag det... :wink:

måste hålla med om att det är en del av tjusningen :wink:

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-02-20 16:05

morello:

kablarna var aldrig inne i topicen, vare sig i mitt, knoppens eller d94ka:s inlägg. Jag tror vi kan lämna dem därhän.

begagande kablar? nä, de är alrig värda en spänn. Välljudet går ur dem så fort man köpt dem , 8)
mvh

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-20 16:11

Sladd skrev:morello:

kablarna var aldrig inne i topicen, vare sig i mitt, knoppens eller d94ka:s inlägg. Jag tror vi kan lämna dem därhän.

begagande kablar? nä, de är alrig värda en spänn. Välljudet går ur dem så fort man köpt dem , 8)
mvh

Å jäsiken, jag som trodde att kablarna blev bättre efter inspelning :lol:
-Innehar F-skattsedel-

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-20 16:29

Inte experter, inte experttyckare och med en organisation i ryggen som ständigt talar illa om hifibranchen och pressens dålighet så infinner sig säkert en och annan "förväntans-effekt" som ger poäng. Dessa expertultåtare är inte annat än människor också och kan presentera och använda sina resultat på olika sätt.

är det lts du syftar på elle? :wink:

Problemet med stora delar av hifibranschen är att den inte testar apparater under ordnade omständigheter (F/E-test, dubbelblinda tester etc etc.), därför kommer den eller aldrig att generera riktigt tillförlitliga råd eller slutsatser. Kränga dyra apparater handlar mer om prestige tror jag, bättre att prata verklig prestanda istället.

Vilket betyder att både dyrt och lite billigare kan vara lika bra på att återge musik eftersom pris långt ifrån alltid måste betyda god ljudåtergivning. Myter och oseriösa tester är inget man behöver bry sig om om man sätter sig in i hifi utifrån ambitioner om att köpa apparater som är bra på riktigt, (där bra på riktigt betyder att återge musiksignalen så oförvanskat som möjligt). 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd