Subwoofer som kan ersätta Audio Pro ACE-Bass

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Re: Subwoofer som kan ersätta Audio Pro ACE-Bass

Inläggav distad » 2020-12-16 14:44

Baffel skrev:Fattar inte FBKs aversion mot förslagen i tråden . BK tex har väl fått bra kritik. ?

https://www.bkelec.com/

De tål inte så höga ljud nivåer innan basarna bottnar och eftersom det var en större yta så skulle jag inte välja dem.
Så någonting som är snärtigt, musikaliskt och ändå har en stabil djupbas är = Arendal. Den som jag rekommenderade kostar väl mellan 8000-9000kr Annars är det bara att lätta på lädret och köpa Velodyne DD+ Alla enklare subbar ifrån Velodyne är inget att ha förutom DD+ som spelar helt i en egen division. Sedan finns ju också SVS dyrare modeller med dsp och EQ som Arendal också har men då pratat vi om 20.000kr och uppåt och som säkert ligger mellan dessa två andra alternativ ljudkvalitetsmässigt.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-12-16 17:06

RJohan skrev:Jag har på senare tid umgåtts med tanken att välja ett modernt element tänkt för subbas och koppla det till en gammal ACE-Bass förstärkare. Egenskaperna kommer då att förändras, det är väl så att exempelvis konens (upplevda) massa ökar? Kruxet är då att mäta upp det 'nya' superelementets egenskaper. Kan man mäta impedanskurvan för elementet med inkopplad AC-stärkare, (*) eller går det inte att se på samma sätt?

* Jag har alltid mätt impedanskurvan med låg matningsimpedans, alltså spänningsfallet över en längd tunn kabel, typiskt 0.2 Ohm.

Jag tror möjligheten för att lyckas byta till annat element med befintlig ace-bass elektronik är utsiktslöst om man inte helt förstår teorin och beräkningsgången för ace-bass.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-16 17:30

https://arendalsound.eu/tech-specs-1961 ... R-1V-SPECS
Kolla CEA 2010. Lådvolym bör vara rätt. Slits. Fick en EISA 2020-2021 utmärkelse. Runt 10 000kr, så inom din budget. Läser man spec så verkar den vettigast som FBK skriver.

mj99

Inläggav mj99 » 2020-12-16 18:33

Har undersökt de förslag som kommit och kommit fram till detta (en viktig faktor möjligheten att prova hemma):

Velodyne: Verkar svår att få tag på i Sverige vilket troligen gör det det svårt och kostsamt att prova hemma (om jag inte är nöjd och vill returnera den). Sen om DD+ på 37k+ är enda som är ok så blir det över budget.

Arendal: Även den kostsam att prova hemma då retur kostar 10% av produktens pris + arbete(1000kr/h för att se om det finns fel på returen). Dock verkar 1961 subbarna attraktiva prismässigt, frågar är då hur de står sig mot de nedanför?

Några alternativ som verkar fullt möjliga att prova hemma (finns butik i stockholmsområdet...):

REL T9i, 12k, kanske lite klen i djupbasen då den är -6dB @ 28 Hz
B&W DB4S, 17k
B&W PV1D, 17k, lite mer musikalisk än DB4S, men klenare djupbas?
SVS SB2000 Pro, 10k, kanske (gissar antagligen) inte lika musikalisk och snärtig som REL och B&W?

Synpunkter, kommentarer, andra förslag?
Inser att jag spräckt budgeten men det verkar mer och mer svårt att få det jag önskar inom 10k, med undantag av Arendal, om det bara hade gått att prova de hemma utan att det riskerar kosta så.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-16 20:34

Återkommer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-16 20:38

RogerGustavsson skrev:B2-50 är väl så där med dagens mått, framför allt när det gäller att integrera med toppar. B2-70 bottnade hos HifiKG. B4-200 var en best, fungerade även vid PA, åtminstone 30 Hz-versionen.

Vad spelade vi då och hur starkt? Mig icke minnas!
Sitter nöjd :)

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-16 20:50

Jag gissar efter spec men vet inte hur bra subborna skulle kunna låta då jag inte sett mätningar på dem.

SVS SB2000 Pro bör ha ungefär 40 liters volym vilket verkar vara för litet. Det enda jag skulle bygga själv, där jag är bergsäker att resultatet blir kanon, är en sluten baslåda. Elementet i SVS SB2000 Pro ser ut att vara en modifierad Peerless XXLS. Gallret på baksidan av elementet vet jag inte om det är mer av ondo än godo, distmässigt.

Bygger du a la Sigberg, penslar innerlådan med utspätt trälim, så kan du trä över t ex en sån här över: https://www.photowall.se/elephant-road-tavla så får du skyhög WAF. En lampa bakom hade nog också gjort sig bra.

ICEpower verkar ge mest detaljerad bas om jag förstått avr7000 och petersteindl rätt. Jag vet inte hur ICEpower står sig mot ACE-Bass.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-12-16 21:29

Fanfaktiskt skrev:Jag gissar efter spec men vet inte hur bra subborna skulle kunna låta då jag inte sett mätningar på dem.

SVS SB2000 Pro bör ha ungefär 40 liters volym vilket verkar vara för litet. Det enda jag skulle bygga själv, där jag är bergsäker att resultatet blir kanon, är en sluten baslåda. Elementet i SVS SB2000 Pro ser ut att vara en modifierad Peerless XXLS. Gallret på baksidan av elementet vet jag inte om det är mer av ondo än godo, distmässigt.

Bygger du a la Sigberg, penslar innerlådan med utspätt trälim, så kan du trä över t ex en sån här över: https://www.photowall.se/elephant-road-tavla så får du skyhög WAF. En lampa bakom hade nog också gjort sig bra.

ICEpower verkar ge mest detaljerad bas om jag förstått avr7000 och petersteindl rätt. Jag vet inte hur ICEpower står sig mot ACE-Bass.

Acebass kan emulera helt andra parametrar för baselementen i basreflexlådor. ICE-power kan inte göra något åt frekvensgången som så, vad det är som gör att basen låter stabilare med ICE-power vore intressant att veta.
Om man väljer sluten låda för subwoofern och har en långslagigt element med låg dist så kan en Linkwitz Transform sänka gränsfrekvensen för systemet utan större hokus pokus, bara med en höjning av nivån i basen efter en speciellt utformat baslyftskurva. Det finns några bra trådar på forumet om hur man ska bygga med LR.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-16 21:39

paa skrev:Acebass kan emulera helt andra parametrar för baselementen i basreflexlådor. ICE-power kan inte göra något åt frekvensgången som så, vad det är som gör att basen låter stabilare med ICE-power vore intressant att veta.
Om man väljer sluten låda för subwoofern och har en långslagigt element med låg dist så kan en Linkwitz Transform sänka gränsfrekvensen för systemet utan större hokus pokus, bara med en höjning av nivån i basen efter en speciellt utformat baslyftskurva. Det finns några bra trådar på forumet om hur man ska bygga med LR.

Det har du rätt i. Stabilare, järngrepp, var uttrycket. Med DSP, eller dator, slipper man lägga pengar på LT. Vilket som är bäst vet jag inte.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-12-17 01:04

Fanfaktiskt skrev:
paa skrev:Acebass kan emulera helt andra parametrar för baselementen i basreflexlådor. ICE-power kan inte göra något åt frekvensgången som så, vad det är som gör att basen låter stabilare med ICE-power vore intressant att veta.

Det har du rätt i. Stabilare, järngrepp, var uttrycket. Med DSP, eller dator, slipper man lägga pengar på LT. Vilket som är bäst vet jag inte.

Alltså, när DSP eller dator skapar samma frekvenshöjning som LT, så har man LT!
Numera pensionär.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-17 01:09

paa skrev:Alltså, när DSP eller dator skapar samma frekvenshöjning som LT, så har man LT!

Jo, fast i en LT så blandar man in fysiska komponenter. Vinner man nåt då angående termisk kompression etc?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-17 10:13

Tror inte det är en generell egenskap att ICE-power skulle låta på ett visst sätt i basen. Det finns mängder med ICE-powermoduler och alla har inte höjt dem till skyarna som bassteg. Inte minst kan nätdelarna ge viss skillnad. Finns både switchade och linjära.

ACE-funktionen är heller inte entydigt en fördel ljudmässigt, möjligen ett sätt att förenkla kravet på baselementet och så har lådan kunnat göras mindre. Personligen har jag tyckt de ACE-system jag haft varit lite sämre på dynamiska förlopp.

Linkwitz Transform är en form av equalizer. Kan göras i den digitala eller den analoga domänen. Om man bara har DSP i basen och låter topparna gå som vanligt, finns risk att basen ligger efter då DSP:n behöver lite tid på sig. Har inte provat det praktiskt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-17 10:46

Av de exempel du tog upp ovan mj99
REL T9i, 12k, kanske lite klen i djupbasen då den är -6dB @ 28 Hz
B&W DB4S, 17k
B&W PV1D, 17k, lite mer musikalisk än DB4S, men klenare djupbas?
SVS SB2000 Pro, 10k, kanske (gissar antagligen) inte lika musikalisk och snärtig som REL och B&W?
Så säger jag nej till allt utom SVS, och det handlar om Konarea. En test jag läste så var SVS SB2000 Pro jämte den Arendal jag tidigare föreslog. Och i den testen skrev de att SVS funkade kanon till film och elektronisk musik. Men att Arendal var lika bra till film men hade ett bredare register när det gällde musik dvs den lät bra till all musik. Men nu är du uppe i sådan summor så du kan köpa den bättre Arendal subben 1723. Så jag säger fortfarande Arendal om du ska ha den som ger mest valuta för pengarna.

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2020-12-17 12:02

Lätt: Köp 2 st Audio Pro B1-20. Torr fin o djup bas. Supersnabb.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-17 12:42

Du vet att det handlar om 45 m2 rum?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-17 17:35

hifikg skrev:
RogerGustavsson skrev:B2-50 är väl så där med dagens mått, framför allt när det gäller att integrera med toppar. B2-70 bottnade hos HifiKG. B4-200 var en best, fungerade även vid PA, åtminstone 30 Hz-versionen.

Vi körde Apogee med Audio Pro, jag var fram tills dess ovetandes om att Audio Pro var inkopplade. Det är ju 10 månader sedan men jag noterade att det lät som förstärkarklippning som det gör drivandes bassystem - brrrrp ungefär. Är inte riktigt säker vad vi spelade men det kan ha varit introt på Blade Runner 2049 som innehåller mycket lågbas. En ensam B2-70 ska klara 102 dB på 1 m men du har ju två och placerade i hörn.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-12-27 19:14

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-27 20:38

Bygg själv :
2 stycken peerless xls 10: or med LT= ingrepp shelving 36 Hz , Q 9, + 7,5 dB och vardera 20 liter lådor slutet blir jättebra , och inte ens dyrt. Lådorna behöver inget stag om du gör dem som en kub med 22 mm mdf. Montera bakstycke och baffeln ” kloss” mot resten av lådan.
Driv båda i stereo med Behringer A800 och en minidsp.

I en normal lägenhet har du då en bas som kan låta som high end.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-27 20:48

Vad är det för skillnad mellan xls och sls? Samma element, olika namn? Helt olika modeller?

Se dessa :

https://www.tradera.com/item/302387/431 ... ess-sls-10

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2020-12-28 01:19

Orkar man bygga egna lådor så säljer Rythmik, som är populära på andra sidan Atlanten, kits med deras motsvarighet till ACE-Bass; http://www.rythmikaudio.com/products2.html

Vet inte hur prisvärt det är. Audio Pro själva verkar dock ha övergett ACE-Bass. :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-28 10:21

pLudio skrev:Orkar man bygga egna lådor så säljer Rythmik, som är populära på andra sidan Atlanten, kits med deras motsvarighet till ACE-Bass; http://www.rythmikaudio.com/products2.html

Vet inte hur prisvärt det är. Audio Pro själva verkar dock ha övergett ACE-Bass. :-)

Fast Rythmik kör med servostyrning och det är inte samma sak som ACE. Audio Pro sålde väl patentet till Yamaha? Patentet borde väl vara utgånget nu?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2020-12-28 14:23

RogerGustavsson skrev:Fast Rythmik kör med servostyrning och det är inte samma sak som ACE. Audio Pro sålde väl patentet till Yamaha? Patentet borde väl vara utgånget nu?

Ah, så var det ja. Patentet gick ut 1997, så varför används inte teknologin längre? Är det enklare att bara använda kraftfullare förstärkare?

https://patents.google.com/patent/US4118600A/
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-28 14:30

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:

Vi körde Apogee med Audio Pro, jag var fram tills dess ovetandes om att Audio Pro var inkopplade. Det är ju 10 månader sedan men jag noterade att det lät som förstärkarklippning som det gör drivandes bassystem - brrrrp ungefär. Är inte riktigt säker vad vi spelade men det kan ha varit introt på Blade Runner 2049 som innehåller mycket lågbas. En ensam B2-70 ska klara 102 dB på 1 m men du har ju två och placerade i hörn.

Det var inte Duettorna som rasslade med sina band då? En tid efter att du var här var Jerker här och spände upp dem en smula, just för att undvika brrrp-ljud.
Bilagor
5502_fixduetta.jpg
5502_fixduetta.jpg (99.35 KiB) Visad 2625 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-28 14:32

pLudio skrev:Orkar man bygga egna lådor så säljer Rythmik, som är populära på andra sidan Atlanten, kits med deras motsvarighet till ACE-Bass; http://www.rythmikaudio.com/products2.html

Talade med en veteran på Audio Pro o vederbörande hävdade att allt var bättre förr (vad gäller ljudet), nu är målet att prylarna ska vara så små som möjligt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-28 14:53

hifikg skrev:
RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:

Det var inte Duettorna som rasslade med sina band då? En tid efter att du var här var Jerker här och spände upp dem en smula, just för att undvika brrrp-ljud.

Nej, jag tror inte det eftersom Audio Pro var inkopplade och ljudet kom därifrån. De Audio Pro jag själv har haft betedde sig på ett liknande sätt. Var engelska audiotidskrift som dömde ut Audio Pro för att inte klara tillräckliga ljudtryck. Jo, Apogee förändrades med tiden då några av dem var rätt entoniga i basen. Blev bättre med tiden och de där Duettorna ståendes hos dig är väl så långt man kan komma med dem?

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-12-28 16:31

pLudio skrev:Ah, så var det ja. Patentet gick ut 1997, så varför används inte teknologin längre? Är det enklare att bara använda kraftfullare förstärkare?

Min gissning (har jobbat i tillverkningsindustrin):

Tillverkaren i fjärran östern har redan färdiga lösningar som masstillverkas. Vadå, vill ni ha en helt egen förstärkare? Visst, det går, men kostar x dollar mer. Vi kan erbjuda den här lösningen med DSP och klass D. Money talks.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-28 20:06

RogerGustavsson skrev:Nej, jag tror inte det eftersom Audio Pro var inkopplade och ljudet kom därifrån. De Audio Pro jag själv har haft betedde sig på ett liknande sätt. Var engelska audiotidskrift som dömde ut Audio Pro för att inte klara tillräckliga ljudtryck. Jo, Apogee förändrades med tiden då några av dem var rätt entoniga i basen. Blev bättre med tiden och de där Duettorna ståendes hos dig är väl så långt man kan komma med dem?

Ska testa Bladerunner när jag kopplat in subbarna igen, längesen nu.

mj99

Inläggav mj99 » 2020-12-30 11:51

Har nu lånat in en REL T9i och måste säga att jag är mycket imponerad av den. Jämfört med XTZ 12.17 edge så är det som natt och dag. XTZ:an fick jag bara sänka basen mer och mer (mha extern DSP) för att få den hyfsad men den blev ändå aldrig bra. Frekvensresponsen blev i slutändan sluttande neråt från ca 70Hz. Detta för att basen inte skulle bli så släpande och lite mer snärtig, men den lät då ganska klent, med klen tyngd.
När jag först mätte upp REL:en och såg att den var spikrak från 80Hz ner till något under 30Hz så tänkte jag först att även den kommer behöva sänkas i basen för att inte låta som XTZ:an, men jag bestämde mig ändå för att lyssna innan jag gjorde några ändringar, och jag överraskades och det låter precis som jag vill att det ska låta. Basen är snärtig och har riktigt bra tyngd. Den har även lite förvånande riktigt bra djupbas. På det jag lyssnat på hittills så märker jag inte något av att den skulle falla av vid 30Hz, nu har jag inte uttryckligen testat det så det får jag återkomma till, men jämfört med XTZ så har den mer tyngd i basen. Och den blir aldrig mullrig utan är alltid nyanserad och musikalisk. Den har en tyngd och auktoritet i basen som XTZ:an inte var i närheten av.

Nu till det lite negativa, den kan inte spela väldigt högt. Jag brukar ha volymen på -20 till -15, ibland -10. Jag tror att gränsen för REL går vid -15 till -10, dvs jag kommer ligga och pressa den ganska hårt. Det går bra att spela riktigt bastunga låtar upp till -3 (jag har inte provat högre), det låter då inte illa på något sätt men basen har då tappat i volym jämfört med resten av anläggningen (XTZ:an klarar detta utan problem). Detta har påpekats tidigare i tråden och jag bli då lite mer nyfiken på Arendal. Någon som har erfarenheter av Arendal och REL T9i? Kommer Arendal låta lika bra som REL:en och samtidigt kunna spela högre? Och vilken Arendal?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-30 15:44

mj99 skrev:Har nu lånat in en REL T9i och måste säga att jag är mycket imponerad av den. Jämfört med XTZ 12.17 edge så är det som natt och dag. XTZ:an fick jag bara sänka basen mer och mer (mha extern DSP) för att få den hyfsad men den blev ändå aldrig bra. Frekvensresponsen blev i slutändan sluttande neråt från ca 70Hz. Detta för att basen inte skulle bli så släpande och lite mer snärtig, men den lät då ganska klent, med klen tyngd.
När jag först mätte upp REL:en och såg att den var spikrak från 80Hz ner till något under 30Hz så tänkte jag först att även den kommer behöva sänkas i basen för att inte låta som XTZ:an, men jag bestämde mig ändå för att lyssna innan jag gjorde några ändringar, och jag överraskades och det låter precis som jag vill att det ska låta. Basen är snärtig och har riktigt bra tyngd. Den har även lite förvånande riktigt bra djupbas. På det jag lyssnat på hittills så märker jag inte något av att den skulle falla av vid 30Hz, nu har jag inte uttryckligen testat det så det får jag återkomma till, men jämfört med XTZ så har den mer tyngd i basen. Och den blir aldrig mullrig utan är alltid nyanserad och musikalisk. Den har en tyngd och auktoritet i basen som XTZ:an inte var i närheten av.

Nu till det lite negativa, den kan inte spela väldigt högt. Jag brukar ha volymen på -20 till -15, ibland -10. Jag tror att gränsen för REL går vid -15 till -10, dvs jag kommer ligga och pressa den ganska hårt. Det går bra att spela riktigt bastunga låtar upp till -3 (jag har inte provat högre), det låter då inte illa på något sätt men basen har då tappat i volym jämfört med resten av anläggningen (XTZ:an klarar detta utan problem). Detta har påpekats tidigare i tråden och jag bli då lite mer nyfiken på Arendal. Någon som har erfarenheter av Arendal och REL T9i? Kommer Arendal låta lika bra som REL:en och samtidigt kunna spela högre? Och vilken Arendal?

Rel t9i är en av få subbar som rätt installerad inte försämrar ljudet nämnvärt då den körs tillsammans med Akudorik exakt. En riktigt bra subwoofer för musik.
Ljudtrycks problemet löses genom att köpa två Rel t9i. :)

Jag har hört en Arendal (med dubbla 10:or ) och den var inte i närheten av Rel t9i ljudmässigt, enligt mitt sätt att lyssna. Mina egna intryck av Xtz subben stämmer bra med dina.

Genelec 7050c är ytterligare en väldigt artikulerad subwoofer, kostar även lite mindre än Rel t9i.
https://www.thomann.de/se/genelec_7050_cpm.htm

mj99

Inläggav mj99 » 2020-12-30 16:26

Tangband skrev:Jag har hört en Arendal (med dubbla 10:or ) och den var inte i närheten av Rel t9i ljudmässigt, enligt mitt sätt att lyssna.

Vilken Arendal är det? Hittar bara lådor i storleken runt 13" på deras hemsida. Om det är en äldre sub, hur står den sig med dagens subbar från Arendal?

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd