mj99 skrev:Har nu lånat in en REL T9i och måste säga att jag är mycket imponerad av den. Jämfört med XTZ 12.17 edge så är det som natt och dag. XTZ:an fick jag bara sänka basen mer och mer (mha extern DSP) för att få den hyfsad men den blev ändå aldrig bra. Frekvensresponsen blev i slutändan sluttande neråt från ca 70Hz. Detta för att basen inte skulle bli så släpande och lite mer snärtig, men den lät då ganska klent, med klen tyngd.
När jag först mätte upp REL:en och såg att den var spikrak från 80Hz ner till något under 30Hz så tänkte jag först att även den kommer behöva sänkas i basen för att inte låta som XTZ:an, men jag bestämde mig ändå för att lyssna innan jag gjorde några ändringar, och jag överraskades och det låter precis som jag vill att det ska låta. Basen är snärtig och har riktigt bra tyngd. Den har även lite förvånande riktigt bra djupbas. På det jag lyssnat på hittills så märker jag inte något av att den skulle falla av vid 30Hz, nu har jag inte uttryckligen testat det så det får jag återkomma till, men jämfört med XTZ så har den mer tyngd i basen. Och den blir aldrig mullrig utan är alltid nyanserad och musikalisk. Den har en tyngd och auktoritet i basen som XTZ:an inte var i närheten av.
Nu till det lite negativa, den kan inte spela väldigt högt. Jag brukar ha volymen på -20 till -15, ibland -10. Jag tror att gränsen för REL går vid -15 till -10, dvs jag kommer ligga och pressa den ganska hårt. Det går bra att spela riktigt bastunga låtar upp till -3 (jag har inte provat högre), det låter då inte illa på något sätt men basen har då tappat i volym jämfört med resten av anläggningen (XTZ:an klarar detta utan problem). Detta har påpekats tidigare i tråden och jag bli då lite mer nyfiken på Arendal. Någon som har erfarenheter av Arendal och REL T9i? Kommer Arendal låta lika bra som REL:en och samtidigt kunna spela högre? Och vilken Arendal?
Rel t9i är en av få subbar som rätt installerad inte försämrar ljudet nämnvärt då den körs tillsammans med Akudorik exakt. En riktigt bra subwoofer för musik.
Ljudtrycks problemet löses genom att köpa två Rel t9i.

Jag har hört en Arendal (med dubbla 10:or ) och den var inte i närheten av Rel t9i ljudmässigt, enligt mitt sätt att lyssna. Mina egna intryck av Xtz subben stämmer bra med dina.
Genelec 7050c är ytterligare en väldigt artikulerad subwoofer, kostar även lite mindre än Rel t9i.
https://www.thomann.de/se/genelec_7050_cpm.htm