Revel F328be ser riktigt trevlig ut:
Amir skrev:First impression was: "this is the sound I am always looking in a speaker."
DavidA; här är en tråd:
https://www.reddit.com/r/StereoAdvice/c ... e_f228be/x§
Without having heard either, (but owning the Revel F208), I could go with the Revel. They certainly measure well, as reviewed by ASR.
Perlisten on the other hand gets some polarized opinions about them. Some people really like them, but few don’t like them at all.
Det finns många andra fina högtalare. Se lista här:
https://www.spinorama.org/scores.html?q ... count=1000Notera dock att distorsion och ljudtrycksförmåga inte är med som parameter i ovan lista.
T ex
https://aaltospeakers.fi/en/Aalto 9: 

Tyvärr inga distorsionsmätningar.
Glebster skrev:Nattlorden skrev:Ted_B skrev:Det jag verkligen gillar är att det inte är så känsligt med hur jag sitter, eller lutar mig i soffan, ljudet kantrar eller förändras inte mycket, där var pi60s mycket känsligare.
Då tror jag verkligen inte du fick rätt på placeringen på dem. Själv sitter jag ofta till och med lätt höger om höger högtalare när vi ser tv och jag har inget problem med stereobilden från mina pi60s-s trots det.
Jag tror att det har mer med ditt behandlade rum att göra än källans spridningsförmåga.
Håller med Glebbe baserat på många mätningar (samt många års lyssnande).
Ted's beskrivning stämmer väl med vad mätningar visar. Spridningen för i14(s)/pi60(s) skulle jag vilja påstå är sämre än genomsnittet för en högtalare med konventionell baffel, domdiskant och ett 5-6-tums mellanregister/boomer och ett bra filter (brant och med god fasintegration). Vilket inte är konstigt med tanke på storleksskillnaderna mellan elementen, samt interferenser med den stegade baffeln. (Frekvensgång och distorsion är, som andra har nämnt, typ 'bra' men inte toppklass).
Frekvensgång och spridning är alltså förklarliga, - sett utifrån storlek på element, filterbranthet, ej full baffelstegskompensation, stegad baffel och baffelmått samt graden av baffelns kantighet.
(Mitt svaga ljudminne är att jag fördrog pi60 framför i14s då baffeln i pi60 ger en liten aning mer stöd i mellanbas men båda har några rätt så bredbandiga toppar och dalar om +-3 dB som ger tydlig klangpåverkan. Detta utöver här diskuterad ojämn spridning).
Från annan tråd:
Paj 32 eller den blygsamma 3 vägaren: Normaliserad vertikal spridning i14s till vänster och Räv-L till höger:

mig själv skrev:Hur hörbart det är vet jag inte och det beror nog även på omständigheterna. Jag vet att jag har hört rätt stora skillnader när jag ändrat huvudhöjden men här inverkar även filterkaraktäristik, då lobing är ofrånkomligt med alla fysiskt separerade element. Så det är svårt att veta hur stor ljudlig påverkan resp orsak bidrar med.
Den horisontella spridningen hos i14s (samma för pi60) är relativt ojämn, om inte i lika hög grad som den vertikala spridningen:
viewtopic.php?f=3&t=73409&&start=60#p2243503
Utöver en bra rekommendationer påminner jag om att det är gresapecka-enkelt att designa och bygga trevägshögtalare som är i toppklass för 15-20000 papp. I synnerhet om man följer I-ors rationella tips att bara fokusera på spridning och distorsion och ekvilibrerar, förlåt ekvaliserar klabbet. Största utmaningen är finish och av detta skäl kan man välja att köpa Revel eller MA eller liknande. Goda högtalare behöver (och ska) inte vara dyra.
Slutligen påminner jag om att "
circle of confusion" alltid ställer till det vid lyssningstester, liksom psykologi. I synnerhet om skillnaderna är relativt små. Detta gör att man för vissa inspelningar kan föredra (utifrån ovan parametrar ej optimerade) högtalare. Vad man föredrar i längden och med vettiga lyssningsjämförelser är en annan sak.
Edit, syftningar.