Vilken DAC anses som den BÄSTA, ge mest analogt ljud???

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-24 01:29

Bill50x skrev:
rexq skrev:Köp en eq och börja ratta tills du hittar ditt "organiska sound". Det är det bästa tipset jag kan ge dig.

Väldigt ofta, och av flera i denna tråd, jämställs färgningar med frekvensgångsskillnader, dvs något som kan åtgärdas med tonkontroller.

Jag trodde dock att ALL avvikelse från insignalen var att anse som färgning, eller?

/ B

Självklart är det så.

Han får helt enkelt skaffa sig en eq OCH en distbox OCH en massa
andra apparater som kan förvränga soundet på en massa olika sätt.
Men man måste ju börja någonstans. Han kan börja med en eq. ;)

Vill han bara ett ett analogt ljud så behöver han inte förvränga något
alls dock. Det är ju en analog signal som kommer ut ur alla DAC:ar. Det
där A:et i mitten betyder just det.

Fast jag vet ju inte exakt vad han menar när han skriver "analogt ljud".
Jag tror att han menar något annat än att det skall vara analogt. Kan
det vara så att han menar just "ett ljud färgat av de typiska fel som
analoga signallagringar ger"?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-28 08:08

Bill50x skrev:
rexq skrev:Köp en eq och börja ratta tills du hittar ditt "organiska sound". Det är det bästa tipset jag kan ge dig.

Väldigt ofta, och av flera i denna tråd, jämställs färgningar med frekvensgångsskillnader, dvs något som kan åtgärdas med tonkontroller. Jag trodde dock att ALL avvikelse från insignalen var att anse som färgning, eller?

/ B

Färgningar kan ju vara en massa andra saker- kompression tex.
Apparater som komprimerar och jämnar ut ljudet, så att allt tenderar mera lika, är mycket vanligt i vissa engelska cd-spelare.

Som exempel kan jag nämna Rega apollo( som låter väldigt förförande- ja, nästan analogt ) m.fl.

Sådant kan man få fram om man experimenterar litet själv och vågar byta ic i analogdelen på cd-spelaren- genom att driva ic:n högimpedivt,( som regan ) t.ex. med några 200 ohms motstånd.

Sedan har vi detta med distortion, också.
Senast redigerad av Richard 2008-06-28 08:44, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-28 08:12

xeizo skrev:Utgångstransformator är ett problem, men bortsett från det så visst har väl röret även teoretiska fördelar i att driva en högtalarspole snabbt och effektivt gentemot en transistor? Det är ju inte bara uddatonsdisten som är lägre och 2:a tonsdisten som är högre. Eller?

Med tillräckligt bra transformatorer ...

Vad jag vet finns det inga sådana fördelar.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-28 08:40

Karvid skrev:Snacka om att kasta pinne i brasan! :lol:

Och att att analogt ljud skulle vara färgat redan i sin definition har aldrig slagit mig! Ni är för kul!

Att många är nöjda är nöjda med ljudet i DAC1 innebär inte att detta ljud är det bästa som kan uppnås, eller?

Jag söker fortfarande analogt, ofärgat och naturligt ljud. Upplevelsen av att ha artisten i rummet.

HIFI nirvana!! :wink:

Lycka till med detta!

Hifinirvana är väl det som alla entusiaster vill ha.
Frågan är hur man kommer dit. Själv provade jag produkter med " lyssna och känn" metoden förut, med 100000:- tals kronor som lades ut på ständiga byten, uppgraderingar, och modifikationer.
Jag kopplade in apparaterna, lyssnade och tyckte.

Jag visste dock aldrig vilken del i kedjan som färgade musiken, och hindrade mig från att nå "nirvana".

Denna väg gick dock, för mig, i ett cirkelformat mönster. Efter ett antal år upptäckte jag att ljudet inte blivit speciellt mycket bättre än det var i början. På vissa parametrar hade det faktiskt blivit sämre, trots de stora peningsummor jag lagt ut.

Det analoga ljud du vill ha kan kanske fås med en engelsk cd-spelare, som låter mjukt, komprimerat och vackert. Gör bara inte det misstaget ( som jag gjorde ) att tro att ljudet är ofärgat i sådanafall. Låter något hörbart annorlunda än Benchmark dac-1 kan du vara säker på att ljudet är färgat.

Ett annat, enligt mig mycket bättre sätt att uppnå "hifinirvana" är att välja produkter som i verkliga F/E tester visat sig vara väldigt ofärgande. Sådana kan du läsa om på lts hemsida, men även Carlssonplanet kan man få ledtrådar från.

Sätter du ihop en sådan kedja av apparater så kan du vara relativt säker att det du hör är ett hyfsat korrekt ljud, dvs. inte "analogt klingande" och inte digitalt, utan ett ofärgat ljud, så som det är ingraverat på din cd-skiva.

Sedan återstår högtalaren- som inte kan F/E testas. Här ligger fältet öppet således för allsköns tyckande och färgande av ljudet, så att du själv blir nöjd, tillslut.

Men som sagt- gör som du vill. Hifi är en hobby och bör så vara. Tycker du att det är kul att byta prylar ofta, så fortsätt på samma sätt som förut. Men du kommer enligt min mening med denna metod aldrig att finna det "nirvana" som du söker.
H. Richard.

Tips på, enligt mig "analogklingande" cd-spelare är t.ex: Rega planet, Rega apollo, Linn Karik med Numerik ( de nya linnspelarna låter mindre analogt), Arcams samtliga tidiga modeller, samt naims alla olika spelare.

De har alla ljudet från Linns lp-12:a som förebild- inte korrekt, men vackert färgande. :wink:

Billigaste och snabbaste vägen att få till ett "analogklingande" ljud, enligt din metod, är nog att köpa en Numerik dac. Begagnad kostar den inte mera än 1500:-

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-06-28 11:15

woland skrev:spela in allt på kasettdäck. Det blir analogt o bra.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-06-28 22:19

Karvid! Kan du utveckla vad du menar med analogt ljud? Är det närvaro? Livekänsla?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-28 22:36

Är herrar Sprudel och Richard medvetna om att Kavid inte har postat i tråden på över två år?

:mrgreen:

/Peter

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2008-06-28 22:46

Hehe! Det missade jag med en hårsmån. :wink:
Fast man vet aldrig, ibland kan en "död" mans EKG spratta till, senast var när Trelleborgs aktiekurs gick upp en hel krona! :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-01 20:46

Richard skrev:Ett annat, enligt mig mycket bättre sätt att uppnå "hifinirvana" är att välja produkter som i verkliga F/E tester visat sig vara väldigt ofärgande. Sådana kan du läsa om på lts hemsida, men även Carlssonplanet kan man få ledtrådar från.

Sätter du ihop en sådan kedja av apparater så kan du vara relativt säker att det du hör är ett hyfsat korrekt ljud, dvs. inte "analogt klingande" och inte digitalt, utan ett ofärgat ljud, så som det är ingraverat på din cd-skiva.

Sedan återstår högtalaren- som inte kan F/E testas. Här ligger fältet öppet således för allsköns tyckande och färgande av ljudet, så att du själv blir nöjd, tillslut.

Men som sagt- gör som du vill. Hifi är en hobby och bör så vara. Tycker du att det är kul att byta prylar ofta, så fortsätt på samma sätt som förut. Men du kommer enligt min mening med denna metod aldrig att finna det "nirvana" som du söker.
H. Richard.

Du är ju lite rolig du, gång efter gång rekommenderar du att man skall använda en kedja av F/E-testade apparater. Den kedja du kan få ihop är försteg, kanske en eq och ett slutsteg. Sen är det stopp. Och menar du att CD-spelare går att med säkerhet F/E-lyssnas så tycker jag att det känns extremt tveksamt. Dessutom har inte 668 F/E-testats enligt IÖ utan testats med A/B test. Så Vilken kedja återstår då som går att köpa i butik idag?

mvh/harry

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-07-03 13:03

Harryup skrev:
Richard skrev:Ett annat, enligt mig mycket bättre sätt att uppnå "hifinirvana" är att välja produkter som i verkliga F/E tester visat sig vara väldigt ofärgande. Sådana kan du läsa om på lts hemsida, men även Carlssonplanet kan man få ledtrådar från.

H. Richard.

Du är ju lite rolig du,

Trevligt du tycker det.

gång efter gång rekommenderar du att man skall använda en kedja av F/E-testade apparater. Den kedja du kan få ihop är försteg, kanske en eq och ett slutsteg. Sen är det stopp. Och menar du att CD-spelare går att med säkerhet F/E-lyssnas så tycker jag att det känns extremt tveksamt.

Cd- går att testa med tillräckligt stor precision, anser jag. Skillnaderna mellan olika välkonstruerade cd-spelare från 2000:- till 200000:- är dessutom i verkligheten försvinnande små. Så små att de maskeras av andra, större fel i återgivningskedjan.

Dessutom har inte 668 F/E-testats enligt IÖ utan testats med A/B test. Så Vilken kedja återstår då som går att köpa i butik idag?

mvh/harry

Jag har inte ens nämnt 668-modellen.

Denons dvd 1740 verkar vara nutidens klipp, endast 1895:- på hifiklubben.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-07-03 14:23

En simpel fråga:

Vad kännetecknar analogt ljud?? Bristande frekvensomfång med viss otydlighet samt en stor portion nostalgi kanske!? :?

Allt ljud är väl analogt när det levereras av högtalare?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-03 14:53

Dunderklumpen skrev:En simpel fråga:

Vad kännetecknar analogt ljud?? Bristande frekvensomfång med viss otydlighet samt en stor portion nostalgi kanske!? :?

Analogt ljud är det vi hör. Allt naturligt ljud är analogt från början (till skillnad från ljud alstrat i datorer). Allt analogt ljud kan bibehållas analogt genom hela ljudkedjan men det ställer extrema krav på utrustningen. Då är det enklare och mer kostnadseffektivt att digitalisera vid inspelningen, transportera den digitala signalen och sedan göra omvandlingen till analogt vid uppspelningen.

Analogt är inte något sätt som det "låter" på. Tyvärr har benämningen blivit misshandlad. Det hade varit bättre om analogt hade fått behålla sin ursprungliga betydelse och att man istället kallat ljudet för verklighetstroget, eller nåt.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-07-03 16:53

Bill50x skrev:
Dunderklumpen skrev:En simpel fråga:

Analogt ljud är det vi hör. Allt naturligt ljud är analogt från början (till skillnad från ljud alstrat i datorer). Allt analogt ljud kan bibehållas analogt genom hela ljudkedjan men det ställer extrema krav på utrustningen. Då är det enklare och mer kostnadseffektivt att digitalisera vid inspelningen, transportera den digitala signalen och sedan göra omvandlingen till analogt vid uppspelningen.

Analogt är inte något sätt som det "låter" på. Tyvärr har benämningen blivit misshandlad. Det hade varit bättre om analogt hade fått behålla sin ursprungliga betydelse och att man istället kallat ljudet för verklighetstroget, eller nåt.

/ B

Jag kan hålla med om allt det du ( Bill 50x ) skriver. Ljudet vi hör är ju i högsta grad analogt till sin karaktär.

Däremot har ju modern digitalteknik mycket större/bättre förutsättningar att skicka/lagra/flytta den ursprungligt analoga verkligheten till örat ( via högtalarna- analogt återgivet ).

Sedan är det ju också som dunderklumpen skriver- analog teknik som utnyttjas dåligt kan generera de fel i återgivningen han ger exempel på.
Dessa fel är, skulle jag vilja påstå, betydligt vanligare vid återgivningen än de som benhårt "tror" på den frälsning som "helt analogt" , enligt dem, skulle innebära.

Omskrivet skulle jag säga- är man t.ex.van vid en "mjuk diskant" , som låter mjukt vid återgivning av alla inspelningar kan det , omedvetet, tillslut ,bli en referens för god återgivning. Något som är felaktigt, förstås. T.om. "dinusauriemodellen pcm 1 "från sony låter mera verklighetstroget vid in/avspelning ,än de bästa rullbandspelarna som någonsin tillverkats.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-03 19:56

Richard beskriv din F/E-kedja som är neutral och köpbar, tack. Gärna i butik och inte på stampen. Jag fann fortfarande ingen i ditt svar.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-03 20:06

Richard skrev:Jag kan hålla med om allt det du ( Bill 50x ) skriver. Ljudet vi hör är ju i högsta grad analogt till sin karaktär.

Däremot har ju modern digitalteknik mycket större/bättre förutsättningar att skicka/lagra/flytta den ursprungligt analoga verkligheten till örat ( via högtalarna- analogt återgivet ).

Fast det är lite som att frysa mat. Lagar man till mat på ett bra sätt och sedan fryser ner den kvickt och effektivt så kan den fraktas jorden runt utan problem. Var den än tinas upp så kommer den smaka exakt likadant.

Men, den smakar inte som maten gjorde innan den frystes ner. Viss mat klarar bättre av att frysas ner, annan mat blir mycket sämre.

Bäst är maten om den inmundigas "live" dvs vid tillagandet. Näst bäst om den kan lagas till av goda råvaror som fraktats inom det avstånd där kvaliteten bibehållits.

/ B

Användarvisningsbild
IAmAWalRus

Inläggav IAmAWalRus » 2008-07-03 20:29

jag går väl lite OT.. som vanligt. sry

Grundvalen för musik är kunskapen om harmonins och rytmens erotik. Platon

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-03 23:09

Richard skrev:Cd- går att testa med tillräckligt stor precision, anser jag.

Hur?

Skillnaderna mellan olika välkonstruerade cd-spelare från 2000:- till 200000:- är dessutom i verkligheten försvinnande små. Så små att de maskeras av andra, större fel i återgivningskedjan.

Hur har du kommit fram till det?

/Peter, lite småjobbig sådär på kvällskvisten! ;)
Senast redigerad av Piotr 2008-07-04 09:37, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-07-04 07:09

Bill50x skrev:
Richard skrev:Jag kan hålla med om allt det du ( Bill 50x ) skriver. Ljudet vi hör är ju i högsta grad analogt till sin karaktär.

Fast det är lite som att frysa mat. Lagar man till mat på ett bra sätt och sedan fryser ner den kvickt och effektivt så kan den fraktas jorden runt utan problem. Var den än tinas upp så kommer den smaka exakt likadant.

Men, den smakar inte som maten gjorde innan den frystes ner. Viss mat klarar bättre av att frysas ner, annan mat blir mycket sämre.

Bäst är maten om den inmundigas "live" dvs vid tillagandet. Näst bäst om den kan lagas till av goda råvaror som fraktats inom det avstånd där kvaliteten bibehållits.

/ B

" Det värsta som hänt mänskligheten är digitaltekniken" - Roy Gandy, Rega, innan han börjat tillverka cd-spelare...
" Att lyssna på digitalt ljud är som att göra köttfärs av oxfile" - citat: Ivor tiefenbrun ( senare Peter Forsell).
" Analog inspelning låter bättre än digital" ( Ivor igen )
" En inspelning som förblivit i den analoga domänen hela tiden är alltid överlägsen digitaltekniken" ( gissa vem- Ivor ).

Det du insinuerar är, enligt mig, en dogm, inspirerat från det skottska öriket. Något "Ivor the terrible" själv tagit avstånd ifrån, eftersom han numera tjänar sina kulor på just digital återgivning.

Det finns förvisso flera felaktiga dogmer från samma källa, t.ex:

" Järnkärnor i delningsfilter låter bättre än luftlindade " (det är billigare och sämre )
" Spikfötter är bättre än mjuka kuddar " ( sämre )
" Ytmonterad elektronik är mycket bättre än traditionell" ( billigare )
" Switchade nätdelar är bättre än konventionella " ( billigare,sämre )
" filtmatta är det bästa för skivspelare" ( gummi är bättre )
" Bi-amping är bättre än single amping" ( det är sämre- bör uttalas "buy amp" istället... )
" Apparater är musikaliska" ( hifipress och vissa handlare som säljer.... )
" Vissa cd-spelare låter falskt och ostämt " ( Handlare....)

Plus ett tiotal till jag kan räkna upp på rak arm.
Senast redigerad av Richard 2008-07-04 08:25, redigerad totalt 9 gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-07-04 07:57

Piotr skrev:
Richard skrev:Cd- går att testa med tillräckligt stor precision, anser jag.

Hur?

Skillnaderna mellan olika välkonstruerade cd-spelare från 2000:- till 200000:- är dessutom i verkligheten försvinnande små. Så små att de maskeras av andra, större fel i återgivningskedjan.

Hur har du kommit fram till det?

/Peter, lite småjobbig sådär på kvällskvisten! ;)

/Peter

Det finns ett tiotal trådar på faktiskt som förklarar nöjaktigt hur man kan gå tillväga då man testar cd-spelare. Något du naturligtvis är medveten om. Du låtsas att du förnekar det. Beror det på att du tror att skillnaden vid kontrollerad blintest är jättestor mellan billigt och dyrt ?( vilket det bevisligen inte är )

( detta inlägg var ej menat som en provokation )

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-07-04 08:43

Analogt... analytiskt... jag börjar tro att det nirvana alla talar om och strävar efter är det anala ljudet. :P

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-04 09:50

Richard skrev:" Det värsta som hänt mänskligheten är digitaltekniken" - Roy Gandy, Rega, innan han börjat tillverka cd-spelare...
" Att lyssna på digitalt ljud är som att göra köttfärs av oxfile" - citat: Ivor tiefenbrun ( senare Peter Forsell).
" Analog inspelning låter bättre än digital" ( Ivor igen )
" En inspelning som förblivit i den analoga domänen hela tiden är alltid överlägsen digitaltekniken" ( gissa vem- Ivor ).

Det du insinuerar är, enligt mig, en dogm, inspirerat från det skottska öriket. Något "Ivor the terrible" själv tagit avstånd ifrån, eftersom han numera tjänar sina kulor på just digital återgivning.

Det finns förvisso flera felaktiga dogmer från samma källa, t.ex:

" Järnkärnor i delningsfilter låter bättre än luftlindade " (det är billigare och sämre )
" Spikfötter är bättre än mjuka kuddar " ( sämre )
" Ytmonterad elektronik är mycket bättre än traditionell" ( billigare )
" Switchade nätdelar är bättre än konventionella " ( billigare,sämre )
" filtmatta är det bästa för skivspelare" ( gummi är bättre )
" Bi-amping är bättre än single amping" ( det är sämre- bör uttalas "buy amp" istället... )
" Apparater är musikaliska" ( hifipress och vissa handlare som säljer.... )
" Vissa cd-spelare låter falskt och ostämt " ( Handlare....)

Plus ett tiotal till jag kan räkna upp på rak arm.

Bortsett från att jag inte kan förstå din fixering vid dennna Ivor och det örike han håller till på så har du själv i din lista raddat upp en del dogmer (eller ska vi va snälla och säga tumregler i stället).

Det finns ett tiotal trådar på faktiskt som förklarar nöjaktigt hur man kan gå tillväga då man testar cd-spelare. Något du naturligtvis är medveten om. Du låtsas att du förnekar det.

Jag förnekar ingenting, var får du det ifrån??

Jag ville höra Din förklaring och Din erfarenhet då jag ofta sett att du auktoritärt berättar för andra "hur det ligger till" utan att alltid förstå ämnet i fråga.

Beror det på att du tror att skillnaden vid kontrollerad blintest är jättestor mellan billigt och dyrt ?( vilket det bevisligen inte är )

Vad har billigt och dyrt med saken att göra? BEVISLIGEN så låter de flesta CD spelare olika (till skillnad mot vad du påstår) om vi ska tro på resultat från LTS och IÖ som du själv hänvisar till titt som tätt. Du skrev att skillnader mellan välkonstruerade CD-spelare från 2000 - 200000 är försvinnande små och maskeras av andra större fel i återgivningskedjan.

Vänligen ge en lista på dessa apparater mellan 2000 och 200000.

/Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-04 11:39

Richard,
du måste se på dessa citat när i tiden dom är sagda och i vilket sammanhang.
Det fanns folk som trodde att man inte kunde andas om tågen gick fortare än 30km/h också. Misstänker att om någon av dessa fortfarande lever så har dom ändrat sig. Etc.

Så varför jaga dessa myter och dogmer här?
Gör det på Hififorum eller Hembioforumet, här finns väl ingen som försvarar dom.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-04 11:54

Richard,
du glömde inte min fråga väl?
Nämn en F/E-lyssningsgodkänd kedja som går att köpa i butik som du har i huvudet när du rekommenderar den så ofta?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2008-07-06 08:42

Den här tråden är intressant att läsa.
Men samtidigt är diskussionen lite onödig.

Trådskaparen verkar ju inte vilja ha transparent/korrekt ljud.
Han tycker ju att vinyl låter bättre...
Han vill således ha mer färgat ljud.
Inget fel med det men jakten på bättre DACar blir lite meninglös...

Mvh Ljudkrav
Senast redigerad av Ljudkrav 2008-07-06 08:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2008-07-06 08:48

Bill:

Öh... jaha?
Digitalt är att äta fryst mat och vinyl är att äta färsk mat då?

Om det är så du menar så tycker jag att din liknelse är totalt missvisande. Möjligvis har du rätt på en punkt - glass blir helt rätt digitalt men som en smörja analogt...

Men jag kanske missförstod dig totalt?
Det har hänt förrut.

Mvh Ljudkrav

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-07-06 08:53

Ljudkrav skrev:Den här tråden är intressant att läsa.
Men samtidigt är diskussionen lite onödig.

Trådskaparen vill ju inte ha transparent/korrekt ljud - det är bara som han tror.
Han tycker ju att vinyl låter bättre...
Han vill således ha mer färgat ljud.

Mvh Ljudkrav

Håller med här. Förut trodde jag som harryup, Piotr och Bill 50x m.fl., men nu, när jag sett ljuset :wink: inser jag att jag hade fel på samtliga punkter, med avseende på analogteknikens ev. fördelar mot digitaltekniken.
T.om MP 3 låter bättre än de bästa analoga rullbandarna/skivspelarna.

Det krävdes endast litet kontrollerade blindtester för att inse att jag haft fel- något som herrarna ovan inte ställer upp på...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-07-06 08:57

Harryup skrev:Richard,
du glömde inte min fråga väl?
Nämn en F/E-lyssningsgodkänd kedja som går att köpa i butik som du har i huvudet när du rekommenderar den så ofta?

mvh/Harry

Denons dvd 1740- Denon 1508- Pip

Alla dessa pryttlar verkar ha väldigt små tillkortakommanden.
Denon 1740 och denon 1508 har dock inte testats av lts.
Alla dessa pryttlar kan du köpa nu.

Highend-ljud under tiotusen kronor.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2008-07-06 09:39

Tjena Richard.
Jag tror inte att Piotr är ett analogfreak. Tvärtom.
Bill däremot, är det.

För att klargöra - "freak" i detta sammanhang är inte en förolämpning.
Jag anser oss alla vara ljudfreaks här på Faktiskt.se.

Mvh Ljudkrav - digitalfreak

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-06 12:22

Ingen DAC ger analogt ljud. Det är högtalare som ger analogt ljud.

Alla DAC:ar ger däremot analoga utspänningar. Mest analog är svårt
att svara på vilken som ger, eftersom alla ger helt analog utsignal.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2008-07-06 12:26

Lyngdorf borde ge mest ljud, digitalt in och 2x150W ut. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd