Karvid skrev:Snacka om att kasta pinne i brasan!
Och att att analogt ljud skulle vara färgat redan i sin definition har aldrig slagit mig! Ni är för kul!
Att många är nöjda är nöjda med ljudet i DAC1 innebär inte att detta ljud är det bästa som kan uppnås, eller?
Jag söker fortfarande
analogt, ofärgat och naturligt ljud. Upplevelsen av att ha artisten i rummet.
HIFI nirvana!!

Lycka till med detta!
Hifinirvana är väl det som alla entusiaster vill ha.
Frågan är hur man kommer dit. Själv provade jag produkter med " lyssna och känn" metoden förut, med 100000:- tals kronor som lades ut på ständiga byten, uppgraderingar, och modifikationer.
Jag kopplade in apparaterna, lyssnade och tyckte.
Jag visste dock aldrig vilken del i kedjan som färgade musiken, och hindrade mig från att nå "nirvana".
Denna väg gick dock, för mig, i ett cirkelformat mönster. Efter ett antal år upptäckte jag att ljudet inte blivit speciellt mycket bättre än det var i början. På vissa parametrar hade det faktiskt blivit sämre, trots de stora peningsummor jag lagt ut.
Det analoga ljud du vill ha kan kanske fås med en engelsk cd-spelare, som låter mjukt, komprimerat och vackert. Gör bara inte det misstaget ( som jag gjorde ) att tro att ljudet är ofärgat i sådanafall. Låter något hörbart annorlunda än Benchmark dac-1 kan du vara säker på att ljudet är färgat.
Ett annat, enligt mig mycket bättre sätt att uppnå "hifinirvana" är att välja produkter som i verkliga F/E tester visat sig vara väldigt ofärgande. Sådana kan du läsa om på lts hemsida, men även Carlssonplanet kan man få ledtrådar från.
Sätter du ihop en sådan kedja av apparater så kan du vara relativt säker att det du hör är ett hyfsat korrekt ljud, dvs. inte "analogt klingande" och inte digitalt, utan ett ofärgat ljud, så som det är ingraverat på din cd-skiva.
Sedan återstår högtalaren- som inte kan F/E testas. Här ligger fältet öppet således för allsköns tyckande och färgande av ljudet, så att du själv blir nöjd, tillslut.
Men som sagt- gör som du vill. Hifi är en hobby och bör så vara. Tycker du att det är kul att byta prylar ofta, så fortsätt på samma sätt som förut. Men du kommer enligt min mening med denna metod aldrig att finna det "nirvana" som du söker.
H. Richard.
Tips på, enligt mig "analogklingande" cd-spelare är t.ex: Rega planet, Rega apollo, Linn Karik med Numerik ( de nya linnspelarna låter mindre analogt), Arcams samtliga tidiga modeller, samt naims alla olika spelare.
De har alla ljudet från Linns lp-12:a som förebild- inte korrekt, men vackert färgande.
Billigaste och snabbaste vägen att få till ett "analogklingande" ljud, enligt din metod, är nog att köpa en Numerik dac. Begagnad kostar den inte mera än 1500:-