Stativare eller golvare, runt 10.000 till Rotel?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-08-21 15:14

Supernollan skrev:Jag kör med Rotel RB-1080 och Denon AVC-A10SE, men enligt dig är det också meningslöst skit, och att
683 skulle låta bättre med den kombinationen än med Rotels minsta integrerade är trams?

Har du jämfört 705 med 683 med din kombo? Skulle va intressant läsning om du gjort det. Kanske är en gyrm uppgradering senare tillsammans med båda? Ett begagnat sånt borde ju gå under 10k, speciellt om nåt år?

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2007-08-21 15:25

millow skrev:Har du jämfört 705 med 683 med din kombo? Skulle va intressant läsning om du gjort det...?

Nope, har lyssnat på 705 hos Hifiklubben, med en integrerad NAD i "master" serien.

Har inte jämfört 683 med 705 sida vid sida, och påstår inte heller att den ena eller den andra låter bättre.
Försökte bara få fram poängen att 683 inte låter så bra som den kan göra med en liten förstärkare på
2x40w. Inlägget till Martin verkade kanske lite tyket, men jag blev bara förvånad över hur man kan
generalisera så.
Senast redigerad av Supernollan 2007-08-21 15:47, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-21 15:42

Försökte bara få fram poängen att 683 inte låter så bra som den kan göra med en liten förstärkare på
2x40w.
Det beror ju på om man driver den till eller i närheten av klippning eller inte. Om du tex bara använder 10W och högtalarlasten inte är några problem för förstärkaren, vilket den inte borde vara i det här fallet så ser jag inte hur en kraftigare förstärkare kan hjälpa. Det borde hursomhelst vara ett fenomen som bara dyker upp när man försöker spela väldigt starkt och inte på alla volymer.

Man behöver ju inte gå till extrema med högtalarlaster på under 2ohm mm och det handlar det ju inte om här heller.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2007-08-21 15:46

Har du tänkt på att Rotel-förstärkaren kan dista mer redan vid 10w jämfört med en dyrare förstärkare?

Sen kommer man ju väldigt sällan att utnyttja så lite som 10 watt med 3-vägs golvare. Spelar man aldrig
högt så kan man ju lika gärna välja stativare.

Drev ett par B&W golvare med en NAD c320bee för några år sedan, och den slog ifrån ett par gånger pga överhettning.
Den hade också tydliga problem med att hålla kontroll på baselementen, bumlig bas utan riktig botten.

edit: 683 går ner till 3 ohm.
Senast redigerad av Supernollan 2007-08-21 15:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-21 15:51

Den distar ju under 0.03% vid 10W både för THD och IMD. Det hörs ju knappast! 8O Nej, jag tycker verkligen det är långsökt att skylla på en för svag förstärkare så länge förstärkaren är bra (som Roteln är), lasten är inom rimliga gränser (3ohm är inga som helst problem för roteln) och man inte driver den i närheten av klippning.

Jag vet att många tycker annorlunda men jag tror inte på sånt där, jag tycker det är flummigt när de tekniska förklaringarna inte räcker till.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-21 15:55

Skulle vilja säga att det inte hörs alls.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-21 16:00

Kaffekoppen skrev:Skulle vilja säga att det inte hörs alls.

Kanske beror på hur bra hörsel man har? :wink:

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2007-08-21 16:03

Martin skrev:Den distar ju under 0.03% vid 10W både för THD och IMD. Det hörs ju knappast! 8O Nej, jag tycker verkligen det är långsökt att skylla på en för svag förstärkare så länge förstärkaren är bra (som Roteln är), lasten är inom rimliga gränser (3ohm är inga som helst problem för roteln) och man inte driver den i närheten av klippning.

Jag vet att många tycker annorlunda men jag tror inte på sånt där, jag tycker det är flummigt när de tekniska förklaringarna inte räcker till.

Den tekniska förklaringen räcker säkert långt. Det var du som började prata om 10 watt, inte jag.

Lyssnar du på musik där du i genomsnitt utnyttjar 10 watt så kan transienterna utan problem
behöva 50 watt eller mer för att inte komprimeras (om man inte lyssnar på dynamikslaktad musik då)

En förstärkare kan dessutom klippa ganska mycket innan det låter direkt illa.

Sen är det ju faktiskt så att två förstärkare med liknande THD och IMD siffor inte alls behöver låta likadant.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-21 16:13

Det är ju bara att räkna på det. Hur långt kommer man med 40W RMS? Det betyder 80W toppeffekt och med 3dB headroom för transienter (vilket är normalt) blir det 160w

Känsligheten är 90dB + 10log(160) -9.5dB (för avståndet 3m) = 102dB toppnivå.
Sedan har vi två högtalare som ger ett bidrag på 6dB = 108dB

Sen är det ju faktiskt så att två förstärkare med liknande THD och IMD siffor inte alls behöver låta likadant.
Det är "besides the point". Det vi pratar om är ju ifall en förstärkare "inte orkar med" en högtalare ens på normala nivåer bara för att den har för lite effekt. Att det skulle göra att högtalaren inte "blommar ut".

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2007-08-21 16:36

Martin skrev:Det är ju bara att räkna på det. Hur långt kommer man med 40W RMS? Det betyder 80W toppeffekt och med 3dB headroom för transienter (vilket är normalt) blir det 160w

Känsligheten är 90dB + 10log(160) -9.5dB (för avståndet 3m) = 102dB toppnivå.
Sedan har vi två högtalare som ger ett bidrag på 6dB = 108dB

Kanske missförstod det du skrev, men menar du att RA-02 kan ge ut 160w vid transienter, i 8 ohm?

Har du några mätningar som visar på det?

Denon PMA-SA1 (70000kr) har en specad uteffekt på 2x40 watt.

Så här mäter den vid 1ms impuls:

Bild

edit: länkningen funkar inte, här är den i full storlek:
http://img136.imagevenue.com/img.php?im ... _386lo.jpg

Enligt ohms lag blir det 87,12 watt i 8 ohm eftersom den gav ut 3,3 ampere, vid 1ms impuls.
Senast redigerad av Supernollan 2007-08-21 17:19, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-21 17:04

Teoretiskt sett. Men egentligen spelar det inte heller så stor roll 3dB hit eller dit.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2007-08-21 17:34

Martin skrev:Teoretiskt sett. Men egentligen spelar det inte heller så stor roll 3dB hit eller dit.

Det är en hel del skillnad på 80 och 160 watt.

Har tyvärr ingen liknande mätning på RA-02, men om den klarar att ge samma effekt som bilden ovan visar,
vid 1ms impuls, så kanske den klarar max 60 watt vid transienter på musikmaterial?

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-08-21 18:25

Finns ju bara ett sätt att ta reda på om ett steg ex RB-06 eller RB-1070 förbättrar ljudet, Testa :)

Det är ju hur det låter som spelar roll, inte vad som står på pappret...

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2007-08-21 18:55

millow skrev:Finns ju bara ett sätt att ta reda på om ett steg ex RB-06 eller RB-1070 förbättrar ljudet, Testa :)

Det är ju hur det låter som spelar roll, inte vad som står på pappret...

Jodå, det är klart.

Men att använda RA-02 som försteg till t ex RB-06 istället för att köpa en RA-06 är kanske inte så lönt ;)

Kanske är en gyrm uppgradering senare tillsammans med båda? Ett begagnat sånt borde ju gå under 10k, speciellt om nåt år?

Menade du slutsteget?

Köpte mitt begagnat för 8000kr för ett par år sen. Hembioförstärkaren betalade jag 6000kr för (kostade
23k när den kom, 17k senare)

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-08-29 11:38

Jag har inte orkat dra nåt långt sammandrag av helgens härlig lyssningsstunder än.

Kan dra lite i korthet.

Alla högtalare lyfter i anläggningen. Men jag är inte helt säker på om det är helt rätt. DM683 tycker jag blir lite stora i mitt rum och som ni säkert sett har jag vägg och dörrhål gankska tajt, när man flyttar kan man nog ha lite mer luft mellan och då känns de kankse inte så stora.

Om jag väljer mellan bara dessa 3 skulle det bli RS6an. De hade lite hårdare bas och var lite mer lika Quadarna ljudmässigt fast ett lyft i alla register och mer botten som en golvare ger. Passade bra till all musik och spelade inte alls tokigt med Rotel. I butiken kändes inte Rotel och MA så bra men hemma var det en annan femma.

Dm683 var väldigt stora och basen är lite mulligare. Dessutom blir det märkbart sämre på lägre volymer.

B&W 705 spelade helt klart renaste finast och klarast och mest detaljerat men de är stora och klumpiga och saknar lite botten. Skulle gärna ha 705ans klara fina ljud i en golvare i storlek av RS6an.

Vet inte om kanske RS8an kunde vara ett alternativ eller B&W CM7. Men då rinner det iväg lite prismässigt, iaf med CM7an.

RS6 har iaf perfekt storlek och RS8an är inte mycket större så den kanske är ett bättre val, även om basen räckte till i RS6 för min del. Basen i DM683 blev lite för mkt hemma hos mig.

Jag har bara hört alla mot varandra med Rotel och jag tyckte Rotel passade med alla högtalarna.

Svårt val här och alla högtalare är bra. Men som sagt jag skulle nog ta RS6 om jag köpte en idag. Men kan inte bestämma mig nu och jag vet inte om jag ska vänta och gå upp i prisklassen runt 20k o kolla på B&W XT4 (väldigt snygg och smidig högtalare) eller MA Gold GS20. Eller får jag mer för pengarna med RS6 och RS8?! Hört att steget prismässigt-ljudmässigt är störst från typ 4-10 000 och är mindre mellan 10-20 000. Alltså man får större ändring med en uppgradering från 4 000 krs till 10 000 krs än från 10 000 krs till 20 000 krs. Men vet inte smile.gif Vill helst inte lägga en förmögenhet, eller kan inte göra det nu, för jag är student.

Bild

Bild

Bild

Bild[/list]
Senast redigerad av millow 2007-08-29 22:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2007-08-29 21:30

Fet respekt för en riktig provlyssning. Så ska en slipsten dras!

Att du sedan kommer fram till att MA RS6 funkar bäst är ju en extrabonus. (Fanboy? Vem, jag?) :D

/F
SB3/DacMagic/PS3/Pro-Ject Xpression III/Heed Audio Questar/Nuforce P8/Nuforce Ref 9/Gallo Ref 3.1/Harmony Design Ear 90/Denon AH-D5000

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-29 21:47

Bra jobbat! :)

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-08-30 00:12

frestr skrev:Fet respekt för en riktig provlyssning. Så ska en slipsten dras!

Att du sedan kommer fram till att MA RS6 funkar bäst är ju en extrabonus. (Fanboy? Vem, jag?) :D

/F

Bäst och bäst. Den passar mig bäst, men alla tre är riktigt bra högtalare. 705an är renaste, mest detaljerad och klarast så den kanske kan anses som bäst. Men den är även dyrast och är en staivare så den saknar botten och lite som man vill ha. Den är även j**igt stor. :)

RS6 passade mig dock bäst, så för min egen del är den bäst om man tänker pris och att jag vill ha golvare osv.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2007-08-31 13:14

millow skrev:Bäst och bäst. Den passar mig bäst, men alla tre är riktigt bra högtalare.

En viktig poäng. De passade dig bäst, med din förstärkare, din
signalkälla, i ditt rum och enligt dina ljudideal. Då ska du såklart köpa
de som du tyckte lät bäst.

Med en reservation för att elektroniken spelar en rätt stor roll i
sammanhanget. RS6 är en enklare last för en rätt liten förstärkare som
RA-02.

Annars håller jag med om att det är intressant, snygga bilder med :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-31 13:35

B&W 705 spelade helt klart renaste finast och klarast och mest detaljerat men de är stora och klumpiga och saknar lite botten. Skulle gärna ha 705ans klara fina ljud i en golvare i storlek av RS6an.
Det är just därför jag från början tipsade om att försöka hitta ett par 704:or begagnat. :) Har man is i magen kanske det dyker upp ett par.

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-08-31 22:38

Martin skrev:
Det är just därför jag från början tipsade om att försöka hitta ett par 704:or begagnat. :) Har man is i magen kanske det dyker upp ett par.

Är inte 704 ännu större än DM683?

Hur är PMC GB1? Finns ju inga priser eller nånting om dessa, många verkar gilla dom iaf? De ska vara små och mysiga med stor ljudbild? Kanske en utmanare till RS6?

Audio Physics Yara ligger ju runt 10 000 kr med, de verkar ju också bra?

Och Totem Acoustic Arro verkar ju intressant med, liten och nätt och verkar väldigt välbyggd. Kostar 10 000 kr också.

De kanske är värda en närmare titt, någon som lyssnat på dessa, passar dom Rotel?

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2007-09-01 01:46

millow skrev:Är inte 704 ännu större än DM683?

2cm bredare och ett par centimeter kortare.

Får man fråga varför du är så intresserad av storlekskillnad på några
centimeter, t ex RS6/8 vs 683? ;)

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-09-01 09:20

Supernollan skrev:
millow skrev:Är inte 704 ännu större än DM683?

2cm bredare och ett par centimeter kortare.

Får man fråga varför du är så intresserad av storlekskillnad på några
centimeter, t ex RS6/8 vs 683? ;)

Dräför att jag någon centimeter hit eller dit (speciellt på bredden) gör den bra mkt fetare än man kan tro.

Dessutom ska de stå i vardagsrummet nu och då vill jag inte ha för stort och i mitt nuvarande så har jag inte plats för för stora utan att det är dom som dominerar rummet.

När jag köper hus o skaffar dedikerat hifi rum så kommer storleken spela mindre roll, men det är först om flera år :)

Nu vill jag ha små fina

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-02 20:16

Resonerar du likadant när det gäller tex en soffa? Ju mindre desto snyggare? :wink:

Är det inte funktionen som avgör om möbel har rätt att befinna sig och ta plats i ett rum? Högtalarna har ju en rätt central funktion om man lyssnar mycket på musik.

Om det hade varit pi60 eller något så kan jag förstå, då börjar de verkligen dominera synfältet, men så länge det är relativt smala högtalare med 6.5" basar (som tex B&W704) så har jag aldrig sett det som störande.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-09-02 20:44

Kolla in Heco Celan 300 (stativare) á 6000 kr eller Celan 500 (golvare) för 10 000 kr!

Bild

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-09-02 21:55

Martin skrev:Resonerar du likadant när det gäller tex en soffa? Ju mindre desto snyggare? :wink:

Är det inte funktionen som avgör om möbel har rätt att befinna sig och ta plats i ett rum? Högtalarna har ju en rätt central funktion om man lyssnar mycket på musik.

Om det hade varit pi60 eller något så kan jag förstå, då börjar de verkligen dominera synfältet, men så länge det är relativt smala högtalare med 6.5" basar (som tex B&W704) så har jag aldrig sett det som störande.

Det är störande när de inte får plats. Då måste den ena placeras rätt in i ett hörn vilket inte är så bra. Mindre kan jag plocka ut från väggen en bit.

Har inget emot stora högtalare så, men jag har för smalt vår nuvarande lya att möblera ett par "stora" på ett bra/rätt sätt. Därför letar jag efter mindre.

Hittar jag ett par som äre större men bättre och som även min nuvarande stärkare får att spela ut så är väl dom också med i beräkningarna. Men har valt bort Dm683 av andra anledningar med, inte bara för dom är stora om det är det du tror.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-09-02 22:35

Fast högtalarnas storlek är inte det knepigaste vid placering, tycker jag, utan utmaningen att få till förhållandet 1:1,18 för bredd:avstånd. Sedan är det ju olyckligt om den ena högtalaren hamnar i ett hörn och den andra mer fritt.

En idé för ditt rum vore kanske att låta vänsterhögtalaren stå på andra sidan dörröppningen och placera bänken, höger högtalare och soffan längre från fönsterväggen. Det är svårt att avgöra måtten utifrån de bilder som syns i tråden.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-09-02 23:34

guldfisk skrev:Fast högtalarnas storlek är inte det knepigaste vid placering, tycker jag, utan utmaningen att få till förhållandet 1:1,18 för bredd:avstånd. Sedan är det ju olyckligt om den ena högtalaren hamnar i ett hörn och den andra mer fritt.

En idé för ditt rum vore kanske att låta vänsterhögtalaren stå på andra sidan dörröppningen och placera bänken, höger högtalare och soffan längre från fönsterväggen. Det är svårt att avgöra måtten utifrån de bilder som syns i tråden.

Jo visserligen.

Smart förslag, ska nog ta o testa det o se vad det kan göra... då får man inte samma inklämda känsla heller, kanske :)

Men åter till högtalare. Tror ni jag kan hitta någon annan, mer än RS6, för runt 10k som kan passa min RA-02, såg att Elac kommer släppa en ny högtalare runt 10k, Elac FS247, jag har dock ingen Elac-återförsäljare i närheten :(
Jag har faktiskt inte mycket mer möjligheter att lyssna än det jag redan hört. Tråkigt nog.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-03 12:58

Det du kan titta på är att känsligheten inte är alltför låg, annars ska det inte vara några som helst problem. Det är klart om impedansen är under 2ohm kanske det inte är rätt förstärkare men vilka högtalare har det?

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-09-03 14:25

PMC GB1 skulle nog kunna vara ett intresant allternativ, dock så ligger den i dagsläget runt 18 000 så den prisar nog ut sig. Har själv FB1+ vilken jag för det mesta trivs bra med, köpte dessa beggagnade till ett mycket bra pris. Skulle jag köpa nytt för det priset som GB1 och FB1+ betingar vore det nästan oförlåtligt mot sig själv att inte även undersöka INO audio PIp eller PI60.

Har tyvär inte jämfört direkt mellan de modeller du tittat på så där kan jag tyvär inte ge någon rekomendation. Dock så upplevede jag efter en längre lyssningssesion på hifiklubben (testade CD spelare) via ett par 705 att dessa var något mer beslöjade i mellanregister och diskant än mina FB1+. Dock så skedde dessa lyssningar helt åtskilda varför den faktiska skillnaden inte alls behöver vara så som jag upplevde den. På hifiklubben spelades det via en CA 640 C V2, CA 740 A samt B&W 705.
Hemma via CA 640 C V2, Arcam alpha-10 samt PMC FB1+. Samma musik vid båda tillfällena.

Vet inte om detta gav dig något men om du ändå vill lyssna på flera alternativ så kanske det inte är helt fel att låna hem ett par PMC GB1 or för en utvärdering.

/Patrik

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd