Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Ja det är vinylspelarnas 668:a, läs Molt #3 -99 både en ny LP12:a och Rega P3-24 fick pisk av en omoddad CS5000, men finns en modd som gör den än bättre. Jag kan ta med min som jämförelse objekt så lånar vi hem lite kandidater för testJansson skrev:Dual cs 5000
Alexi.
Jag tror att jag sett den omnämnd i MOLT?
Vintage.
Driftsäkerhet?
Reservdelar?
Entusiastprodukt?
Bästa hälsningar
Jansson.
Det som kan gå sönder på dem är elektroniken som höjer och sänker armen. Men det är inte en så dyr spelare och eftersom det är Dual så finns det lite tillgång på reservdelar, annars får man väll köpa en spelare till för delar
KarlXII skrev:Helt utan att veta någonting om skivspelare tycker jag attPro-Ject Xtension var alldeles överjävligt läcker.
Alexi skrev:Just på vinylspelare tycker jag att utseendet är viktigt. Den vill man att den ska kunna stå framme och synas.
Jansson, lägg ut en köpesannons på en SME 20/3, på Hifimagasinet.
Jansson skrev:KarlXII skrev:Helt utan att veta någonting om skivspelare tycker jag attPro-Ject Xtension var alldeles överjävligt läcker.
Japp!
Snygg.
Men den som slår allt i mina ögon är SME 20/3an.
Vilken skönhet!
Jansson skrev:
klipp
----///
Pink triangle
Produceras fortfarande.
Jag minns dessa från brittiska forum.
Många nöjda.
LP 12 klon?
----/--/-/-
/klipp
KarlXII skrev:Har tittat på den också nu och ger min välsignelse.
Jansson skrev:@ objektivisten.
@ raindog
Intressant. Vad var det hos continuon som du föredrog jmf med Regan.
Vilken arm använder du?
Utveckla gärna mer.
Alexi skrev:Just på vinylspelare tycker jag att utseendet är viktigt. Den vill man att den ska kunna stå framme och synas.
Stenberg skrev:Jansson skrev:
klipp
----///
Pink triangle
Produceras fortfarande.
Jag minns dessa från brittiska forum.
Många nöjda.
LP 12 klon?
----/--/-/-
/klipp
Produceras inte längre, men det finns efterföljare. Samma konstruktör iaf. Länk dit
Hurvida de är bra eller inte låtrer jag vara osagt.
Det är rätt långt ifrån en LP 12 klon. Flytande upphängning och och att de är från scottland är väl likheterna.tor
Säkert kan man få bättre skivspelare för under 50kkr men de kan vara riktiga fynd. De är inte så ofta ute på begagnatmarknaden bara.
shifts skrev:KarlXII skrev:Har tittat på den också nu och ger min välsignelse.
Besvärjelser och utdrivning?
Kul tråd och projekt Jansson, följer med stor nyfikenhet.
Har också en plan som gror i bakhuvudet där jag vill realisera bra vinylavspelande här hemma. Som Alexi redan skrivit är utseendet väldigt viktigt även för mig, men har alldeles för lite erfarenhet för att ens kunna rangordna intressanta spelare.
En av de trevligare vinylanläggningar jag hört hade en enkel Technics 1210:a med en Regaarm. Minns ej pick-upen. Skulle kunna tänka mig en sådan uppsättning ljudmässigt, men tycker tyvärr inte att den är så fin.
Vinylcalle skrev:Alexi skrev:Just på vinylspelare tycker jag att utseendet är viktigt. Den vill man att den ska kunna stå framme och synas.
En 1 år gammal spelare med ett nypris på runt 120-130 kkr utan tonarm.
Jag tror det är kört.
Som sagt leta efter en äldre istället.
VPI kan jag nog också tänka mig är trevliga. Har lyssnat lite grann på en classic och den verkade vara en bra spelare på alla vis.
MvH Carl
Thomas_A skrev:Hade jag råd - en spelare med bra vakuum-skivtallrik med arm Moerch DP-8 Anisotropic.
Jansson skrev:Vinylcalle skrev:Alexi skrev:Just på vinylspelare tycker jag att utseendet är viktigt. Den vill man att den ska kunna stå framme och synas.
En 1 år gammal spelare med ett nypris på runt 120-130 kkr utan tonarm.
Jag tror det är kört.
Som sagt leta efter en äldre istället.
VPI kan jag nog också tänka mig är trevliga. Har lyssnat lite grann på en classic och den verkade vara en bra spelare på alla vis.
MvH Carl
Carl
Tack för feedback!
Ok så 20/3 är inte inom räckhåll.
Ge mig gärna förslag avseende SME inom min budget.
Jag kan köra med min Dynavector 10x5 som temporär pu så länge.
VPI har varit en favorit bland skribenterna på hifi+.
Jag har aldrig hört den men tex Vinylbutiken säljer den.
Han verkar kunnig som har butiken.
Om du har lust att kommentera VPI mera så gärna.
Med vänlig hälsning, Jansson
tobm skrev:Annars finns en Dual CS5000 i Uddevalla för 500 kr. Med tanke på hur många faktisktianer det bor i Trollhätteområdet kanske någon kan bistå med hämthjälp? Så har du 49500 kr kvar till nål och skivor...
Harryup skrev:En skivspelare kräver ju en hel del injusteringar därför är det vanskligt att prata om hur olika spelare låter jämfört med varandra. Och med olika armar och med olika pickuper så vet man inte exakt vad man lyssnar på. Lägger man dessutom till ålder blir det ännu vanskligare.
Och sen beror det ju förstås också vilka skivor man spelar hur stora prov som spelaren utsätts för.
Alexi skrev:Såklart, men det är ju helheten man köper så får man se till att optimera varje rigg innan test.
Jansson skrev:Rega.
.....
Cody
Du väljer en P7 och är helnöjd.
Kan du utveckla?
Hur ställer du dig till P9?
Bästa hälsningar
Jansson.
Jansson skrev:@ Conan.
Tack för mycket informativt svar.
Vilken pu skulle du i så fall välja till projekten?
CODY skrev:Jansson skrev:Rega.
.....
Cody
Du väljer en P7 och är helnöjd.
Kan du utveckla?
Hur ställer du dig till P9?
Bästa hälsningar
Jansson.
Så gärna.
Jag har haft planar 2 & 3 och var förtjust i ljudet (du vet när du lyssnar på Shot By Both Sides). Tyvärr svajade dom en del och lät lite enahanda, men på ett bra sätt. Köpte en SL1210. Målen var högt satta, men jag fick inte till det, trots att jag satte en RB300 på den. PU: OM40. Det var något hårt i mellanregistret som lät metalliskt och som blev störande då jag lyssnade på klassisk musik.
Rega p7 har inga av småregornas charmiga artefakter och är en helt annan spelare än de mindre regorna, från motorn, via motorstyrningen, dubbla drivremmar på ett preciscissvaravat innehjul som driver en tung och rigid keramiktallrik, till fötterna. RB 700an är en riktigt fin tonarm med bättre lager etc än de mindre armarana. Detsamma gäller kablarna inuti armen och till stärkaren. Lagret är ett helt annat och bättre etc. Men det kan du läsa om på regas hemsida.
jag tycker att den låter jättebra, inget sticker ut och den klingar friskt och homogent. Det sitter en rega exact på den och riaa är en rega fono; både PU och Riaa är egentligen sämre än spelaren. Den spelar särskilt klassisk musik på ett helt neutarlt sätt och den s a s hörs inte alls. Jag har många fina Erato och Decca pressningar som jag har ärvt. Finns inte någon anledning att byta. Om man vill uppgradera (och det får man förutsätta att du vill) kan man köpa mer ambitiösa pickisar och Riaa-steg. Den är relativt billig, 15 tkr. Den behöver inget underhåll och kan egentligen inte uppgraderas. Den är gjord för att vara fit n forget.
Ljudbilden är stor och livlig.
P9an vet jag inget om men eftersom vinylmediet har sina begränsningar, inte mins smuts och slitage på skivorna, skulle inte jag lägga dubbelt så mycket för en skivspelare som har de begränsningar som regorna ändå har.
En helt underbar skivspelare.![]()
Du är hjärtligt välkommen att lyssna på den i ett bra lyssningsrum med pi60.
Allt gott
Bill50x skrev:Alexi skrev:Såklart, men det är ju helheten man köper så får man se till att optimera varje rigg innan test.
Om jag förstått dig rätt, javisst. Varje rigg ska optimeras.
Men om du har skivspelare A med tonarm B och pickup C, som du sedan jämför med skivspelare D, tonarm E och pickup F - hur vet du då vilken skivspelare av A respektive D som är bäst? Bäst för dig naturligtvis.
Det blir givetvis inte lättare av att vissa tonarmar passar bättre till vissa skivspelare resp vissa tonarmar passar bättre till vissa pickuper.... Ska man nå nirvana blir det ett djäkla testande.
Själv gjorde jag det enkelt för mig, köpte en Linn LP12:a som jag kan uppgradera tills jag dör utfattigIngen kromad utställnings-/imponatorpryl utan en enkel ren design som låter väldigt bra.
/ B
Harryup skrev:Ja, så är det ju. Skall man maximera respektive kombination eller skall man jämföra enskilda komponenter. Det får man bestämma innan. För annars så jämför man ju bara lite grunkor utan att veta vad som är vad.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster