Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Glöm de effekter du räknat ut, du blandar ihop olika saker.
Det som berättar vilken "påfrestning" en kontakt utsätts för är strömmen,
inte max märkspänning, så att räkna ut en effekt baserat på en spänning
som inte kommer att vara aktuell, saknar mening. Skulle de vara aktuell
så talar vi ju om högtalare med särdeles hög impedans.
Så glöm de effekter du räknat ut, de har ingenting med frågan att göra.
Om du skall räkna ut någon effekt så måste du utgå ifrån strömmen och
sedan räkna ut vilken effekt denna motsvarar i någon tänkbar högtalar-
impedans.
Se mitt tidigare inlägg.
En kontakt som skulle vara rejtad 1 A / 100 000 V tål alltså inte att an-
vändas till att överföra 100 000 W från en förstärkare och till en högtal-
are med 8 eller 4 ohms impedans, trots att 1*100 000 = 100 000.
100 000 W i 4 ohm blir ju nästan 224 A peak. Mycket mera än 1 A.
- - -
Och det normala när man tittar på XLR-kontakter är som jag skrev tidigare
att max-rating för ström ligger på runt 15 A (16 för din tydligen) medan
nominella strömmen brukar vara 5 A (den som den tål hela tiden utan att
riskera att bli för varm).
Banankontakter brukar specificeras tåla 50-80 A maxström. Men framför-
allt så kan man studera spänningsfallet över kontakten när man spelar lite
musik, och då ser man hur överlägsna banankontakter är, om de är på ett
bra sätt kontakterade mot kabeln vill säga. Skruvade bananer är t ex inte
något att ha.
Vh, iö
Eri skrev:KarlXII skrev:Varför köra XLR när det finns Speakon?
För att det är en trevlig kontakt rätt konstruerad och smidigare och snyggare än speacon.
KarlXII skrev:Eri skrev:KarlXII skrev:Varför köra XLR när det finns Speakon?
För att det är en trevlig kontakt rätt konstruerad och smidigare och snyggare än speacon.
...men inte direkt lämplig för högtalare.
Rätt sak på rätt plats.
Speakon är för övrigt både smidig och trevlig. Älskar klicket när den snäpper på plats. Känns mycket förtroendeingivande.
IngOehman skrev:Så, om du drar dem skapligt hårt, hur känns det då om du känner
efter hur hårt de är dragna en månad senare?
Vh, iö
Eri skrev:KarlXII skrev:Eri skrev:KarlXII skrev:Varför köra XLR när det finns Speakon?
...men inte direkt lämplig för högtalare.
Rätt sak på rätt plats.
Speakon är för övrigt både smidig och trevlig. Älskar klicket när den snäpper på plats. Känns mycket förtroendeingivande.
Bara för att den egentligen inte är tänkt som högalarkontakt är det ju inget som hindrar att använda den som sådan. ( Stig Carlsson använde den i OA6 2, Audio pro använde den i någon modell.) Själv har jag använt den sedan slutet av 70-talet. Den fungerar alldeles utmärkt. Den har också ett trevligt klick.
AndreasArvidsson skrev:Hur väl sitter speakonkontakterna egentligen? Min uppfattning är att den är riktigt bra, men har något gjort tester på hur mycket vikt man kan belasta dem med?
Fick en tanke nu med väggmonterade speakonkontakter till surrounderna. "Upp på väggen med er *klick*"
JonasW skrev:Du får inte loss dom utan att dra "knappen" på ovansidan bakåt samtidigt som du vrider kontakten.
Med tanke på att de är standard inom PA så lär de ju tåla bra med stryk!
AndreasArvidsson skrev:JonasW skrev:Du får inte loss dom utan att dra "knappen" på ovansidan bakåt samtidigt som du vrider kontakten.
Med tanke på att de är standard inom PA så lär de ju tåla bra med stryk!
Jo själva losstagningen är ju inte helt optimal i det fallet, men man kanske kan sätta den så pass nära toppen att man kommer åt kontakten. Oavsett så vore det en skoj idé att fästa surrounderna i sina egna kontakter.
Jao precis.
PerStromgren skrev:Köp ett par kontakter och provmontera på en kloss som likanr dina högtalare så kan du säkert känna om de kommer att hålla eller inte. De kommer ju knappast att ramla ner, om inte surrarna är blytunga.
WhereNextColumbus skrev:darkg skrev:WhereNextColumbus skrev:darkg skrev:WhereNextColumbus skrev:Supras sitter bra. Men dom är rätt dyra.
Berätta merjag sneglar lite på dem!
Har nog inte så mycket mer att säga, du får nog ut mer om du tittar på en bild. Man skruvar fast, så sitter dom där dom sitter. Själva "bananen" sitter tight i högtalarna också. Billigast på supra är webhallen.
De kostar 250 kr / 2x2 mest överallt.
Just därför är webhallens pris på 199:- billigast. Som jag känner till.
Eri skrev:Bara för att den egentligen inte är tänkt som högalarkontakt är det ju inget som hindrar att använda den som sådan. ( Stig Carlsson använde den i OA6 2, Audio pro använde den i någon modell.) Själv har jag använt den sedan slutet av 70-talet. Den fungerar alldeles utmärkt. Den har också ett trevligt klick.
IngOehman skrev:Så, om du drar dem skapligt hårt, hur känns det då om du känner
Vh, iö
bensnake skrev:IngOehman skrev:Så, om du drar dem skapligt hårt, hur känns det då om du känner
Vh, iö
Sitter berget, som sagt. Behöver inte efterdras efter en viss tid.
sprudel skrev:bensnake skrev:IngOehman skrev:Så, om du drar dem skapligt hårt, hur känns det då om du känner
Vh, iö
Sitter berget, som sagt. Behöver inte efterdras efter en viss tid.
Hmm. Kör du med solid enkardelig koppar?
Det är det i EKK och jag fick gå skruva hela tiden när jag drog direkt till anslutningskontakterna utan att använda bananer.
landa skrev:Lutar nog mot "fusknakamichi" för min del. Har använt sådana med ok resultat tidigare dessutom tycker jag de är snygga.
RogerGustavsson skrev:De är i regel solida ledare i inkommande el i hus/lägenheter. Där skruvas de fast men de lossnar inte med tiden. Varför blir det så med skruvdonen på förstärkare/högtalare?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster