Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Re: Nästa uppgradering av lägenhetens högtalare?

Inläggav distad » 2024-01-14 03:37

Om man nu får reflektera över inläggen så är det himla roligt att höra att MA gamla högtalare låter "skit" = jag måste ha väldens sämsta öron för MA GR60 låter bra i mina öron. :o
Sedan har jag varit ägare av pi60, och dem fick mig att sluta att lyssna då mycket skivor lät skräp helt plötsligt.... Har även lyssnat på Guru golvare som fick en nyare Mike Oldfield skiva att låta skit något som den skivan inte har gjort på andra högtalare som tex Carlsson,Snell,Wharfdale och Adam Audio bla.
Och det med att höja sig själv genom att kasta skit på andra har varit en tradition genom åren. Det var mycket sådant förr. Sedan om det nu inte ska vara så längre, så är det ju bra.
Och till sist så har jag hört Ekvalisering ihop med Carlsson och där lät det utmärkt,men samtidigt så gillar jag inte högtalare som tex Genelec som mäter så fint. Och till sist, var jag tvungen att leva med ett par pi60 eller piP, så hade jag valt piP. och det säger väl att det är något fel på mig eftersom jag inte "hör rätt" enligt dem som förstår sig på detta med siffror och grafer till höger och vänster. Som tur är det fritt att välja högtalare än så länge och eftersom det finns så många märken där ute i världen och de allra flesta inte Ekvaliserar och ändå hittar något som de njuter av sin musik på så måste det ju vara något fel på alla dessa människor, eller ? Är det bara i mitt huvud som det finns något som heter ljudsmak...? Är det bara på hörselområdet som alla ska tycka likadant ? När det gäller de andra sinnen vi har så är det okej att tycka olika, men inte när det gäller ljud ? Om, så är det det är "mycket märkligt" i min värld.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-01-14 10:48

Det är klart att det finns något som vi kan kalla ljudsmak. Det gäller även vilken musik vi föredrar. Antar att det även gör att vissa högtalare föredras, att kombinationen musik och högtalare stämmer in på det man vill höra. Dock säger det inte så mycket om hur bra återgivningen är, mera lyssna och tycka om än att vara trogen något ursprung.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2024-01-14 11:02

juanth skrev:
Glebster skrev:Ja, hypen tycks avta för varje mätning och diskussion om neutral högtalare som förs. Ino är på intet sätt dåliga högtalare men de lämnar en del att önska vad neutral återgivning beträffar.

Så vad är neutral återgivning som alla här tycks känna till?
En spikrak kurva?
Det tror inte jag.

Jag vet att IÖ har under många år gjort många studier gällande mänskligt hörande och i tonkurvan finns inlagt kompensation vid ett flertal punkter som han anser bör kompenseras/justeras för att det just enligt resultaten på studierna ska kunna anses vara neutral återgivning.
Om han ville att Ino skulle mäta som ett stelt snöre så hade de garanterat mätt så.
Kompensationer i tonkurvan som gjorts kommer inte passa precis alla då de säkerligen är gjorda för att passa en majoritet av lyssnare. Ett avvägt genomsnitt.

De Finska monitorerna som mäter som ett stelt snöre, låter, tycker jag, enastående lamt och trist.
Monitorer avlyssnas dessutom ofta betydligt närmare än vanliga hemma/standardhögtalare. Rätt stor skillnad i kvoten direktljud kontra reflexer och andelen rumsbidrag.
Ino är en av få tillverkare som inbegriper och tar hänsyn till rummet och ger klart tydliga instruktioner om hur produkten gör sig bäst. Gör tex Monitor Audio något sådant?

På mässor (iaf i Sverige) när tillverkare (och genom ombud/återförsäljare) demonstrerar sina produkter så låtsas 95% som om att rummet inte existerar. Obegripligt och smått komiskt att kunder tas så lite på allvar. Och samtidigt förvånande att kunderna inte ställer hårdare krav.

Jag tycker det känns trist att det här numera tycks vara fritt fram att kasta skit på en så engagerad högtalartillverkare som Ino. Alla kanske inte tycker Ino ger vad de utlovar men tillverkaren har ett uttalat mål att produkterna ska ge opåverkad återgivning. Alltså ofärgat återge ursprungshändelsen. Enligt mig en mycket lovvärd ambition.
De flesta tillverkare verkar inte ha någon röd tråd i sin produktion och stora variationer från år till år i hur musik återges.

+1

Jag vill inte påstå att Ino är Guds gåva till människan...
Meeen jag har lyssnat på väldigt mycket olika högtalare i olika rum (och i många fall i samma rum) och jag har märkt att Inos större modeller (pi60s/i14 och upp) gör något för min hjärna som inga andra högtalare gör.
Dom låter okomplicerat och naturligt i placeringen av ljud, även om ljudet i sig skulle vara av låg kvalitet/upptagningen dålig, skillnaden kan sammanfattas som den mellan:

Nu låter det som om guitaren är helt naturligt framför mig, även om instrumentet i sig själv upplevs onaturligt.

Istället för:

Nu låter det som om guitaren försöker övertyga mig om att den är framför mig, och dessutom så låter instrumentet i sig själv onaturligt.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-01-14 12:03

Jag har haft en hel del olika märken hemma på korta och långa besök. De har haft olika styrkor, men man kan säga att den som stannade kortast tid var Dyaudios X16 som inte föll mig på läppen. Det är dock svårt att jämföra olika högtalare från tidigare då det är först nu jag har ekvaliserat anläggningen, vilket har inneburit den tydligaste enskilda skillnaden och förbättringen. Äggen är jag väldigt nöjd med, men det är en kombination av etstetik och ljud. Ska jag lyfta prisvärdhet i relation till återgivning så vinner tveklöst LTS-trevägaren. En rätt ful högtalare, men jag tyckte det lät riktigt bra. Någon påstår att den påminner om pi60 till viss del. Jag vet inte.

Lennart

Inläggav Lennart » 2024-01-14 12:55

eljulio skrev:Jag har haft en hel del olika märken hemma på korta och långa besök. De har haft olika styrkor, men man kan säga att den som stannade kortast tid var Dyaudios X16 som inte föll mig på läppen. Det är dock svårt att jämföra olika högtalare från tidigare då det är först nu jag har ekvaliserat anläggningen, vilket har inneburit den tydligaste enskilda skillnaden och förbättringen. Äggen är jag väldigt nöjd med, men det är en kombination av etstetik och ljud. Ska jag lyfta prisvärdhet i relation till återgivning så vinner tveklöst LTS-trevägaren. En rätt ful högtalare, men jag tyckte det lät riktigt bra. Någon påstår att den påminner om pi60 till viss del. Jag vet inte.

Är det någon som har mätt frekvensgång och distorsion på den sista modellvarianten av LTS 3v-f2 dvs. den med dubbla 8:or från Ino-Audio,s "produktsortiment" ?

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-01-14 13:18

DVD-ai skrev:Dom låter okomplicerat och naturligt i placeringen av ljud, även om ljudet i sig skulle vara av låg kvalitet/upptagningen dålig, skillnaden kan sammanfattas som den mellan:

Nu låter det som om guitaren är helt naturligt framför mig, även om instrumentet i sig själv upplevs onaturligt.

Istället för:

Nu låter det som om guitaren försöker övertyga mig om att den är framför mig, och dessutom så låter instrumentet i sig själv onaturligt.

Jag håller med till fullo! Den naturliga klangen är verkligen en fenomenal egenskap som gör att jag fokuserar mindre på själva ljudet och istället försjunker i musiken, precis som det kan bli när musiker spelar live. Jag har också märkt att Öhmans högtalare ofta uppskattas av gemene man. Till exempel tyckte mitt ex mycket om mina pi60-högtalare; hon sa till och med att hon skulle sakna dem. :D Jag bad henne förklara mer och hon nämnde att hon älskade värmen och naturligheten i ljudet. En kollega fick lyssna hemma hos mig och blev så entusiastisk att han skaffade i Inos-högtalare både för sig själv och till en av sina söner. Jag har haft mina pi60 i över 20 år och de låter bättre än någonsin med akustikåtgärderna och mitt Hypex baserade slutsteg, miniDSP Flex hjälper till en smula också. :)

Vissa säger att pi60 är fula, jag tycker att de kan vara ganska tjusiga.
20240114 Ino Audio pi60.jpg
20240114 Ino Audio pi60.jpg (363.79 KiB) Visad 1346 gånger

Den snyggaste Ino Audio modellen är i mitt tycke i32!
29745177_1711200345606013_8036431269226422566_o.jpg
29745177_1711200345606013_8036431269226422566_o.jpg (94.24 KiB) Visad 1346 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-01-14 13:34

Zappa skrev:Vissa säger att pi60 är fula, jag tycker att de kan vara ganska tjusiga.

Ja tycker om formen på pi60 men föredrar Carlsson OA-52.
Numera har ja Ino OS-52 t basen åxå.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-01-14 13:44

Imperial-Blomman skrev:
Zappa skrev:Vissa säger att pi60 är fula, jag tycker att de kan vara ganska tjusiga.

Kul med Ino OS-52, tillför den mycket? Det vore kul att lyssna på någon av de bättre Carlsson högtalarna, OA-51 och OA-61 ser riktigt coola ut tycker jag.

545701820_24f8ca50-e2fd-444c-93e2-d6b28f71d752.jpg
545701820_24f8ca50-e2fd-444c-93e2-d6b28f71d752.jpg (458.9 KiB) Visad 1316 gånger

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2024-01-14 13:59

Efter 35års sökande inom hifi efter den upplevelse som är närmast återskapande av den ursprungliga musikhändelsen så har jag kommit fram till att det krävs vissa förutsättningar för att utvärdera det på någon form av begåvat sätt.
1 inspelningen måste vara gjord med tidsskillnad=A-B stereo och inte panorerad mono och inspelningen behöver göras med korrelation till hur vi hör=mikrofon avstånd osv.. Panorerad mono gör ju inget anspråk på att ens närma sig återskapa de av en verklig händelse, och det brukar vara upptaget med mikrofoner med njurkaraktäristik som klingar olika beroende på hur långt ifrån ljudet mikrofonerna är placerade.
2 uppspelningen behöver göras i antingen ett mycket stort rum eller ett rum med mycket god akustikreglering.
För att det ska finnas en naturlig ljudbild behöver högtalarna som endast är två och står på var sin punkt i rummet förses med en kompensation för alla andra instrumentplaceringar som inte kommer ifrån de punkter där högtalarna står. Dessa stereosystemfelskompensationer har jag endast sett vara implementerade av en tillverkare, INO. De stereosystemfelskompensationer INO infört kanske inte tilltalar alla, men då övriga tillverkare fortfarande försöker få till en rak tonkurva rakt framifrån (med väldigt få som kommer i närheten av ens +-1,5dB) så jobbar INO med att implementera dessa kompensationer på bästa sätt för så många som möjligt, med låg dist, impulskorrekt, vågformsåterskapande i hela horisontalplanet, med höjd korrektion om man reser sig upp, och med en effekttålighet som jag kan vittna om då jag råkade skicka 1000W kortvarigt ut till en i28 och en av mig utvecklad högtalare med SB26ADC diskant med waveguide och 3dje ordningens filter för 2500Hz delning. Min diskant luktade bränd bilbanemotor efter och var död, i28ans diskant spelade vidare utan problem. Man får naturligtvis tycka att INO ljudet inte passar en själv. Men att kasta skit på INO känns som att man faktiskt inte utvärderat dom under de förutsättningar som krävs för att dra en begåvad slutsats.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-01-14 14:26

Zappa skrev:
Imperial-Blomman skrev:

Kul med Ino OS-52, tillför den mycket? Det vore kul att lyssna på någon av de bättre Carlsson högtalarna, OA-51 och OA-61 ser riktigt coola ut tycker jag.

Du e välkommen å lyssna.
Ja bor i södra sthlm.
Ja OS-52 e en hit.
Redan utan å kopla in basen så ger dom OA-52 en bredare baffel så ljudbilden blir bredare.
När ja kopplar på basen så ökar ljudbilden ytterligare i höjd å bredd.

Ursäkta om de blir ot i denna tråd.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-01-14 17:33

Imperial-Blomman skrev:
Zappa skrev:
Imperial-Blomman skrev:

Du e välkommen å lyssna.
Ja bor i södra sthlm.
Ja OS-52 e en hit.
Redan utan å kopla in basen så ger dom OA-52 en bredare baffel så ljudbilden blir bredare.

Trevligt, jag lyssnar gärna. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-01-14 18:11

Zappa skrev:
DVD-ai skrev:Dom låter okomplicerat och naturligt i placeringen av ljud, även om ljudet i sig skulle vara av låg kvalitet/upptagningen dålig, skillnaden kan sammanfattas som den mellan:

Istället för:

Jag håller med till fullo! Den naturliga klangen är verkligen en fenomenal egenskap som gör att jag fokuserar mindre på själva ljudet och istället försjunker i musiken, precis som det kan bli när musiker spelar live. Jag har också märkt att Öhmans högtalare ofta uppskattas av gemene man. Till exempel tyckte mitt ex mycket om mina pi60-högtalare; hon sa till och med att hon skulle sakna dem. :D Jag bad henne förklara mer och hon nämnde att hon älskade värmen och naturligheten i ljudet. En kollega fick lyssna hemma hos mig och blev så entusiastisk att han skaffade i Inos-högtalare både för sig själv och till en av sina söner. Jag har haft mina pi60 i över 20 år och de låter bättre än någonsin med akustikåtgärderna och mitt Hypex baserade slutsteg, miniDSP Flex hjälper till en smula också. :)

Vissa säger att pi60 är fula, jag tycker att de kan vara ganska tjusiga.
20240114 Ino Audio pi60.jpg

Den snyggaste Ino Audio modellen är i mitt tycke i32!
29745177_1711200345606013_8036431269226422566_o.jpg

Bra att du lyfter egenskapen att inte låta hifi, eller högtalare. Det låter naturligt. Jag har inte stött på något högtalarfabrikat som kommer lika nära, och jag har lyssnat på ganska mycket.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-01-14 19:34

Zappa skrev:
Imperial-Blomman skrev:
Zappa skrev:

Du e välkommen å lyssna.
Ja bor i södra sthlm.
Ja OS-52 e en hit.

Dropp mej ett pm när du önskar komma förbi.
Just nu kör ja m Satori 7" t bas/mid i väntan på Purifi.
Dom borde komma närsom nu.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-01-14 19:39

Imperial-Blomman skrev:
Zappa skrev:
Imperial-Blomman skrev:
Du e välkommen å lyssna.
Ja bor i södra sthlm.
Ja OS-52 e en hit.

Dropp mej ett pm när du önskar komma förbi.
Just nu kör ja m Satori 7" t bas/mid i väntan på Purifi.
Dom borde komma närsom nu.

PM:at. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-01-14 20:06

Jag är väl 1 av 2 som i denna tråd som har åsikter angående Ino:s förträfflighet så det var ju intressant att läsa att man kasta skit på Ino bara för att man inte gillar pi60 :? (tycker piP låter bättre) och då är man också obegåvad. :o Ja det var något nytt,det har ingen sagt till mig förr....
Synonymer till obegåvad är visst, ointelligent, osmart, enfaldig, dum, trög, bakom, korkad, pantad; talanglös, utan talang
Och vad är då motsats ord obegåvad ? smart, intelligent; talangfull
Då vet man att om man gillar Ino så är man smart, intelligent, talangfull. Och gillar man inte Ino så är ointelligent, osmart, enfaldig, dum, trög, bakom, korkad, pantad; talanglös, utan talang
Så här långt har nog ingen inom Ino falangen på forumet gått på länge, men det liknar ju starkt hur det var "förr" så man skall väl egentligen inte bli förvånad. Men så här idiotförklarad har jag nog aldrig blivit ,men det är ju bra att veta vad folk "egentligen" tycker om en som person så man vet vilka man absolut inte ska träffa.

Väl över gränsen. Användaren har redan innan denna moderering valt permanent semester, så någon direkt varning behövs inte utfärdas // Redaktör'N

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-01-14 20:19

Var läser du detta om obegåvad i tråden?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-01-14 21:18

RogerGustavsson skrev:Var läser du detta om obegåvad i tråden?

Du får leta själv. Jag kommer nog inte skriva något mer här, då jag får en mycket tråkig känsla av sådant här. När det ska råda en tystnadskultur om hur man upplever något och man är obegåvad jadå vill jag inte vara med.
Ps. La in obegåvad i mina signatur så folk vet att jag är det, för säkerhets skull.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-01-14 21:27

distad skrev:
RogerGustavsson skrev:Var läser du detta om obegåvad i tråden?

Du får leta själv. Jag kommer nog inte skriva något mer här, då jag får en mycket tråkig känsla av sådant här. När det ska råda en tystnadskultur om hur man upplever något och man är obegåvad jadå vill jag inte vara med.
Ps. La in obegåvad i mina signatur så folk vet att jag är det, för säkerhets skull.

Jag är lite konfunderad. Om du själv skriver att du är obegåvad så råder det ju konsensus om någon annan skriver samma sak. I så fall bör du vara glad om någon skriver att du är obegåvad.
Jag tror dock inte det är tanken eller andemeningen. Dessutom anser jag i så fall att ni bägge har fel.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-01-14 22:00

Detta är för mycket för min del så jag avstår deltagande i fortsättningen då mitt psyke inte trivs med detta. Om folk tycker sådant här så kan de säga det IRL, men det är ju lätt att sitta bakom ett tangentbord och skriva vad som helst.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-01-14 22:39

distad skrev:Tror glansdagarna för Ino/Guru är över. Om man nu ska hålla sig till riktigt bra mätvärden.

Om man skriver såna här profetior så får man nog finna sig i att få mothugg. Det är ett väldigt märkligt uttalande för inte har du exakt koll på hur alla modeller från Ino mäter? Trots det så vet du att Inos glansdagar är över.. !?

Det är förstås lätt att sitta bakom ett tangentbord och skriva vad som helst. (Om jag får citera dig?)

Mitt inlägg skrev jag då jag tycker precis som sprudel väl beskriver det hela: Att det finns en antydan till trend att Ino ska dissas. Dvs, det var riktat till ganska många som jag tycker håller på med sådant. Det bör tydligt framgå i min text.
Alla får naturligtvis tycka eller föredra vilket ljud eller vilka tillverkare de känner för. Jag kan bara inte förstå vad folk får ut av att fokusera på att gnälla om sådant de inte finner intressant. Det är klart bättre att fokusera på sånt man uppskattar.

Sedan råkar jag känna till att Rille inte känner till att du en gång ägt ett par Pi60 och troligen inte ville peka ut just dig på något vis. Om du läser vad han skrev igen så förstår du säkert att han talar i allmänna ordalag och inte om dig.

Kanske borde du byta ut ”obegåvad” mot lättkränkt eller offerroll istället. Så fort något skrivs på ett forum som detta, betyder det inte att det handlar om dig. Världen snurrar inte runt dig, eller mig.
I hur många trådar har du blivit kränkt och förklarat att det här fungerar inte längre eller nu ska jag inte skriva mer?

Ingen här är ute efter dig Distad, men, det är ett forum där åsikter och tyckanden yttras. Vill man vara delaktig så är det nog bra att förstå att folk kan reagera på eller ha åsikter om sånt du skriver. Precis som du kan ha åt andra hållet.
Det är ok att tycka olika. Inget kommer att hända för att folk har olika preferenser.

Det finns kanske en miljard människor som inte tycker om kaffe. (Spekulation) Ingen av dem behöver bli kränkt för att tex jag gillar kaffe. Jag bör nog heller inte bli särskilt upprörd över att de inte dricker kaffe. :)
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2024-01-14 23:03

Minns ni ursprungsämnet?: Högtalare runt tjugo långsjalar, särskilt för lägenhet :D

piPs tjänade mig väl, eftersom den klarade lågbas till begränsad kostnad och storlek för en person som spelar på måttlig ljudnivå.

Sedan är jag lite besviken på att jag återigen handlade kinesiskt. Eller, ja, det fanns ju inte mycket att välja annars. Paradigm F800 var väl ett alternativ, men den kostar lite för mycket, var större än MA Silver 800 och dessutom gillade jag inte riktigt formen med dess rundade toppyta i kontrastfärg.

Nu får jag gå vidare med utjämning (EQ) som är billig, har flera ingångar och av typen konfigurera-och-glöm, fast det tänkte jag ta i en ny tråd.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2024-01-15 00:03

Jag hade ingen person i sikte med mitt tidigare inlägg. Läs det gärna igen. Jag blev dock lite upprörd av att INO verkar få Just skit utan någon genomtänkt grund. Därav mitt inlägg. Jag skulle nog bli lika upprörd om någon klankade på Peters ägg utan vettig grund, eller Morellos förstärkare. Klanka gärna men ha torrt på fötterna innan ni gör det så det inte blir grundlöst skitkastande helt enkelt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-01-15 03:17

juanth skrev:
distad skrev:Tror glansdagarna för Ino/Guru är över. Om man nu ska hålla sig till riktigt bra mätvärden.

Om man skriver såna här profetior så får man nog finna sig i att få mothugg. Det är ett väldigt märkligt uttalande för inte har du exakt koll på hur alla modeller från Ino mäter? Trots det så vet du att Inos glansdagar är över.. !?

Det är förstås lätt att sitta bakom ett tangentbord och skriva vad som helst. (Om jag får citera dig?)

Mitt inlägg skrev jag då jag tycker precis som sprudel väl beskriver det hela: Att det finns en antydan till trend att Ino ska dissas. Dvs, det var riktat till ganska många som jag tycker håller på med sådant. Det bör tydligt framgå i min text.
Alla får naturligtvis tycka eller föredra vilket ljud eller vilka tillverkare de känner för. Jag kan bara inte förstå vad folk får ut av att fokusera på att gnälla om sådant de inte finner intressant. Det är klart bättre att fokusera på sånt man uppskattar.

Sedan råkar jag känna till att Rille inte känner till att du en gång ägt ett par Pi60 och troligen inte ville peka ut just dig på något vis. Om du läser vad han skrev igen så förstår du säkert att han talar i allmänna ordalag och inte om dig.

Kanske borde du byta ut ”obegåvad” mot lättkränkt eller offerroll istället. Så fort något skrivs på ett forum som detta, betyder det inte att det handlar om dig. Världen snurrar inte runt dig, eller mig.
I hur många trådar har du blivit kränkt och förklarat att det här fungerar inte längre eller nu ska jag inte skriva mer?

Ingen här är ute efter dig Distad, men, det är ett forum där åsikter och tyckanden yttras. Vill man vara delaktig så är det nog bra att förstå att folk kan reagera på eller ha åsikter om sånt du skriver. Precis som du kan ha åt andra hållet.
Det är ok att tycka olika. Inget kommer att hända för att folk har olika preferenser.

Det finns kanske en miljard människor som inte tycker om kaffe. (Spekulation) Ingen av dem behöver bli kränkt för att tex jag gillar kaffe. Jag bör nog heller inte bli särskilt upprörd över att de inte dricker kaffe. :)

För det första, att du går på mig och undviker källan (I-or) till det jag kommenterar och det säger "mesta" och det är riktigt lågt av dig juanth. Gå på källan, men det gör du "inte". Utan du väljer den svagaste och så brukar det ju vara.

Sedan är du uppenbarligen inte insatt i Faktiskt historia hur det var förr. Du har mycket, otroligt mycket läsning framför dig så får du se hur det var för 20år sedan och hur "armen" gick på och hur det "dissades" saker till höger och vänster hela dagarna, dvs allt som inte var intressant "skulle sänkas". På den tiden kallades den för Ino svansen som härjade runt och "den var inte nådig". Det var rena kriget emot allt förutom Ino och de produkter som var godkända av massan på Faktiskt. Ingvar är ingen dålig person, men på den tiden gick det för långt när hans följe "sågade" allt.

Sedan var det ju I-or som skrev och jag som kommenterade så visst var det vi 2 som Rille ville åt. Allt annat är bortförklaringar. Och det är inte så kul att få stämpeln obegåvad, sedan att du tycker att man är lättkränkt när man får den stämpeln i text på ett forum är ganska magstarkt även om inte världen snurrar runt mig som du har rätt i. Men vänd på, och det gällde dig så hade du gått i taket. Och det är uppenbart inte okej att "tycka olika" som du säger att det "är" och ha "olika preferenser", för då hade inte detta uppkommit.........

Så jag tar gärna på mig lättkränkt och offerrollen (i dina ögon) för jag vill kunna se mig själv i spegeln i morgon, för jag står alltid upp för mig själv även om jag har problem med psyket och tar "inte skit" ifrån människor som tycker att de är bättre, det kommer jag "aldrig att göra". Har betydligt större problem i mitt framtida liv som behöver energi nu när jag fått MS och går med rullator pga ryggen är paj , än att lägga mer energi på tjafs med dig. Men visst är jag besviken på ditt agerande men det är som det är och jag lovar att aldrig mer skriva ett ord på Faktiskt ifrån och med nu.

Användaren har redan innan denna moderering valt permanent semester, så något mer behöver inte åtgärdas postanmälan. // Redaktör'N

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-01-15 04:35

Källan?

Jag har inga som helst problem med vad I:or skriver. Han backar upp med fakta och förklarar sitt synsätt på ett begripligt vis. Det är hela poängen.. Alla får tycka och ha åsikter. Jag behöver ändå inte hålla med om allt jag läser här.
Det är även tillåtet att bli kränkt. Alla väljer som de vill.
Du kunde ha valt att inte känna dig träffad eller bara ignorera. Du tycker väl inte att du gjort något fel? Eller hur ska jag tolka dig?
Du är bara huxflux påhoppad av några illasinnade forummedlemmar?

Varför är det så svårt att skilja på sak och person?
Förstår du vad jag menar med förra meningen?
Och läs inte in något mer än orden, lägg inte in någon värdering i min fråga, inte heller i när jag undrar om du förstår.

Ett tips i all välmening. Verkligen.
Skriv inte på faktiskt när du är i affekt.

Jag har inga konstiga villfarelser om att jag är bättre.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2024-01-15 09:04

Nära nog 100% av alla tillfällen då man tror sig ana att någon/några försöker att baktala, föra bakom ljuset eller tala bakom ryggen på en.
Ja, osv osv... då är det inte sant! :) (ens egen upplevelse kan vara den, men ens egna upplevelse och vad som defakto händer är inte alls nödvändigtvis något som stämmer överens)

Samtidigt så, är man i ett känslomässigt komplicerat läge så kan det hända att man tar åt sig, och som följd reagerar på ett vis som man själv/andra inte kunnat gissa.
Och därför är det oftast en bra ide att helt avstå från att låta ev upplevelser om detta ovan (första stycket) att resultera i att man tar åt sig.
Se helt enkelt diskussionen på forumet för vad den är, som helt trivial och oviktig diskussion, utan tyngd för något avgörande i livet. :D

Kramar ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2024-01-15 10:50

Rille skrev: För att det ska finnas en naturlig ljudbild behöver högtalarna som endast är två och står på var sin punkt i rummet förses med en kompensation för alla andra instrumentplaceringar som inte kommer ifrån de punkter där högtalarna står. Dessa stereosystemfelskompensationer har jag endast sett vara implementerade av en tillverkare, INO. De stereosystemfelskompensationer INO infört kanske inte tilltalar alla, men då övriga tillverkare fortfarande försöker få till en rak tonkurva rakt framifrån (med väldigt få som kommer i närheten av ens +-1,5dB) så jobbar INO med att implementera dessa kompensationer på bästa sätt för så många som möjligt, med låg dist, impulskorrekt, vågformsåterskapande i hela horisontalplanet, med höjd korrektion om man reser sig upp, och med en effekttålighet som jag kan vittna om då jag råkade skicka 1000W kortvarigt ut till en i28 och en av mig utvecklad högtalare med SB26ADC diskant med waveguide och 3dje ordningens filter för 2500Hz delning. Min diskant luktade bränd bilbanemotor efter och var död, i28ans diskant spelade vidare utan problem. Man får naturligtvis tycka att INO ljudet inte passar en själv. Men att kasta skit på INO känns som att man faktiskt inte utvärderat dom under de förutsättningar som krävs för att dra en begåvad slutsats.

Har IÖ implementerat dessa stereokompensationer i alla hans högtalare eller bara för vissa av dem? Med tanke på att INOs högtalarmodeller till synes verkar mäta lite olika så vore det intressant om du kunde beskriva på vilka punkter de har gemensamma kompensationer för stereosystemfelen, det kanske är något som inte framgår så tydligt i en typisk frekvensgångsmätning men ändå finns där även om mätkurvorna i stort ser relativt olika ut?
Senast redigerad av goat76 2024-01-15 12:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2024-01-15 12:24

Hej Goat76

Jag önskar att jag kunde svara utförligt på din fråga som även jag tycker är högaktuell. Dessvärre har inte jag undersökt/forskat i stereosystemfel och dess kompensationer varför jag med all sannolikhet skulle ge felaktig eller bristfällig information. Bättre är att tala med Ingvar i sak. Ingvar har skrivit om stereosystemfel här på faktiskt tidigare och det finns lite info att få i AES arkiv/white papers. Jag gissar att olika högtalare har olika förutsättningar för att implementera kompensationerna och det är därför de ser olika ut i olika modeller. Vissa lär se mer liknande ut tex Pi60, i14, i28.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-01-15 12:30

Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2024-01-15 12:35

Distad jag är ledsen att du tagit åt dig och blivit stött av mitt inlägg. Jag menade verkligen inget personligt. Jag tyckte du var jättetrevlig när vi träffades i sommras och jag hoppas du kan läsa mitt inlägg igen med nya ögon och se att jag inte vänder mig personligen mot någon.
Bästa musikhälsningar Rick

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2024-01-15 13:15

Rille skrev:Jag blev dock lite upprörd av att INO verkar få Just skit utan någon genomtänkt grund.

Grunden är att flera av Inos modeller inte mäter och därmed låter (särskilt) linjärt (=neutralt) så den fundamentala frågan är snarare om en högtalare ska vara helt neutral eller om det är mer korrekt med avvikande frekvenskurva (på ett eller annat sätt).

Kanske är det lite rörigt med argumenten då två trådar löper parallelt (denna samt Guldfisks medlemstråd).

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd