Ny köp och säljmarknad!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

beyond
Semesterfirare

Ny köp och säljmarknad!

Inläggav beyond » 2006-02-14 20:32

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-14 20:55

Vem behöver den, när Hifimagasinet och Blocket finns?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-14 21:30

Hetsporren skrev:Vem behöver den, när Hifimagasinet och Blocket finns?

Undrar jag också.

Mvh/Konservativa klubben. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-14 21:45

varför behövs det mer än ett forum :wink:

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2006-02-14 22:27

Omväxling förnöjer.

Dock är navigationsgränssnittet på sidan rätt så jobbigt. Framförallt om man vill sitta och bläddra rent generellt och inte vet vad man letar efter för pryl.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-14 22:46

Inga problem att bläddra där ...det fanns knappt några annonser 8)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-02-14 23:28

Fördelen / Nackdelen är väll att den är uppdelad i olika sektioner.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-15 06:57

Är bindestreckens tid förbi? :(

Det är hur som helst intressant att kreatören skriver:
"HiFi marknaden"
...men:
"HiFi-utrustning" el. "Hi-Fi utrustning"

Nästan alla varianter förekommer. Dags att bestämma sig, kanske? Jag föreslår HiFi-marknaden, -utrustning etc.

Mvh E*,

djur och rökfri, samt föredrar barock musik framför vis festival - eller var det tvärtom?
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-02-15 10:19

Vilken rörig förstasida. Jag orkade inte navigera vidare.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
mcuz

Inläggav mcuz » 2006-02-15 15:03

Vipps följde en ref hit... trevligt att man ser sin länk dyka upp lite här och där :)

kan väll ta och öppna ett litet bollplank när jag ändå är på besök...

varför HiFi marknaden? för att vi är gratis och snygga? och att vi kommer att komma ut i tryckt form.

bökig förstasida? alla tips om hur man kan göra det bättre är välkomna. Kan hålla med om att den är rörig just nu när tävlingen tar upp massor med plats.

bökig navigering? även tips är välkomna här. personligen tycker jag den är enkel. köp eller säj, kategori eller sök... och för er som vill bläddra bland alla annonser så har jag (efter att ha läst här) lagt till kategorin "visa alla kategorier" i menyn.

stavar som en kratta? den biten tar jag på mig.. trending webbmakare som man är så måste man ha lite dysilexi (stavning?). HiFi marknaden är namnet på sidan/tidningen och Hi-Fi är något helt annat.

Men som sagt kul att någon iaf har tittat på tidningen och tagit sig tid att komentera...

sen så driver vi ytterligare en sajt som precis som här fick frågan "varför en till?" och det är musikmarknaden. men det visade sig att det fanns ett enormt intresse för "en till".

kram på er. och min msn eller mejl är alltid öppen för frågor.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-02-15 17:40

Problemet är, så som är så vanligt, att det finns länkar utspridda över hela bildskärmen. Detta gör att det inte finns någon utgångspunkt för ögat som vi kan fästa blicken på och bilda en uppfattning om hur man ska navigera på hemsidan. Istället sätts vi till sjöss att segla med ögonen över skärmen och, för att navigera, behöver vi lära oss hemsidan. Det är inte särskilt nödvändigt, då det går att lösa så den blir intuitiv.

Tipsen för att uppnå detta lyder:

*En enda meny, till vänster, gärna med undermenyer som fälls ut utan för mycket buller och bång (Varför till vänster? Jo, vi börjar läsa där... :))
*Ovan leder till: Fler undersidor att öppna i mitten
*Feedback efter knapptryck (När jag klickar på privat- eller butiksannonser händer ingenting synligt förutom att hela sidan blinkar till. Visst, effekten är uppenbar när man tänker efter eller klickar på någon annonskategori. Men det ska man i regel inte behöva göra för att förstå att man uppnådde något med att klicka. Det lämnar mindre erfarna besökare vilsna.)
*Hela sidan laddas om när det byts ut lite information i mitten, vilket är onödigt påfrestande, på bandbredd i mindre optimerade läsare men mest för ögat
*Det finns ett antal prylar du kan åtgärda i menyraderna:

-En väggTV är också en TV
-DVD/Laserdisc/CD-skivor, filmer-kategorin snålas in till DVD/LD/CD (Att filmer ingår där är uppenbart och CD-skiva är en tautologi.)
-Ensamma kommatecken byts med fördel ut till och

Hmm, ja, det var väl lite kort om det.

En personlig anmärkning: Animerade annonser. Sablans otyg! :wink:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-15 18:01

mcuz skrev:HiFi marknaden är namnet på sidan/tidningen

Borde skrivas som Hifimarknaden.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-15 18:25

Det första som slår mig är att texten är för liten.

Samma storlek som på detta forumet är lagom.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-15 19:58

Hetsporren skrev:
mcuz skrev:HiFi marknaden är namnet på sidan/tidningen

Borde skrivas som Hifimarknaden.

Helt korrekt konstapel Hetsporre. :mrgreen:

M e d v ä n l i g a h ä l s n i n g a r / M o r e l l o
:)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mcuz

Inläggav mcuz » 2006-02-15 22:08

ni kanske har rätt. ska ta upp namnet med ledningen.
när det gäller storlek på fonten så är det en smaksak. personligen är jag allergisk mot större fonter, tycker det bygger för mycket.
*I'm the mideval man with the strange leg*
----- www.hifimarknaden.se -----

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-02-15 23:27

Ni måste bestämma er för hur ni ska (ev. sär-) skriva ordet hifi.

Jag identifierar tre olika skrivsätt:
"HiFi-utrustning" står i <title>.
"HiFi marknaden" står i FAQ.
"Hi-Fi-UTRUSTNING" står överst på själva sidan.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-16 01:20

Välkommen hit!

Det är mycket som talar för er, till exempel att ni tycks vara mottagliga för kritik på ett bra sätt.
mcuz skrev:ni kanske har rätt. ska ta upp namnet med ledningen.

HiFi-marknaden är både korrekt och står ut mer än Hifimarknaden, lite som att skriva IKEA-katalogen i stället för Ikeakatalogen. Det första antyder också praktiskt nog att förledet har annat uttal än gängse svenskt, dvs hajfi: och inte hifi (ursäkta min dåliga fonetiska). I löpande text och/eller med en målgrupp som är helt på det klara med vad vi talar om (high fidelity = hög ursprungstrohet) så kan man ju skriva hifiutrustning, men helst hifi-utrustning. Tycker jag!

när det gäller storlek på fonten så är det en smaksak. personligen är jag allergisk mot större fonter, tycker det bygger för mycket.

Men låt det vara en smaksak då! Tvinga inte på andra din rädsla för läsbar text, snälla. Ni har ju inte bara gjort texten på tok för liten - ni har också låst den till ett visst antal pixlar, vilket omöjliggör användandet av webbläsarens funktion för öka/minska storlek. :cry: Detta är ett oskick som är alltför vanligt! Textstorlek bör kodas relativt: använd procent (%), så kan ni både styra den noggrannt och låta läsaren själv påverka den vid behov. Så har ni ju gjort med rubrikerna! :o Fast de behöver man i regel inte förstora... :?

Håller även med Tank i mycket av hans inlägg. Vill dock framföra ett förslag som kanske är både mer elegant och träffsäkert... :!:
Tank skrev:-DVD/Laserdisc/CD-skivor, filmer-kategorin snålas in till DVD/LD/CD (Att filmer ingår där är uppenbart och CD-skiva är en tautologi.)

Är det möjligen så att alla sorters film- och musikinspelningar går att köpa och sälja på HiFi-marknaden (även LP, kassett, MD etc.)? I så fall föreslår jag de närmast ultralämpliga orden fonogram och videogram!
- Alltså: Kategorin kan heta 'Fono- och videogram'. Tjusigt va! :)

Vill också försiktigt argumentera lite emot Tanks idé om att CD-skiva nödvändigtvis skulle vara en tautologi. CD (och DVD) är ett system, varför man enligt min åsikt nog kan säga CD-skiva (eller cd-skiva) trots allt. Det blir också mycket lättare att säga/skriva pluralformen cd-skivor än något försök till pluralisering av cd... Visserligen kan man tillämpa "en cd, flera cd-skivor" - vilket också SAOL föreslår (med tillägget "äv. flera cd:ar"). Kanske gör Tank så. :wink:

Nej, det får nog räcka för nu.

Lycka till!

Mvh E*

PS. Grafiken upptill tar lite väl mycket plats, milt sagt. Ge innehållet mer plats i stället! Kanske säger man på webbdisajnska att grafiken "bygger för mycket"? :wink:

PPS. "Med hjälp av 21st 4cm högtalarelement" skrivs korrektare "Med hjälp av 21 st högtalarelement om 4 cm" eller "...21 st fyracentimenterselement" eller "...21 st 4 cm-högtalarelement"... inte vet jag, men det ska hur som helst vara mellanrum före enhet! :oops: Och 'ända' (...till slutet) <> 'enda' (av räkneordet 'en').

PPPS. Vetitusan vad som hänt med mina hårda blanksteg. Förhoppningsvis är det bara jag som ser nbsp överallt. Aha! Det var mitt "skilt från"-tecken strax ovan som spökade. Det måste kodas med lt/gt om nbsp ska kodas till hårt blanksteg.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
mcuz

Inläggav mcuz » 2006-02-16 01:51

tusen tack för alla grymt bra åsikter. ska kasta ett öga på om man kan byta fonten till annat format så att man kan förminska/förstora vid behov. Får slänga mitt andra öga på kategorinamnen.
har skickat ut ett mejl till alla på företaget och bett dom ge sina åsikter om hur namnet ska stavas.

Om det är någon kategori ni saknar så är det bara att skicka ett PM eller skriva det här.

hoppas nu bara att man kan locka tills sig lite fler besökare. men som sagt sidan är helt ny.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-16 02:06

Jag tycker den ser snygg ut och de "brister" som É nogsamt påpekar kan jag omöjligt störa mig på.

Det jag tycker är betydligt värre är att det i stort sett saknas annonser.
Surfarna ger inte nya sajter så många chanser om innehållet saknas. :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
mcuz

Inläggav mcuz » 2006-02-16 09:15

inte så mycket jag akn göra åt innehållet. vi ha annons på dvdforum och komemr att komma med halvsidor i MM, Musikmarknaden och Monitor i nästa nummer. Har dessutom fått Yamaha med att gå in dom annonsör och med ett riktigt najsigt pris som alla som lägger in en annosn har chansen att vinna.

Vi vill mjukstarta och förska se att sajten växer istället för att gå ut med någon jätte kampanj och bränna alla trådar direkt.

Så annonsera på ;)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-02-16 11:34

Även om vi idag har några ställen där HiFi köps och säljs så tycker jag inte att något av de etablerade är speciellt bra, så därför tror jag att HiFi-marknaden har en bra chans att växa till sig.
Självklar vill vi då gärna hjälpa till att den skall bli så bra som möjligt.

Ett litet designtips (fast jag inte kan något om design) är att vara konsekvent med att använda fetstil vid "små-rubriker" som tex i "SÄLJES" i vänsterdelen. Dvs ändra andra ställen där understrykning används, som tex "Kategori:" i högerdelen.
Understrykna saker tänker jag spontant på som länkar på websidor, men på HiFi-marknaden är länkar inte understrykna (de är ändå uppenbart att de går att trycka på).

High-light färgen när man pekar på en kategori i vänsterdelen är trevlig, men jag har två invändningar mot hur den används.
Dels används väldigt många olika färger. En färg räcker.
När den highlightas och jag trycker med musen så förväntar jag mig att det skall fungera, men nu fungerar det bara om man trycker på texten. Dvs ett tryck lite långt till höger (strax efter texten) så händer inget. Om jag inte hade fått någon bakgrundsfärg så hade jag förväntat mig detta, men pga färgen så ser jag att siten har insett vad jag pekar på och då bör det även gå att klicka där.

Användarvisningsbild
mcuz

Inläggav mcuz » 2006-02-16 12:32

färgerna är för att man ska känna igen kategorin lättare i tidningen. något man kan se i Musikmarknaden. Men nu kan man iaf klicka på bakgrunden. Och har gjort det bold i höger spalten.

Inom väldigt kort kommer man att kunna "prenumerera" på annonserna genom RSS och sidan kommer även att komma upp i WAP-format. detta gäller även www.musikmarknaden.se.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-16 14:46

Underligt att man sitter o gnäller om lite text o design i första hand .. Och inte ser möjligheten att ev via denna site PÅVERKA musiker o studiofolk eftersom denna nya site faktiskt skriver för dessa mäniskor...

Men men... Som vanligt ser man inte bra saker utan endast ev gnällmöjligheter...

mcuz
Kommer ni även ta upp ämnen som detta med inspelande.. Koppla ihop musikernas jobb kontra oss förbrukare av det dom gör osv???

Men allt skräpjobb som görs emellan musikernas timmar av repande till den kassa skivan vi till sist ska lida oss igeom pga kanondåligt inspelad ljud... :?:

Hoppas ditt svar är entydigt JA :D

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-16 15:03

Mayro skrev:Underligt att man sitter o gnäller om lite text o design i första hand ..

Underligt att man sitter och tolkar konstruktiv kritik som gnäll.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-16 15:09

Jax skrev:
Mayro skrev:Underligt att man sitter o gnäller om lite text o design i första hand ..

Underligt att man sitter och tolkar konstruktiv kritik som gnäll.

kan tyckas så eftersom du är en av dom gnällande...

Men men.. Då du ev nu kanske ser en ev möjlighet att VIA denna site om den nu har dessa möjligheter till påverkan kanske kan se något annat att göra än pipa om lite text osv så kanske gnället kan stoppa och konstruktiva saker tas upp mer...

Fast klart.. är inte texter 100 rätt så kanske du och andra inte förstår.. Men då kan man vänta in tills siten är perfekt i text så återkommer vi till min tanke då kanske.?

Hoppas det passar dig jax... Jag kan avakta textförbättringen.. inga problem alls... :lol:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-16 15:15

Mayro skrev:kan tyckas så eftersom du är en av dom gnällande...

Det är du som gnäller.

Mayro skrev:Men men.. Då du ev nu kanske ser en ev möjlighet att VIA denna site om den nu har dessa möjligheter till påverkan kanske kan se något annat att göra än pipa om lite text osv så kanske gnället kan stoppa och konstruktiva saker tas upp mer...

Fast klart.. är inte texter 100 rätt så kanske du och andra förstår.. Men då kan man vänta in tills siten är perfekt i text så återkommer vi till min tanke då kanske.?

Hoppas det passar dig jax... Jag kan avakta textförbättringen.. inga problem alls... :lol:

Jag håller med dig om möjligheterna du nämner men vad sjutton är det för fel med att ge feedback så sidan kan bli prydlig och snygg innan vi tar upp detta? Varför inte själv komma med synpunkter på sidans layout i detta skedet i stället för att gnälla? :wink:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
EuphoniC

Inläggav EuphoniC » 2006-02-16 15:21

Större teckensnitt gör sidan onekligen lättare att läsa.

Just nu känns det som att det är för mycket fokus på allt annat och liten fokus på själva listen med annonser.

Det som är fint med Hifimagasinet är just enkelheten att gå in och se nya annonser. Själv snubbar man in där dagligen, nästan hur många gånger som helst bara för att notera de nyaste annonserna.

Där med inte sagt att Hifimagasinet är perfekt, det är lite för enkelt och saknar t.ex. epostverifiering vilket leder till att det är för enkelt med oseriösa annonser samt konversationer/kommentarer i annonsform.

Det hade varit trevligt om annonslistan tog upp betydligt större del av sidan, det skulle öka lättlästheten enormt.

En speciell sida som enbart visar senaste annonser oavsett kategori, inte bara en liten snutteruta i mitten utan något som tar upp största delen av sidan samt som minns och på något sätt klart och tydligt markerar vilka annonser som är nya sedan senaste besöket.

Som sagt var, alldeles för lite fokus på själva annonserna vilket är vad siten faktiskt handlar om. :)

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-16 15:27

Mayro skrev:
Men allt skräpjobb som görs emellan musikernas timmar av repande till den kassa skivan vi till sist ska lida oss igeom pga kanondåligt inspelad ljud... :?:

Nu är det en annonsmarknad....har man problem med att matrialet är skit så får man ju ta det med säljaren.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-16 15:28

då var vårt oliktänkande borta då jax.. sorry för lite spetsigt besvarande av mig.. :oops: .
Men ser ju du inte ville bråka.. :)

Nej inget fel alls.. Du har helt rätt.. Och jag delvis fel... Man kan självklart anmärka på texter... osv...

MEN delen där jag har "rätt" är detta att siten har en ev möjlighet att göra nåt.. Skall bli skoj att se svaret på min fråga till mcuz...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-16 15:30

The_Man skrev:
Mayro skrev:

Nu är det en annonsmarknad....har man problem med att matrialet är skit så får man ju ta det med säljaren.

stämmer....

Men se på länkarna ifrån annonsmarknaden. :) ... Där finns ev en godbit att se svaret ifrån siteansvariga då det kommer...

Nästa

Återgå till Köpråd