Bra och billig mp3-spelare?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Bra och billig mp3-spelare?

Inläggav Kraniet » 2006-05-27 10:59

Ja det börjar väl bli dags att skaffa en sådan. Jag söker förstås efter den billigaste spelaren med bästa ljudet och mesta minnet. Skiter fullständigt i om det är krångliga menyer och multifuktioner som står i paritet med den plottrigaste japanbergsprängaren.
Bra ljud, så mycket minne som möjligt och lågt pris alltså.
Mvh
Magnus

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-27 11:15

Kraniet: jag hade en iRiver som jag tyckte lät klart bättre än min nuvarande iPod mini.

Vad de har för modeller i dagsläget har jag inte koll på.
Kolla in hemsidan:

http://www.irivernordic.com/
Inaktiv

niclas

Inläggav niclas » 2006-05-27 11:55

Klarar du dig utan display så kanske en ipod shuffle kan vara intressant? Har "hört" att den ska låta bättre och ha kraftigare förstärkare jämfört med övriga ipod-modeller storleken till trots. 1000:- för 1GB-varianten.

http://www.apple.com/se/ipodshuffle/

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-27 11:59

Gjorde noggranna undersökningar när jag köpte min (sån är jag...hopplöst överdriven) och kom fram till att iRiver gav bäst ljud för pengarna... däremot var den långt ifrån billigast..

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-05-27 13:19

jag läste att ipod bara fungerar tillsammans med deras itunes program vilket isf går fetbort. gillar inte att bli tvingad till att använda diverse program. speciellt inte när det bara är en massa extrajobb med det.

så iriver låter bra? hur är det med samsung läser här och där att de ska låta bra?

kom på en annan sak. jag vill inte ha inbyggt batteri utan utbytbart AA el AAA.

edit: varför finns det inga superseriösa spelare med 9 volt batteri? :)
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-05-27 13:27

någon som testat iRiver T10?

edit: creative verkar ju annars ha ett bra pris/minne förhållande.
Mvh
Magnus

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-05-27 13:40

Jag säger också i-River.
Min IFP-895 har fungerat klockrent.
Bra menyer och lättförståelig överlag.

:)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-05-27 13:58

Samsung låter bra, min MT-6X har tydliga Hifi-ambitioner, det är helt enkelt precis som att lyssna på en bra stereo om man har bra lurar.

Den låter mer "Hifi" än min SE W800i, jag använder dom växelvis, W800 har jag ju alltid med mig.

Det lär iofs bli mindre Samsung när jag skaffat större minneskort till W800, för då blir jag ju mer beroende av vad jag tankat där.

För den som inte har en mp3, jag hade ju redan en när jag skaffade W800, så skulle jag nog ändå rekommendera en Sony Ericsson W800/W810 i första hand. Om du inte är otroligt fäst vid din nuvarande mobil. Den låter nästan lika bra, och så slipper man en extra pryl. Enda haken som jag ser det är att ett 2-4GB minneskort är ganska dyrt, och att även 4GB kanske kan tyckas vara lite för en del.

Nokia har tydligen krokat till frekvensgången på sina mobiler, för att passa in-ear lurar, vilket gör dom mindre lämpliga att ansluta Hifi-lurar till.

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-05-28 00:08

Jag har en Sony Ericsson W900i Walkman. Har också en Sony Mp3 spelare (egentligen felaktigt eftersom den spelar in i atrac). Båda har bra ljud. Så det blir ju oftast att jag använder mobilen när jag lyssnar, har köpt ett 2 gb minneskort till mobilen. Kan rekommendera W900i.

/Urban

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-05-28 02:04

Förstår inte hur en mobiltelefon kan anses det som topic efterfrågar?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-05-28 05:24

Förstår inte hur en mobiltelefon kan anses det som topic efterfrågar?

Mobilen ÄR en mp3-spelare, och eftersom dom flesta redan släpar på en mobil kan det vara skönt att slippa släpa på två saker. Facts of life 8)

edit. sen står det faktiskt att han inte bryr sig om att den har multifunktioner, bra ljud och prisvärd var vad som gällde, då ligger mobilen bra till för många.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-05-28 08:02

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-05-28 14:36

jag är inte intresserad av en ny mobil den jag har duger bra. en trevlig siemens som är vattenavstötande, inte har någon kamera, färgdisplay, polyfåniska signaler, inbyggd microvågsugn, duschmunstycke med massagefunktion osv.. :wink:

iAudio verkar få bra betyg för sitt ljud dock ställer jag mig ytterst tveksam till inbyggt batteri som bara laddas via USB. det går ju inte.

hittils verkar iRiver T10 som det bästa alternativet. AA batteri verkar ge en ordentlig speltid vilket är bra. Dessutom kan man ju byta batteri när det är slut. Färgdisplay verkar ju lite överflödigt men i dagens överhypade samhälle kan man ju inte få det "pure and simple" vad det verkar.

Men kom gärna med mer förslag. helst de som ligger i rimligt prisspann (dvs under 1500). betalar man 2500 för en bärbar mp3 spelare kanske man bör se över sina prioriteringar.. tycker jag iaf
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-05-28 14:54

Med tanke på hur bra ljud det är i min Samsung YP-MT6, borde den här vara intressant:

http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010094198

Inte så många format som stöds dock dom viktigaste och inte flest finesser, men hög finish, lång avspelningstid på det laddbara batteriet och sannolikt mycket bra ljud med Hifi-lurar. 2GB blir ju en del album trots allt.

Lite dyr kanske, men dom äldre 512-1GB modellerna går säkert att få tag på en del ställen och reas troligen isåfall dvs under 1000Kr, just MT6 som jag har är bra för den har AA-batteri och hela 40 timmars speltid.

edit. USB-laddning verkar poppis, dåligt, då kan man ju inte använda den på vischan :? Ballast i stan verkar ju annars Creative Zen Vision vara, men den är ju väldigt dyr, dock är TV-ut, DivX,Xvid och 30GB en kul kombination. Kan man ta med en packe filmer till kompisarna runt halsen, även om dom inte ens har en DVD :)

"Traditionella" Iriver/iAudio/Samsung är nog bäst för rent mp3-spelande.l

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-28 17:45

Vilket format tänker du spela (iAudio är ju kända för sin mångfald inom det området, Sony för motsatsen)?

Vad är minimumkravet för minnesstorlek?

Tänker du spela med ett par högkompetenta lurar?

Vill du kunna göra något mer än att spela musik på din mp3-spelare?

Vad har du för krav på storleken (minimal, HDD)?

Lite lustigt att i ett inlägg förklara att du skiter i funktion och menysystem för att i nästa idiotförklara Apple för iTunes. Men om jag inte missminner mig finns det genvägar (piratad drivrutin eller liknande) för att kunna använda iPod som flyttbar disk istället.

Varför anser du (Kraniet) att det är felprioriterat att lägga >2.5kkr på en mp3-spelare? Vad är alternativet?

/J
admin

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-05-28 18:53

Slartibartfast skrev:Vilket format tänker du spela (iAudio är ju kända för sin mångfald inom det området, Sony för motsatsen)?

Vad är minimumkravet för minnesstorlek?

Tänker du spela med ett par högkompetenta lurar?

Vill du kunna göra något mer än att spela musik på din mp3-spelare?

Vad har du för krav på storleken (minimal, HDD)?

Lite lustigt att i ett inlägg förklara att du skiter i funktion och menysystem för att i nästa idiotförklara Apple för iTunes. Men om jag inte missminner mig finns det genvägar (piratad drivrutin eller liknande) för att kunna använda iPod som flyttbar disk istället.

Varför anser du (Kraniet) att det är felprioriterat att lägga >2.5kkr på en mp3-spelare? Vad är alternativet?

/J

trodde jag sagt vad jag sökte :)
en mp3-spelare som spelar musik. jag är som sagt inte intresserad av fm mottagning, bildskärmar, videoåtergivning(hur är det ens en mp3 spelare då?) etc. den ska låtar så bra det bara går, vara så billig det bara går och ha så stor minneskapacitet som möjligt.
att lägga 2500 kr på en 5cm stor pryl som spelar mp3 tycker jag närmast är absurt. dels har jag inte pengar för det men det spelar ingen roll då jag inte tycker det är värt det iaf med tanke på vad det för pryl vi pratar om (en slit och släng/lyssna på musik när du inte är hemma-sak).
1500 är en övre gräns eftersom det verkar måsta upp i de pengarna om man ska ha ordentligt med minne och en bra ljudkvalité. gick det så betalade jag gärna hälften så mycket.
jag inte kommer använda de medföljande lurarna utan kommer köpa ett par mer ordentliga är väl närmast underförstått?

hur min ovilja till att använda itunes har med saken att göra förstår jag inte.

edit: vad gäller minnesstorlek så är väl 1 Gb ett minimum. mer är ju bättre dock skenar ju priset iväg då också.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-28 22:10

Jag försökte komma på ett tips, men hittade inte tillräckliga kriterier.

1. Idag heter det ju mp3-spelare oberoende vad den ska spela för format (vilket kan vara en begränsning).

2. Jag kände inte det var självklart vad du inte ville ha - bara att den skulle kosta något.

3. Måtten ger ju huruvida man ska kolla på en bärbar, släpbar eller stationär variant, (med lite ironi kring benämningarna)

4. Att sätta en övre prisgräns för sitt inköp är sunt, men att göra det för andra kändes konstigt.

5. M a p prisbilden kändes det osäkert att du skulle lägga pengar på lurar, därav min fråga.

6. Att välja bort en av världens största mp3-spelartillverkare är minskar urvalet.

Jag har lekt med JOS (de stilbildande pinnarna) och de har funkat utomordentligt anser jag. Bör gå att finna begagnat billigt. iRiver har gjort superbra (likväl iAudio) hårddiskspelare, huruvida de lyckats med sina minneskort vet jag inte. Har fått för mig att Zen (micro?) har låtit bra - men det kan jag inte styrka själv.

Själv skulle jag nog leta en iRiver eller JOS begagnat.

Lycka till.

slash J
Senast redigerad av Slartibartfast 2006-05-29 17:39, redigerad totalt 2 gånger.
admin

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-05-29 08:36

Kraniet:
iAudio verkar få bra betyg för sitt ljud dock ställer jag mig ytterst tveksam till inbyggt batteri som bara laddas via USB. det går ju inte.

Bara för att klargöra - det fins en laddare för 170 kr till iAudio U2:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=34251

Fördelen med inbyggt är att de blir mindre och lättare.
Iaudio U2 väger bara 32 gram mot Iriver T10 på 74 gram.
U2an har dessutom inspelning från radio (även om du inte bryr dig :wink: ) - den är grymt bra!

Men jag gillar verkligen T10 också - struntade i att skriva ut det eftersom den redan var på tapeten.

Håller med Slarti - JOS har funkat mkt bra för mig också.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-29 08:59

Kraniet skrev:jag är inte intresserad av en ny mobil den jag har duger bra. en trevlig siemens som är vattenavstötande, inte har någon kamera, färgdisplay, polyfåniska signaler, inbyggd microvågsugn, duschmunstycke med massagefunktion osv.. :wink:
M45/M55 :wink:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-05-29 13:43

Kaffekoppen skrev:
Kraniet skrev:jag är inte intresserad av en ny mobil den jag har duger bra. en trevlig siemens som är vattenavstötande, inte har någon kamera, färgdisplay, polyfåniska signaler, inbyggd microvågsugn, duschmunstycke med massagefunktion osv.. :wink:
M45/M55 :wink:

precis.. jag har en ME45. funkar väldigt bra även om jag ibland upplever att den har problem att hålla täckning.

får tacka för alla förslag. verkar inte finnas så många alternativ när det kommer till kvalitativa mp3-spelare.
en sista fråga. nån som vet nåt om TEACs spelare? de gör ju rätt fin elektronik i övrigt men hur är deras mp3-spelare?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-05-29 19:11

Tja, jag har ju redan sagt Samsung, om du i första hand är ute efter bra ljud men, men ...

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-05-30 19:28

Screen: "Förstår inte hur en mobiltelefon kan anses det som topic efterfrågar?"

Jag jämför ju den med min Sony spelare! Därför kommenterar jag den!

/Urban

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2006-05-30 22:39

Man är inte tvingat att använda itunes om man skaffar en iPod, det finns flera bra alternativ.
Själv kör jag med gammla hederliga Winamp, ett litet plugin är det enda som krävs :)
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2006-05-30 22:59

kan bara säga ipod shuffle. finns en litet script som man lägger på själva enheten som tar c:a 4kb så slipper man därmed iTunes a.k.a programvaran från helvetet. spelar högt och rent om man inte använder sig av apples egna skitlurar. är oxå grymt positivt överaskad över den helt fenomenala batteritiden. skönt o slippa sketen display o grejor som bara krånglar. 2 knappar thats it.... helt underbar. utom när man ska lyssna på ljudböcker :)
dann .]-

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-06-27 17:29

vad blev det Kraniet?

Slog själv till på en Ipod, Nano 2 GB... till tjejen alltså. Mest för ljudböcker men lite skvalmusik blir det väl ock ;)

Har själv mobb. MP3, sonye. 810 som jag inte hunnit lyssna på ännu. Har fullt upp med att hitta knappjäveln som gör att konbstiga ord dyker upp när jag skall SMS.a! Någon som har ett tips på var jag kan stänga av skiten någonstans :evil: blir ju tokig & hittar ingen av/på i menyerna!

//JB
ps. sorry för O.T. men är ändå nyfiken på vad valet föll på för en MP3 :)
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-06-27 18:46

Sony Ericsson W550i kan startas upp som både telefon och Walkman, i sistnämnda fall med alla övriga funktioner avstängda. En delikatess, då ljudet blir mkt bättre. :D Men som vanligt, släng medföljande lurar åt h*****e. :twisted:
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Återgå till Köpråd