Martin skrev:Jo, jag förstår att det är något sådant du menar, men varför neka att kalla det för ljud när det är precis vad det är? Om du hör skillnaden med dina öron så är det en ljudmässig skillnad. Att kalla det för något annat än vad det är bidrar ju bara till förvirring. Syftet kan jag iofs förstå att man om man föredrar ett musikaliskt perspektiv vill få apparaternas egenskaper till att handla om andra saker än ljudmässiga och på detta sätt vrida andras budskap.
Tex om jag pratar om ljudmässiga skillnader då jag menar alla typer av ljudmässiga skillnader så kan du godtyckligt hävda att jag inte alls menar precis alla ljudmässiga skillnader utan bara vissa och sedan kontra med att det finns ytterligare aspekter (de "musikaliska") som jag ju menar redan räknat in under de ljudmässiga.
Vad är annars poängen med ett sådant förhållningssätt om inte att vrida andras och sitt egna budskap i förhållande till varandra i det man skriver?
Nejdå, jag har ingen underliggande önskan att vrida till saker och ting för att det ska passa mina syften
Men istället för att kalla allt för skog så kallar jag det för gran, ek osv.
Jag nekar inte till vad ljud är, men det är lite jobbigt att diskutera om man kallar allting för ljud. En del använder det engelska ordet "sound" tex. Det blir det inte bättre av.
Men OK, vi kan väl säga klangfärg och rytm då om det passar bättre? Eller har du något (ännu) bättre förslag?
Synd om små ord ska komma i vägen för sådana här stora och omvälvande diskussioner