Vilken transport?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jara

Vilken transport?

Inläggav Jara » 2006-09-29 15:23

Kommer snart att ha en DiAna i min ägo. Vad ska jag ha för drive till den? Duger vilken Dvd-spelare som helst?

Erol
inaktiv

Re: Vilken transport?

Inläggav Erol » 2006-09-29 16:46

Jara skrev:Kommer snart att ha en DiAna i min ägo. Vad ska jag ha för drive till den? Duger vilken Dvd-spelare som helst?

Ja, bara den har en digitalutgång :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-29 16:55

Jag förstår inte varför just DiAna är så uppskriven? Har ägte en sådan men den blev inte gammal! :?

Förklara gärna vad som gör den så bra!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2006-09-29 16:57

Generellt är kanske drivverken i Dvd-spelare ganska likvärdiga, eller?

Användarvisningsbild
Klenkar

Inläggav Klenkar » 2006-09-29 17:05

Roksan Caspian DVD och Mustek har identiska drivers(Musteks egna). Caspianen kostar dock betydligt mer än Musteken......ca 17000kr mer :o
Bild
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-29 17:36

När det gäller transport, så funkar en DVD-spelare mycket bra som sådan!
Även den inbyggda DAC:en i en ny DVD-spelare slår nog DiAnan på fingrarna i dagsläget!

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2006-09-29 17:46

Mmm, ok. Ska testa lite olika kombinationer av signalkällor. Funderar även på en Pioneer 585, då utan dac. Dock tror jag ändå rätt hårt på DiAnan...

Snart kommer nog min presentation av alla mina pryttlar.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-29 18:00

Jara skrev:Mmm, ok. Ska testa lite olika kombinationer av signalkällor. Funderar även på en Pioneer 585, då utan dac. Dock tror jag ändå rätt hårt på DiAnan...

Men..DiAnan har trots allt drygt 10 år på nacken!! :?

Skulle du köpa en 10 år gammal TV?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-29 19:58

Jag tror att utveckling är kvalitativ fram till en gräns där det blir mer lönsamt att satsa på kvantitet, rationaliseringar och besparingar. jag tror att den står sig mycket bra. Hade planer på en Diana en gång och skaffade en Pioneer 9700 CD som transport men den fick aldrig sin tilltänkta partner. Kriterierna för valet var att den var en av de få som satsade på den mekaniska stabiliteten. Det var den "bästa" modellen utan Legato Link som jag inte ville ha. Vill du ta över mitt ofullbordade projekt?

/Jocke

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-09-29 23:05

Nefilim skrev:
Jara skrev:Mmm, ok. Ska testa lite olika kombinationer av signalkällor. Funderar även på en Pioneer 585, då utan dac. Dock tror jag ändå rätt hårt på DiAnan...

Men..DiAnan har trots allt drygt 10 år på nacken!! :?

Skulle du köpa en 10 år gammal TV?

Fast Dianans dac står sig bra mot dagens små d/a-kretsar. Dynamikomfånget på 110dB (tror ja det var) slår de flesta budget-dvd-dacar på fingrarna. Även SNR på 120 db. Rätta mig om jag har fel. Hittade bara datablad på 1702 men dom var väl likvärdiga?

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2006-09-30 00:26

>>Jocke<<

Hmm... Pioneer 9700? Forskar man om den spelaren hittar man inte mycket. Hur gammal är den? Berätta gärna mer om den! Har själv en PD-S06 (legato link :( ) som jag är trött på.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-30 08:33

Nej, det är inte så mycket som dyker upp men det verkar som om 06-an är lite yngre. 9700 ser ut ung som en 95:a - fast svart och utan LL. Vad jag kan förstå har du samma "transport" i 06-an? Skivan upponer och skivtallrik? Om du nu skaffat en Sentec Diana så behöver du väl inte oroa dig för Legato Link - den ligger väl i DA:n?

Det jag däremot hittade när jag sökte på våra modellbeteckningar var företag som säljer uppgraderingar av klockorna och de uppger att det blir "dramatiska" skillnader! Däremot verkar ju priset per komponent på kretskortet vara mycket högt. Blir lite nyfiken på det här, någon som testat? Startar ny tråd! http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 616#281616

Klockor:
http://www.trichordresearch.com/cdupgrades.html
http://www.tentlabs.com/Products/cdupgr ... index.html

Däremot verkar de här gamla spelarna vara lite heta på begagnat-marknaden. Kollade runt lite och 2-3k begärs på flera håll där jämngamla std-spelare går för några hundra. Antar att det handlar om mekaniken. Nya spelare är ju som de är!

/Jocke

Priser:
http://www.steveshifi.co.uk/used-cd-players-4.html

http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl? ... 1162138657

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2006-09-30 09:46

Jag kanske kan behålla min PD-S06 som transport, istället för att tjacka en Dvd-spelare? Duger den i sammanhanget?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-30 10:01

Jag har en "ordinär" billig DVD till TV och den låter ju ok men en sak som stör mig är att de DVD:er jag använt är så långsamma.

Om man nu ska bekänna sig till de dogmer som härskar här på faktiskt så ska ju saker som kan höras även kunna mätas. Då handlar det väl om precisionen i avläsningen (mekanisk stabilitet), kvaliteten på DA-omvandlingen (verkar ju inte vara något större problem idag om man ska tro våra vänner här och du har ju skaffat en fin omvandlare) och vad jag kan förstå så spelar klockning om nätdelar roll (vet inte hur betydelsefulla de är). Det finns förhoppningsvis andra här som kan ge besked om det!

Har du kopplat in Diana och jämfört? Nog får man analog signal ut också även med extern DA - jo, jag har en omkopplare på min för D/A/D+A. Då kan du köra bägge på två olika ingångar så blir det lite lättare att jämföra!

Vore kul med lite respons - jag kanske skulle jaga rätt på en Diana, jag med?

/Jocke

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2006-09-30 10:10

Det kryper i kroppen på mig... jag väntar fortfarande på DiAnan. Sen är det bara att börja testa. Jag vill bara ha lite kött på benen innan jag börjar.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-30 10:23

Funderat på en Squeezebox i stället för en transport?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-30 10:33

Spännande!

Det är ju 10 år sedan jag hade de där planerna, ska bli intressant att få ta del av dina erfarenheter och intryck!

Sedan går det ju inte att komma ifrån att man påverkas av andras åsikter. LTS (bla) sågade ju Legato Link och det är ju svårt att bortse ifrån! Samtidigt premierades ju Pioneer med diverse priser och utmärkelser för banbrytande teknisk innovation för samma koncept :?:

Om jag nu fattat rätt så handlade väl LL om att jämna ut den processade signalen efter DA-omvandlingen. Det finns ju fler som varit inne på det här spåret med tex Dither-brus och annat. Kan tänka mig att det går att mäta upp en försäring oavsett hur man manipulerar signalen! :?:

Har en egen erfarenhet från de tidiga CD-åren. Jag upplevde att de flesta CD-spelare lät "skräniga" och lite aggressiva. Men om jag lånade plattor som jag bandade på min rulle upplevde jag att de lät trevligare. S/N på en rullbandare är väl en 50dB :?: och det ger ju ett tillskott av brus som kanske rundar av signalen?

Som sagt, jag inväntar resultaten med intresse!

/Jocke

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-09-30 11:51

Jocke skrev: Samtidigt premierades ju Pioneer med diverse priser och utmärkelser för banbrytande teknisk innovation för samma koncept :?:

Och alla köper vi Fiat Punto för att den blivit årets bil :D
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-30 13:51

Jag vill inte ha någon Fiat! Visste inte ens att man kunde lira CD på en Fiat! Ville bara peka på att det inte är entydigt kass - finns uppenbarligen folk som gillar den! Någon gör det i alla fall så mycket att det delas ut premieringar! Jag valde själv en modell som inte hade LL efter att ha löst mätningarna i MoLT.

/Jocke

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-09-30 15:31

Jocke skrev:Jag vill inte ha någon Fiat! Visste inte ens att man kunde lira CD på en Fiat! Ville bara peka på att det inte är entydigt kass - finns uppenbarligen folk som gillar den! Någon gör det i alla fall så mycket att det delas ut premieringar! /Jocke

Väldigt många gillade legato link till en början, väldigt många blev också trötta på det efter ett tag. Nu har Pioneer slutat med det. Antagligen inte p.g.a. att det var så bra...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-30 17:51

Har int Pioneer börjat med Legato Junk igen?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-10-01 04:03

Nefilim skrev:Skulle du köpa en 10 år gammal TV?

Chansen att den TV skulle vara bättre än 98% av dagens platta TV's är ganska självklar. Så bara för något är gammal behöver det inte vara dåligt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2006-10-01 12:51

Vill inte vara tjatig, men jag provar igen... Min Pioneer PD-S06 kanske fungerar bra som transport till DiAnan, eller är drivverken i nya Dvd-spelare mycket mycket bättre?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-01 13:06

Prova och se om du blir nöjd!

/Jocke

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-01 14:02

Morello skrev:Har int Pioneer börjat med Legato Junk igen?

Har de? De slutade ju bara härom året?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-01 14:05

Jara skrev:Vill inte vara tjatig, men jag provar igen... Min Pioneer PD-S06 kanske fungerar bra som transport till DiAnan, eller är drivverken i nya Dvd-spelare mycket mycket bättre?

Den duger helt säkert. Pioneer är väl kända för sina fina drivverk. Den är garanterat trevligare att manövrera än en DVD-spelare också.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-01 15:57

Magnuz skrev:[Den duger helt säkert. Pioneer är väl kända för sina fina drivverk. Den är garanterat trevligare att manövrera än en DVD-spelare också.

Det rätta svaret är naturligtvis - prova och lyssna. Men sen börjar jag tänka. När jag kollar Pioneers website är manualen till PD-S06 daterad till 1997, alltså samma år som Intel slog på trumman för MMX tillägget till den första generationens Pentiumprocessor. En arbetsstation med 32 Mb arbetsminne var super cool. De flesta användarna hade precis fått win95 installerat på sina 486. År 1997 är i den digitala världen jättelänge sedan.

Vad är det en transport skall göra? Jag kan komma på tre saker:

1. Vara ett gränssnitt till låtinformationen på skivan. Här suger de flesta CD-spelare eftersom de inte läser CD-text (av någon för mej okänd anledning). Dessutom måste man byta skiva var 74 minut. Risigt.
2. Gräva fram bitarna från CDn. Här suger alla cd-spelare (utom de tok-nyaste) efter som de inte buffrar och går tillbaks och läser om ifall det var något problem - en repa eller ett dammkorn. CDspelare skickar dumt vidare felläsningen och hoppas att någon annan del av kedjan kan ta hand om detta. Att pioneer har lagt så stor del av budgeten i spelaren på mekanismen tyder på att digitalhanteringen inte är något vidare efter som man måste hantera avvikelser i rotationshastigheten så low-tech som med ökad vikt på talriken.
3. Skicka bit-strömmen vidare jitterfritt. 1997 sätt folk på modem. Digitala höga hastigheter var något som fanns i labratorium. Det digitala gränssnitten hade stora problem att hantera jitter eftersom det var dyrt och svårt att buffra och klocka om. Jag är mycket tveksam på den har punkten. Någon som har sett några siffror på Pioneer PD-S06?

Problemen är delvis inbyggda i CD-formatet som är från 1979 (!!!). CD är galet gammalt och omodernt.

Baserat på ovanstående skulle jag säga att i stort sett vad som helst som är nytt skulle göra jobbet bättre. Jag skojade inte när jag sa SB3 i inlägget ovan eftersom en rippad fil är overlägsen CDn på påstående 1. och 2. ovan. Förmodligen spöar SB3:an det mesta på 3:an också.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-01 17:47

Om jag förstår dig rätt så tycker du att det är CD man inte ska ha utan något annat! Vad?

/Jocke

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-01 18:18

Hmm.

Jag stog inför ett liknande beslut som du för ett tag sedan. Jag tänkte ungefär så här.

Det billiga och enkla alternativtet är att köpa en DVD. De långa serierna pressar ner priserna och de tuffare specarna gör att de är, som varugrupp, starka kanditater att använda som transporter. Jag gissar (har inga mätningar att stödja mej på) att så länge som vi är i den digitala domänen så är, i princip, alla DVDer bättre än en tio år gammal CD, även om den var top-of-the-line då. Om du skulle använda analogutgångarna är jag inte säker.

Alternativ två är att bygg/köpa en dedicerad PC och köra som transport. Fördelarna är uppenbara. Jag skulle i det fallet "rippa" cd-samligen och köra skivorna från ett mediaarkiv på datorn. Eftersom du har en extern DAC så kan du kanske hitta ett enklare ljudkort. Nackdelen är att skall det bli bra kommer det att kosta en slant. De riktigt tysta PCarna är relativt dyra. Detta brukar ibland kallas HTPC. Googla på det.

Det tredje alternativtet (som jag och några andra på forumet kör) är en nätverkspelare. Då kör du en enkel PC som server. Du kan gömma servern i en garderob, i källaren, whatever. I stereon har du en nätverkspelare som är gränssnittet till servern. Ett exempel på en sån är Squeezeboxen (ofta kallad SB3) från Slimdevices men det finns flera konkurenter i olika prisklasser. Om du är intresserad så rekomenderar jag att du köper senaste numret av tidningen HighFidelity som har en större artikel om nätverkspelare. En tråd här på faktist om detta är den här. Som vanligt på faktiskt är den ganska "blajig" men om du är intresserad så läs den.

:-)

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-10-01 18:23

Det är ok att man gillar mediaspelare, men att göra sådan massiv reklam för just Slimdivece är väl ändå att ta i....finns ju faktiskt andra mediaspelare också :wink: ...men Slimdevice är nog glada som får en sån "gratis" reklam här :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Nästa

Återgå till Köpråd