Fosgate 3a eller 4?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
per498

Fosgate 3a eller 4?

Inläggav per498 » 2006-10-02 09:51

Hej!

Jag har möjligheten att välja mellan förstegen Fosgate 3a eller Fosgate 4.
Någon som har erfarenhet av dem och kan rekommendera något av dem?
Skall användas till både 2 kanal och 5.1 bio.

Är även intresserad av om någon har manualerna till någon av dem?

MVH Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-02 10:47

Fyran har varken 5.1-ingång eller digital ljudingång, "bara" olika matrisomvandlingar till Dolby Prologic. Den låter dock finfint, bytte på den tiden bort ett Sentec SC9 mot detta och ångrar mig fortfarande inte. En pytteaning högre brus, som inte hörs från lyssningsplats med normalkänsliga högtalare, uppvägs av fjärr och den fina matrisdekodningen. Digitalljudingång eller 5.1-ingång skulle dock vara en tillgång och bristen därvidlag blir väl det som gör att jag kommer att byta så småningom, frågan är bara till vad.
(Det gjordes visst några modder en gång i tiden med montering av miniatyrkontakt med en 5.1-ingång, är det någon som vet nåt om detta eller om det går att få gjort fortfarande?)
Fjärrkontrollerna brukar vara trasiga, så kolla noga och gå inte på en förklaring att det bara är batterierna som är slut.
Om 3A har digital ljudingång eller 5.1-ingång som standard kommer jag inte ihåg.
Jag har div dokumentation, tester och programmeringskoder till AllForOne fjärrisar för att kunna ersätta orginalfjärren till Fosgate model Four.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
per498

Fosgtate

Inläggav per498 » 2006-10-02 12:46

Tack för rådet.

Jag hittade den här uppgraderingen till 5.1. Är det den du tänker på?
http://www.msbtech.com/products/5-1.php

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-02 12:52

Jag tror en reparatör som tidigare jobbade på Reference Audio gjorde några sådana moddar, i stort sett precis enligt din länk. Kanske nån annan gjorde det också?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-10-02 16:57

En Fosgate M4 är samma som en Harman Kardon AVP2 och en Fosgate 3A är samma som en Harman Kardon AVP 1A,det som är den yttre skillnaden på de olika märkena är fronten som ser lite olika ut men funktionerna är exakt de samma.

Gå in på länken nedan så hittar du manualer och komplett service manual till AVP 1A/M3A och AVP2/M4 (product support)

http://www.harmankardon.com/Default.aspx

Om du köper en M3A så finns det mycket stor risk att du behöver support pga av att fjärrkontrollen är en ren katastof och då rekomenderar jag att du tar kontakt med följande firma där jag fick hjälp när min fjärr sjukanmälde sig på heltid.

http://www.rjpc.com/

Personligen skulle jag rekomendera att du satsar pengarna på en Harman/Kardon Citation 7.0 med 6 Axis det är även det en Jim Fosgate konstruktion som jag tycker är bättre än Fosgate M4/M3A,dom brukar säljas på Amerikanska eBay för 200-300USD

Mer information om Fosgate M4 hittar du i Musik och Ljudteknik Maj 1995 där testar Ingvar Öhman den ganska grundligt.

lycka till med köpet av en mycket bra processor

Användarvisningsbild
per498

Inläggav per498 » 2006-10-02 20:37

Tack för klargörandet :D

Lite följdfrågor: Krånglar fjärrkontrollen lika mycket på H/K som på Fosgate?

Vad är "bättre" på citadon 7.0?

Jag söker ett försteg som passar både till 2 och flerkanal. Tänkte para ihop det med passande antal Sentec pa9 och min samling carlssonhögtalare. Har en potent sub, Vandersteen 2wq, som fyller ut basen.

Imponerande vilka kunskaper det finns "där ute"

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-02 21:23

Här är i vilket fall både apparatkod och subkoderna till One-For-All fjärrar för att kunna styra alla funktionerna på en Model Four, dom har inte en färdig uppsättning koder, utan man måste knappa in varje subkod för sig vilket är lite knöligt, men det positiva är ju ändå att det går.

Apparatkod: 447

Subkod Namn
617 Power

485 Vol Up
505 Vol Down
357 Mute

437 S VID 1
692 S VID 2
425 VCR
565 LV
680 AUX 1
553 AUX 2

683 Delay Up
234 Delay Down

245 Back Level Up
231 Back Level Down
554 Back Level Ref.

310 Bass Eq Up
311 Bass Eq Down
375 Hi Freq Filter
548 Sibilant Filter

698 Center On
571 Center Boost

443 Rock
438 Pop
314 Jazz
695 70 mm
635 ProLogic
420 Classical
293 Mono
426 Bypass
Numera pensionär.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-10-02 21:34

Jag tycker det är trevlig de du nämde att du samlar på Carlsson högtalare,
själv sammlar jag på Fosgate prylar,mycket roligare än att samla på frimärken eller ölburkar.

Vad är bättre på en Citation 7.0?
allt,tycker jag!

http://home.online.no/~espen-b/hardware/citation70.html

den medföljande microfonen för själv kallibrering behöver du inte men den är kul att få med vid ev köp,en ljud mätare från Clas Olsson gör ett bättre jobb när man ställer in nivåerna.

Om du har möjlighet att köpa en Fosgate M4 eller en M3A gör det men jag rekomenderar inte att du bygger om och filar sönder dom för det är mycket bra processorer för analog ljud,fungerar även till musiklyssning så jag tycker det är mycket synd och förstöra dom med tveksamma "digital moddar"

Om det är 5.1 digital ljud du vill ha köp någon billig reciver.

Personligen kör jag bara analogt numera,
jag använde i många år min Citation 7.0 som är helt analog och den står sig mycket bra mot digital ljudformatet,
var lika förvånad varje gång jag kom hem efter att ha lyssnat på någon butik med det senaste digitalljudet hur bra den fungerade.

Sedan köpte jag en Fosgate FAP T1+ med allt digital lulul som du kan tänka dig (suck)och en Primare DVD 30,
Numera Loopar jag den genom en Fosgate FAP V1 som är helt analog och helt utan fjärr,jag saknar inte digital formatet.

Om fjärren till M4 är orginal så står det en text "Model Four surround processor" på den,
samma gäller M3A.

Om det är den bedrövliga multifjärren med bara texten Fosgate Audionics och en lysdiod på toppen och är betydligt smalare än orginal fjärren då ska du kontrollera och dubbelkontrolera att den fungerar innan köp.

skicka mig ett pm med din email adress ska jag skicka en bild på dom olika fjärrarna.

Om du har sentec och Carlsson så ska du inte förstöra dessa mycket fina svenska hifi "clenoder" med en Digital processor (min personliga åsikt) låt inte någon "moddar jävul ta vid",det konstruktören jobbade på med vid konstruktionsarbetet brukar hålla i längden.

"Vi andra kan bara göra en bra match på läktaren"

Användarvisningsbild
per498

Det blev en 3A

Inläggav per498 » 2006-10-17 11:23

Slog till och tog 3A med fungerande fjärr (än så länge).
Tänkte skaffa en bättre multifjärr snarast och då ladda över koderna innan orginalet kraschar.
Hittade även 3 st helt nya Sentec Pa9 or så nu är systemet på god väg.
Tack för råden.

MVH Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-17 11:28

Kom gärna igen med en lyssningsrapport när systemet är uppe och rullar.
Numera pensionär.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-10-17 16:12

Om du får problem med fjärrkontrollen så kan du höra av dig,kommer att få hem en 3A med orginalfjärren om några dagar,dom brukar fungera bättre.

Ett tips som jag fick från USA är att alltid ha batterier moterade i "orginal" fjärren och byta dessa ca var 4månad,om du ska lägga undan den.

Om du lämmnar fjärren utan batterier så fanns tydligen risk att den raderar
minnet.

Det ska bli mycket roligt att höra/läsa om resultatet när du fått fart på prylarna,Sentec och Carlsson och en Fosgat 3A som du kör i 70mm wide (tror jag det hette) kan bli riktigt bra.

Ett litet råd ställ inte in nivåerna bara med hörseln köp en dB mätare.

Användarvisningsbild
per498

Inläggav per498 » 2006-10-17 17:38

Bra att ha lite backupp :D

Skall hälsa till dig "jom" från Göran C på Biorummet där jag köpte Fosgaten.
Han sade att du hade ett unikt surrondfösteg, ett Fosgate ??? med rör 8O .

Såg ett på Audigon och det var imponerande. Mycket sällsynt också.

Det kommer att ta ett tag innan jag får hela systemet på platts men lyssnade i dag på Fosgaten + Sentec + Carlsson Oa 52.3 i vanlig stereo utan sub och det lät mycket bra.

Har en Vandersteen sub , vilken kopplas till samma uttag som fronthögtalarna, som använder ett filter mellan försteg och förstärkare. Filtret dämpar det lägre frekvenserna och avlastar förstärkaren och frontarna. Subbens egen förstärkare bygger upp signalen igen till "normalnivå".

Ganska klurigt tycker jag.

Det blir lite trångt där bak på Sentecen så jag har inte kopplat på den ännu.

Tack för råden.

MVH Per

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-10-17 19:56

Det är roligt och kanske bidra med lite tipps och råd det är väll det som är forumets uppgift.

Har du otur så kan det vara min gammla 3:a,då kan du trösta dig med att den är garanterat omoddad.

Ska försöka åka till Göran och pigge på laserföreningen vid tillfälle dom brukar alltid ha några nya "boys toys" att drägla på,
i värsta fall får man bära hem några begade lascerdiskar.

Kopplade in en Fosgate M4 för att testa för några veckor sedan,
blev riktigt förvånad över hur bra den fungerade trots att den är 14år gammal och saknar Dolby Digital,DTS.

Användarvisningsbild
per498

Inläggav per498 » 2006-10-18 07:58

OTUR!!!!!!!
Vad menar du med det. Var det något som inte fungerade på ditt?
Det här verkar vara ok men jag har inte kopplat in alla högtalarna än och det kommer jag inte att göra på ett bra tag (läs: när jag har råd att köpa fler förstärkare)

Han hade 2 st som jag fick välja mellan.
MVH Per

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-10-18 15:48

Jag bara skojade lite.
Ta inte min kommentar så allvaligt det finns så många andra på detta forum som tar sitt fritids intresse på blodigaste allvar.

håller med paa koppla in och lyssna på alla utgångar så att du är säker på att den inte har varit med om något blixtnedslag eller liknande.

kör i monoläget då ska du få samma ljud i alla ugångar,
om du använder någon surround mode så kan det kanske låta lite konstigt.
Senast redigerad av jom8993 2006-10-18 16:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-18 16:06

per498 skrev:OTUR!!!!!!!
Vad menar du med det. Var det något som inte fungerade på ditt?
Det här verkar vara ok men jag har inte kopplat in alla högtalarna än och det kommer jag inte att göra på ett bra tag (läs: när jag har råd att köpa fler förstärkare)

Han hade 2 st som jag fick välja mellan.
MVH Per

Prova att tillfälligtvis koppla in slutstegen på dom andra kanalerna bara för att se att det låter och inte distar. (Iofs så låter det lite skumt i bakkanalerna när det bara är dom som spelar.)
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
per498

Inläggav per498 » 2006-10-18 18:58

Okej, okej. Jag misstänkte att det var ett skämt .
Det är alltid lite "nervöst" att köpa begagnat.

Jag har några oturliga beg köp bakom mig. Till exempel när jag köpte båt. Allt fungerade tills jag kom hem med den på trailer. Då hade motorn fastnat i uppfällt läge och jag fick plocka isär hela trimmen + hydraulpumpen för att plocka bort gummibitar från en trasig packning!!!

Eller när jag körde hem bilen från ett köp. Plötsligt började den hoppa som en känguru och motorn måste rusas var 10de hopp. Visade sig till slut vara någon som plockat i fel rotor i fördelningdosan!!
Innan jag hittade det plockade jag sönder halva motor och bränslepump m.m (OBS! undvik få bensin i örat, vilket kan hända när man ligger under bilen och byter bränslefilter. Mycket smärtsamt)
:?

När det blir dax för inredning av musik/biorummet återkommer jag för att få råd angående akustikförbättrande åtgärder.

MVH Per

Återgå till Köpråd