Högtalare likt Cerwin Vega som låter bra?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Högtalare likt Cerwin Vega som låter bra?

Inläggav Mikael.J » 2007-03-14 01:26

Så fick rubriken heta.

Jag har lyssnat på ett par Cerwin Vega CLS215 tror jag det va. 2 15"are i varje låda va det iaf.

Jag gillade trycket på basen men tyckte att när man skruvade upp volymen så skar det i öronen. Det jag letar efter är ett par högtalare där man kan spela högt men att det ändå är vettigt ljud.

Jag har kollat runt lite på olika lösningar och det jag har funnit mest intressant är nog att bygga högtalarna själv. 2 toppar och 2 subbar.
Där har mina funderinga gått i att bygga toppar med 4st mellanregister och 4diskanter. Sen en baslåda med en 15"are av bättre sort i. Min tanke här är att fler element gör att elementen får arbeta mindre och leverera ett kraftigare ljud utan att låta illa.

Jag hade tänkt att använda detta till musik och film. Vad sägs? Är jag helt ute och psyklar?

Ska kanske tillägga att jag aldrig byggt en högtalare innan men är ganska tekniskt lagd.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-03-14 08:33

Nja, att använda flera mellanregister och diskanter är oftast en sämre väg, framförallt när det gäller diskanter. Flera element för diskanten kommer att ge problem med interferenser. I mellanregistret går det att använda flera element men det blir mera konstruktionsarbete för ett bra resultat. Du vill alltså köra med basmoduler som har egen drivning? Det är bättre med flera (mindre) basmoduler, t.ex. 4 istället för 2. Har du inte byggt några högtalare tidigare, tycker jag du ska titta på några färdiga byggsatser. Det är trots allt en hel del att tänka på för att slutresultatet ska bli bra. Vill du ändå gå vidare för eget bygge, börja med att ge förslag på vilka element du har tänkt dig. Finns kanske någon som kan hjälpa dig här på forumet?

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2007-03-14 13:04

Jao jag har ett gammalt Yamaha M-4 NS slutsteg som jag tänkte köra basarna på och sen tänkte jag köra på en hemmabioreciver som driver resten.

Min tanke är att koppla center, frontar och bakhögtalare till recivern och från reciverns subbutgång koppla in steget som driver basarna.

Sen angående vilken bas jag ska ha så har jag fått för mig att det är bättre att köpa 2 bra basar än 4 mindre bra, i samma storlek då.
Vilka basar jag tänkt använda vet jag faktiskt inte. Jag slängde ett öga på JBL 2235 H på hifikit. Peerless 400SWR 76 190 THSX 830867 verkar också vettig för pengen.

Nu har jag inte räknat på lådorna eller tagit hänsyn utan mest tittat på hur djupt dom går och hur lättdrivna dom är. Kvinnor finns det inga i huset som behövs ta hänsyn till, så hur allt ser ut spelar ingen roll bara det funkar bra.

Vad ska man titta på för mellanregister och diskant då? Vad är det som avgör om det låter vettigt i högre volym? Skulle ett par B&W DM604 S3 funka med 2 rejäla baslådor? Eller jag kanske skulle klara mig med ett par B&W DM601 eller B&W DM600 som frontar och bakhögtalare?

Ush det finns så mycke att välja mellan...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-03-14 13:57

Nune skrev:Sen angående vilken bas jag ska ha så har jag fått för mig att det är bättre att köpa 2 bra basar än 4 mindre bra, i samma storlek då.
Nu har jag inte räknat på lådorna eller tagit hänsyn utan mest tittat på hur djupt dom går och hur lättdrivna dom är.

Flera basmoduler är bättre för samspelet med lyssningsrummet.

Hur djupt de går och vilken känslighet de får är beroende på vilken låda de hamnar i. Själva membranstorleken är inte avgörande utan elementets konstruktion i sig och vilka parametrar det har ger slutresultatet. Simulering kan ge besked om vad de kan åstadkomma och kan på så vis underlätta vägen till ett beslut.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-13 00:51

XL-fidelity spelar ju ruskigt högt om man vill och med viss audiofil finess vid behov.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-13 22:08

Qln 612 :lol:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Högtalare likt Cerwin Vega som låter bra?

Inläggav Ragnwald » 2007-04-13 22:25

Nune skrev:Så fick rubriken heta.
Jag har lyssnat på ett par Cerwin Vega CLS215 tror jag det va. 2 15"are i varje låda va det iaf.

Jag gillade trycket på basen men tyckte att när man skruvade upp volymen så skar det i öronen.

Om det skar i öronen, kan det ha berott på en undermålig förstärkare (troligtvis), i första hand och i andra hand dålig akustik i rummet du lyssnade i (också ganska troligt).
Sen kan det också ha berott på en dålig CD-spelare, en dåligt inspelad CD och faktiskt något som inte alla är medvetna om, dist i öronen vid starkt ljud. Den egna hörselns förmåga att höra distfritt vid riktigt stark ljudåtergivning, är inte alla given.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-13 22:29

Jag har hör dem hos min bror men Denon poa-6600 och det skar lika fullt i öronen. Undemåliga diskanter samt att det är horn. Usch.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-04-13 22:40

Känner inte din bror.
Bara för att de är hornhögtalare med hög verkningsgrad, innebär det inte att det är en lätt last för en förstärkare.
Tråkigt med förutfattade floskler ang hornhögtalare. 8O

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-13 23:34

Infinity SM-150/152/155/255 på begmarknaden?

Över 100 dB i känslighet och några divisioner bättre ljudbild än CV.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2007-04-14 00:02

LTS trevägare med 4 baselement eller den ev. nya modellen lär vara rätt kapabla till bas samtidigt som det inte låter skräp. Då får du pilla endel själv och kompletterat med baslådor så lär det kunna dallra både här och där. Prisklass har du dock inte nämnt något om.

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=955

/C

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-14 06:30

Ragnwald skrev:Skrivet: lör apr 14, 2007 6:40 am Ämne:

--------------------------------------------------------------------------------

Känner inte din bror.
Bara för att de är hornhögtalare med hög verkningsgrad, innebär det inte att det är en lätt last för en förstärkare.
Tråkigt med förutfattade floskler ang hornhögtalare.

Vart i min text framgår det att jag menar att Hornhögtalare är en lätt last. Du verkar väldigt färgad i omdöme 8O

hifiguru@spray.se

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-14 09:06

Ragnwald skrev:Känner inte din bror.
Tråkigt med förutfattade floskler ang hornhögtalare. 8O

Ja tyvärr finns det åsikter om just hornhögtalare, mycket ofta från sådana som knappt lyssnat på dem, eller hört sämre hornkonstruktioner. Mina Klipsch RF-7 är jag supernöjd med! Låter inte "horn" alls. Lättdrivna? Njae. Visserligen har de en verkningsgrad på 102 dB, men dubbla 10"-basar som kräver mycket ork av förstärkaren..
Senast redigerad av Nefilim 2007-04-14 11:02, redigerad totalt 1 gång.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-14 10:38

Nefelim skrev:Ja tyvärr finns det åsikter om just hornhögtalare, mycket ofta från sådana som knappt lyssnat på dem, eller hört sämre hornkonstruktioner. Mina Klipsch RF-7 är jag supernöjd med! Låter inte "horn" alls. Lättdrivna? Njae. Visserligen har de en verkningsgrad på 105dB, men dubbla 10"-basar som kräver mycket ork av förstärkaren..

Håller med ! Men undrar fortfarande vart Rangwald fick sina ideer ifrån :evil:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-14 10:59

Många högtalare börjar dista kraftigt även om de matas med en ren signal som är stark (mycket effekt). Brukar ske vid en viss nivå som lätt kan identifieras med hörseln, typ "nu börjar det låta illa".
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-14 11:08

Nefilim skrev: Njae. Visserligen har de en verkningsgrad på 102 dB, men dubbla 10"-basar som kräver mycket ork av förstärkaren..

Det rätta uttrycket för dessa 102 dB är nog känslighet snarare än verkningsgrad.
Att det är jobbigt för förstärkare beror inte på om det är stora och många basar, utan om det är låg impedans.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-04-14 12:09

Jag som älskar horn kan konstatera att horn ibland kan låta lite megafonaktigt. Det här tror jag beror på dels hornets utformning och på trutöppningens storlek. Sedan jag gått över till trictrax och en driver med 2":s öppning låter det väldigt mycket bättre jämfört med 1" som jag hade tidigare. Jag har också hört några av Klipsch RF modeller som jag tycker dom låter mycket bra. Jag bara ångra mig nu att jag inte köpte Klipsch till min 5.1 lyssning.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-14 13:56

Horn kan användas till så mycket. Det går inte att dra generaliserande påståenden om horn som enhetlig grupp.

Att det börjar låta illa om de nämda högtalarna beror nog på de ingående elementens tillkortakommanden mer än högtalarprincipen eller nån förstärkare.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-25 19:13

Högtalare som likt Cerwin Vega låter bra menade du väl? Vad menade du med det? :D

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-25 19:42

paa skrev:
Nefilim skrev: Njae. Visserligen har de en verkningsgrad på 102 dB, men dubbla 10"-basar som kräver mycket ork av förstärkaren..

Det rätta uttrycket för dessa 102 dB är nog känslighet snarare än verkningsgrad.
Att det är jobbigt för förstärkare beror inte på om det är stora och många basar, utan om det är låg impedans.

Det behövs nog en förklaring verkningsgrad/känslighet! :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-25 19:45

Nagrania skrev:Jag som älskar horn kan konstatera att horn ibland kan låta lite megafonaktigt. .

Förklara tack! Jag har nu i min ägo det andra paret av Klipsch, men i mina RF7:or kan jag inte höra "megafonljud"????

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-25 20:38

AnotherDrinkPlease skrev:LTS trevägare med 4 baselement eller den ev. nya modellen lär vara rätt kapabla till bas samtidigt som det inte låter skräp. Då får du pilla endel själv och kompletterat med baslådor så lär det kunna dallra både här och där. Prisklass har du dock inte nämnt något om.

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=955

/C

fattar inte. Skall alla fyra basarna sitta i en låda? På bild från hifi kit ser man bara tv basar i bottendelen. ..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-04-25 20:54

Det är isobarik, 2 element med magneten innåt och 2 element med magneten utåt. De sitter kon mot kon.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-25 21:08

Sanny_X skrev:Det är isobarik, 2 element med magneten innåt och 2 element med magneten utåt. De sitter kon mot kon.

tackar... " tänkte inte på det" som de heter.. :oops:

:)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Återgå till Köpråd