Moderator: Redaktörer
tvett skrev:En 40x40 betongplatta är ju lätt att få tag på och väger en 20 kg.
paa skrev:Täljsten eller marmor kanske kan vara något?
Kaffekoppen skrev:Tror nog din röris står stabilt nog på din nya bänk
Annars kan du gjuta en snygg betongplatta i fiberbetong, cda 5cm hög och ersätta översta planet...
Nils skrev:hur tung måste den vara? jag har en MDF-platta under skivspelaren, det finns nog att köpa på vilket byggvaruhus som helst. jag har också några gummipluttor under den för att lyxa till det lite
Kaffekoppen skrev:Det är bara att göra en fin form...finns hur mycket som helst att läsa om det, ytan blir kanonfin!
Leka med geggamojja har vi väl alla gjort...
Morello skrev:w=1/(rt(k*C)*2*pi)
Morello skrev:Nja, är det lågpassiltrering (mekaniskt) man vill uppnå så är det stor massa och hög komplians som gäller, dvs en tung platta som vilar på mjukafötter.
Hetsporren skrev:Morello skrev:Den fundamentala resoansfrekvensen blir w=1/(rt(k*C)*2*pi)
- Asch, du hann före...
Almen skrev:Ett par frågor angående detta:
- Gäller detta för CD-spelare också?
- Skall man ställa mjuka fötter underst, tung sten sedan och spelaren på topp, eller skall man ha stenen ovanpå spelaren?
Bill50x skrev:Varför ska plattan vara tung? Vad du vill uppnå är väl ett underlag som inte får ditt rörsteg att vibrera i skadliga frekvenser (jag gissar att tex 1 Hz inte är några problem).
Vad du behöver göra är att räkna lite. Hur mycket väger förstärkaren enbart och vid vilken frekvens får du resonansmaxima? Vad behöver du då ha för underlag för at dämpa denna effekt?
Jag är själv inte kunnig i dessa teoretiska uträkningar men det gissar jag att Svante och IÖ är. För så enkelt att tyngre är lika med bättre är det inte. En tre-millimeters balsaplatta är kanske bättre än en 3 cm´s marmorskiva om det är mindre resonansbenägenhet du är ute efter.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 19 gäster