Försteg för en Rookie?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rookie

Försteg för en Rookie?

Inläggav Rookie » 2007-09-03 16:59

Hej alla glada! :D
Jag köpte på lunchen idag mitt första hifi(?)-slutsteg: en NAD 216 för bleka 1200:-. Enligt förre ägaren (Och jag tror honom, skicket är verkligen utmärkt.) så har han bara spelat ungefär tre timmar med den sedan ny, sedan har den fått stå efter att han konstaterat att den var för klen för hans rigg. 8)

Jag spelar nu med laptopen som försteg och mina Dynacrap(Se diy-tråd.) och jag kan konstatera att 4" audax i slutna lådor kan spela bas de med! :lol:
Jag vill nu bygga på en komplett anläggning med NAD:en som komponent, min fråga till er på forumet är således: Ska jag satsa på att skaffa ett hyfsat försteg och köra NAD:en som fullrangestärkare, eller skaffa en integrerad med pre-out/main-in och satsa på sidosystem och låta NAD:en spela bas? Eller ska jag glömma alla dessa tankar och leta en beggad Denon 5.1 och fuska med surround och låta NAD:en ta vid när jag känner för finlyssning? Hur hade ni gjort?

Angående högtalare så är det DIY som gäller, först en som planeras i annan tråd på DIY-avdelningen, samt i framtiden ett projekt runt px17-LTS(Jag har inte ens bestämt om jag vill ha sidosystem+bas eller en trevägare :P ).
Back in black!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-03 17:14

Grattis!

Mina preferenser är 2-kanal och jag hade köpt ett begagnat försteg ur Yamahas C- eller CX-serier som kan gå att få för ungefär samma peng som slutsteget.

Har och har haft några sådana och varit nöjd med såväl kvalitet som ljud. Själv gillar jag den varibla loudnessen, vilket inte alla modeller har.

Men det är dina preferenser ut ang. fjärr, ljud, vinyl, tonkontroller, ingångar, kostnad etc som bör ligga till grund för en första grovsållning.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2007-09-03 17:15

Vilken är din budget? Känns som om Du vill ha "mest för pengarna".... :) Om Du betalat 1200 för en fin 216 har det ju börjat riktigt bra! :D
Jag hade nog köpt en Denon surroundförstärkare begagnat (ur AVR18/19/21- serien) och använt NAD:en som slutsteg till att börja med. På detta vis är Du ju fri att senare DIY:a ihop ett par basmoduler. Med denna lösning kan Du ju då använda Denons inbyggda slutsteg kombinerat med NAD till basen. Delningsfilter får Du ju så att säga "på köpet".

Rätta mig om jag har fel, men min personliga åsikt är att det är mycket lättare att "snurra ihop" egna basmoduler som första projekt, än att på egen hand försöka konstruera fullregisterhögtalare. Hellre bygga färdiga projekt ex. LTS modeller, EPS eller liknande.

Lycka till

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-03 17:18

Skaffa ett hyffsat försteg så länge, tills du vet hurdan högtalaruppsättning du ska ha. Eller fortsätt kör laptop´en tills du vet.

/ B

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-09-03 18:44

oa51 skrev:Rätta mig om jag har fel, men min personliga åsikt är att det är mycket lättare att "snurra ihop" egna basmoduler som första projekt, än att på egen hand försöka konstruera fullregisterhögtalare. Hellre bygga färdiga projekt ex. LTS modeller, EPS eller liknande.

Lycka till

Tack för alla tips och lyckönskningar! Min budget är nog ganska så skiftande, men med flera dyra intressen så kommer inte HiFi:n först, tyvärr... :wink: Angående att bygga själv så går jag efter principen att "gå ut maximalt och sedan öka", så jag räds inga byggen. 8) HELT grön är jag inte riktigt heller och sedan så bygger jag inte för maximal transparens, även om jag förstår de som eftersträvar detta.

Just nu så är jag faktiskt mest sugen på ett vettigt försteg, gärna med fjärrkontroll. Finns det några under ca. 3K med inbyggd DAC(Beggat dårå.)? RIAA behövs inte då jag ska bygga en, om nu Naqref får hem korten någon gång... :wink:

Tillsvidare så får nog slapptoppen agera källa som du säger Bill.
Back in black!

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2007-09-03 21:24

manw

Inläggav manw » 2007-09-04 07:43

Till den så skulle väl ett begagnat NAD 114 eller NAD 116 passa bra. Ljudmässigt är de ungefär i nivå, och dessutom så ser det enhetligt och snyggt ut.

114 har tonkontroller och manuell ingångsväljare, en ganska ren och robust design. 116 har fjärrkontroll och relästyrd ingångsväljare, men inga tonkontroller.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-09-04 09:25

Tack för alla tipsen! En 116 ska det letas efter (men skulle det dyka upp en lämplig Denon, t.ex. så vet man aldrig :wink: ). Annars så är det en NAD C320BEE som lockar just nu då jag kan använda den som försteg, men även till att driva toppar om jag skulle få för mig att göra det. Jag har sökt lite på forumet om nämnda förstärkare, men jag blir inte mycket klokare. Vad tycker folket om den?
Back in black!

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-09-05 02:07

Köp ett litet fint rörförsteg. Edison one, remus, Audion eller Audio Innovations. Dom två förstnämnda är underbart goa jämfört med tex. nämnda nadförsteg som inte alls håller samma klass som slutstegsförstärkeriet från samma firma. Remus och Edison One kan ofta hittas för en tusing. Ett kanon köp för dom pengarna.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

manw

Inläggav manw » 2007-09-05 07:54

Provade ett Remus en gång, tycker att det suger, men de andra har jag inte hört.

Edison One, är inte linjedelen bara ett passivt försteg (med bara en potentiometer)? I så fall så funkar det nog inte ihop med ett NAD216 i alla fall.

Men, tja, jag kan hålla med om att NAD114/116 inte heller är i den högre skolan, fast det är inte 216 heller, så jag tyckte att det kändes som en lämplig nivå. Att de är ungefär lika bra så att säga.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-05 11:16

köp mitt nad 1000 försteg som ligger på vinden

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-05 11:42

Haakan_W skrev:köp mitt nad 1000 försteg som ligger på vinden
Det där är väl en PM fråga!

Inga annonser här!

// hobbymoderatorn

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-09-05 11:56

Rotel RC-03, är den bra? Går att hitta billigt, har alla funktioner jag behöver och lite till...

Edit:RC!!! ska det va.
Back in black!

Återgå till Köpråd