Förpesta anläggningen med en subb?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
equi

Förpesta anläggningen med en subb?

Inläggav equi » 2007-10-13 12:18

Problemet:
Jag har för ett bra tag sen flyttat och aldrig riktigt fått till anläggningen i det nya rummet trots att jag nyttjat många tweak.

Problemet sitter/satt främst i:

* Lite svajigt parkettgolv
* Dålig stereobänk med tjock-TV
* En sidovägg som är öppen, dock inte just där högtalarna står

Resultatet av detta är att det är svårt att få till rätt klipp i basen och högtalarna går ju inte att flytta hur som helst utan att förstöra stereobilden.

Åtgärder:
Jag har nu bytt TV och bänken ska byttas till en låg bänk utan dörrar och bakstycke. Golvet ska jag prova dra fast runt högtalarna med skruvar (är nämligen en bubbla i golvet vid ena högtalarnen, vilket inte kan anses som nyttigt). Öppningen i väggen går inte att göra nåt åt.

Anläggning:
Jag har ett par Monitor Audio RS6:or. Källa är en Squeezebox + en Rega vinylspelare som skickar vidare till Linn Kolektor och ett LK140-slutsteg.

Fråga:
De flesta säger ju att en subb inte är att föredra och att det krävs rätt mycket för att dom ska hänga med i musik. Jag känner att det skulle vara kul att prova med en billigare subb alternativt en lite dyrare subb om jag vet att det verkligen är värt det - är det helt bortkastat?

Ytterligare fråga:
Hur kopplar man en subb på lämpligt sätt? Lågnivå? Blir det då från försteget direkt till subben (mitt försteg har 3 lineout)? Eller hur kopplar man med högtalarkabel? Från slutstegets andra uppsättning utgångar?
Senast redigerad av equi 2007-10-13 13:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-10-13 13:10

Den stående rekommendationen på Faktiskt är (minst) två subbor. Så länge du håller dig till moderata nivåer, borde två billiga subbor ljuda bättre än en dyr om du har ett rum som är lite knepigt att få till.

Kör själv med två AP subbor á 1995 st. Funkar mycket bra så länge man inte spelar allt för starkt.

Jag skulle kopplat lågnivå från försteget.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-10-13 22:02

Prova med SD mjukfötter för att isolera högtalaren från golvet,SD fötter ska man ändå ha om det ska bli riktigt bra.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-13 23:38

RMA skrev:Prova med SD mjukfötter för att isolera högtalaren från golvet,SD fötter ska man ändå ha om det ska bli riktigt bra.

fast förvänta dig ingen revolution bara...

bästa alternativet för dig är nog att anlita en akustiker...det ger nog bäst bang for the buck

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-10-13 23:48

Haakan_W skrev:
RMA skrev:Prova med SD mjukfötter för att isolera högtalaren från golvet,SD fötter ska man ändå ha om det ska bli riktigt bra.

fast förvänta dig ingen revolution bara...

bästa alternativet för dig är nog att anlita en akustiker...det ger nog bäst bang for the buck

Nä de e klart,det hjälper ju föga mot rumsproblemen,tänkte närmast på att golvet buktade + att man får ett friare ljud.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-10-14 11:31

lasselite skrev:Så länge du håller dig till moderata nivåer, borde två billiga subbor ljuda bättre än en dyr om du har ett rum som är lite knepigt att få till.

Håller inte med för 5 öre. Testa med en riktigt bra sub istället, visst det kostar en hel del men då kan du också få det att låta som att du "inte har en sub". Billiga subbar har även sunkiga prestanda och förstör bara återgivningen. Jag har inte hört en enda bra sub under 20 papp, tyvärr :cry:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-14 11:41

Callisto skrev:
lasselite skrev:Så länge du håller dig till moderata nivåer, borde två billiga subbor ljuda bättre än en dyr om du har ett rum som är lite knepigt att få till.

Håller inte med för 5 öre. Testa med en riktigt bra sub istället, visst det kostar en hel del men då kan du också få det att låta som att du "inte har en sub". Billiga subbar har även sunkiga prestanda och förstör bara återgivningen. Jag har inte hört en enda bra sub under 20 papp, tyvärr :cry:

du borde testa lyssna till ino pp2, det borde definitivt duga för någorlunda ljudtryck

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-10-14 17:48

Det är svårt att få en subbas att fungera helt sömlöst.
Två stycken är bättre, men dyrare.

Ett mycket brant filter på subbasen gör att du kan placera den mer valfritt.

Prova SD-fötter och prova Spikes.

(SD- är teoretiskt mycket bättre, men ibland kan man vilja "försämra" ljudet så att det upplevs, subjektivt, som bättre ).

Prova!

V. H. Richard.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-10-14 18:08

Haakan_W skrev:
Callisto skrev:

du borde testa lyssna till ino pp2, det borde definitivt duga för någorlunda ljudtryck

Det gör den säkert :) . Nackdelen är att det inte går att justera frekvenskurvan hos subben (eller finns möjlighterna?). Gör det lite enklare eftersom man lättare kan justera för rummets inverkan.

Användarvisningsbild
equi

Inläggav equi » 2007-10-14 18:54

Testat med spikes, de mjuka fötterna till högtalarna + spikes stående mot puckar...

Igår tog jag fram skruvdragaren och körde ner några skruvar i parkettgolvet. Första intrycker är att det blev en ganska stor skillnad. Blev mer attack i basen.

Ska låta intrycken sjunka på plats och se om jag känner att placeringen av högtalare bör justeras - därefter så åker högtalarna ner på spikes. Förhoppningsvis med ett ännu bättre resultat.

Roligt att höra allas tankar kring subbar. Jag är inte ute efter en massa ljudtryck, däremot inte sagt att jag nöjer mig med fjesig bas om en sub skulle köpas.

Tankarna har funnits ett tag och jag har sneglat lite på Monitor Audios matchande sub i samma serie (MA RSW-12 för 9500:-), men även Velodyne MiniVee SPL-800 (5900:-) och nån billigare subb för ~3000:-

Användarvisningsbild
Z

förpesta

Inläggav Z » 2007-10-14 19:10

Har du tweakat rummet...?

har du kalt på väggarna, hur är det med mattor, gardiner? etc......

Det gör större skillnad än man tror med VAD och VAR man stoppar in resten av prylarna i ett rum (inte bara anläggningen)

ju mer mjukt man har i ett rum te.x, desto mer fäster basen....(upplever man - för att de högre frekvenser förstärks inte och studsar inte så.....)
ex tomma betongväggar.

Skulle kolla allt detta INNAN jag köper en ny pryl för en massa 1000-lappar !!

Användarvisningsbild
equi

Inläggav equi » 2007-10-14 20:14

Svar JA... jag har tänkt på att förbättra rummet.

- Tjock matta, modell större
- Soffra
- 300-400st vinylplattor portionerade på några hyllor
- 4 stycken "tavlor" av teddytyg på sidoväggarna (á 60x130cm)

Detta jag syftade på i mitt första inlägg. Gjort en massa små tweaks i hopp om förbättringar (dämpa rummet, separat ström, vända kablar rätt i uttagen med mera...)

Nu har jag iaf skruvat isär den gamla bänken och den kommer att slaktas och bli en låg bänk som är öppen fram-, och baktill. Ska så klart lägga ut bilder och skriva en presentation senare då det här verkar som ett rätt trevligt forum. Väntar dock tills jag fått ihop den nya bänken.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-10-17 21:48

Är du nöjd med dina RS6? Jag funderar nämligen på att köpa ett par RS1 inom en snar framtid :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-17 23:55

Callisto skrev:
Haakan_W skrev:
Callisto skrev:

Det gör den säkert :) . Nackdelen är att det inte går att justera frekvenskurvan hos subben (eller finns möjlighterna?). Gör det lite enklare eftersom man lättare kan justera för rummets inverkan.

Det är passiva subbar ;)

Justerar gör du lämpligen i ett för systemet avsett elektroniskt filter.

Användarvisningsbild
equi

Inläggav equi » 2007-10-18 22:57

Är du nöjd med dina RS6?

Ja till stor del. Finns säkert andra högtalare där ute som presterar lika bra i samma prisklass. Är ju ofta en fråga om tycke och smak.

Jag har fixat mitt golv och även ställt in den moddade tv-bänken. Inte direkt hunnit lyssna sen bänken kom på plats, men skruvarna i golvet upplevde jag gjorde en väldigt stor skillnad.

Så se till att ha ett bra underlag till era högtalare. Små förändringar tycks innebära större förbättringar än vad exempelvis ett slutsteg eller en CD för fantasisummor skulle ge.

Användarvisningsbild
equi

Inläggav equi » 2007-10-25 18:44

Beställt en KEF PSW-2500 idag. Hade en på lån hemma och upplevde att det var EXAKT vad jag behövde. :lol:

Nämen... det kändes som att det gav den där extra puffen i basen och det kändes mindre ansträng och roligare att lyssna på musiken.

Återgå till Köpråd