Läste precis en gammal tråd där en användare mycket väl beskrev hans uppgraderingsångest, och hur att han i nuläget var nöjd med sitt ljud, ändå kände att han ville lägga till saker.
Så fort jag hamnar här på Faktiskt.se och börjar söka genom gamla trådar börjar ivern riva i mig. Alldeles nyligen så hade jag inte hört piP alls, men var väldigt sugen. Nu har jag ett par och jag är HELNÖJD. Har lovat mig själv att se över akustiken innan jag börjar skaffa nya apparater eller kompletterar med något. Men drömma går ju bra (och jag vet att det mestadels är drömma jag gör, är nämligen sjukt dålig på att spara pengar och är dessutom nybliven student efter fem års uppehåll).
Flyttar snart till en ny lägenhet och har ingen aning om hur ljudet kommer att bli där. Tror inte det ska vara något problem, men liiite orolig är jag helt klart. Misstänker att en hel del pengar kommer gå till att skaffa lite möbler jag tycker saknas, sätta upp gardiner och köpa någon matta osv. (allt detta kan ju faktiskt ses som akustikåtgärder och det är väl så jag tänker också).
Hur som helst så behöver jag snart en ny DVD-spelare, då den billiga jag har inte längre spelar DVD-skivor och nästan inte spelar CD-skivor heller. Här har jag sett en hel del billiga och, som det tycks, prisvärda alternativ från Denon. Ingen riktig ångest med andra ord. Skulle isf vara att jag gärna skulle se mig med TV-spel och nuförtiden kommer ju DVD-spelare och CD-spelaren med i köpet. Men skulle jag finna ljud och bild tillräckligt bra? Ok, lite beslutsångest med andra ord. Jag måste hur som helst skaffa nytt, det är tvunget.
Driver just nu piP med den kinesiska förstärkaren Korsun KS99 som sägs lämna 2x100W i 8 Ohm. Har ingen aning om det stämmer. Jag tycker det låter bra nu, men har den senaste tiden läst en hel del postningar om hur himla vanligt det är med förstärkare som klipper i tod och otid, även vid tämligen låga ljudnivåer. Alltså känner jag att det vore fint att sätta dit ett biffigt slutsteg (och ja, NAD 208 alldeles HEMSKT gärna. Har drömt om ett sådant i många år nu) i kedjan. Och sedan har det ju dreglats över Rotels till synes och ryktes underbara 1080 eller 1090 (men OJ HEJ, nu kostar det pengar jag får en fin bil för). Kanske NAD C272, vilket känns billigt i sammanhanget? Och här sätter ångesten in, för mig veteligen är det ett inte särskilt neutralt slutsteg. Å andra sidan har jag inte lyssnat på det och skulle kanske vara MER än nöjd? Vem vet... 208 verkar ju dessutom vara helt omöjligt att få tag på, även om jag ser här att folk faktiskt köper det lite titt som tätt.
Men snackar vi slutsteg måste vi även prata försteg... Och där ser det hela lite ljusare ut. Denon har flera alternativ som vid en första titt verkar vara hur bra som helst. I alla fall verkar flera av deras förra generationer ha fått fina vitsord av LTS (som jag uppskattar väldeliga, särskilt för deras ljudfilosofi om att inte återge något annat än det som finns inspelat). Men köper jag ett sådant vill jag gärna veta att jag kan koppla in basmodulerna Profondus P2 från Ino Audio senare. Och det där verkar ju knappast vara en självklarhet... Vet att någon förklarade i en tidigare tråd vilken av deras hemmabiorecievers man minst var tvungen att ha för att få det att fungera med delningsfilter osv. Ja herrejävlar, det är fan inte lät för en glad entusiast som egentligen bara vill lyssna/se på musik/film.
Har ingen lust att skaffa något annat än den beskrivna hemmabioreceivern dock, för jag kan nog se mig bygga ut till flerkanal senare och ser gärna till att bygga in den möjligheten vid en uppgradering av förstärkaren. Men först skulle det nog vara som tvåkanal men med ett nytt slutsteg till piP.
Den här tråden existerar nog mest för att jag vill se svart på vitt vad det är jag begär av min anläggning (min framtida anläggning snarare) och om det är rimligt över huvudtaget. Det är nog inte orimligt, men det är ett jäkla jiddrande i huvudet om vad det är för hemmabioreciever jag kommer behöva. Tycker mig se olika bud på det konstant.
Jag lämnar högtalarångesten till senare, men även där ser jag mig vandra i väg i huvudet. Profondus P2 plus piP? PP2 plus piPs? Först Profondus P2 + piP och sen byta ut de sistnämnda mot pi60? Eller i28!? Argh och gah!