ofokuserat svammel och köpångest

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

ofokuserat svammel och köpångest

Inläggav shifts » 2007-12-20 22:05

Läste precis en gammal tråd där en användare mycket väl beskrev hans uppgraderingsångest, och hur att han i nuläget var nöjd med sitt ljud, ändå kände att han ville lägga till saker.

Så fort jag hamnar här på Faktiskt.se och börjar söka genom gamla trådar börjar ivern riva i mig. Alldeles nyligen så hade jag inte hört piP alls, men var väldigt sugen. Nu har jag ett par och jag är HELNÖJD. Har lovat mig själv att se över akustiken innan jag börjar skaffa nya apparater eller kompletterar med något. Men drömma går ju bra (och jag vet att det mestadels är drömma jag gör, är nämligen sjukt dålig på att spara pengar och är dessutom nybliven student efter fem års uppehåll).

Flyttar snart till en ny lägenhet och har ingen aning om hur ljudet kommer att bli där. Tror inte det ska vara något problem, men liiite orolig är jag helt klart. Misstänker att en hel del pengar kommer gå till att skaffa lite möbler jag tycker saknas, sätta upp gardiner och köpa någon matta osv. (allt detta kan ju faktiskt ses som akustikåtgärder och det är väl så jag tänker också).

Hur som helst så behöver jag snart en ny DVD-spelare, då den billiga jag har inte längre spelar DVD-skivor och nästan inte spelar CD-skivor heller. Här har jag sett en hel del billiga och, som det tycks, prisvärda alternativ från Denon. Ingen riktig ångest med andra ord. Skulle isf vara att jag gärna skulle se mig med TV-spel och nuförtiden kommer ju DVD-spelare och CD-spelaren med i köpet. Men skulle jag finna ljud och bild tillräckligt bra? Ok, lite beslutsångest med andra ord. Jag måste hur som helst skaffa nytt, det är tvunget.

Driver just nu piP med den kinesiska förstärkaren Korsun KS99 som sägs lämna 2x100W i 8 Ohm. Har ingen aning om det stämmer. Jag tycker det låter bra nu, men har den senaste tiden läst en hel del postningar om hur himla vanligt det är med förstärkare som klipper i tod och otid, även vid tämligen låga ljudnivåer. Alltså känner jag att det vore fint att sätta dit ett biffigt slutsteg (och ja, NAD 208 alldeles HEMSKT gärna. Har drömt om ett sådant i många år nu) i kedjan. Och sedan har det ju dreglats över Rotels till synes och ryktes underbara 1080 eller 1090 (men OJ HEJ, nu kostar det pengar jag får en fin bil för). Kanske NAD C272, vilket känns billigt i sammanhanget? Och här sätter ångesten in, för mig veteligen är det ett inte särskilt neutralt slutsteg. Å andra sidan har jag inte lyssnat på det och skulle kanske vara MER än nöjd? Vem vet... 208 verkar ju dessutom vara helt omöjligt att få tag på, även om jag ser här att folk faktiskt köper det lite titt som tätt.

Men snackar vi slutsteg måste vi även prata försteg... Och där ser det hela lite ljusare ut. Denon har flera alternativ som vid en första titt verkar vara hur bra som helst. I alla fall verkar flera av deras förra generationer ha fått fina vitsord av LTS (som jag uppskattar väldeliga, särskilt för deras ljudfilosofi om att inte återge något annat än det som finns inspelat). Men köper jag ett sådant vill jag gärna veta att jag kan koppla in basmodulerna Profondus P2 från Ino Audio senare. Och det där verkar ju knappast vara en självklarhet... Vet att någon förklarade i en tidigare tråd vilken av deras hemmabiorecievers man minst var tvungen att ha för att få det att fungera med delningsfilter osv. Ja herrejävlar, det är fan inte lät för en glad entusiast som egentligen bara vill lyssna/se på musik/film.

Har ingen lust att skaffa något annat än den beskrivna hemmabioreceivern dock, för jag kan nog se mig bygga ut till flerkanal senare och ser gärna till att bygga in den möjligheten vid en uppgradering av förstärkaren. Men först skulle det nog vara som tvåkanal men med ett nytt slutsteg till piP.

Den här tråden existerar nog mest för att jag vill se svart på vitt vad det är jag begär av min anläggning (min framtida anläggning snarare) och om det är rimligt över huvudtaget. Det är nog inte orimligt, men det är ett jäkla jiddrande i huvudet om vad det är för hemmabioreciever jag kommer behöva. Tycker mig se olika bud på det konstant.

Jag lämnar högtalarångesten till senare, men även där ser jag mig vandra i väg i huvudet. Profondus P2 plus piP? PP2 plus piPs? Först Profondus P2 + piP och sen byta ut de sistnämnda mot pi60? Eller i28!? Argh och gah!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-12-20 23:07

Jag har också funderat över slutsteg och så, men piP och andra stativhögtalare behöver inte så mycket kräm. Det vore en felprioritering. När det gäller högtalare är jag tveksam till det här med planerade uppgraderingar. I stort sett tycker jag att man ska skaffa det som passar i nuvarande rum (och ekonomi) så fort som möjligt och sedan nöja sig. Jag vill ha bra ljud nu och i framtiden vet jag inte vilka behov som kan dyka upp.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-20 23:13

Din signatur säger väl det mesta... Anpassa lyssningen efter sina förutsättningar och behov är ju en väldigt fin tanke, och sedan lägga resten av pengarna på skivor. Men tanken på att det kan bli lite bättre är så pockande. Tror det kommer vara svårt att släppa tanken på Profondus P2 faktiskt, men det känns ju också som att den ligger en bit fram. Fixa DVD:n samt akustikbehandling känns definitivt viktigare.

Det är lite lustigt det där tycker jag, med akustiktänkande... Ser många bildtrådar (inte bara här) med den ena dyra eller sjukt dyra uppgradering efter den andre av en anläggning, men i ett till synes helt oreglerat rum. Det kan vara hur kalt som helst på väggar och golv... Det känns som om de uppgraderar förgäves.

Får dock lite ångest även av det där med akustiken. Det finns ju grundregler att hålla sig till, men när det så småningom kommer komma till finjusteringar, då kommer det krävas betydligt mer än gissningar. Och då är vi där igen hehe, hur ska det gå till? ;)

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-12-21 10:32

Hujja. De där tankebanorna känner man ju igen :) Oj vad jag har ältat högtalare och elektronik. Sitter nu med grejor som låter bra men istället för att lyssna och njuta sprids ångest över att det inte är bra nog. Lite sjukt är det ju.

Hur som helst, jag kör piPs (eller gjorde, har nyss blåst elementen på dem så de ska repareras efer jul) tillsammans med en Bladelius Thor 2 och har även testat dem med en Denon 1907 hembioreceiver. Skillnaden är inte speciellt stor vid "normala" ljudnivåer. (mätte upp till genomsnittligt ljudtryck på 85-90 db)
Thoren har gjort stor skillnad på andra högtalare som jag har haft men det verkar som om just piP är väldigt lätta att driva.

Jag har även roat mig med att prova olika cdspelare och dvdspelare (och iPod och dator) men jag tycker att skillnaderna är så pass små så man inte bör köpa på sig ngt dyrt för att vinna ljudkvalitet. Utan snarare för den "sköna känslan", handhavande och estetiken.

Lutar faktiskt åt att köra en ps3:a som multspelare. Den är säkert helt ok. 4k är ju dessutom löjligt billigt för det man får.

Tipset är alltså: enkel hembioförstärkare + ps3 + pip. går bra att koppla in prof-P i också. Sedan kan du vid nästa aktieutdelning eller lottovinst köpa ett styggt slutsteg + cr80 för att bättra på sjävförtroendet och lyxkänslan.

Det var mina två eurocent.

(Själv ältar jag vidare... Logik och vettighet är ju inte alltid så sexigt)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-12-21 10:42

Jag tänkte skriva något, men overture hade redan formulerat det. Kan väl tillägga att köpångesten går över med tiden om man jobbar på det.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-12-21 11:51

OK, jag skulle kunna tänka mig pP-2, eller snarare pP-4, för bättre basåtergivning i hela rummet (inte mer bas, för piP är ju begränsade upp till 140 Hz), men lägger nog hellre de pengarna på ett par pi60 när stunden väl kommer. Fast då får jag säkert basproblem i det nya rummet...

För lite diversion rekommderar jag att rikta sin besatthet mot handhavande, utseende och inredningsharmoni. Skaffa praktiska lösningar och se till att de passar dig och hur rummet används.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-12-21 14:32

Ny förstärkare/slutsteg med mer effekt känns (som många varit inne på) helt felinvesterat till piP. Rekommenderad effekt på förstärkaren för piP är ju 10-50 W, så det är nog inga problem där.

Softa tills du flyttat till nya lägenheten och kommit i ordning där. Kanske pP2 om det är basproblem, kanske surroundreciever och a1. Kanske pi60 om du vill byta upp dig?
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-12-21 19:00

Det priseffektivaste tror jag är att skaffa en högkvalitativ (t ex en av de rekommenderade) heltäckningsmatta till den nya bostaden.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-21 19:47

Många sund och goda råd hitills, det tackar jag för! Det gäller ju att stanna upp och tänka efter var prioriteringarna ligger och om nya uppgraderingar över huvud taget behövs.

i skrev:Det priseffektivaste tror jag är att skaffa en högkvalitativ (t ex en av de rekommenderade) heltäckningsmatta till den nya bostaden.

Det tror jag verkligen på, önskar det vore möjligt. Hade jag ett separat rum för lyssning skulle det gå bra, men nu blir det kombinerat vardagsrum/sovrum som blir min lyssningsplats. Och största kruxet är mina två katter. Fy för bövelen var de hårar ner. Ska skaffa mig en rejäl matta ändå har jag tänkt, men det blir inte över hela golvet tyvärr. Har inte haft någon tjock sak på många år just på grund av dem.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-12-21 19:57

shifts skrev:Många sund och goda råd hitills, det tackar jag för! Det gäller ju att stanna upp och tänka efter var prioriteringarna ligger och om nya uppgraderingar över huvud taget behövs.

i skrev:Det priseffektivaste tror jag är att skaffa en högkvalitativ (t ex en av de rekommenderade) heltäckningsmatta till den nya bostaden.

Det tror jag verkligen på, önskar det vore möjligt. Hade jag ett separat rum för lyssning skulle det gå bra, men nu blir det kombinerat vardagsrum/sovrum som blir min lyssningsplats. Och största kruxet är mina två katter. Fy för bövelen var de hårar ner. Ska skaffa mig en rejäl matta ändå har jag tänkt, men det blir inte över hela golvet tyvärr. Har inte haft någon tjock sak på många år just på grund av dem.

Har du katter så undvik syntetmattor, dvs i alla fall billiga sådana - i dom fastnar katthåret så f****nat !
Riktiga ullmattor, t ex de flesta orientmattor fungerar mycket bättre. Har inget problem alls med katthår i dom (har två katter jag med).
Dessutom är de lätta att torka bort kattkräks ifrån.

Om det passar dig så köp en stor (>= 3 x 4 m) orientmatta. (Brukar kunna vara billiga på stadsauktion t ex.) Har själv en sådan i mitt lyssningsrum.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-12-21 21:11

Ex. Perserkatter = Persiska äkta mattor.
Bondkatter = Trasmattor (tjocka tätvävda). :lol:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-12-21 23:11

Bara en lös oerfaren tanke; kanske om man tänker sig nästa steg, dvs _efter_ det man tänker sig uppgradera till nu - vad skulle det innebära? När blir det för mycket?

Kanske lättare att gå långt i tanken och backa ett steg till en rimlig och stabil nivå i realiteten, än att ständigt känna hets att gå från nuläge till nåt bättre...?

Återgå till Köpråd