Digitalkabel mellan Squeezebox och Linn Numerik DAC

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

ronnyx

Digitalkabel mellan Squeezebox och Linn Numerik DAC

Inläggav ronnyx » 2007-12-27 23:20

Jag har bytt ut min CD spelare mot en Squeezebox som jag tänkte koppla till en Linn Numerik Dac. Kabeln måste vara koaxial digital med BNC i en ända och RCA i den andra. En sådan kabel finns att köpa på Dustin hame för 45 kr men det finns även andra fabrikat tex Supra trico eller Marcus Cable men dessa är avsevärt dyrare ca 450 kr. Nu undrar jag om någon kan ge ett gott råd hur mycket man ska betala för en sådan kabel d v s är det värt att slanta upp lite mer pengar för denna kabel ?? Ett annat alternativ är att köpa en adapter men jag är lite tveksam

Vad tror ni !! :P

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-12-27 23:35

Behöver du inte så lång kabel finns det ingen anledning att krångla till det.

BNC sägs dessutom vara en bra kontaktstandard när impedansmatchningen är viktig. Det borde borga för att även en billig kabel är bra nog. (en billig kabel kan alltid vara bra nog, men det kan vara svårt att få reda på om kabeln verkligen uppfyller de krav som ställs på den)

Mao; Dustin
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2007-12-28 00:18

Tror ni att denna kabel skulle kunna funka http://www.dustinhome.se/ProductDetails ... 5010116371

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-12-28 00:25

Hell Yeah, men jag är ju inte Linn-anhängare :lol:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-12-28 00:32

linn numerik är väl helt ok
snarlika chips som dianan om jag inte missminner mig helt galet
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2007-12-28 18:28

Det blev en koaxial BNC - RCA adapter 45 kr. Den satt som en handske och ska ha mycket lite förluster i signalvägarna. :lol:

Richard
Inaktiverad

Re: Digitalkabel mellan Squeezebox och Linn Numerik DAC

Inläggav Richard » 2007-12-29 09:00

ronnyx skrev:Jag har bytt ut min CD spelare mot en Squeezebox som jag tänkte koppla till en Linn Numerik Dac. Kabeln måste vara koaxial digital med BNC i en ända och RCA i den andra. En sådan kabel finns att köpa på Dustin hame för 45 kr men det finns även andra fabrikat tex Supra trico eller Marcus Cable men dessa är avsevärt dyrare ca 450 kr. Nu undrar jag om någon kan ge ett gott råd hur mycket man ska betala för en sådan kabel d v s är det värt att slanta upp lite mer pengar för denna kabel ?? Ett annat alternativ är att köpa en adapter men jag är lite tveksam

Vad tror ni !! :P

Intressant kombination, med DAC från Linn som kostar mindre ( kring 1500:- ) än en sentec Diana i dagens läge. Peanuts alltså.
Snarlika dacar från BB, likt Dianan, som profdb sade.
BNC är ju ett bättre format än Rca för digitalsignalen. Ingen hörbar skillnad, troligen dock.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-29 15:39

ronnyx skrev:Det blev en koaxial BNC - RCA adapter 45 kr. Den satt som en handske och ska ha mycket lite förluster i signalvägarna. :lol:

Om du växlar mellan analogsignalen från SB:n och den separata D/A:n hör du någon skillnad, och vilken låter bäst?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2007-12-29 15:44

Squeezeboxen landar inte förrän onsdag efter nyår. :oops: Jag ville bara ha allt klart för att kunna koppla in numeriken direkt. Är det så att jag inte tycker denna kombo är tillräckligt okej så har man 14 dagars ångerrätt på SB3. Jag lovar att posta en uppföljning när jag testat de olika alternativen :D

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-29 18:33

paa skrev:
ronnyx skrev:Det blev en koaxial BNC - RCA adapter 45 kr. Den satt som en handske och ska ha mycket lite förluster i signalvägarna. :lol:

Om du växlar mellan analogsignalen från SB:n och den separata D/A:n hör du någon skillnad, och vilken låter bäst?

Detta är mycket intressant, vi får kanske höra framöver om det är någon skillnad?

V. H. Richard.

ronnyx

Inläggav ronnyx » 2008-01-03 17:14

Squeezeboxen inkopplad med en Linn Numerik som dac och den är bara så bra. Jag har inte jämfört med de analoga utgångarna men denna kombination kan rekommenderas. Så bra trodde jag inte att SB3 var. :D

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-01-03 19:02

Visst rockar klämboxen! Vilken vanlig eller ovanlig CD-spelare skulle kunna ge en bättre signal? Vad skulle kunna vara stabilare än en rippad CD där man har kontrollerat checksumman mot andra som rippat skivan tidigare? Toppmatade eländen eller drivverk som flyttas istället för pickupen, skivor som kläms fast i mekanismer, skivor som stoppas in upp och ned, allt inlindat i koppar...

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-01-03 19:11

rqu skrev:Vilken vanlig eller ovanlig CD-spelare skulle kunna ge en bättre signal?

Vilken CD-spelare ger en sämre signal? :wink:

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-01-03 19:27

niklas skrev:
rqu skrev:Vilken vanlig eller ovanlig CD-spelare skulle kunna ge en bättre signal?

Vilken CD-spelare ger en sämre signal? :wink:
En vanlig CD-spelare som spelar en skiva med repor i, så många att felkorrigeringen inte skulle hjälpa. Vid rippning skulle skivan läsas så många gånger att den skulle ge en perfekt kopia... Tycker bara att det finns så många hifi-produkter som har lösningar på problem som inte finns...

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-01-03 19:49

Om man har en väldigt repig skiva kan man rippa en perfekt kopia och bränna ut den. Fast jag trodde du menade en helt vanlig skiva, en utan repor alltså. Annars blir det en ganska konstig jämförelse.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-01-03 23:06

niklas skrev:Om man har en väldigt repig skiva kan man rippa en perfekt kopia och bränna ut den. Fast jag trodde du menade en helt vanlig skiva, en utan repor alltså. Annars blir det en ganska konstig jämförelse.
OK, i normala fall borde en CD-spelare och en Squeezebox låta lika bra, men i Squeezeboxens fall vet man att det blivit perfekt avläst, det vet man inte med CD-spelaren. Jag tror inte att man märker någon större skillnad heller, men det är alltid trevligt att veta att skivan är så bra avspelad som det går.

Återgå till Köpråd