Moderator: Redaktörer
Manifestet skrev:Kanaladministrationsapparat – chad
På grund av ett antal mer eller mindre anmärkningsvärda brister i de standarder som anger hur kanaladiministrationen skall hanteras i system konfigurerade på annat sätt än ”en fullregisterhögtalare för varje kanal + subwoofer”, har Ino Audio en kanaladministrationsapparat under utveckling. Den är baserad på följande önskemål:
1. Alla kanaler skall få hanteras med maximal upplösning i den digitala världen = ingen processing + full signalnivå!
2. Det bör vara möjligt att använda en systemuppställning med fantomcenter, utan att behöva lyssna på ett illa komprimerat/limiterat ljud, såsom i synnerhet sker då DD enligt gällande standarder används. (En kompressor kopplas in när inte alla kanaler representeras av en högtalare, i DD-standarden.)
3. Man bör ha 3 möjligheter med avseende på dialogkanalen. A – att använda fantomcenter, B – fantom-mode under 300 Hz + en (liten) centerhögtalare vid frekvenser högre än så, eller C – att använde en centerhögtalare fullregistrigt. I både fall A och B är det viktigt att fantominformationen kommer från V+H, och inte från .1-kanalen!
4. Man bör ha möjlighet att öka nivån på dialogkanalen för nattlyssning – oavsett om man har fantomcenter för hela registret, fantom¬center under 300 Hz + centerhögtalare däröver, eller centerhögtalare för hela registret. Nivå-boostning kan ske med volymkontroll (från +0 till + 10dB) eller i tre fasta steg (t ex 0, 3 eller 6 dB)
5. Man bör ha möjlighet att välja eller välja bort .1-kanalen (utan att förlora basljud från de resterande kanalerna, såsom sker som nuvarande standard är skriven).
6. Man bör ha möjlighet att skicka LF-information från dialog- och ambiens-högtalarna till V- och H-front (och inte till .1-kanalen som den tokiga standarden föreskriver – ty då försvinner den helt om man väljer att avstå från .1-kanalens ljud, vilket ofta är en utmärkt idé att göra!), eftersom man då automatiskt får basen till rätt ställe oavsett man man har eller inte har basmoduler.
7. Man bör ha möjlighet att välja om surrundhögtalarna skall användas i en 5.1-, 6.1- eller 7.1-konfiguration (givet upp till 7.1-signaler som matar chad).
8. INGA kanaladministrativa omkopplingar skall påverka signalnivån, således att man enkelt kan undersöka inverkan av varje manöver – utan att behöva kalibrera om systemet med avseende på nivåerna mellan varje omkoppling.
9. ALLA val skall kunna göras med direkt manövrering! (Alltså med EN knapptryckning - utan komplicerade menysystem.)
Detta är grunderna för hur chad har utformats. Om allt går som jag hoppas skall chad vara färdig som konstruktion före 2007 års slut, och komma i produktion under 2008.
AtlasMagnus skrev:Tjena!
Jo visst är det chaden som kommer att bli den kommande mixern, ingen tvekan där. Då kan jag ju göra alla justeringar som är intressanta. Frågan är ju doch om man skall välja
1 Blurayspelare -> mixer -> slutsteg. ( vilken fjärr används då till volym samt om man vill ansluta flera burkar till systemet tex ps3 och dator mm)
2 PS3 -> preamp optiskt -> mixer -> slusteg ( här kan man anluta frler burkar till preampen o få allt att gå via mixern dock inte full HD)
3 PS3 -> preamp HDMI -> mixer -> slusteg ( här kan man anluta fler burkar till preampen o få allt att gå via mixern, även full HD ljud)
Eller inns det fler varianter som man missat??
AtlasMagnus skrev:Almen: iom att många av ljuden i ps3 spelen är i surround vill jag att även dessa skall gå genom chaden så att jag får rätt fördelning på alla ljud ut i systemet. Sen antar jag att det är bra att hålla all signalbehandling med höga nivåer så man håller ner bruset genom att få volymkontrollen så sent som möjligt i systemet
Pinnick skrev:Nej vem har talat om extrema skillnader även om jag förstår att du menar att du tror att det är knappt hörbara skillnader.Frågan är väl om det är värt det?
Nja, inte om du plockar ut analogt från spelaren.Pinnick skrev:Frågan är ju: Om det generellt sett brukar finnas en skillnad (oavsett vad) vilken man kanske måste köpa ny receiver för att nå. Är den värd pengarna?
Jo, jag jämförde DTS med DTS HD.Och jag vet inte såklart, men 5.1 spår med 448kbit/s låter lite lite om man följt mp3/CD/dvd-a debatter.Oavsett mixning och mastering så låter det som ganska lite data även om datat förmodligen används mest för höger och vänster kanal. Men ska man vara ärlig så har jag lite (usel) koll på vad datahastigheter för olika format ger för skillnader rent ljudmässigt.
Men det är nog snarare som att jämföra mp3 (med någon bitrate) med DVD-a skulle jag tro.
Jo, men de kan vara mastrade olika, vet du. Precis som på SACD, där CD-spåret ofta är mastrat från redbook-CD, medan SACD-spåren är "finmastrade". Då är det ju meningslöst att jämföra formaten.Pinnick skrev:Men igen så är det oftast Dolby Digital och oftast ett losslessformat på BD.
Jag är ändå nyfiken på om det oftast brukar finnas en skillnad till det bättre oftast.
Pinnick skrev:Jag undrar *fortfarande* om det i praktiken , rent statistiskt, oftast är bättre ljud på lossless-spåren.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster