Tjena!
Min hembio har snurrat ett tag nu men eftersom jag kör en 4.0 (pi60 och 6st a2) uppsättning dvs utan center o sub så har jag 2 defekter.
1 kan inte ställa volymen på centern som spelas ut i frontarna
2 subben går ut i frontarna men all bas som kommer från center o surround kanaler styrs till subben o stannar där utan att gå vidare till frontarna där man styrt subben. En felaktighet i de flesta surround recievers.
nåja dessa problem löser jag genom att köra min PS3 -> Preamp -> en mixer -> slutsteg.
Men när jag köper de komponenter jag saknar så vill jag veta var man skall lägga krutet. Jag vill köra min PS3 som blurayspelare o då kan jag få optisk DD alt DTS ut eller full LPCM via HDMI. Jag har ingen HDMI på min Marantz SR7500 surrstärk så frågorna är nu.
Skall jag köpa en preamp med HDMI och köra PCM strömmat HD ljud via preampen till en mixer o slutsteg eller skall jag köra min nuvarande stärk optiskt som preamp o vidare till mixer o slutsteg. Ett annat alternativ som skulle kunna vara är att köra en blurayspelare analogt ut till mixern o sen till slutstegen. Tycker dock inte att de finns nån blurayspelare ännu som uppfyller samma krav som PS3an ( koda alla format och snabba laddtid men det kommer väl snart antar jag. sen att man kan spela på samma burk är en bonus)
Viktigaste frågan är: Hör man nån skillnad från 1,5 Mbit streamad DTS alt 640 kbit DD-HD och full HD ljudström vid volym matchad jämförelse???
Alltså antingen en bra preamp där jag inte kommer att använda mer funktioner än hdmi in o analogt ut eller lägga pengarna på 4 kanaler bra slutsteg. Eller så är det ju bara att bita i det sura o köpa en vanlig blurayspelare med analog ut.
O jag vill ha nuvarande uppsätting... har tillräckligt med bas i frontarna o har inte plats för nån center.
Kul om man kan hitta en prisvärd lösning så får man ju råd med lite film o musik med....
Kom gärna med input / Magnus