Nu ska vi snacka pickuper! Jag kommer inom kort att beställa en technics 1200mk5. Planen är att börja med orginalarmen för att ev senare byta till en Rega 250-arm. En sida på Nätet menar att Audio Technica AT440MLa funkar bra både i orgonalarmen och i Regan.
Men kanalseparationen duger inte. Tror jag. Så jag har tittat på sumiko blue point och "blue point special evo III". Det här är ju moving coil pickisar, som lämnar 2,5mV ut. En vanlig MM ger ca 4mV. OK, bara att gasa på med volymratten då? Dom vill enligt spec ha 47kOhms last. Jag kör med LTS riaa i orginalkonfig. Vad kan man vänta sig att en sån här pcik up vill ha för kapasitans? Samma som en MM-pickis? Det är 150xF nu. Men det går ju att löda om ganska lätt.
Ja ja, vad vet faktiskt.ses experter om dom nämnda pickuperna? Är det känt om sumikon passar på technicsen?
Andra förslag? Ortofon har jag kollat, men dom har bara DJ-grejjor och några modeller med skitdålig kanalseparaton. Goldring 1020 kör jag nu på min dual 505. Låter helt OK, men den är ju lite ful. Inte så lite heller.