Pickup till 1200 (audio technica/sumiko high output MC mm)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Pickup till 1200 (audio technica/sumiko high output MC mm)

Inläggav Max_Headroom » 2008-10-31 15:41

Nu ska vi snacka pickuper! Jag kommer inom kort att beställa en technics 1200mk5. Planen är att börja med orginalarmen för att ev senare byta till en Rega 250-arm. En sida på Nätet menar att Audio Technica AT440MLa funkar bra både i orgonalarmen och i Regan.
Men kanalseparationen duger inte. Tror jag. Så jag har tittat på sumiko blue point och "blue point special evo III". Det här är ju moving coil pickisar, som lämnar 2,5mV ut. En vanlig MM ger ca 4mV. OK, bara att gasa på med volymratten då? Dom vill enligt spec ha 47kOhms last. Jag kör med LTS riaa i orginalkonfig. Vad kan man vänta sig att en sån här pcik up vill ha för kapasitans? Samma som en MM-pickis? Det är 150xF nu. Men det går ju att löda om ganska lätt.

Ja ja, vad vet faktiskt.ses experter om dom nämnda pickuperna? Är det känt om sumikon passar på technicsen?

Andra förslag? Ortofon har jag kollat, men dom har bara DJ-grejjor och några modeller med skitdålig kanalseparaton. Goldring 1020 kör jag nu på min dual 505. Låter helt OK, men den är ju lite ful. Inte så lite heller.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-31 19:34

Räknar mig inte till "experterna" på detta eminenta forum men gissar
att det går alldeles utmärkt att köra samtliga av dig uppräknade(MC) puppar
på ditt riaa steg utan att behöva löda. Själv så rekommenderar jag
Denon DL-160(Billig på Hi-Fi Klubben !) o den vet jag fungerar utmärkt
i technics-armen. Visserligen hamnar resonansfrekvensen något lågt
i min smak(mellan 9-10Hz) men det funkar i praktiken alldeles förträffligt !
Dessutom bra nålslipning som undertrycker knaster på slitna plattor samt
prima spårning av innerspår. Dock som de flesta puppor med avancerade
nålslipningar kinkig på noggrann inställning.(Men det fixar ju Max ! :) )

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-10-31 19:44

Har själv sneglat på AT 440mla. Vad är "dålig" kanalseparation mer i mätvärde?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-10-31 19:57

Vee-Eight skrev:Har själv sneglat på AT 440mla. Vad är "dålig" kanalseparation mer i mätvärde?

27dB

Allt under 30 är helt belgien, 35 är accpetablet.
Inte så att jag hör någon skillnad, men jag vill ha viss teknisk nivå... Rent snobberi, alltså.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-31 20:11

Kan lite försiktigt påpeka att "en av värdens bästa puppor"(OM-40) specar
> 25dB vid 1kHz. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-10-31 20:47

Laila skrev:Kan lite försiktigt påpeka att "en av värdens bästa puppor"(OM-40) specar
> 25dB vid 1kHz. :)

> 25dB kan ju vara hur bra som helst. Pickisen finns för övrigt inte längre i ortofons sortiment, annars hade den kunnat vara aktuell. Men eftersom dom inte vill föra den så blir det nåt annat fabrikat.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-31 21:03

Då kanske jag får passa på att upplysa Max om att de flesta uppgifterna om kanalseparation avser just >. F.ö. får jag hoppas att Max blir nöjd med
sitt troligtvis mycket initierade val. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-10-31 21:44

Laila skrev:Då kanske jag får passa på att upplysa Max om att de flesta uppgifterna om kanalseparation avser just >. F.ö. får jag hoppas att Max blir nöjd med
sitt troligtvis mycket initierade val. :)

Det kanske är svårt rent tekniskt att ange en siffra för kanalspearation på pickuper? Dom sitter ju liksom lite oilka i spåret, bara på tangentalarmar sitter dom rakt avsett var på skivan man befinner sig.
Nöjd och nöjd... Pickisen jag helst velat ha av dom jag sett hitils var för dyr. 4000 spänn, Sumikos Black Point eller vad den hette. Klart sexig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-31 22:14

Max_Headroom skrev: Pickisen finns för övrigt inte längre i ortofons sortiment, annars hade den kunnat vara aktuell. Men eftersom dom inte vill föra den så blir det nåt annat fabrikat.

Säljer inte ino sådana fortfarande?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-31 22:30

Frågan är väl vad graverutrustningen och vinylen har för kanalseparation? Vore intressant att veta.

Sen är jag nyfiken på denna spelaren, vill höra en utförlig recension sen när du fått den. Kanske vore något för mig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-10-31 23:36

Max - Clearaudio. Höga specar brukar kosta, annars får man förlita sig på turen att få ett bra ex.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-01 02:49

Thomas_A skrev:Max - Clearaudio. Höga specar brukar kosta, annars får man förlita sig på turen att få ett bra ex.

Jag har tittat på dom men gillade inte prislapparna... I alla fall inte på dom modeller som fanns där jag kollade, dom kanske har billigare också.

När det gäller sumiko så varierar priserna kraftigt mellan olika butiker.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-11-01 11:33

subjektivisten skrev:Frågan är väl vad graverutrustningen och vinylen har för kanalseparation? Vore intressant att veta.

Sen är jag nyfiken på denna spelaren, vill höra en utförlig recension sen när du fått den. Kanske vore något för mig.

Påstås att vi ändå inte separerar mer än mellan 20-24 db så varför skulle kanalseparation vara en sån viktig prestandaparameter. Krävs uppenbarligen inte särskilt hög för att vi ska kunna uppfatta och få ett bra stereoperspektiv.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-11-01 11:41

OM40 är en bra pickup som säkert kan hittas om man letar. DL160, som också ägs av undertecknad, är en rolig, men knappast lika neutral pickup som OM40. Goldring 1042 har jag inte fått att fungera lika bra i 1200:an som i min Dual Golden One (Dual CS7000). Kan vara en justeringsfråga.

Istället för tonarmsbyte, varför inte köpa KAB-USA:s tonarmsdämpare? Då behåller du Technicsarmens förnämliga justeringsmöjligheter samtidigt som du får ett betydligt bättre resultat än med den odämpade armen (enligt somliga är Technicsarmen väldigt bra. Friktionsvärdena på lagrena ska vara bättre än det mesta, vilket gör att lite silikondämpning lugnar ned det hela en aning. Det som drar ned betyget är det interna kablaget men det går ju att byta).
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-01 12:17

matereo skrev:
subjektivisten skrev:Frågan är väl vad graverutrustningen och vinylen har för kanalseparation? Vore intressant att veta.

Påstås att vi ändå inte separerar mer än mellan 20-24 db så varför skulle kanalseparation vara en sån viktig prestandaparameter. Krävs uppenbarligen inte särskilt hög för att vi ska kunna uppfatta och få ett bra stereoperspektiv.

Det är bara det att om kanalseprationen inte är så bra och blandningen ser i motfas så blir stereroperspektivet lite väl bra...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-01 12:18

JTarnstrom skrev:Istället för tonarmsbyte, varför inte köpa KAB-USA:s tonarmsdämpare?

Vad är det?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-11-01 12:36

Max_Headroom skrev:
JTarnstrom skrev:Istället för tonarmsbyte, varför inte köpa KAB-USA:s tonarmsdämpare?

Vad är det?

http://www.kabusa.com/frameset.htm?/

Du får leta dig fram till tonarmsdämparen. Sajten är av gammalt snitt...

Jag har dämparen, den är testad av TNT och jag tror att Stereophile omnämnde den någonstans. Det var inga problem med leveransen från firman. Dämparen är lättmonterad. Skillnaden med dämparen är påtaglig jämfört med utan. Ljudet får en helt annan stabilitet och definition.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-11-01 12:54

Mätning på en Lyra, ca -36 dB, tyder på noggranna specar:

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/lyra_dorian_e.html

En Shure:

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/shure_m97xe_e.html

-18 db, till ca -21 till -24 dB, beroende på ex.

Han noterar att hans egna Jan Allaerts MC1b visar -40 dB.

OM40 som jag har uppvisar -25, -30 dB (olika per kanal, kan ställas in om man kan ändra på azimuth, alt att man fixar en annan nål som är noggrannare infäst).

Summa är att man kan mäta och selektera fram de bästa - och höja prislappen för de som mäter bäst, som Clearaudio. Eller köpa fler billiga nålar och välja de bästa.

Ingvar har väl en preselektion på sina nålar, han hamrar väl sönder var femte OM40-nål eller så.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-11-01 13:02

matereo skrev:

Har inte så mycket med stereoperspektiv att göra, noggranna specar ger lägre distorsion.

Återgå till Köpråd