Hej,
Då jag planerar för att skaffa en hemmabio och kommer att vara tvungen att placera surroundhögtalarna mot taket (vill inte bygga in) har jag en huvudbry om vilken typ av högtalarare som är bäst lämpad för detta.
Som jag ser det har jag två val (om det finns fler och bättre upplys mig gärna om detta)
1. En riktad högtalare typ som focals sib cube eller liknande.
2. en rundstrålande (mer eller mindre i allafall) typ Mirage omicron eller liknande.
Då det är lite svårare än normalt att bara ta hem och prova så uppskattar jag era klocka funderingar och tankar runt detta.
Som vidare upplysning så är min avsikt inte att använda samma högtalare för front och center. Vidare är mitt tilltänkta rum svårt då jag har en öppen planlösning med ett kök till vänster, hall snett bakom till vänster, L format vardagsrum vilket innebär att bakom halva soffan är det ca 80 cm till bakvägg och bakom andra halvan är det ca 350 cm till bakvägg. Vidare har jag två takbalkat vilka löper från bak till framvägg där den ena är ca 2,5 meter till vänster om lyssningspositionen och den andra snett ovanför lyssningspositionen.
några bilder finns i min medlemspresentation
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... hlight=pmc