Vilken typ av takmonterad surroundhögtalare är att föredra

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PC

Vilken typ av takmonterad surroundhögtalare är att föredra

Inläggav PC » 2008-12-13 11:02

Hej,
Då jag planerar för att skaffa en hemmabio och kommer att vara tvungen att placera surroundhögtalarna mot taket (vill inte bygga in) har jag en huvudbry om vilken typ av högtalarare som är bäst lämpad för detta.

Som jag ser det har jag två val (om det finns fler och bättre upplys mig gärna om detta)

1. En riktad högtalare typ som focals sib cube eller liknande.

2. en rundstrålande (mer eller mindre i allafall) typ Mirage omicron eller liknande.

Då det är lite svårare än normalt att bara ta hem och prova så uppskattar jag era klocka funderingar och tankar runt detta.

Som vidare upplysning så är min avsikt inte att använda samma högtalare för front och center. Vidare är mitt tilltänkta rum svårt då jag har en öppen planlösning med ett kök till vänster, hall snett bakom till vänster, L format vardagsrum vilket innebär att bakom halva soffan är det ca 80 cm till bakvägg och bakom andra halvan är det ca 350 cm till bakvägg. Vidare har jag två takbalkat vilka löper från bak till framvägg där den ena är ca 2,5 meter till vänster om lyssningspositionen och den andra snett ovanför lyssningspositionen.

några bilder finns i min medlemspresentation
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... hlight=pmc

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-13 14:09

Dålig på att ge råd annat än att du skulle vinna mycket på minst 4 surrounder.

Jag kan mycket lite om köpevarianter eftersom jag fredrar att bygga mina egna.

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2008-12-13 15:27

Tack för rådet.
Jag hadde nog tänkt använda åtminstone 4 stycken högtalare bak.
/Patrik

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-12-18 10:15

Ett 3:e förslag..
ino audio har ju sina små för vägghängning, A1 & A2 som spelar "uppåt" mot tak, skapar väl diffust ljud antar jag.
Kanske såna på takbjälkarna (åt samma håll? eftersom den ena var längre ifrån soffan än den andra, vilt spekulerande ;) ) och ett par mer centrerade på bakvägg?
Har du jämnt avstånd till sidoväggarna är det iofs bäst att sätta dom där.

Körde själv med riktade bakhögtalare (mot soffan) på väggfästen ett tag och blev aldrig nöjd med det, kör numera Audio Pro cube som i princip spelar rakt uppåt och har mycket lättare för ljudet, även om det ska till nåt bättre inom överskådlig framtid..

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-12-19 15:36

Ingen alls skulle jag säga.

Jag tror det är så att människans uråldriga sätt att tolka hörselintryck på
känner sig inte tryggt med ljud som kommer uppifrån. I alla fall inte i form av effekter.
Att ljud som kommer uppifrån liksom väcker en varning i reptihjärnan. Fara, fly.
Det omvända skulle nog också uppfattas som märkligt, ljud som kommer från golvet.
Vi är nog bäst på att detektera och analysera ljud i första hand frammifrån, därefter sidled,
bakifrån och sist tak/golv.
Men jag har inga som helst veteskapliga bevis för att det förhåller sig på detta vis.

Det vore ju annars möbleringsmässigt en klar fördel med att ha sina högtalare hängande i taket.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Vilken typ av takmonterad surroundhögtalare är att föred

Inläggav petersteindl » 2008-12-19 16:06

PC skrev:Hej,
Då jag planerar för att skaffa en hemmabio och kommer att vara tvungen att placera surroundhögtalarna mot taket (vill inte bygga in) har jag en huvudbry om vilken typ av högtalarare som är bäst lämpad för detta.

Som jag ser det har jag två val (om det finns fler och bättre upplys mig gärna om detta)

1. En riktad högtalare typ som focals sib cube eller liknande.

2. en rundstrålande (mer eller mindre i allafall) typ Mirage omicron eller liknande.

Då det är lite svårare än normalt att bara ta hem och prova så uppskattar jag era klocka funderingar och tankar runt detta.

Som vidare upplysning så är min avsikt inte att använda samma högtalare för front och center. Vidare är mitt tilltänkta rum svårt då jag har en öppen planlösning med ett kök till vänster, hall snett bakom till vänster, L format vardagsrum vilket innebär att bakom halva soffan är det ca 80 cm till bakvägg och bakom andra halvan är det ca 350 cm till bakvägg. Vidare har jag två takbalkat vilka löper från bak till framvägg där den ena är ca 2,5 meter till vänster om lyssningspositionen och den andra snett ovanför lyssningspositionen.

några bilder finns i min medlemspresentation
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... hlight=pmc

Vill du att högtalarna faktiskt skall vara takmonterade eller väggmonterade så nära tak som möjligt?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2008-12-20 10:32

Oj här har det visst hänt en del.

Peter och Bupp,
Med min nuvarande möblering finns det ingen bra möjlighet att placera mer än högst det vänstra paret surroundhögtalare på en vägg men mer optimalt antagligen bara en av dessa, samtidigt finns det inte någon bra möjlighet att placera dessa på stativ.

Eventuellt skulle jag kunna placera de yttre högtalarna på ena tvärväggen repektive ena takbalken. men för de bakre kan jag i dagsläget tyvär inte finna någon annan placering än i taket då bakväggen är bruten bakom soffan vilket innebär att halva soffan har 90 cm till väggen och andra halvan har ca 350cm till bakväggen. Ber om ursäkt för att jag var lite otydlig med detta tidigare.
Mitt rum kan enklast beskrivas som ett F där soffan är placerad i den övre delen av F-ett med halva soffryggen öppet mot den övre kollonen i F-ett.

2-ch
Skall jag tolka ditt inlägg som att du i första hand avråder från att köra med surround om dessa måste placeras i taket :cry: ? Jag har ringa kunskap om detta men har för mig att ing Öhman ligger bakom denna kunskap så då finns det väll antagligen en hel del substans bakom ditt påpekande.

Jag får väll i så fall starkt överväga om jag på något vis kan möblera annorlunda för att möjliggöra väggplacering av surroundhögtalarna. men detta kommer antagligen att innebära att soffan kommer att placeras diktann mot en bakvägg så så känns det som om placeringen kommer att bli upplevelsemässigt samma som en takmontering snett bakom soffan varför detta allternativ känns lika dåligt :? .
/Patrik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-12-20 14:06

Som jag förstår det så är alternativen för dig:

1.) Antingen inga surroundhögtalare alls

2.) eller surroundhögtalare i taket.

Då tar jag surroundhögtalare i taket.

Jag har inga problem med högt belägna surroundhögtalare. Däremot har jag ingen erfarenhet om vilka modeller som finns. De enda jag känner till är Thiele Power Point, men de kostar en slant.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-12-20 14:37

PC skrev:Peter och Bupp,
men för de bakre kan jag i dagsläget tyvär inte finna någon annan placering än i taket då bakväggen är bruten bakom soffan vilket innebär att halva soffan har 90 cm till väggen och andra halvan har ca 350cm till bakväggen. Ber om ursäkt för att jag var lite otydlig med detta tidigare.
Mitt rum kan enklast beskrivas som ett F där soffan är placerad i den övre delen av F-ett med halva soffryggen öppet mot den övre kollonen i F-ett.

/Patrik

Nejdå du var tydlig, vilket var min poäng när jag pratade om att sätta de bakre mer centrerat (kanske t.o.m lite utvinklat), att det inte blir exakt på hälften är väl överkomligt om man jämför med att ha inga alls, poängen är väl att det kommer ljud bakifrån och från sidan, sen kan man ju sätta båda på sidan, med ett par längre bak..

Om du kan så posta bild(er) på taket ;)
Känns fortfarande som den där takbjälken kan användas på nåt sätt, al'a två högt på väggen till höger och två på takbjälken till vänster eller nåt.

Allt är kanske lite beroende på om du kopplar ihop både bak och sidosurr till en kanal (ala 5.1 ljud) eller om dom får gå till var sin kanal (7.1), det finns ju inte lika mycket 7.1 material än så länge.
Det beror på materialet känns det som, i 6.1 ljud är ju bak en monokanal så..

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2008-12-20 15:41

Jag får undersöka ditt förslag Peter men kommer antagligen att falla på ekonomin :( .

Bupp jag skall försöka fotta lite och lägga upp några bilder imorgon eller så så blir det antagligen lite klarare vilka förutsättningar jag har.
/Patrik

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-12-22 09:05

PC skrev:Oj här har det visst hänt en del.

2-ch
Skall jag tolka ditt inlägg som att du i första hand avråder från att köra med surround om dessa måste placeras i taket :cry: ? Jag har ringa kunskap om detta men har för mig att ing Öhman ligger bakom denna kunskap så då finns det väll antagligen en hel del substans bakom ditt påpekande.
/Patrik

Det här vara inget annat än en åsikt från min sida.
Som jag sa så har jag inga som helst belägg för att det är så.
Svaret "inte alls" gav jag för att jag inte tycker att flerkanalsåtergivning är bättre än två helt enkelt.
Dock har jag inte hört en anläggning med låt säga 4 subar, lika många bakhögtalare osv. Det kanske blir bra, men så vill inte jag möblera.
Sen blir det ju rätt dyrt också.
Så min åsikt (tills jag byter den) är att ljud gör sig bäst när det kommer framifrån.

Återgå till Köpråd