Men det lär väl visa sej hur det är med den saken...
Jag vill emellertid säga några ord om min erfarenhet av de högtalare jag impulsköpte i höstas: Magneplanar MG 1.6.
Jag blev arg då de gamla SMGa visade sej vara defekta och måste genast köpa nåt nytt å det blev de här:
Jag tycker dom är bra!
Här följer lite om varför samt lite om rum och placering:
De står uppställda i ett smalt och långt rum knappt 7x3 meter.
De spelar på längden, står nära sidovägg och en dryg meter från bakvägg. Diskanten är inåt och "on axis" är en bit framför skallen.
Fåtöljen står drygt 2,5 meter från högtalarna.
Alla andra detaljer i rummet är naturligtvis avgörande också, men det blir för mycket att läsa och svårt att beskriva, misstänker jag.
Följande tycker jag är goda egenskaper hos dessa fulingar:
Mycket god "artikulation" i basen.
Mycket god lågbas. De bör nog stå nära sidovägg för att ernå detta.
Jag saknar aldrig subba och jag upplever inga störande basresonanser. Det gjorde jag med lådhögtalare i samma rum.
Ingen störande "beaming". Delningen är låga 600 Hz, vilket säkert förklara detta. Har lyssnat på äldre versioner, de "beamade" kraftigt.
Mycket god illusion av djup. Platta inpelningar låter dock platta, så jag upplever inte att det skapas nån konstgjord efterklang eller så pga dipolverkan.
Tillfredställande panorama även vid asymmetrisk lyssning.
Mycket god upplösning. Inte pga överdriven diskant, som jag upplever det, utan det är god upplösning överlag.
Homogen återgivning utan betoningar i specifika frekvensspann.
Stort ljud. Men inte uppsvällt. En triangel låter inte större än den bör, en flygel låter trovärdig storleksmässigt den med.
Följande är nackdelar, enligt min mening:
Närmast hopplösa att placera ljudmässigt vettigt i ett rum som skall användas även till annat, och av andra. Inbillar jag mej.
En heminredares mardröm. Eller, om man så vill: Utmaning.
Dryga 20000 är mycket pengar för ett par anslagstavlor med ljud i.
Jag betalade några tusen mindre, och tycker nog att det var värt pengarna.
Så nu vet ni vad jag tycker. Dvs som vanligt, när en ägare skall recensera sina egna prylar...
/Strmbrg,